http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... R=T&STB=G1dvh schreef:Bron ?Zo simpel is het niet Als men "de hand op de knip" zou houden, zou dat betekenen dat de spaartegoeden in rap tempo oplopen. Dat is niet het geval,
Doe mij eens even een overzichtje spaartegoeden NL vanaf 2007 tot nu.
Die zijn behoorlijk gegroeid volgens mij.
Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- Elise
Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden
- RVV
Ja.. omdat consumentisme de grondslag is van ons economisch model. Van elke euro die jij en ik uitgeven, kunnen 30 schalen daarboven mee profiteren. ... de grondstofleverancier..de tussenhandel.. de eindfabrikanten... de groothandels... de kleinhandels.. en alle personele voorzieningen die dankzij die euro hun geld verdienen en ook weer de VRIJE keuze hebben om hun deel daarvan weer te consumeren.maar je legt steeds de schuld (en oplossing) bij de consument neer. Alsof alleen de consument een crisis kan veroorzaken en oplossen
- dvh
Wouter81 schreef:Hier een CBS grafiekje:
Bron: http://www.spaarrente.nl/huishoudens_sparen_meer.aspx
Precies
Ik wist hem al, maar er is geld zat !
Zoals ik al eerder schreef; mensen zijn niet arm, ze voelen zich alleen arm.
En wat Rico post over de crisis is gewoon een feit. Een oplettende burger wordt gewoon ziek gemaakt door de media. Laat de banken en regering lekker stoeien over het hoe en wat te doen met onze recessie. Leg die zorgen niet elke dag neer bij de working man. Die gebruiken alleen de tools die de overheid hen geeft. Laat de mens hun ding doen en zadel ze niet op met depressieve apocalyptische gedachtes waar hij en zij toch niet mee uit de voeten kunnen.
Het gevoel van de hand op de knip is aangewakkerd door de media. Minder media is minder stress ! En schijnt de zon dan ga je dingen ondernemen, aanschaffen, ect.
Nu hangt er een grote grijze bui boven ons hoofd welke niet weg gaat en elke keer maar weer aangewakkerd wordt.
Hij hangt er ook echt , maar laat dat een ander lekker oplossen.
De burgen heeft in geur en kleur er alles over mee kunnen krijgen.
Wanneer keert het tij en gaan we een andere kant op kijken? Wat kunnen wij doen om het beter te laten lopen ?
Daar hoor je niks over. Ook niet vanuit de overheid..
Enkel bezuinigingen, we krijgen het zwaar, drama , ect.
Daar moet je het mee doen.
Positief vooruitzicht ? Volgende de media wordt het alleen maar slechter.
We gaan er allemaal aan.
Wat doe jij als je eraan gaat ? Op je centen zitten of er toch nog even van genieten?
Dood gaan we toch..
- GTRene
wie heeft er spaartegoeden dan?
er zijn hele grote groepen die geen spaartegoeden heeft of heel weinig en maar net kan rondkomen, doch sommige hele rijke mensen krijgen steeds meer en wellicht wordt dat ook meegenomen in die overzichten, dus zeg minder mensen maar hoger spaartegoed.
En duis bv een hele grote groep die dat niet heeft en dus ook niet extra wat kan uitgeven en dus hand op de knip houd, iemand met voldoende geld houd heus geen hand op de knip
die zijn heus niet gek en weten nog wel of het kan of niet, die mensen die gene geld overhouden per maand weten dat waarschijnlijk ook en dus geven niks extra uit dan alleen eten en het nodige aan kleding, als je bv lekker eten koopt zeg in supermarkten e.d. dat geeft toch een redelijk goed gevoel, eten en drinken is immers erg belangrijk en gaat gewoon door, alleen niet uit....eten voor die mensen, das gewoon te duur geworden voor die groep.
maar dat zie je in overzichten vaak niet terug
dit soort mensen hebben neem ik aan ook geen spaartegoeden
http://nieuwsuit.com/2012/stijging-loon ... problemen/
er zijn hele grote groepen die geen spaartegoeden heeft of heel weinig en maar net kan rondkomen, doch sommige hele rijke mensen krijgen steeds meer en wellicht wordt dat ook meegenomen in die overzichten, dus zeg minder mensen maar hoger spaartegoed.
