e34 535 touring Ringtool update: mag weg
- Teunis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 16:32
- Locatie: Nijmegen/Boxtel
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Wat een gaaf ding! Wielen staan m ook goed!
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Prachtig!!!! Orgineel ook idd. Houdt 'm op 't asfalt!!!!!!!
Een dagje driftcursus kan ik echt aanbevelen. Je steekt er echt veel van op, en ik weet zeker dat het geholpen heeft m'n M3 niet tegen de planken van de NS te parkeren.
Een ding begrijp ik niet helemaal: 2 ringtools? Zuinig op de GTi, raggen met de E34?

Een dagje driftcursus kan ik echt aanbevelen. Je steekt er echt veel van op, en ik weet zeker dat het geholpen heeft m'n M3 niet tegen de planken van de NS te parkeren.
Een ding begrijp ik niet helemaal: 2 ringtools? Zuinig op de GTi, raggen met de E34?
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 01 apr 2010, 00:35
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Erg gaaf, zo'n ouder type van BMW met een motortje die ook lekker wil!
Wielen staan ook super
Wielen staan ook super

- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Ben altijd liefhebber van de 205 GTi geweest dus wil er graag één behouden. Een dergelijk goedkoop rijdende en super betrouwbaar wagentje vind je ook niet zo maar weer, heb de centen van een mogelijke verkoop niet nodig, heb plek zat om hem binnen te stallen en hij eet geen broodSpijkerhard schreef:Een ding begrijp ik niet helemaal: 2 ringtools? Zuinig op de GTi, raggen met de E34?


Driftcursus gaat zeker gebeuren want meerwarde is me wel helder.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Goed geregeld!
Heeft Erwin je wel de bijbehorende contactsleutel meegeleverd?

Heeft Erwin je wel de bijbehorende contactsleutel meegeleverd?
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Uhm, heb in mijn leven al vele contactsleutels gezien, maar dit is wel een hele aparte. Haal de 535 vanavond, maar ga er vanuit dat er een normale sleutel bij zit
Verder mis ik even de link tussen de door jou getoonde sleutel en de verhuiswagen

Verder mis ik even de link tussen de door jou getoonde sleutel en de verhuiswagen

-
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Paskal schreef:Uhm, heb in mijn leven al vele contactsleutels gezien, maar dit is wel een hele aparte. Haal de 535 vanavond, maar ga er vanuit dat er een normale sleutel bij zit![]()
Verder mis ik even de link tussen de door jou getoonde sleutel en de verhuiswagen
StraponDici Racing
- Joost
- Berichten: 1996
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Gaaf ding Paskal.
Veel plezier ermee.
Veel plezier ermee.
- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Vette Machine heb je daar! Veel plezier ermee, maar dat zal zeker wel lukken!



- Jurriuit
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:26
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Su-per-gaaf ding.
- Ferdi
- Berichten: 3092
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Dat is weer eens wat anders als circuithok!
Gaaf ding, veel plezier ermee maar dat gaat wel lukken gok ik zo
Gaaf ding, veel plezier ermee maar dat gaat wel lukken gok ik zo
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Eerste kluswerkzaamheden verricht vanavond:
- alle stickers eraf geföhnd en die k***lijmresten verwijderd
- bestuurdersstoel verplaatst zodat ik komende zaterdag am Ring perfect zit
- apparaat laten wegen --> 1.400 kg. Er kan nog wel het nodige uit qua kilo's dus daar ga ik in de winter eens mee aan de slag
Zojuist de verhuiswagen mee naar huis genomen en onvoorstelbaar hoe dat ding in snelwegbochten op de weg ligt
Volgens mij wordt dat wel leuk am Ring...
- alle stickers eraf geföhnd en die k***lijmresten verwijderd
- bestuurdersstoel verplaatst zodat ik komende zaterdag am Ring perfect zit
- apparaat laten wegen --> 1.400 kg. Er kan nog wel het nodige uit qua kilo's dus daar ga ik in de winter eens mee aan de slag

