Prins Friso bedolven onder lawine

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gesloten
Luco

Re: Prins Friso bedolven onder lawine

Bericht door Luco » 24 feb 2012, 13:19

Ja zeer moeilijke beslissing.
Laat je iemand zo liggen en hoop je dat het ooit nog wat beter wordt?
Maar welke kwaliteit van leven is er dan nog?

Trek je de stekker eruit? Met de kans dat je daar spijt van krijgt?

Respect voor de mensen die deze beslissing moeten nemen of ooit hebben genomen, want volgens mij is geen van beide opties goed voor je gemoedsrust :?

Tristan

Bericht door Tristan » 24 feb 2012, 13:26

Zeer triest nieuws, voor de familie en de kids.

Het is verschrikkelijk om zo'n beslissing te nemen, onmenselijke keuze.

allen

Bericht door allen » 24 feb 2012, 13:27

Hielke schreef:Niet best zeg.

Heb van skieën geen kaas gegeten, maar als je de video-opnames van dat hele krappe skipad naast die heuvels ziet, dan kan ik me niet aan de gedachte onttrekken dat het wel heel onverstandig geweest moet zijn om daar met zoveel sneeuw te gaan skieën. Met een normale skipiste had het volgens mij niks te maken.
Of het verstandig was is achteraf gelul imho. Ik weet niet hoe goed hij kon skiën en hoe vaak hij dit soort paden nam. Verder doet dat er ook absoluut niet meer toe. Hopelijk neemt z'n familie de juiste beslissing over z'n toekomst. Wat dat ook moge wezen...

RVV

Bericht door RVV » 24 feb 2012, 13:39

+1 Allen...

Verder heel triest... trekt een hele zware wissel over het koningshuis. Hoop dat deze mensen de kracht hebben om er door heen te komen. Het allerergste vind ik het voor zijn kinderen en vrouw. In en in triest..

JP

Bericht door JP » 24 feb 2012, 13:41

Als ze al spreken van massieve hersenbeschadiging, dan vrees ik het ergste. Je hersenenpan is de computer van je lichaam. Bij grote kortsluiting valt de aansturing naar steeds meer organen uit, totdat de hersenen er helemaal mee stoppen. Dan kan je lichaam wel verder leven aan de machines, maar hersendood is voor de doktoren echt dood. Wij leken zien de dood pas als de hartslag stopt.*

De term de stekker eruit trekken klinkt hard, maar het is een humane afbouwing van de huidige medicatie en kan zomaar meerdere uren duren.

Ook wij kregen destijds van de doktoren de afweging wat doe je. Stekker eruit of door laten lijden, want een actief persoon zal dit nooit willen (althans dat denk je, maar weet je nooit 100% zeker) Een keuze die je als ouder/broer nooit kan nemen en die wij uiteindelijk niet meer nodig was.

We waren er zeker van dat hij in coma ons wel kon verstaan. Dan spreek je maar uit, "als je wil gaan, dan moet je gaan. Je hoeft niet te blijven vechten...." De volgende dag hadden de hersenen het zelf opgegeven... :(

*Het is dan ook pas toen 's avonds het hart werd uitgenomen voor transplantatie, dat die tijd werd overgenomen voor de officiële tijd van overlijden.

RVV

Bericht door RVV » 24 feb 2012, 13:53

JP, ook vreselijk dat je steeds je eigen "film" moet meemaken na aanleiding van dit drama.. ook veel sterkte daarmee.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 feb 2012, 13:57

Mijn pa had gelukkig van tevoren aangegeven dat 'ie geen kasplantje wilde zijn. Aan ons en zijn chirurg (incl. schriftelijke bevestiging). Over de dood praten was bij onze situatie heel normaal. Zowel vooraf, tijdens en na de operatie van mijn vader. De dood kan ook iets heel moois zijn namelijk, hoe verdrietig het ook is. Als je een mooi leven hebt gehad, dan kun je de dood makkelijker accepteren.

