Prins Friso bedolven onder lawine

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gesloten
Fernando

Re: Prins Friso bedolven onder lawine

Bericht door Fernando » 24 feb 2012, 20:31

Trouwens z'n hartstilstand duurde 50min., volgens mij wordt er bij ons "gewone" stervelingen na ongeveer 20min. de brui aan gegeven of heb ik het mis?

ErikS

Bericht door ErikS » 24 feb 2012, 21:18

Ja, je heb het mis.

60 min. Totdat er andere zijn om je te vervangen met een defibrilator.
(Of totdat je zelf niet meer kan. Het is niet de bedoeling ernaast te komen te liggen)

Robertdj

Bericht door Robertdj » 24 feb 2012, 21:50

Mijn broer is destijds tevergeefs 40min gereanimeerd, lichaam was ook afgekoeld waardoor ze langer doorgingen.

Fernando

Bericht door Fernando » 24 feb 2012, 21:53

Dan zijn ze dus niet langer doorgegaan omdat het om Friso bleek te gaan. Dat idee had ik nl.

Elise

Bericht door Elise » 24 feb 2012, 23:14

Fernando schreef:Trouwens z'n hartstilstand duurde 50min., volgens mij wordt er bij ons "gewone" stervelingen na ongeveer 20min. de brui aan gegeven of heb ik het mis?
Als het waar zou zijn van die 20 minuten, dan zouden de "gewone" stervelingen (en hun nabestaanden) over het algemeen nog wel eens beter af kunnen zijn......

Luco

Bericht door Luco » 24 feb 2012, 23:28

Elise schreef:
Fernando schreef:Trouwens z'n hartstilstand duurde 50min., volgens mij wordt er bij ons "gewone" stervelingen na ongeveer 20min. de brui aan gegeven of heb ik het mis?
Als het waar zou zijn van die 20 minuten, dan zouden de "gewone" stervelingen (en hun nabestaanden) over het algemeen nog wel eens beter af kunnen zijn......
Volgens mij niet, want bij reanimeren wordt er bloed rondgepompt en krijgen de hersenen gewoon zuurstof, de tijd voor de reanimatie is funest.

jacobt

Bericht door jacobt » 24 feb 2012, 23:50

2 juli 2010 is mijn broer met zn motor hard tegen een lantaarnpaal op geknald.
Een boer vond hem in de berm, en vertelde later dat de dood was toegetreden, de pupilen werden zwart en polsslag werd langzaam minder tot onvoelbaar. Hij herkende dit zoals af en toe een kalfje stierf.
Mijn broer heeft 4 week in coma gelegen met zwaar gekneusde hersenen, schedel breuken, nek op meerdere plekken gebroken net als ribben,arm, been en sleutelbeen gebroken.
Nieren, lever en alvlees klier waren zwaar beschadigd en inwendige bloedingen waren dagelijkse kost in het begin. Longen waren ingeklapt en er zat veel vocht achter, waardoor er nog een longontsteking bij kwam.

Eigenlijk was hij net als Friso nu afgeschreven.

Uiteindelijk is hij bijgekomen en een lange revalidatie meegemaakt, een paar maand geleden heeft hij met een verlamde arm en vele slechte functies aan het lichaam, zelfstandig een mustang v8 motorblok incl. versnellingsbak vervangen.
Het heeft wel een maand gekost, maar uiteindelijk zo trots als een pauw. Een kroonsteentje met 1 hand aansluiten, het heeft uren geduurd, maar geen hulp accepteren.................

Onderschat mensen niet, waar een wil is is een weg.
Hopelijk krijgt onze prins de kans om de strijd aan te gaan.

Mijn broer zegt in de 4 week coma veel te hebben mee gekregen, in de vorm van dromen, die hij nu nog kan herinneren.

Komende week zal de discussie wel weer los barsten, stekker er uit of niet?
Zou toch ff een tijdje wachten.......
Laatst gewijzigd door jacobt op 25 feb 2012, 06:28, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 24 feb 2012, 23:52

*kippenvel*

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 25 feb 2012, 00:08

Ik wens de royal familie veel sterkte toe!
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 25 feb 2012, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 feb 2012, 00:19

wat een verhaal Jacobt, het was dan nog niet z'n tijd...tjonge die lag aardig in de prak dan :shock:

ik heb destijds toen in 16 was een zware knal gehad (ja wel meer dingen), met een km of 80? de scherpe kant van de stoeprand eruit koppen...gelukkig wel een helm op maar die was ook gebarsten en een barstje in men schedel.
en ook ernstig hersen trauma/letsel en schedelbasisfractuur en 3 dagen coma (lekker slapen) maja na de ontwaking was men leven wel anders :wink:

tis nooit meer goed gekomen met me...maja dat weten jullie denk al wel :mrgreen:

Marc R

Bericht door Marc R » 25 feb 2012, 09:13

Kriebel! Bikkelharde kerel die broer van je...... :thumbup: doorzettingsvermogen.