En duis bv een hele grote groep die dat niet heeft en dus ook niet extra wat kan uitgeven en dus hand op de knip houd, iemand met voldoende geld houd heus geen hand op de knip
die zijn heus niet gek en weten nog wel of het kan of niet, die mensen die gene geld overhouden per maand weten dat waarschijnlijk ook en dus geven niks extra uit dan alleen eten en het nodige aan kleding, als je bv lekker eten koopt zeg in supermarkten e.d. dat geeft toch een redelijk goed gevoel, eten en drinken is immers erg belangrijk en gaat gewoon door, alleen niet uit....eten voor die mensen, das gewoon te duur geworden voor die groep.
maar dat zie je in overzichten vaak niet terug
dit soort mensen hebben neem ik aan ook geen spaartegoeden
http://nieuwsuit.com/2012/stijging-loon ... problemen/
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
@dvh +1 en de rest ook die in die richting hangt.
@GTRene. Onderschat spaartegoeden niet. Mocht jij het in je huis hebben zitten, en niet als spaartegoed hebben, dat wil nog niet zeggen dat de buurman dat niet heeft he.
@GTRene. Onderschat spaartegoeden niet. Mocht jij het in je huis hebben zitten, en niet als spaartegoed hebben, dat wil nog niet zeggen dat de buurman dat niet heeft he.
- Maus335i
Ik was duidelijk in een andere veronderstelling, goed dat de bron er bij gezocht is!dvh schreef:Bron ?Zo simpel is het niet Als men "de hand op de knip" zou houden, zou dat betekenen dat de spaartegoeden in rap tempo oplopen. Dat is niet het geval,
Doe mij eens even een overzichtje spaartegoeden NL vanaf 2007 tot nu.
Die zijn behoorlijk gegroeid volgens mij.
Wat ik me nu dan weer afvraag is; vanaf 2000 zie je onze spaartegoeden al vrijwel evenredig hard stijgen, terwijl de crisis min of meer losgebarsten is in 2008/2009. Als het probleem zou liggen in de consument die niet voldoende meer besteed, waarom hebben we dan nu pas problemen?
- Dennis Cavallino
Het ligt niet aan die consument!
- Dennis Cavallino
Veel van die spaargelden kun je trouwens niet bij he.
Ik heb sowieso al 2 spaarrekeningen waar ik niet zomaar even geld van kan opnemen. Dat zal voor velen gelden. Dus dat geld kan niet 1, 2 3 in de economie worden gepompt.
Ik heb sowieso al 2 spaarrekeningen waar ik niet zomaar even geld van kan opnemen. Dat zal voor velen gelden. Dus dat geld kan niet 1, 2 3 in de economie worden gepompt.
- Maus335i
Toch zou het wel makkelijk zijn als dat zo was. Gewoon kranten censureren en verplichten positief nieuws te brengen, voor we het weten zijn we allemaal miljonairDennis Cavallino schreef:Het ligt niet aan die consument!
- dvh
@Maus
Is niet nu pas.
Je daalt van groei naar krimp, en dan pas krijgt het beestje een naam.
Maar de daling is al een trend sinds 2007/08
Nu merken "we" het pas echt. Minder groei is nog steeds groei.
Krimpen is inleveren. En dat is nieuw voor ons.
Is niet nu pas.
Je daalt van groei naar krimp, en dan pas krijgt het beestje een naam.
Maar de daling is al een trend sinds 2007/08
Nu merken "we" het pas echt. Minder groei is nog steeds groei.
Krimpen is inleveren. En dat is nieuw voor ons.
- dvh
Door wie komt dat Dennis? Door de bank of door de consument ?Dennis Cavallino schreef:Veel van die spaargelden kun je trouwens niet bij he.
-
Rebel
Het lijkt erop dat juist de "klagers" hun zaakjes niet in orde hebben? Verder ben ik het 100% met Rico eens.