Zojuist de verhuiswagen mee naar huis genomen en onvoorstelbaar hoe dat ding in snelwegbochten op de weg ligt

- Gert.
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Volgens de voorspelling is het zaterdag fris en droog.
Heel veel plezier!
Kijk al uit naar je verslag.
Heel veel plezier!
Kijk al uit naar je verslag.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Geweldig ding Paskal! Kan dergelijke out of the box keuzes erg waarderen!
Ben je zondag ook aanwezig?
Ben je zondag ook aanwezig?
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Dank, nee ben er zondag niet bij. Dit wordt de 3e keer Ring in 5 weken dus ik hou het dit keer bij 1 dagSteven Nauta schreef:Geweldig ding Paskal! Kan dergelijke out of the box keuzes erg waarderen!
Ben je zondag ook aanwezig?

- Gijs.
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 06 sep 2009, 20:18
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Dat ziet er dik uit zeg! Zal vast ook wel lopen
! Have fun!

-
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:22
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Het is inderdaad een aparte verschijning.. veel plezier der mee !!
- Knot
- Berichten: 40265
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Auto pas nog los zien gaan op Papenburg, mooi ding. Wist niet dat er zoveel aangepakt was.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Wat een geweldenaar om te zien, specs zijn goed ben benieuwd.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Kan je wat meer informatie geven over welk type Schrick nokkenas gebruikt is en welk vliegwiel?Motorisch & aandrijving:
Aagenpast 535-blok
volledige koprevisie
nieuwe kleppen
nieuwe geleiders
zittingen gefreesd
distributie vervangen inclusief spanners
scherpere Schrick nokkenas
lichtgewicht enkel massa vliegwiel
Hartge spaghetti spruitstuk
custom chip à 248 pk op de rollenbank
kortere 3.91 overbrenging
40% sper dmv speciaal BMW hoekstuk
op maat gemaakt uilaatsysteen
Een vriend van me heeft een E34 Hartge H5 die ie aan het restaureren is. Het is de katloze versie met 255pk. Hartge heeft geen specs meer over de gebruikte aanpassingen, laat staan nog onderdelen op stock.
De nokkenas is ingelopen dus wil hij deze vervangen door een ander type. Hij was ook aan het kijken naar een enkel massa vliegwiel. Hoe draait de jouwe? Rommelig stationair? Nog genoeg kracht onderin?
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
Het is winter dus het circuitrijden staat op een laag pitje. Voordat de auto weg ging voor reparatie van de kriksteunen ben ik rustig bezig geweest met de 535:
- stickers eraf
- bonnetpins met slotje erop
- trekhaak verwijderd
- ander achterbumper zonder trekhaakgaten gemonteerd en recht gehangen
- ruitensproeiers op de ruitenwissers gemaakt
- overtollig ijzer aan binnenzijde weggeslepen
- divers ander overtollig spul verwijderd zoals achterspeakers, ruitensproeierpomp achter, deurpaneel re-achter etc.
- nwe kentenkplaten gemonteerd met opliggende letters, zonder reclame-houders
To do:
- oliekoeler monteren
- steunen bijrijdersstoel aanpassen zodat daar een Sparco Pro2000 gaat passen
- lassen aan kriksteunen (door Simon)
- voorscherm zonder roest monteren (ligt klaar)
- linker achter portier zonder deuk monteren
- ruitenwissermechanisme vervangen
- logo op motorkap monteren
- gaspedaal vervangen etc...
Zo staat hij er momenteel bij; in mijn ogen strakker zonder die stickers en trekhaak