De chirurg die mijn pa had geopereerd kwam ik later toevallig tegen en ik bedankte hem nogmaals. Hij zei mij dat hij nooit eerder had meegemaakt dat de dood zo goed bespreekbaar was geweest als bij ons gezin, laat staan dat iemand hem ooit had bedankt nadat een naaste was overleden. Bij ons was 't heel simpel: operatie was geslaagd. Helaas bleef mijn pa in comateuze toestand. Aan die chirurg lag dat niet. Toen de stekker er uiteindelijk uit werd gehaald hield 'ie het zelfstandig nog een dag vol. Dat was de keuze van mijn pa én de chirurg. Een keuze waar wij volledig achter stonden, maar waar wij ons in feite niet mee hoefden te bemoeien. Gelukkig.

Sindsdien probeer ik iedereen uit te leggen dat je de dood maar beter kunt accepteren, dan door krampachtig en boos de dood te negeren. Dat geeft veel meer rust en het maakt het verwerkingsproces een stuk draaglijker. Het leven gaat door, pluk de dag. Ik hoop oprecht dat de Koninklijke Familie meer ellende dan dit bespaard blijft. Het zijn ook gewoon mensen.

Geert.

Bericht door Geert. » 24 feb 2012, 13:57

RVV schreef:JP, ook vreselijk dat je steeds je eigen "film" moet meemaken na aanleiding van dit drama.. ook veel sterkte daarmee.
Daar ben ik het mee eens Rico ! vind het heel knap JP dat je dan nog zo'n draadje kunt volgen.. daar heb ik echt bewondering voor

JP

Bericht door JP » 24 feb 2012, 14:07

Thanx Rico en Geert. Ik zie vooral dat de ouders er nu ook meer moeite mee hebben en het nieuws ook hun weer raakt.

Ik heb/had niets met het koningshuis. Vond/vind Friso ook maar zo'n soort koorbal en Mabel meer een golddigger type, maar nu kun je je bij benadering indenken waar ze onder andere meemaken, en dat wens je niemand.

Ik blijf erbij dat je net als kanker (ook meer een verzamelnaam) ook coma in tig vormen hebt. De coma van Friso's hersenletsel door zuurstofgebrek is weer anders dan de coma en hersenletsel van mijn broer, door de aanrijding.

Het is zoals de "onze" doktor destijds al zei; "wij weten veel, maar uiteindelijk ook niets". Terwijl Luik juist heel hoog aangeschreven staat op hersengebied en er vanuit heel Europa patienten komen voor oa. revalidatie en onderzoek.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 feb 2012, 14:13

JP, de neuroloog zei ook zoiets. Dat was in Utrecht. De operatie van mijn pa was nooit eerder uitgevoerd op die plek (precies middenin de hersenen). De operatie zelf duurde 12 uur, wat extreem lang is voor een hersenoperatie. Met nieuwe technieken zou 't over een paar jaar minder lang moeten duren. En het tijdelijk afsluiten van de bloedtoevoer zou met nieuwe technieken ook niet meer nodig moeten zijn, maar die technieken kwamen niet op tijd beschikbaar. Langer wachten was geen optie voor mijn vader, hij wilde deze operatie graag en wist van de consequenties.

Als je hoort hoeveel kennis, kunde én geld er is gebruikt om een man van bijna 70 te helpen dan vind ik dat echt bizar (bijna absurd). Het was dan weliswaar mijn vader, maar toch. De kennis die ze met zijn operatie hebben opgedaan kan anderen weer helpen in de toekomst. Volgens mij heeft mijn vader dat er allemaal voor over gehad. Hij had ten slotte een mooi leven gehad.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 24 feb 2012, 14:17

Triest, vooral voor de kinderen en zijn vrouw.

Wat JP zegt... ik heb ook helemaal niets met het koningshuis maar dit gun je niemand toe. Was toch altijd traditie daar, wintersporten in Lech. Dat is nu ook nooit meer hetzelfde, als ze ooit al weer gaan. Zelfde als met koninginnedag, daar komt ook altijd die tragedie in Apeldoorn weer omhoog. Ze krijgen het daar toch aardig voor de kiezen zeg.