- Elise
Mag ik vragen die er dan "klagen"?Rebel schreef:Het lijkt erop dat juist de "klagers" hun zaakjes niet in orde hebben? Verder ben ik het 100% met Rico eens.
Voor zover ik kan zien hebben we hier een discussie met verschillende inzichten....maar klagen?
- Dennis Cavallino
Rebel's vrouw heeft ook andere inzichten dan hijzelf, maar zij klaagt volgens hem ook altijd. 
Niet dat hij mag klagen met zo'n vrouw trouwens....
Niet dat hij mag klagen met zo'n vrouw trouwens....
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 02 mar 2012, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Elise
-
Rebel
Cav, nee hoor Nicole deelt mijn mening. Ze raakt net als mij moe van alle "zwartkijkers".
Ook hier, weten velen precies hoe "erg" deze recessie nog gaat worden. Allemaal experts die linkjes van "slecht nieuws" kopieeren of de media napraten. Schitterend.
Jammer dat deze mensen niet in de regering of in Brussel zitten, zou ons misschien van een hoop "ellende" kunnen behoeden.
Het is zoals ik eerder zei, stop met zeveren en steek de handen uit de mouwen. Verder denk ik dat je juist met een positieve benadering en een positieve berichtgeving je het verschil kunt maken. Gelukkig lees ik ook een aantal goede posten van ondernemers die net als ik niet zo zwartgallig zijn.
P.s. Cav, Nicole vraagt waneer je nog eens weekendje komt logeren ; -) ouwe smikkelkoning
Ook hier, weten velen precies hoe "erg" deze recessie nog gaat worden. Allemaal experts die linkjes van "slecht nieuws" kopieeren of de media napraten. Schitterend.
Jammer dat deze mensen niet in de regering of in Brussel zitten, zou ons misschien van een hoop "ellende" kunnen behoeden.
Het is zoals ik eerder zei, stop met zeveren en steek de handen uit de mouwen. Verder denk ik dat je juist met een positieve benadering en een positieve berichtgeving je het verschil kunt maken. Gelukkig lees ik ook een aantal goede posten van ondernemers die net als ik niet zo zwartgallig zijn.
P.s. Cav, Nicole vraagt waneer je nog eens weekendje komt logeren ; -) ouwe smikkelkoning
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
We zijn door de feiten ingehaald, dat wordt voor het gemak even vergeten...........
Na het zuur het zoet, dat was Balki........maar het zuur is nog zuurder geworden ( niet voor mij, niet voor veel DFers, maar algemeen gesproken)
De recessie, het herstel..........de dubdele dip of W recessie...........het is hier besproken voor het überhaubt in de kranten/opiniebladen werd vermeld..........
Dat kan je allemaal negatief en zwartgallig noemen..............het is IMO meer een realistische blik en geeft blijk van een gezonde blik naar de toekomst.........
Ik heb me er op voor kunnen bereiden, wellicht een heel leger DFers ook..........maar velen gaan de komende tijd de baard er af krijgen, waarbij de een wel en de ander niet verwijtbaar is...............
Dat heeft economische gevolgen das duidelijk, wat niet duidelijk is hoever die gevolgen de diepte ingaan..
Na het zuur het zoet, dat was Balki........maar het zuur is nog zuurder geworden ( niet voor mij, niet voor veel DFers, maar algemeen gesproken)
De recessie, het herstel..........de dubdele dip of W recessie...........het is hier besproken voor het überhaubt in de kranten/opiniebladen werd vermeld..........
Dat kan je allemaal negatief en zwartgallig noemen..............het is IMO meer een realistische blik en geeft blijk van een gezonde blik naar de toekomst.........
Ik heb me er op voor kunnen bereiden, wellicht een heel leger DFers ook..........maar velen gaan de komende tijd de baard er af krijgen, waarbij de een wel en de ander niet verwijtbaar is...............
Dat heeft economische gevolgen das duidelijk, wat niet duidelijk is hoever die gevolgen de diepte ingaan..
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Ik heb bij mijn pappie al gevraagd of ik mijn oude kamertje weer in gebruik mag nemen, mocht het helemaal mis gaan.
