Imago auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Rebel

Imago auto

Bericht door Rebel » 03 mar 2012, 23:32

In hoeverre staat het imago van een auto in relatie met een beroep c/q onderneming.

Zou jij een dure horloge kopen als de eigenaar van de zaak een Porsche GT3 rijdt? Of kies je misschien net als ik toch liever voor de juwelier met de degelijke duitse BMW 3 serie ?
Zou jij een matras kopen als de eigenaar een M5 voor de deur heeft? Zou je vertrouwen hebben in iemand die in de gezondheidszorg werkt en een M1 rijdt of werkt zo'n auto juist meer in het voordeel bij de eigenaar van een Kartbaan? Stuur je je vrouw liever naar de dameskapper die een TT rijdt, of toch maar liever naar de kapper om de hoek die in een Fiat Brava rijdt? Welke advocaat gaat je verdedigen met je rijontzegging? Hij die in een Golf GTD rijdt of juist diegene met een Aston Martin? Koop jij ook je verse pruimen en peren bij de marktkoopman die in een Audi A5 rijdt? Of doet het allemaal niet terzake, het imago van een auto?

*Iedere overeenkomst tussen de karakters c/q fictieve personen hierboven en de werkelijkheid berusten op puur toeval*

RVV

Re: Imago auto

Bericht door RVV » 04 mar 2012, 00:06

Mij maakt het niet uit waar de ondernemer waar ik zaken mee (wil) doen 'of dit nou voor zakelijke deals geld of prive aankopen geld' in welke auto hij rijdt. Komt denk ik ook omdat ik zelf auto liefhebber ben. Verder maakt een auto van een ondernemer hoe duur die ook is geen enkele indruk op mij. Een dure auto maakt een ondernemer in mijn ogen ook absoluut nog geen self made man. Maar dat vind ik verder ook niet boeiend. Waarschijnlijk omdat ik zelf ondernemer ben.

Andersom merk ik het helaas wel.. die M5 toendertijd had ik zakelijk gezien nooit geen last van. Werd niet door mijn klanten herkend alszijnde een dure/bijzondere auto. gewoon een 5 serie. Wat ik dan wel weer knap vond van de uitstraling van de M5.

Maar de Z4 Coupé is toch wat andere koek. Auto is 6 jaar oud, oké hij ziet er fris uit, staat er spic en span bij, maar een beetje aangeklede Golf/Astra/andere middenklasse compactje met koffieleutmotor is duurder in aanschaf. Toch krijg ik regelmatig opmerkingen over de auto. Niet altijd even leuk moet ik zeggen. Maargoed ik laat het van me afglijden op zo'n moment. Aan de andere kant krijg ik ook heel vaak positieve reacties op de auto. Model zie je niet veel, bij veel mensen toch onbekend. Willen dan meer weten, met als gevolg leuke gesprekken..

Bepaalde mensen zijn in de basis al heel zuur ingesteld.. maar die gunnen je zelfs geen euro omzet als je in dezelfde Toyota Carolla als hun rijdt.

Snipe

Bericht door Snipe » 04 mar 2012, 00:14

Ik let er wel eens op, maar dan andersom. Een groenteboer die in een 911 rijdt kan me niet schelen, wie weet heeft 'ie de loterij wel gewonnen of heeft 'ie de mazzel gehad dat 'ie met een lierend rijk wijf getrouwd is. Maar een juwelier die in een derdehands Kia Rio rijdt? Mwah, dat lijkt me niet iemand die kwaliteit herkent.

Rebel

Bericht door Rebel » 04 mar 2012, 00:42

Hey Snipe, en een prostituee? Juist wel in een Kia Rio of toch liever die met een GT3?

Snipe

Bericht door Snipe » 04 mar 2012, 00:47

In die beroepsgroep heb ik me nooit zo verdiept, maar het lijkt me evident dat een praktische auto met flink wat binnenruimte voordelen zou kunnen bieden. In dat opzicht dus liever een Mercedes Vito dan een GT3.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 04 mar 2012, 01:08

Het gros van de nederlanders kan geen kentekens lezen/bepalen, en kan alleen een waardebepaling doen aan de hand van wat ze kennen binnen hun kennisenkring, of wat ze zich herrinneren van hun eigen aankoop shoprondje..
Sportwagens zitten daar vaak niet bij.
Daarom zal een sportwagen altijd meer emotie (zowel negatief als positief) opleveren.

EG

Bericht door EG » 04 mar 2012, 01:39

Wat een gelul zeg, kijken naar wat een ondernemer rijd, wat is dit voor spruitjeslucht hollanders gedrag? Is dit die VOC mentaliteit waar Balkellende het over had?

HARDEN THE FUCK UP.

Ik kijk alleen naar de prijs / kwaliteit verhouding en of ik waar voor mijn geld krijg. Moet niet gekker worden zeg...