Emiel

Bericht door Emiel » 25 feb 2012, 10:11

Bij jonge gezonde mensen gaan ze lang door, heel lang

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 25 feb 2012, 22:16

jacobt schreef:2 juli 2010 is mijn broer met zn motor hard tegen een lantaarnpaal op geknald.
Een boer vond hem in de berm, en vertelde later dat de dood was toegetreden, de pupilen werden zwart en polsslag werd langzaam minder tot onvoelbaar. Hij herkende dit zoals af en toe een kalfje stierf.
Mijn broer heeft 4 week in coma gelegen met zwaar gekneusde hersenen, schedel breuken, nek op meerdere plekken gebroken net als ribben,arm, been en sleutelbeen gebroken.
Nieren, lever en alvlees klier waren zwaar beschadigd en inwendige bloedingen waren dagelijkse kost in het begin. Longen waren ingeklapt en er zat veel vocht achter, waardoor er nog een longontsteking bij kwam.

Eigenlijk was hij net als Friso nu afgeschreven.

Uiteindelijk is hij bijgekomen en een lange revalidatie meegemaakt, een paar maand geleden heeft hij met een verlamde arm en vele slechte functies aan het lichaam, zelfstandig een mustang v8 motorblok incl. versnellingsbak vervangen.
Het heeft wel een maand gekost, maar uiteindelijk zo trots als een pauw. Een kroonsteentje met 1 hand aansluiten, het heeft uren geduurd, maar geen hulp accepteren.................

Onderschat mensen niet, waar een wil is is een weg.
Hopelijk krijgt onze prins de kans om de strijd aan te gaan.

Mijn broer zegt in de 4 week coma veel te hebben mee gekregen, in de vorm van dromen, die hij nu nog kan herinneren.

Komende week zal de discussie wel weer los barsten, stekker er uit of niet?
Zou toch ff een tijdje wachten.......
Griebels...

Rond dezelfde tijd hebben wij met de brandweer zo eenzelfde geval gehad, alleen was het bij deze jongen wel einde verhaal. Met 150 een lantaarnpaal raken heeft hij niet overleefd, gelukkig had hij een leer pak aan om de boel bij elkaar te houden. :|

p.s. Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat ambulance personeel veel langer dan een half uur 3 kwartier max. doorging met reanimeren. Behalve voor de omstanders....

Elise

Bericht door Elise » 26 feb 2012, 08:14

Luco schreef:
Elise schreef:
Volgens mij niet, want bij reanimeren wordt er bloed rondgepompt en krijgen de hersenen gewoon zuurstof, de tijd voor de reanimatie is funest.
Natuurlijk wordt bloed rondgepompt en blaas je lucht in iemands longen, maar de vraag is natuurlijk hoe efficiënt dit alles is.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 feb 2012, 10:06

Dat is heel efficiënt;

Het is niet voor niets de regels voor reanimatie zijn aangepast; eerst pompen (hartmassage dus) en dan gaan beademen.

Het lijf bevat veel rest zuurstof, direct gaan pompen betekent dus directe O2 flow en daarmee direct bescherming van alle weefsel (het brein het meest uiteraard)

Lucht in iemands longen blazen is zeer waardevol, van je eigen ademteug gebruik je ongeveer 20% O2, dus 80% O2 die je uitblaast (dus niet hebt verbruikt) kan je in iemands longen blazen.......en daarme direcrt levensreddend zijn.

De opmerking dat de tijd VOOR de ranimatie, waar geen O2 transport heeft plaatsgevonden, cruciaal is, is terecht.........iemand die in normale omstandigheden ( temperatuur mn) 6 min zonder O2 voorziening heeft gezeten, is ten dode opgeschreven.

Dit verklaard mede (is niet de enige reden) dat het reanimatie percentage dat succesvol is, niet erg hoog is, ongeveer 12% in Nederland. Hoe de levenskwaliteit en functionaliteit van deze mensen is, kan ik niet zeggen.

Elise

Bericht door Elise » 26 feb 2012, 12:20

Hoe lang zou je iemand kunnen reanimeren waarbij je direct vanaf het punt dat het hart stopt begint met de reanimatie?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 feb 2012, 15:15

Elise schreef:Hoe lang zou je iemand kunnen reanimeren waarbij je direct vanaf het punt dat het hart stopt begint met de reanimatie?

