Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Elise » 01 mar 2012, 12:01

smiley schreef:
Wouter81 schreef:Nederlanders gemiddeld 44.000 € ? Geloof ik niks van.... modaal salaris zit toch op ca. 30.000?
Modaal is meest voorkomende salaris, niet het gemiddelde.
Nederland trekt met relatief weinig mensen het meest voorkomende salaris van 33k, dus op naar 44k gemiddeld. :coffee:
Modaal is een geprikt salaris en niet het meest voorkomende of het gemiddelde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen

Eigenlijk is modaal een cijfer waar je dus geen flikker aan hebt :clown:

Rebel

Bericht door Rebel » 01 mar 2012, 15:54

Velen van jullie zien alleen maar beren op de weg. Ik lees al meer dan 2 jaar voorspellingen van de totale "ondergang". Ik zie en benut juist ook de vele voordelen van deze tijd.

RVV

Bericht door RVV » 01 mar 2012, 17:55

Rebel schreef:Velen van jullie zien alleen maar beren op de weg. Ik lees al meer dan 2 jaar voorspellingen van de totale "ondergang". Ik zie en benut juist ook de vele voordelen van deze tijd.

Klopt! Ik volg dit draadje soms ook met kromme tenen.. ook omdat dit draadje een beetje symbool staat voor de NL zwartgaligheid.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 01 mar 2012, 17:59

Elise schreef:Banken willen nog wel uitlenen, maar ze willen niet meer zoveel uitlenen als voorheen mogelijk was.
Komt dat iedereen (nog steeds) op internet hun opgetelde inkomen invult en vervolgens een maximum bedrag ziet dat ze kunnen lenen. Blind staren ze op dat bedrag om vervolgens naar de bank te gaan met dat bedrag in hun hoofd. Wij hebben bewust een stuk minder geleend dan mogelijk.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 01 mar 2012, 18:01

RVV schreef:
Rebel schreef:Velen van jullie zien alleen maar beren op de weg. Ik lees al meer dan 2 jaar voorspellingen van de totale "ondergang". Ik zie en benut juist ook de vele voordelen van deze tijd.

Klopt! Ik volg dit draadje soms ook met kromme tenen.. ook omdat dit draadje een beetje symbool staat voor de NL zwartgaligheid.
Zwartgalligheid of realiteit niet willen zien?

RVV

Bericht door RVV » 01 mar 2012, 18:06

Ach volgens mij zijn hebben we het gewoon veel te goed in Nederland. Heel de wereld wil in Nederland wonen en heel Nederland liever elders in de wereld. De ellende is, we kennen geen echte ellende hier en van ellende zeuren we maar over andermans ellende.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 mar 2012, 18:51

RVV schreef:Ach volgens mij zijn hebben we het gewoon veel te goed in Nederland. Heel de wereld wil in Nederland wonen en heel Nederland liever elders in de wereld. De ellende is, we kennen geen echte ellende hier en van ellende zeuren we maar over andermans ellende.
+1!!

Nou is het op zich wel makkelijk roepen dat het iets minder kan als jezelf geen stap terug hoeft te doen of als je na een stap terug het nog steeds goed hebt. Maar feit is dat heel veel mensen dik boven hun "stand" leefden. En terug van 2 naar 1 auto of terug van 3 naar 1 vakantie is echt niet einde van wereld. Als je je huis niet meer kan betalen en ook niet kan verkopen is vervelend. Maar banken zijn als de dood voor nog slechter imago en willen niet nog een bom onder huizen markt leggen. Dus gedwongen verkopen zijn er nog steeds nauwelijks en het opeisen van verschil tussen executiewaarde bij afsluiting hypotheek en nu gebeurt volgens mij ook niet. Dus de banken laten de meeste mensen gewoon in hun huis en hopen op betere tijden die echt ook wel weer zullen komen.

dvh

Bericht door dvh » 01 mar 2012, 19:42

Het vervelende van dit draadje is dat je er weinig mee kan.
Neem je het ( te ) serieus dan lijkt alles kansloos. Je voelt je niet beter/positiever wanneer je een shit maand hebt en je denkt even wat bij te lezen op DF.