Hoop nooit in die positie te komen om te moeten beslissen of de stekker eruit moet of niet maar misschien is de dood wel een betere optie dan zo iemand kunstmatig in leven houden, ook voor het verwerkingsproces van de nabestaanden. Als zo iemand overleden is, kun je wellicht zelf als nabestaande ook weer eerder verder met je leven en het een plekje geven. Als zo iemand bijvoorbeeld jarenlang in coma zou blijven, dan blijf je daar zelf geestelijk natuurlijk ook continue bij betrokken.

Anyway, enorm moeilijke keuzes.

Peric

Bericht door Peric » 24 feb 2012, 14:28

Geert. schreef:
RVV schreef:JP, ook vreselijk dat je steeds je eigen "film" moet meemaken na aanleiding van dit drama.. ook veel sterkte daarmee.
Daar ben ik het mee eens Rico ! vind het heel knap JP dat je dan nog zo'n draadje kunt volgen.. daar heb ik echt bewondering voor
+veel!

Is dat überhaupt mogelijk? 50 minuten zonder zuurstof? Of had het feit dat 'ie in de sneeuw lag een zeker effect dat het allemaal langzamer gaat?
Wens je inderdaad niemand toe, zo'n situatie als deze.
Sterkte aan de hele familie, en het maakt in deze helemaal niet uit of het een koninklijke familie is of niet.

Roy

Bericht door Roy » 24 feb 2012, 14:50

Peric schreef:
Geert. schreef:
+veel!

Is dat überhaupt mogelijk? 50 minuten zonder zuurstof? Of had het feit dat 'ie in de sneeuw lag een zeker effect dat het allemaal langzamer gaat?
Wens je inderdaad niemand toe, zo'n situatie als deze.
Sterkte aan de hele familie, en het maakt in deze helemaal niet uit of het een koninklijke familie is of niet.
Ik heb totaal geen medische achtergrond, maar volgens mij lopen je hersenen wat minder snel letsel op als je lichaamstemperatuur snel afneemt. Het hersenweefsel word volgens mij dan beter beschermt waardoor de hersencellen minder snel afsterven.

EDIT: Je hebt natuurlijk ook na een bepaald tijdsbestek dat andere organen een klap krijgen, denk hierbij aan bijvoorbeeld nieren.

Ik weet een klein beetje hier iets van omdat wij toevallig net bij de Brandweer een instructie hebben gehad over drenkelingen/onderkoeling e.d.. Ik denk dat iemand als Robert er meer vanaf weet.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 feb 2012, 16:03

Roy schreef:Ik denk dat iemand als Robert er meer vanaf weet.
Inderdaad, die kennis deelde ie al op pagina 1... ;)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 feb 2012, 16:20

Ik kan wel iets over de hersenfunctie vertellen;

We hebben een Centraal Zenuw Stelsel en een Perifeer Zenuwstelsel

CZS=Brein en ruggemerg
PZ = de rest

Het brein.........= onze computer, de CPU zogezegd..........een weke grijze en witte massa van van gemiddeld 1200gr (grofweg tussen 1 a 1,5 kg), hou je het in je handen dan is het net een plumpudding van Mona.

Miljarden zenuwcellen en hun onderlinge verbindingen zorgen voor de reken en sturings capacitiet, zowel cognitieve als autonome processen sturen en bewaken. Denk aan lichaamstemperatuur, hartfrequentie. Het is goed dat dit autonome processen zijn, anders word je wel erg moe van het denk en stuurwerk.

In het lijf onderscheiden we de weefsels naar specifieke eigenschappen, hoe specifieker de weefsels, des te moeilijk het herstel als er schade is. De huid herstelt goed na een snede met je zakmes, een spier die scheurt bij het voetballen kost al veel meer moeite, zowel in tijd (6 weken) als ook in het soort weefsel ( je krijgt geen spierweefsel terug, maar een mindere kwaliteit bindweefsel) Bij hersencellen, die gelden als de meest specifieke weefsels in ons lichaam, is de kans op herstel na schade minimaal (dus niet 0, zoals in het verleden werd gedacht). De ellende van het verhaal is dat zenuwcellen heel slecht tegen 02 tekort kunnen.