In principe oneindig.............de vraag is natuurlijk;

1 is het vol tehouden? Als je alleen bent is het erg pech, want zo zwaar dat je uiteindelijk stopt. Is er geen ambulance, dan is het alsnog einde oefening als het hart niet spontaan is gaan kloppen

2 Er is ook verschil tussen een hartstilstand (het hart kapt er mee, staat stil en verliest de pompfunctie) en het fibrileren van het hart ( dat is een onsamenhangend, ongecoordineerd gefladder van het hart, er is wel beweging, maar geen pompfunctie) hier is een AED levensreddend.
Bij een stilstand heeft een AED geen toegevoegde waarde, daar moet je dus blijven reanimeren, tot dat er hulp komt, of tot dat je zelf niet meer kan.......

In de huidige richtlijn is ie verdwenen, maar ik zou er toch nog een lans voor willen breken;

De Pre-Cordiale Klap/Stomp

Hier geef je de patiënt een directe ferme klap/stomp met gebalde vuist (wees hier vooral niet te bescheiden, dus mep er op los zou ik zeggen) op het borstbeen om de hartfunctie weer aan de praat te krijgen.

In geval van nood kan je beter een extra optie hebben......................

Rebel

Bericht door Rebel » 26 feb 2012, 16:13

Tof dat Romo deze kennis met ons deelt. Waarvoor mijn dank. 

In principe kan iedereen prive een AED aanschaffen. Een dergelijk apparaat kost gemiddeld slechts 1500 euro. Mensen betalen vaker een veelvoud aan auto-accecoires  maar een AED is dan vaak te "duur".  
Met een simpele training kun je dan "levens redden". Na het aansluiten van de elektroden beslist de AED of hij moet ingrijpen. In 95% van de gevallen maakt hij de juiste beslissing. Reanimatie zorgt er alleen voor dat er extra tijd gewonnen wordt tot het moment van defibrilleren. Maar uiteindelijk is het noodzakelijk om bij een hartstilstand een schok toe te dienen om het hartritme weer normaal te krijgen. Daarom geeft men tegenwoordig bij reanimatietrainingen vaak ook AED-trainingen. 

Ik heb tijdens mijn jeugdjaren zeer intensief gesport (atletiek) en was hierin redelijk succesvol op nationaal niveau. Dagelijkse trainingen waaronder (aërobe en anaërobe) Op "latere" leeftijd hebben ze een hartafwijking bij me ontdekt. Dit schijnt bij topsporters vaak voor te komen nadat ze stoppen. Ik heb er weinig tot geen last van in het dagelijkse leven maar je gaat je wel meer verdiepen in dit soort zaken (hart, gezondheid,etc)

romo

Bericht door romo » 26 feb 2012, 17:13

Rebel schreef:Tof dat Romo deze kennis met ons deelt. Waarvoor mijn dank. 

In principe kan iedereen prive een AED aanschaffen. Een dergelijk apparaat kost gemiddeld slechts 1500 euro. Mensen betalen vaker een veelvoud aan auto-accecoires  maar een AED is dan vaak te "duur".  
Met een simpele training kun je dan "levens redden". Na het aansluiten van de elektroden beslist de AED of hij moet ingrijpen. In 95% van de gevallen maakt hij de juiste beslissing. Reanimatie zorgt er alleen voor dat er extra tijd gewonnen wordt tot het moment van defibrilleren. Maar uiteindelijk is het noodzakelijk om bij een hartstilstand een schok toe te dienen om het hartritme weer normaal te krijgen. Daarom geeft men tegenwoordig bij reanimatietrainingen vaak ook AED-trainingen. 

Ik heb tijdens mijn jeugdjaren zeer intensief gesport (atletiek) en was hierin redelijk succesvol op nationaal niveau. Dagelijkse trainingen waaronder (aërobe en anaërobe) Op "latere" leeftijd hebben ze een hartafwijking bij me ontdekt. Dit schijnt bij topsporters vaak voor te komen nadat ze stoppen. Ik heb er weinig tot geen last van in het dagelijkse leven maar je gaat je wel meer verdiepen in dit soort zaken (hart, gezondheid,etc)
Hartstilstand moet je hier vertalen met het fibrileren van het hart...............dan kan je dus DE-FIBRILEREN.........dat is de functie van een AED
Bij een echte hartstilstand ( dus niet zijnde een fibrilatie) zal de AED altijd aangeven dat je moet blijven reanimeren ( beademing en pompen ) een schok zal hier niet helpen en de AED zal dat ook niet doen.

Elise

Bericht door Elise » 27 feb 2012, 15:19

romo schreef:
Elise schreef:Hoe lang zou je iemand kunnen reanimeren waarbij je direct vanaf het punt dat het hart stopt begint met de reanimatie?