Het draadje is in de basis al negatief.
En het is wellicht realistisch en waar wat er verteld wordt, je kan er alleen niks mee.
En wat Rebel zegt, gewoon inspelen op het geen waar vraag naar is op dit moment.

Koopkracht gaat achteruit, maar dit gaat enkel veranderen wanneer mensen zich niet arm meer voelen.
Mensen zijn niet arm, het voelt alleen wel zo. Hand op de knip en uitzitten.

De ijstijd is weer voorbij, carnaval is achter de rug. Zonnetje moet weer eens gaan schijnen en dan neemt de koopkracht ( zin ) ook weer toe.

En ik wil nog wat verder gaan dan Kinneging. Gewoon geen negatieve " financiele' mediahype meer toelaten op de publieke tv / internet / krant. Dat levert helemaal niks goeds op voor de Nederlandse ecenomie. Het schaad enkel.

Rebel

Bericht door Rebel » 01 mar 2012, 20:00

Inderdaad DVH.

Gisterenavond keek ik verbijsterd naar het nieuws op RTL4. Men was aan het zeuren dat de Nederlandse bevolking op 29 februari 1 dag voor "niks" werkt!?
Al sinds het begin van de jaartelling bestaat het fenomeen schrikkeljaar. Ik heb nooit eerder iets gehoord over het feit dat men 1 dag voor "niks" werkt.
Juist nu in deze tijd, vinden de sensatiezoekers van RTL nieuws het nodig om 12 mensen op straat lastig te vallen met het feit dat ze op 29 februari voor "niks" werken.

Waanzin.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 01 mar 2012, 20:01

Ach, zoals altijd zitten er meerdere kanten aan het verhaal. Economisch gaat het in zijn algemeenheid wellicht moeizaam tot slecht maar het biedt ook kansen. Als ik in mijn sector kijk, dan hebben veel concullega's het zwaar. Paar zijn al omgevallen. Wij draaien echter erg goed, loopt bij ons als een trein. Financiëel goed en werk zat.

Wil m'n eigen toko niet teveel ophemelen (ben natuurlijk niet objectief) maar wat wij oa. goed onder controle hebben zijn onze overheadkosten. Kleine en behoorlijk efficiënt ingerichte organisatie. Hierdoor kunnen we onze tarieven ook vrij laag houden en dat merk je nu wel. Veel concurrenten hebben veel meer overheadkosten (veel marketing, sales, administratieve krachten, peperduur pand, veel dure lease-auto's etc., dat moet ook allemaal betaald worden). Zie je dus gelijk ook in hun uurtarieven. Dat breekt ze in deze tijd her en der wel op.

Bedrijven die kwaliteit voor een goede prijs leveren, in welke sector het ook is, zullen uiteindelijk altijd wel overleven. Het mooie van zo'n crisis is dat het kaf wel van het koren wordt gescheiden. Een soort natuurlijke opruiming. Dus ja, er zitten ook zeker positieve kanten aan. Zo is er nu ook meer goed personeel voor normale salarissen beschikbaar. In economische toptijden moet je daar bijna om vechten.

En gelukkig is niemand van mijn medewerkers bij me gekomen voor salaris op de 29e. ;) Haal wel een keer extra koffie voor ze. :kikker:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mar 2012, 08:35

dvh schreef:Het vervelende van dit draadje is dat je er weinig mee kan..
Wat een onzin.

Ik ben dit draadje gestart omdat ik een huis ging kopen aan de vooravond van een langdurige economische crisis.

Aan de hand van de informatie en inzichten van anderen hebben mijn vriendin en ik ons plan gewijzigd. Geen klein appartementje in een dure stad, maar een huis in een andere (goedkopere) stad waar we oud kunnen worden.

Ook heb ik weerwoord kunnen geven aan de hypotheekadviseur die nog op een roze wolk zat.

Ik ben in slechte tijden een eigen onderneming begonnen (en door toeval er weer mee gestopt, maar dat is een lang verhaal).