- stickers eraf
- bonnetpins met slotje erop
- trekhaak verwijderd
- ander achterbumper zonder trekhaakgaten gemonteerd en recht gehangen
- ruitensproeiers op de ruitenwissers gemaakt
- overtollig ijzer aan binnenzijde weggeslepen
- divers ander overtollig spul verwijderd zoals achterspeakers, ruitensproeierpomp achter, deurpaneel re-achter etc.
- nwe kentenkplaten gemonteerd met opliggende letters, zonder reclame-houders
To do:
- oliekoeler monteren
- steunen bijrijdersstoel aanpassen zodat daar een Sparco Pro2000 gaat passen
- lassen aan kriksteunen (door Simon)
- voorscherm zonder roest monteren (ligt klaar)
- linker achter portier zonder deuk monteren
- ruitenwissermechanisme vervangen
- logo op motorkap monteren
- gaspedaal vervangen etc...
Zo staat hij er momenteel bij; in mijn ogen strakker zonder die stickers en trekhaak

- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Nieuwe Ringtool ---> e34 535 touring
En toen ging hij weg voor reparatie van de kriksteunen.........
Soms zit het mee en soms zit het tegen
Inmiddels rij ik al 15 jaar lang met diverse auto's op het circuit. Ondanks dat het veelal niet de jongste auto's waren met forse km.standen (rode 205-racer met 350.000 op de klok), is motorisch leed me tot nu toe bespaard gebleven. Wellicht mede door het nodige preventief onderhoud (lagerschalen, dis.riem, regelmatig nieuwe olie) etc., maar ongetwijfeld speelt ook een beetje geluk daarbij een rol. Als je altijd met dergelijke auto's blijft rijden, is er natuurlijk een kans dat je een keer wat minder geluk hebt. Helaas is dat moment nu aangebroken
Na aanschaf van de verhuiswagen had ik er in de omgeving al de nodige kilometers mee gereden voordat ik er de eerste keer mee naar de Ring ging. Auto liep perfect en ook op de Ring liep de wagen als een trein. Geen slagje verkeerd en 12 probleemloze rondes gereden. Totdat je dan aan het einde van de dag de motorkap eraf pakt en in het koelvloeistof-reservoir een laagje olie ziet drijven
Je hoeft geen autotechniek gestudeerd te hebben om te weten dat dat niet zo hoort.
Aangezien de verhuiswagen toch naar Simon ging voor reparatie van de kriksteunen heb ik hem ook gevraagd naar genoemd probleem te kijken. Ik hoopte op een defecte koppakking, maar helaas bleek dat niet waar. Toen de kop er eenmaal af was, trof Simon dit aan:

Het moge duidelijk wezen dat dat niet goed is. Nadere inspectie leerde dat er kleine doorslagen te zien waren tussen de kopbouten en de waterkanalen. Nadat het onderblok goed gereinigd was, kwam naar voren dat de kopboutgaten uitgescheurd zijn
Deze scheuren zijn de oorzaak van vermenging tussen olie en koelvloeistof.

Da’s dus niet best want gevolg hiervan is dat er een ander onderblok tegenaan moet. Gelukkig staan de M30-motoren als oerdegelijk te boek dus ik durf de gok wel aan om er een bestaand onderblok tegenaan te schroeven. Het compleet opnieuw opbouwen met nieuwe zuigers etc vind ik in verhouding tot de prijs van een bestaand blok iets te kostbaar voor een 535. Uiteraard gaat de kop volledig uit elkaar, wordt hij afgeperst en gevlakt en komen in het onderblok nieuwe lagerschalen. Zonde van het geld want je hebt het toch over bedragen die een jaarkaart aardig overstijgen
Maar goed, als alles straks weer is zoals het hoort en ik met een grijns op mijn gezicht over de diverse circuit rij, zal dat leed hopelijk weer snel vergeten zijn. Inmiddels is de opbouw van het blok alweer begonnen. Kop is inmiddels gevlakt, afgeperst en klepzittingen zijn opnieuw ingeslepen. Om toch een beetje aan te sluiten bij vriend Marco die met een blauwe Golf 1 rondkachelt, heeft het onderblok een Smurf-blauw-kleurtje gekregen