In principe oneindig.............de vraag is natuurlijk;

1 is het vol tehouden? Als je alleen bent is het erg pech, want zo zwaar dat je uiteindelijk stopt. Is er geen ambulance, dan is het alsnog einde oefening als het hart niet spontaan is gaan kloppen

2 Er is ook verschil tussen een hartstilstand (het hart kapt er mee, staat stil en verliest de pompfunctie) en het fibrileren van het hart ( dat is een onsamenhangend, ongecoordineerd gefladder van het hart, er is wel beweging, maar geen pompfunctie) hier is een AED levensreddend.
Bij een stilstand heeft een AED geen toegevoegde waarde, daar moet je dus blijven reanimeren, tot dat er hulp komt, of tot dat je zelf niet meer kan.......

In de huidige richtlijn is ie verdwenen, maar ik zou er toch nog een lans voor willen breken;

De Pre-Cordiale Klap/Stomp

Hier geef je de patiënt een directe ferme klap/stomp met gebalde vuist (wees hier vooral niet te bescheiden, dus mep er op los zou ik zeggen) op het borstbeen om de hartfunctie weer aan de praat te krijgen.

In geval van nood kan je beter een extra optie hebben......................
Bedankt voor de uitleg, dat geeft meer inzicht :thumbup:
Ben je zelf arts oid?

Tommy

Bericht door Tommy » 27 feb 2012, 22:45

6 a 7 minuten kunnen je hersenen wel overleven. Het voordeel van een lawine is dat friso gelijk in een verkapt koelprotocol heeft gelegen. Met een lage temperatuur die het hoofd koelt, gebruiken de hersenen minimale hoeveelheid zuurstof en suiker. Hoe lang je doorgaat met ALS(advanced life support) is gewoon afhankelijk van je delay voor er BLS(basic life support) werd toegepast. Wat wel zo is, als je vanaf pak em beet 2 dagen koelen het lichaam opwarmt en bij 72 uur de neuroloog een SEPP(prikkelen van de hersenen zeg maar) laat doen die weinig goeds laat zien zijn je kansen wel klein. Heel anders dan starten met reanimeren zodra het hart rustig inzakt als bij een stervend kalf.

En inderdaad zoals romo al zegt, defibrilleren werkt bij VF(ventrikelfibrilleren) en VT(ventrikeltachycardie), maar niet bij asystolie(stilstand/flatliner). Wat ze dus zeg maar niet heel goed doen in films. Then again... op tv doen ze ook de stethoscoop verkeerd aan om in de oren, dan werkt ie ook niet.
Ik zie net op tv dat ze bij Friso dus zelfs de accu van een Lukas achtig apparaat hebben moeten vervangen halverwege de rea.
Laatst gewijzigd door Tommy op 27 feb 2012, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 27 feb 2012, 22:50

Tommy schreef:6 a 7 minuten kunnen je hersenen wel overleven. Het voordeel van een lawine is dat friso gelijk in een verkapt koelprotocol heeft gelegen. Met een lage temperatuur die het hoofd koelt, gebruiken de hersenen minimale hoeveelheid zuurstof en suiker. Hoe lang je doorgaat met ALS is gewoon afhankelijk van je delay voor er BLS werd toegepast. Wat wel zo is, als je vanaf pak em beet 2 dagen koelen het lichaam opwarmt en bij 72 uur de neuroloog een SEPP laat doen die weinig goeds laat zien zijn je kansen wel klein. Heel anders dan starten met reanimeren zodra het hart rustig inzakt als bij een stervend kalf.

En inderdaad zoals romo al zegt, defibrilleren werkt bij VF en VT, maar niet bij asystolie. Wat ze dus zeg maar niet heel goed doen in films. Then again... op tv doen ze ook de stethoscoop verkeerd aan om in de oren, dan werkt ie ook niet.
Ik zie net op tv dat ze bij Friso dus zelfs de accu van een Lukas achtig apparaat hebben moeten vervangen halverwege de rea.
Heb je dit ge-googled ofzo?

Of ben je arts?

Anyways....voor de familie is het buitengewoon ***** als je dit mee zou moeten maken!

Tommy

Bericht door Tommy » 27 feb 2012, 22:51

@ jacco:
1. nee
2. ja
3. löl :-P

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 27 feb 2012, 23:59

LOL @ Jacco die zogenaamd niet weet dat Tommy arts is :P

Niet zomaar een arts trouwens, maar mijn lijfarts!

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 28 feb 2012, 00:21

Bovenstaande materie weet ik ook, niet alleen omdat mijn vriendin arts is, maar ik een ervaringsdeskundige ben. :roll:

Gesloten