Persoonlijk heb ik veel aan de wijsheden hier gehad en probeer die daarom met anderen te delen.
Ik sta iedere ochtend vrolijk op. Ik lees 't nieuws zoals ík het wil lezen en trek mijn eigen conclusies en volg mijn eigen pad. Ik hoop dat iedereen dat hier doet. Wees gelukkig met wie je bent en met wie je 't leven mag delen, wees niet ongelukkig met wat je niet hebt, zoals zovelen in ons kapitalistische wereldje. Volgens mij is dat de meest wijze les die we inmiddels hebben mogen leren van deze crisis en daar mogen we echt blij mee zijn.

Je kunt dus veel van dit draadje zeggen, maar niet dat je er weinig mee kan.

Cav, nog net een half uurtje voor 9... :P

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mar 2012, 08:38

Rebel schreef:Inderdaad DVH.

Gisterenavond keek ik verbijsterd naar het nieuws op RTL4. Men was aan het zeuren dat de Nederlandse bevolking op 29 februari 1 dag voor "niks" werkt!?
Al sinds het begin van de jaartelling bestaat het fenomeen schrikkeljaar. Ik heb nooit eerder iets gehoord over het feit dat men 1 dag voor "niks" werkt.
Juist nu in deze tijd, vinden de sensatiezoekers van RTL nieuws het nodig om 12 mensen op straat lastig te vallen met het feit dat ze op 29 februari voor "niks" werken.

Waanzin.
Dat is inderdaad een groot gelul.

Zelfs als er geen schrikkeljaren zijn dan werk je de ene keer een dag extra en het andere jaar een dag minder. Zodra je een keer een dag minder per jaar mag werken, dan hoor je domme journalisten ook geen werkgevers interviewen om te vragen wat ze daar nou van vinden.

Dom volk...

Overigens bestaat 't schrikkeljaar niet sinds het begin van de jaartelling, maar pas ergens in de 16e eeuw ofzo.
Toen swipeten ze opeens een dag of 15 vooruit!
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 02 mar 2012, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 02 mar 2012, 08:41

Wouter81 schreef:Ach, zoals altijd zitten er meerdere kanten aan het verhaal. Economisch gaat het in zijn algemeenheid wellicht moeizaam tot slecht maar het biedt ook kansen. Als ik in mijn sector kijk, dan hebben veel concullega's het zwaar. Paar zijn al omgevallen. Wij draaien echter erg goed, loopt bij ons als een trein. Financiëel goed en werk zat.

Wil m'n eigen toko niet teveel ophemelen (ben natuurlijk niet objectief) maar wat wij oa. goed onder controle hebben zijn onze overheadkosten. Kleine en behoorlijk efficiënt ingerichte organisatie. Hierdoor kunnen we onze tarieven ook vrij laag houden en dat merk je nu wel. Veel concurrenten hebben veel meer overheadkosten (veel marketing, sales, administratieve krachten, peperduur pand, veel dure lease-auto's etc., dat moet ook allemaal betaald worden). Zie je dus gelijk ook in hun uurtarieven. Dat breekt ze in deze tijd her en der wel op.

Bedrijven die kwaliteit voor een goede prijs leveren, in welke sector het ook is, zullen uiteindelijk altijd wel overleven. Het mooie van zo'n crisis is dat het kaf wel van het koren wordt gescheiden. Een soort natuurlijke opruiming. Dus ja, er zitten ook zeker positieve kanten aan. Zo is er nu ook meer goed personeel voor normale salarissen beschikbaar. In economische toptijden moet je daar bijna om vechten.