Soms zit het mee en soms zit het tegen

Inmiddels rij ik al 15 jaar lang met diverse auto's op het circuit. Ondanks dat het veelal niet de jongste auto's waren met forse km.standen (rode 205-racer met 350.000 op de klok), is motorisch leed me tot nu toe bespaard gebleven. Wellicht mede door het nodige preventief onderhoud (lagerschalen, dis.riem, regelmatig nieuwe olie) etc., maar ongetwijfeld speelt ook een beetje geluk daarbij een rol. Als je altijd met dergelijke auto's blijft rijden, is er natuurlijk een kans dat je een keer wat minder geluk hebt. Helaas is dat moment nu aangebroken

Na aanschaf van de verhuiswagen had ik er in de omgeving al de nodige kilometers mee gereden voordat ik er de eerste keer mee naar de Ring ging. Auto liep perfect en ook op de Ring liep de wagen als een trein. Geen slagje verkeerd en 12 probleemloze rondes gereden. Totdat je dan aan het einde van de dag de motorkap eraf pakt en in het koelvloeistof-reservoir een laagje olie ziet drijven

Aangezien de verhuiswagen toch naar Simon ging voor reparatie van de kriksteunen heb ik hem ook gevraagd naar genoemd probleem te kijken. Ik hoopte op een defecte koppakking, maar helaas bleek dat niet waar. Toen de kop er eenmaal af was, trof Simon dit aan:
Het moge duidelijk wezen dat dat niet goed is. Nadere inspectie leerde dat er kleine doorslagen te zien waren tussen de kopbouten en de waterkanalen. Nadat het onderblok goed gereinigd was, kwam naar voren dat de kopboutgaten uitgescheurd zijn

Da’s dus niet best want gevolg hiervan is dat er een ander onderblok tegenaan moet. Gelukkig staan de M30-motoren als oerdegelijk te boek dus ik durf de gok wel aan om er een bestaand onderblok tegenaan te schroeven. Het compleet opnieuw opbouwen met nieuwe zuigers etc vind ik in verhouding tot de prijs van een bestaand blok iets te kostbaar voor een 535. Uiteraard gaat de kop volledig uit elkaar, wordt hij afgeperst en gevlakt en komen in het onderblok nieuwe lagerschalen. Zonde van het geld want je hebt het toch over bedragen die een jaarkaart aardig overstijgen

Maar goed, als alles straks weer is zoals het hoort en ik met een grijns op mijn gezicht over de diverse circuit rij, zal dat leed hopelijk weer snel vergeten zijn. Inmiddels is de opbouw van het blok alweer begonnen. Kop is inmiddels gevlakt, afgeperst en klepzittingen zijn opnieuw ingeslepen. Om toch een beetje aan te sluiten bij vriend Marco die met een blauwe Golf 1 rondkachelt, heeft het onderblok een Smurf-blauw-kleurtje gekregen

- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: e34 535 touring Ringtool 24-02 nwe foto's en motorschade
Dat is balen, gezien de revisie was dit wel het laatste waar je aan dacht. Is dit nou een proces van jaren of is ie een keer te heet geworden?
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: e34 535 touring Ringtool 24-02 nwe foto's en motorschade
Tja, is inderdaad balen.... Een keer te heet geworden (fan die niet aansloeg) en toen is er een andere koppakking tussen gekomen. Onderblok wellicht toch een flinke tik gehad of kopboutgaten niet goed schoongemaakt met dit als gevolg 

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: e34 535 touring Ringtool 24-02 nwe foto's en motorschade
Heb van verschillende M30's koppen gedaan, maar nog niet zo'n bende gezien. Als je het blok gewoon leeg laat lopen voordat je de kop trekt voorkom je de bende, en de gevolgschade die je nu hebt. Die haarscheuren komen maar van 1 ding, en dat is vloeistof in de gaten van de kopbouten. Als je dat niet schoon houdt kan de lucht/vloeistof onder de bout niet ontsnappen, en pers je dus met de bout het gat open. Ik zeg GARANTIE
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Fabian en 9 gasten