Die babyboomers hebben ten minste nog afbetaalde meuk.
Ik ben er klaar voor. :strong:
Die babyboomers hebben ten minste nog afbetaalde meuk.
Ik ben er klaar voor. :strong:
-
Rebel
romo schreef:We zijn door de feiten ingehaald, dat wordt voor het gemak even vergeten...........
Door van een M3 te downsizen naar een M1?
Romo, jij spant de kroon met angst zaaien. Slaap je zelf nog wel goed? Mocht je ooit in het zuiden des lands komen wil ik je gerust eens adviseren bij de aankoop van een goede Boxspring-combinatie. Dat slaapt subliem.
Mij zul je niet overtuigen met je "2012 apocalypse"
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik slaap goed en rustig dank u................een 1M zou ik een upgrade willen noemen..........
Het gaat hier niet om me zelf, ik heb de schapen op het droge, ik hoef weinig en mag alles.........das wat ik bedoel met "voorbereiden"..............financieel dus................door in goede tijden reserves te kweken.....
Maar niet iedereen is in die positie, daar heb en had ik het over..........ik doe niet aan 2012 eindterm voorspellingen, not my cup a tea.
Het gaat hier niet om me zelf, ik heb de schapen op het droge, ik hoef weinig en mag alles.........das wat ik bedoel met "voorbereiden"..............financieel dus................door in goede tijden reserves te kweken.....
Maar niet iedereen is in die positie, daar heb en had ik het over..........ik doe niet aan 2012 eindterm voorspellingen, not my cup a tea.
- Elise
Als ik zo even snel kijk zijn het bijna alleen maar ondernemers die de laatste postings geschreven hebben waarvan Dennis ex-ondernemer/zelfstandige.Rebel schreef:Het is zoals ik eerder zei, stop met zeveren en steek de handen uit de mouwen. Verder denk ik dat je juist met een positieve benadering en een positieve berichtgeving je het verschil kunt maken. Gelukkig lees ik ook een aantal goede posten van ondernemers die net als ik niet zo zwartgallig zijn.
Maar als jij alles zo rooskleurig inziet, kansen ziet en je zaakjes wel op orde hebt, dan ben je wellicht genegen om wat tips te geven hoe men voordeel kan halen uit de huidige tijd? Zodat de "klagers" ook hun zaakjes op orde kunnen krijgen (voor zover dat nodig is
-
Rebel
Tuurlijk tuurlijk, geen probleem, ik vertel je precies hoe je nu moet handelen. Onee wacht, geef me anders je rekeningnummer, dan boek ik je het het geld rechtstreeks over 
- Elise
U is een toppertje
Je kunt het overmaken naar het volgende reknr in Zeist : 30.00000.30
Alvast bedankt.
:drinking:
Je kunt het overmaken naar het volgende reknr in Zeist : 30.00000.30
Alvast bedankt.
- Martijn_bmw
- Maus335i
Je haalt me de woorden uit de mondElise schreef:Als ik zo even snel kijk zijn het bijna alleen maar ondernemers die de laatste postings geschreven hebben waarvan Dennis ex-ondernemer/zelfstandige.Rebel schreef:Het is zoals ik eerder zei, stop met zeveren en steek de handen uit de mouwen. Verder denk ik dat je juist met een positieve benadering en een positieve berichtgeving je het verschil kunt maken. Gelukkig lees ik ook een aantal goede posten van ondernemers die net als ik niet zo zwartgallig zijn.
De afgelopen crisis heeft bij ons vooral betekent dat we iets minder snel zijn gegroeid dan normaal, vorig jaar was dat weer op niveau en straks zal het wel weer iets afnemen. Ik heb helemaal niets te klagen, maar een aantal ondernemers om mij heen wel. Bovendien zie ik het aantal faillissementen in onze klantenkring toenemen. Ik (of we?) zijn geen zwartkijkers omdat we het zo graag willen, maar omdat de signalen die je krijgt niet positief zijn. Daar kan je je kop voor in het zand steken of er op reageren door voorbereid te zijn.