En gelukkig is niemand van mijn medewerkers bij me gekomen voor salaris op de 29e. ;) Haal wel een keer extra koffie voor ze. :kikker:
Yup....zeker de mensenverhuur handel......40man in dienst alles gaat paar jaar meer dan top...dikke auto's, pandje... alleen die 20man die bij 1klant zitten en die verlengt geen contract...20man op de 'bank'...dan kan het binnen 3 maanden over zijn.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 mar 2012, 09:44

RVV schreef:
Waarom met kromme tenen volgen? Informatie wordt hier gewoon op schrift gepleurd en je moet zelf weten wat je er mee doet. Je kan het relativeren, voor waarheid aannemen of volledig negeren. Eigen keuze, niemand zal je dwingen :)

Elke (financiële) crisis brengt nieuwe kansen met zich mee. Benut je die op de juiste manier, is er weinig aan de hand. Dat het draadje van nature negatief ingestoken is is natuurlijk logisch. Huizenprijzen dalen, er moet ZWAAR bezuinigd worden door de overheid en het aantal werklozen stijgt. Ik had het natuurlijk ook liever anders gezien (wie niet), maar wat doe je er aan?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 mar 2012, 09:47

Rebel schreef:Inderdaad DVH.

Waanzin.
Haha mooie opmerkingen vind ik dat altijd. Diezelfde mensen vergeten dat ze ook een dag langer "gratis" kunnen genieten van alle voorzieningen die ze hebben. De hypotheek is een dag gratis, je energie, je telefoonabonnement, je leasecontract etc. etc.

Ach ja, tis idd maar net of je iets te zeiken wil hebben :mrgreen:

Elise

Bericht door Elise » 02 mar 2012, 10:29

Ziet een ander beren op de weg of steek jij je kop in het zand?
Ik denk eerder het laaste, helemaal als je zo'n opmerking maakt op de dag dat het CPB met hun cijfers naar buiten komt die door de algehele politiek als dramatisch worden opgevat.

Dooddoeners als "de voordelen van deze tijd benutten" zijn natuurlijk wel grappig, maar niet iedereen is in een positie om voordeel te behalen.
Zie bijvoorbeeld vandaag in de telegraaf : Optiekmarkt ziet het zonnig in
Hardstikke mooi, de optiekmarkt is met 9% gegroeid. Maar in datzelfde artikel staat ook dat de modebranche met 6,2% is gekrompen....... voor die branche valt er naar mijn mening weinig voordeel te behalen....

dvh

Bericht door dvh » 02 mar 2012, 10:33

Elise schreef:
Dooddoeners als "de voordelen van deze tijd benutten" zijn natuurlijk wel grappig, maar niet iedereen is in een positie om voordeel te behalen.
Zie bijvoorbeeld vandaag in de telegraaf : Optiekmarkt ziet het zonnig in
Hardstikke mooi, de optiekmarkt is met 9% gegroeid. Maar in datzelfde artikel staat ook dat de modebranche met 6,2% is gekrompen....... voor die branche valt er naar mijn mening weinig voordeel te behalen....

Wat vervelend !.... :angel:

Elise

Bericht door Elise » 02 mar 2012, 10:42

Sjoerd MP BMW schreef:
Elise schreef:Banken willen nog wel uitlenen, maar ze willen niet meer zoveel uitlenen als voorheen mogelijk was.
Komt dat iedereen (nog steeds) op internet hun opgetelde inkomen invult en vervolgens een maximum bedrag ziet dat ze kunnen lenen. Blind staren ze op dat bedrag om vervolgens naar de bank te gaan met dat bedrag in hun hoofd. Wij hebben bewust een stuk minder geleend dan mogelijk.
Klopt helemaal wat je zegt.
Eigenlijk zou het omgedraaid moeten zijn en zouden mensen eerst eens moeten berekenen hoeveel ze elke maand nodig hebben om van te leven. Dan wordt vanzelf duidelijk hoeveel er overblijft voor een hypotheek.

RVV

Bericht door RVV » 02 mar 2012, 11:01

Maurice, met kromme tenen omdat ik van mening ben dat 70% van de vermeende crisis in Nederland bij de waan van de dag afspeelt.

Half December, alles is dood en verderf heel Nederland gaat kapot volgens alles wat met de pers te maken heeft... derde/vierde week december.. Crisis? Welke crisis, de pers hoor je er niet over. Wel over megadrukke supermarkten, topdrukte bij de kerstvreetschuren.. 65 miljoen vuurwerk de lucht in..

