Verwijderen Secundaire luchtpomp bmw M3
- Wiebe GT
Verwijderen Secundaire luchtpomp bmw M3
Hoi,
Wij zijn druk bezig de M klaar te maken voor de komende circuitdagen, maar lopen tegen een probleempje aan.
Na het verwijderen van de luchtpomp en het afdoppen van de leidingen daarvoor, hebben we een bijgeluid.
Het klinkt precies alsof het uitlaatspruitstuk lekt. Dit kan het echter bij mijn weten niet zijn, aangezien dit geluid er niet was voor het verwijderen van de pomp.
Wij hebben de pomp en leiding verwijderd, maar de terugslagklep en het (membraam?) klepje laten zitten. De leidingen zijn afgedopt.
Iemand hier ervaring mee? Ik kan op het internet er niets over vinden.
Grt. Wiebe GT
Wij zijn druk bezig de M klaar te maken voor de komende circuitdagen, maar lopen tegen een probleempje aan.
Na het verwijderen van de luchtpomp en het afdoppen van de leidingen daarvoor, hebben we een bijgeluid.
Het klinkt precies alsof het uitlaatspruitstuk lekt. Dit kan het echter bij mijn weten niet zijn, aangezien dit geluid er niet was voor het verwijderen van de pomp.
Wij hebben de pomp en leiding verwijderd, maar de terugslagklep en het (membraam?) klepje laten zitten. De leidingen zijn afgedopt.
Iemand hier ervaring mee? Ik kan op het internet er niets over vinden.
Grt. Wiebe GT
-
Re: Verwijderen Secundaire luchtpomp bmw M3
Ik zou hier ook wel wat meer over willen weten.
Is er iemand hier op het forum ,die hier iets over kan vertellen?
Is er iemand hier op het forum ,die hier iets over kan vertellen?
- Wiebe GT
Problem Solved!
Metalen buis naar uitlaatspruitstuk was slecht gemonteerd.
Hehe eindelijk van dat K*t geluid af!
Metalen buis naar uitlaatspruitstuk was slecht gemonteerd.
Hehe eindelijk van dat K*t geluid af!
- K3vin
BMW heeft er zelf een net afdop plaatje voor. Komt dan de zuid-afrikaanse versie die geen luchtpomp had:
http://bmwetk.com/onderdelen-catalogus/ ... 11/11_1340.
No. 16 op het plaatje: 11 72 1402416
Is netter dan de boel gedeeltelijk laten zitten.
http://bmwetk.com/onderdelen-catalogus/ ... 11/11_1340.
No. 16 op het plaatje: 11 72 1402416
Is netter dan de boel gedeeltelijk laten zitten.
- GTRene
wat kun je er allemaal afhalen dan...
en heb je daarna alleen dat afdichtings plaatje nodig?
hoef je verder niet wat te wijzigen in de computer oid of krijg je geen storing code in de computer?
eneuh loopt ie dan anders of merk je er verder niks van en ist hoofdzakelijk gewicht minder
edit: is dus alleen voor>> REDUCERING UITLAAT GIFSTOFFEN-LUCHTPOMP?
althans keek ff bij de 540i zit ook zo'n ding, ik heb ook zoiets op de Hartge zitten, maar zie al, ongeveer 3kg ofzo
http://bmwetk.com/onderdelen-catalogus/ ... 11/11_2285
en heb je daarna alleen dat afdichtings plaatje nodig?
hoef je verder niet wat te wijzigen in de computer oid of krijg je geen storing code in de computer?
eneuh loopt ie dan anders of merk je er verder niks van en ist hoofdzakelijk gewicht minder

edit: is dus alleen voor>> REDUCERING UITLAAT GIFSTOFFEN-LUCHTPOMP?
althans keek ff bij de 540i zit ook zo'n ding, ik heb ook zoiets op de Hartge zitten, maar zie al, ongeveer 3kg ofzo

http://bmwetk.com/onderdelen-catalogus/ ... 11/11_2285
- K3vin
Die pomp pomt volgens mij alleen bij koude motor extra lucht in de uitlaat, zodat de emissies beter zijn. Hij loopt er bij mij in ieder geval zonder.
De enige foutmeldingen die ik krijg is dat hij het relais van de klep en de pomp niet meer 'ziet'.
Ik heb alles er af gehaald, pomp, leidingen, klep, etc...
De enige foutmeldingen die ik krijg is dat hij het relais van de klep en de pomp niet meer 'ziet'.
Ik heb alles er af gehaald, pomp, leidingen, klep, etc...
- Martijn_bmw
klopt door koude lucht in de uitlaat te blazen warmt de kat sneller op en is je emissie dus sneller goed 
dat is het enige wat hij doet...

dat is het enige wat hij doet...
- GTRene
koude lucht in uitlaat en dan warmt de kat sneller op?
best tegenstrijdig als je het zo leest
maareuh, dus na zeg een paar minuten heeft ie al geen functie meer? en met APK als ze hem dus toch best warm draaien merk je het ook niet? nah...moet ik ook eens denken om het ooit eens eruit te schroeven
best tegenstrijdig als je het zo leest

maareuh, dus na zeg een paar minuten heeft ie al geen functie meer? en met APK als ze hem dus toch best warm draaien merk je het ook niet? nah...moet ik ook eens denken om het ooit eens eruit te schroeven

- Martijn_bmw
met de APK merk je er niks van idd want dan is hij al warm...
en het klinkt tegenstrijdig maar heeft te maken met chemische reactie i.o.d. weet ik ook niet precies maar heb wel begrepen dat hij zo werkt...
en het klinkt tegenstrijdig maar heeft te maken met chemische reactie i.o.d. weet ik ook niet precies maar heb wel begrepen dat hij zo werkt...
- Wiebe GT
@ K3vin: Klopt, dat afdekplaatje was ik ook al tegen gekomen. Heb nu alleen het stalen leidinkje nog zitten.
Deze aansluiting zit echter onder de uitlaatpoort van de 3e cilinder weggebouwd, daar kom je niet bij zonder een spruitstuk en motorsteun te demonteren. Dat pijpje neemt hij maar mee, zeg maar.
Vermogenswinst is er denk ik niet, alleen minder draaiende delen en onze pomp maakte verotte geluiden, eraf dus dat ding want milieu doen we niet aan.
Bloedrooddoortrokken G-labels moeten we hebben!
Het enige dat het ding doet is vlak na de koude start korte tijd lucht in het uitlaatsysteem blazen. Hierdoor wordt het mengsel arm en regelt de ecu de motor rijker af. Hierdoor onstaat een vorm van naverbranding en dan warmen dus de kats verder op. (dit ter info).
Deze aansluiting zit echter onder de uitlaatpoort van de 3e cilinder weggebouwd, daar kom je niet bij zonder een spruitstuk en motorsteun te demonteren. Dat pijpje neemt hij maar mee, zeg maar.
Vermogenswinst is er denk ik niet, alleen minder draaiende delen en onze pomp maakte verotte geluiden, eraf dus dat ding want milieu doen we niet aan.

Het enige dat het ding doet is vlak na de koude start korte tijd lucht in het uitlaatsysteem blazen. Hierdoor wordt het mengsel arm en regelt de ecu de motor rijker af. Hierdoor onstaat een vorm van naverbranding en dan warmen dus de kats verder op. (dit ter info).
- GTRene
ze foppen dus de lambdas zeg maar die dan een signaaltje stuurt van ff wat rijker...is dat niet millieu onvriendelijk dat extra rijke mengsel? of heft het ene het andere weer op, zal dan wel