Bij koeling neemt de O2 behoefte af, want de celstofwisseling daalt (=metabolisme) dus is de kans op schade kleiner, dit was ook de hoop voor Friso. Wat ik nu uit de berichten begrijp is eerst het hart gestopt, vervolgens pas het brein afgekoeld. Dat is spijtig genoeg de verkeerde volgorde, het brein heeft primair al 02 tekort, dus schade.

Als het hart haar pompfunctie behoudt, dan wordt het brein normaal van 02 en voeding voorzien, door afkoeling zal op een gegeven moment het hart gaan stoppen, maar het brein is dan al zo afgekoeld dat het metabolisme al zeer laag is, daarmee is eventueel restschade te beperken.

KW

Bericht door KW » 24 feb 2012, 16:21

Robertdj schreef:
Elise schreef:
Robertdj schreef:Nog steeds grappig?
Heb je het tegen mij?
<Knikkende knietjes> nee meneer.

Had 't tegen de clowns die hier wel wat grappigs in zagen.
Heb ik hier ooit iets grappigs in gezien? Nee, vanaf begin af aan al niet.
Blijkt weer dat ieder dingen anders interpreteert.

Die Diepfrieso grap heb ik helemaal dubbel om gelegen, en moet er nog steeds om lachen. Het is voor mij puur een woordgrap, wat helemaal niks met de persoon en familie te maken heeft. Voor mij staat het daar dus volledig van los en vind het nog steeds heel erg wat er gebeurd is. Heb de laatste nieuwsberichten met rillingen gelezen. Zoals iemand al zei, vind ik het het ergst voor de kids en de vrouw. Ik had, waarschijnlijk net als de meeste mensen, hoop dat geen nieuws goed nieuws was, en datie er (met de tijd) weer bovenop zou komen. Helaas is die kans nu nihil geworden.

RVV

Bericht door RVV » 24 feb 2012, 16:25

Laten we het onderwerp grappen en commentaar daarop dan maar afsluiten.

Rico
Moderator

FrankS

Bericht door FrankS » 24 feb 2012, 16:30

Net nog even geluisterd... (Kreeg om 12.00 niet alles mee)

Bah... Vreselijk voor het gezin en familie :(

FrankS
Eindgebruiker

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 24 feb 2012, 16:35

Frank :mrgreen:

Fernando

Bericht door Fernando » 24 feb 2012, 17:21

Dit is toch het nieuws waar we allemaal al ernstig rekening mee hielden, spijtig.

Fernando
Eindbaas

RVV

Bericht door RVV » 24 feb 2012, 17:24

Eikels :mrgreen:

Snipe kan dit ook veel beter.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 24 feb 2012, 17:40

Fernando schreef:Dit is toch het nieuws waar we allemaal al ernstig rekening mee hielden, spijtig.

Fernando
Eindbaas
Afbeelding

FrankS

Bericht door FrankS » 24 feb 2012, 17:58

Fernando schreef:Dit is toch het nieuws waar we allemaal al ernstig rekening mee hielden, spijtig.

Fernando
Eindbaas
http://www.straatwoordenboek.nl/letter/E/eindbaas

???

:D

Maargoed, om het even serieus te houden wel serieuze vraag:

Zou de familie van Oranje er bewust voor gaan kiezen om er 'een einde' aan te gaan maken? Het hangt natuurlijk een beetje van de omstandigheden af en in hoeverre hij nog 'hersteld'. Wat vind je hier een acceptabele termijn voor?

Tom

Bericht door Tom » 24 feb 2012, 18:49

Goede post Romo :thumbup:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 24 feb 2012, 20:08

FrankS schreef:Zou de familie van Oranje er bewust voor gaan kiezen om er 'een einde' aan te gaan maken?
Zou wel koren op de molen van Santorum zijn.
Maar serieus; friso's bedje zal wat langer bezet mogen zijn dan dat van een doorsnee ziekenfonds slachtoffer.

Gesloten