1e week Januari cijfers dit en dat.. weer dood en verderf. in NL.. 2e weeek idem dito... 3e week januari.. goh gaat koud worden.. pak de schaatsen uit het vet.. kranten en nieuws op TV wekenlang vol lof over de ijspret.. met ergens als hoogtepunt HEEL Nederland die alleen maar bezig is met een elfstedentocht.. pers op TV kranten.. internet.. schaatsen, schaatsen en nog een schaatsen.. neuh schrijven over dat het slecht gaat in NL is niet nodig.. nu is het feest... elfstedentocht gaat niet door.. .fuck waar moeten we de krant mee vullen? Ja ik weet het roept een hoofdredacteur.. de trekken weer de crisis uit de la.. dood en verderf, Nederlanders gaan kapot blalblalbla..

En dan, 1,5 week verder.. het treurige nieuws, van Prins Friso... hoe treurig dit ook is.. een fucking 1,5 week alleen maar de TV/internet/kranten vol met alles wat over Friso kan gaan/koningshuis/coma whatever.. elke vermeende expert, of het over lawines gaat of over coma wordt door de pers afgestoft... geen letter meer over de zware crisis waar we met zijn allen in zitten.. er is weer belangrijkere nieuws...

Friso is derde pagina geworden.. valt geen nieuws "eer" aan te behalen... slaat krant open... kijkt journaal...

JAAAAAAAA daar is die weer DE CRISIS.....

Zucht je wordt er zo verschrikkelijk moe van..

Het lukt eigenlijk ook niet om het nieuws niet te volgen want in de 24 uurs nieuwseconomie wordt je steeds gevoed met allerlei negatieve nieuwsberichten..

Ja dat heeft echt een grote invloed op hoe mensen denken over hun geld uitgeven..

Eerst was er een euro.. en werd er anderhalve euro uitgegeven.. ja loopt een keer fout.. dat hebben we gezien... nu is er nog steeds een euro,,, maar wordt er nog maar 20 cent daarvan uitgegeven... goh gaat het nog steeds fout.. hoe zou dat nou kunnen?

Geef van die euro nou gewoon 80 cent uit.. en er is in NL helemaal geen aangeprate crisis..

We zijn fucking het beste land zo'n beetje ter wereld om te wonen.. maarja die crisis hé..

Elise

Bericht door Elise » 02 mar 2012, 11:05

RVV schreef:We zijn fucking het beste land zo'n beetje ter wereld om te wonen.. maarja die crisis hé..
De grote vraag in deze is......blijven we het fucking beste land om te wonen.........

RVV

Bericht door RVV » 02 mar 2012, 11:20

Ja... om de simpele reden dat het elders niet beter is.. en ook niet zal worden.. hooguit gelijkwaardig..

Mensen kunnen niet meer meer het nieuws destileren.. wat voor hun relevant is. Wat toepasbaar is op hun eigen huishoudboekje.

Voorbeeld.. krant kopt.. met.. 80% meer gedwongen huisverkopen dan vorig jaar (even fictief voorbeeld)..

Maar geen relativering erbij..

DAT: het 80% meer is dan de 2500 woningen (geen idee hoeveel het precies is, maar gaat om de illustratie) van vorig jaar.. op pak em beet een paar miljoen eigen woningen... (in absolute aantallen dus een druppel op de gloeiende plaat)..

DAT: een groot deel van die gedwongen verkopen komt omdat mensen zo graag willen scheiden en ineens de 2 inkomen hypotheek niet zo handig blijkt te zijn..

DAT: die mensen op allerlei vlakken toch al notoire wanbetalers zijn (die mensen zijn van alle tijden ook in economische voorspoed)..

Maar hoe leest de gemiddelde kudde consument het:

Oei oei het gaat heel slecht, mensen kunnen niet meer hun hypotheek betalen.. straks kan ik het ook niet meer.. bang bang bang.. even de hand op de knip.. alle dubbeltjes maar omdraaien.. ondertussen staat er wel een klein vermogen op de spaarrekening.. Dat is ook ieder zijn keuze.. maar het verschil tussen al het geld vasthouden.. of toch uitgeven aan datgene wat je wilt/nodig hebt.. is een succesvolle economie..