Oh ja ik heb een huisarts die rijd in een Suzuki Alto 1.1... Ik denk dat ik daar misschien 10 seconden aan heb gedacht, en het enige wat ik mij afvroeg is hoe iemand die zo lang is in zo een kleine auto past. Het kan blijkbaar :kikker:

Stel je voor je hebt een rechtzaak waarbij je heel veel juridische firepower nodig hebt, dan ga je toch ook niet nadenken wat Moscowicz (spelfouten voorbehouden) aan automobiele fapmateriaal heeft? Je gaat alleen nadenken dat hij een van de betere advocaten is (zie resultaten) en dat je met hem een grotere kans op het winnen van een zaak hebt.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 04 mar 2012, 07:37

Wat boeit het nou wat zo iemand rijdt? Is toch zn eigen keuze? Wie weet woont ie wel 3 hoog achter en vindt ie zijn auto veel belangrijker dan een huis (zoals ik) kortom het zegt dus niks wat zo iemand rijdt!

RVV

Bericht door RVV » 04 mar 2012, 07:42

smiley schreef:Het gros van de nederlanders kan geen kentekens lezen/bepalen, en kan alleen een waardebepaling doen aan de hand van wat ze kennen binnen hun kennisenkring, of wat ze zich herrinneren van hun eigen aankoop shoprondje..
Sportwagens zitten daar vaak niet bij.
Daarom zal een sportwagen altijd meer emotie (zowel negatief als positief) opleveren.

Van die kentekens klopt wel, en voor de mensen die het wel kunnen, ik heb er een 2008 kenteken op zitten (Duitse import) met 3 letters in het midden. Maakt hem ook weer "nieuwer".

dvh

Bericht door dvh » 04 mar 2012, 09:26

Ik had een ander idee bij dit draadje.
Maar of ik er op let, of van invloed laat zijn op ? Neuh..

Wat ik interessanter zou vinden, koopt je zelf een Audi omdat je vindt dat een marktkoopman een bepaalde uitstraling moet hebben ? Omdat je bang bent in een KIA niet serieus genomen wordt ?
( geld voor alle fictieve toevalligheden die in dit topic genoemd worden )

Rebel

Bericht door Rebel » 04 mar 2012, 09:33

dvh schreef:Ik had een ander idee bij dit draadje.

Wat ik interessanter zou vinden, koopt je zelf een Audi omdat je vindt dat een marktkoopman een bepaalde uitstraling moet hebben ? Omdat je bang bent in een KIA niet serieus genomen wordt ?

Nou dat zeg je nu wel, maar sinds ik die A5 rij verkoop ik wel veel meer pruimen! :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 mar 2012, 09:33

EG schreef:Wat een gelul zeg, kijken naar wat een ondernemer rijd, wat is dit voor spruitjeslucht hollanders gedrag? Is dit die VOC mentaliteit waar Balkellende het over had?

HARDEN THE FUCK UP.

Ik kijk alleen naar de prijs / kwaliteit verhouding en of ik waar voor mijn geld krijg. Moet niet gekker worden zeg...

Oh ja ik heb een huisarts die rijd in een Suzuki Alto 1.1... Ik denk dat ik daar misschien 10 seconden aan heb gedacht, en het enige wat ik mij afvroeg is hoe iemand die zo lang is in zo een kleine auto past. Het kan blijkbaar :kikker:

Stel je voor je hebt een rechtzaak waarbij je heel veel juridische firepower nodig hebt, dan ga je toch ook niet nadenken wat Moscowicz (spelfouten voorbehouden) aan automobiele fapmateriaal heeft? Je gaat alleen nadenken dat hij een van de betere advocaten is (zie resultaten) en dat je met hem een grotere kans op het winnen van een zaak hebt.

+1

Het interesseert me geen donder waar iedereen in rijdt................ik let alleen op me zelf, das meer dan zat.....

Als de groenteman goed spul verkoopt, wat maakt mij de groene kar dan uit?
Als de dokter mij goed van dienst is, wat maakt mij mij nu zijn ambulance uit 1950 uit?
Als de kaper mijn haar goed doet, wat maakt mij die kappers auto dan uit?
Als de bakker lekker brood maakt, zit ik dan met die bakfiets?
Als de tandart goed boort, wat maakt mij dan zijn vullingen verwoestende buikschuiver uit?
Als de loodgieter de leidingen goed voor mekaar heeft, wat maakt mij dan zijn gesoldeerde kar uit?

Spruitjeslucht idd...............

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 04 mar 2012, 09:51

Belangrijker dan wat iemand rijdt vind ik waar hij/zij zijn heilige koe parkeert. Zie toch nog regelmatig bedrijven waar naast de hoofdingang plekken gereserveerd zijn voor "de directie" o.i.d. Da's wat mij betreft dan altijd al een dikke 1-0 achterstand voor dat bedrijf ongeacht of er nu een KIA of dikke duitser staat.