Op bovenstaande voorbeeld kun je wel -tig varianten/scenario's loslaten..

Van allen is het eindresultaat.. hand op de knip..

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 mar 2012, 11:25

RVV schreef:Eerst was er een euro.. en werd er anderhalve euro uitgegeven.. ja loopt een keer fout.. dat hebben we gezien... nu is er nog steeds een euro,,, maar wordt er nog maar 20 cent daarvan uitgegeven... goh gaat het nog steeds fout.. hoe zou dat nou kunnen?
Zo simpel is het niet :) Als men "de hand op de knip" zou houden, zou dat betekenen dat de spaartegoeden in rap tempo oplopen. Dat is niet het geval, omdat we vooral bezig zijn met onze schulden aflossen van aanschaffen die we in 2006/2007 gedaan hebben. Consumptie op krediet dus, waar we (als ondernemers) in die tijd flink van hebben kunnen profiteren. Een voorschot op de winst dus, om het zo maar even te zeggen.

Waarom moeten we nu zo enorm bezuinigen? Gevalletje uit de hand gelopen staatsschuld (en veel meer natuurlijk). Ook de regering moet netjes rente betalen over leningen die het doet, net zoals wij dat moeten. Hadden we in 2006 nog een staatsschuld van 255 miljard, is dat in 2011 bijna 400 miljard. Tel eens uit wat 2,4% rente over 145 miljard euro is... (ok ik help even) 3,48 miljard euro moeten we jaarlijks meer aan rente betalen, en dat terwijl we al een flink begrotingstekort hadden.

Waarom is die AAA rating van ons zo belangrijk? Omdat we nu dus nog "slechts" 2,4% rente over schuldpapieren betalen. Frankrijk is haar AAA rating verloren, wat als gevolg heeft gehad dat ze van 2,5% rente naar 3,8% rente zijn gestegen. Een stijging van 1,3% rente over onze eigen schuld zou nog eens een extra last van 5,2 miljard per jaar betekenen, die overigens jaarlijks stijgt, omdat we nog steeds een begrotingstekort hebben.

Welja, dit heeft niet eens zo gek veel meer te maken met consumptiebestedingen, maar vooral het besef dat Nederland er niet meer zo goed voor staat als bijvoorbeeld 6 jaar geleden. En wat is nou 6 jaar in een mensenleven? Niks toch? Daarom wordt er af en toe met de waan van de dag gere(a)geerd. Kleine verschuivingen in de economie kunnen grote impact hebben.

Ohja, dan heb je nog de mensen die kredietwaardigheidsbureau's alle schuld in de schoenen schuiven. Lekker simpel berederen is dat :mrgreen: Het probleem zit hem er in dat EEN overheid teveel geld uitgeeft en een te hoge schuld heeft. De kans dat het terugbetaald kan worden wordt steeds kleiner, met een lagere waardering als gevolg. Daar heeft vrij weinig met die ratingbureau's te maken, maar alles met incompetente politici.

dvh

Bericht door dvh » 02 mar 2012, 11:46

Zo simpel is het niet Als men "de hand op de knip" zou houden, zou dat betekenen dat de spaartegoeden in rap tempo oplopen. Dat is niet het geval,
Bron ?

Doe mij eens even een overzichtje spaartegoeden NL vanaf 2007 tot nu.
Die zijn behoorlijk gegroeid volgens mij.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mar 2012, 11:48

Rico, ik snap je toontje tegen de pers wel, maar je legt steeds de schuld (en oplossing) bij de consument neer. Alsof alleen de consument een crisis kan veroorzaken en oplossen. Helaas is de werkelijkheid niet zo eenvoudig. Voordat de consument 't doorhad, was de crisis al in gang gezet en de crisis zal alweer voorbij zijn alvorens de consument dat volledig heeft begrepen.

Verder eensch wat betreft matige journalistieke kunstjes. Er zijn weinig journalisten geweest die voor de crisis de kritiek op 't systeem serieus namen. Journalisten zijn ook maar gewoon mensen...
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 02 mar 2012, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 02 mar 2012, 11:48

Plaats reactie