Staat er een leuke kar gaat het gesprek al snel over iets anders gaat dan waarvoor ik kwam...dus misschien toch eens op gaan letten :tooth:

Rebel

Bericht door Rebel » 04 mar 2012, 10:12

Romo, als je huisarts met deze auto komt voorrijden dan frons je toch op zijn minst je wenkbrauwen :D

Afbeelding

dvh

Bericht door dvh » 04 mar 2012, 10:19

Rebel schreef:

Nou dat zeg je nu wel, maar sinds ik die A5 rij verkoop ik wel veel meer pruimen! :lol:
Je zal wel moeten! Weet je wat dat kost ? Zo'n Audi !

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 04 mar 2012, 10:31

Bewust of onbewust let iedereen er op. Vooral bij een eerste indruk, waarbij je alle "informatie" gebruikt. Een e36 met "angel eyes" en een scheve Remus uitlaat zal veelal niet een positieve indruk achterlaten.Hetzelfde geldt voor mijn daily. Uitspraak: "Het aannemers gehalte is wel erg groot".

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 04 mar 2012, 10:48

Mijn huisarts rijdt een BMW 635d, waar ie zelf best trots op is... althans, hij vertelde het me omdat ie weet dat ik een autoliefhebber ben. Ik heb er dan ook weinig problemen mee, wat voor auto iemand rijdt. Dat mensen het lastig vinden om de waarde te bepalen heb ik zelf ook al wel ondervonden in m'n omgeving, verbaasde blikken na de mededeling dat mijn Mini minder kostte dan een nieuwe Aygo.

JP

Bericht door JP » 04 mar 2012, 10:53

De auto van mijn tandarts, die heb ik 2 jaar geleden uitgezocht....de W212 E350 Coupe... :tooth:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 04 mar 2012, 11:20

Mij boeit het persoonlijk ook niet zoveel wat iemand rijd. Laat die mensen lekker genieten als ze dat willen.

Omgekeerd wel eens commentaar gehad op beide Volvo's die ik had, zowel positief als negatief.
Negatief vooral in de vorm van wat het kost totdat je verteld dat hun Golf, etc duurder is geweest dan wat ik aan die auto's heb betaald.

Nu met de Ibiza daar geen last meer van :mrgreen:

PD power

Bericht door PD power » 04 mar 2012, 11:24

Iedereen kan wel roepen dat het geen reet uit maakt, maar iedereen met een beetje commerciële functie, weet dat dit anders ligt, onbewust wordt er toch een mening gevormd, ditzelfde geld voor het uiterlijk, het is belangrijk dat je een potentiele zakenpatner geen aanleiding geeft om op het eerste oog weerstand op te bouwen, tuurlijk hangt het ook van de "PIO" af, wanneer deze een auto liefhebber is, kan het soms een kleine pro zijn om met een Z4 (herkenning) voor te rijden, maar deze zal er zich ook niet aan storen als je met een nette A3 komt voor rijden, iemand die niks met auto's heeft zal zich eerder storen aan een Z4 dan aan een A3, met name de introverte mensen, ook wel bekend als "winst" en "zekerheid" types.

Met ditzelfde geld ook voor een gezichtpiercing/tattoo, tis maar net hoe makkelijk of moeilijk je het jezelf wilt maken, op dit soort "regels" zijn natuurlijk altijd weer individuele uitzondering.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 04 mar 2012, 11:36

En het hangt natuurlijk ook van je functie af... ik ben wel eens ergens aangekomen met m'n verlaagde Mini, weelderige gezichtsbeharing en felgekleurde Nike's, waarna een commercieel type enthousiast op me af kwam met een "ah, jij bent zeker de cameraman?" :tooth:

Rebel

Bericht door Rebel » 04 mar 2012, 11:37

MartijnGizmo schreef:En het hangt natuurlijk ook van je functie af... ik ben wel eens ergens aangekomen met m'n verlaagde Mini, weelderige gezichtsbeharing en felgekleurde Nike's, waarna een commercieel type enthousiast op me af kwam met een "ah, jij bent zeker de cameraman?" :tooth:

:D

Joy

Bericht door Joy » 04 mar 2012, 11:43

Precies PD power. Als ik voor een offerte naar een klant ga rij ik altijd met de bedrijfsbus. Ik weet niet wat een klant denkt als ik als hovenier met een BMW voor kom rijden maar volgens mij gaat dat niet onopgemerkt aan ze voorbij. Stel dat ze dan de offerte te duur vinden hebben ze ook meteen een aanleiding om het ene aan het andere te linken. Vertellen ze die mening dan ook nog eens aan derden dan heb je voor die groep mensen meteen een negatief imago.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 04 mar 2012, 11:51

@Joy
Ik wist niet dat je hovenier was. Dacht eerder IT'er. Vraag me niet waarom.

Geert.

Bericht door Geert. » 04 mar 2012, 11:56

Rebel schreef:

Ah jij bent gigolo ! :strong: :boogie:

Plaats reactie