ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7247
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Fabian » 18 feb 2012, 11:34

Michel P schreef:Dan zou een werkgever als je zover boven de leasenorm zit ook de gebruiker op aan kunnen spreken en hem te confronteren met feit dat hij zeer sterk van de norm afwijkt. Let wel niet de opgave van de fabriek.

Leasemaatschappij kan gemiddelde verbruikscijfers zo aanleveren. Persoon kan kiezen of zuiniger rijden of verschil zelf bij betalen.

Beetje in de geest van de techniek rijden mag te toch verlangen.

Ik rij zelf met de Prius vlot met het verkeer mee, autobaan 125 a 130 op de cc gemiddeld verbruik incl. winter rond de 1:19. Maar zelfs met een tank alleen maar lomp rammen kom ik niet aan 1:12 laat staan gemiddeld gebruik.

Michel
Een Prius is ook echt een zuinige auto. Ook bij doorrijden. 1:18 moet je daar altijd mee kunnen rijden. Is echt goede techniek.

Een Civic niet, compleet andere hybride techniek. 1:14 bij rustig snelwegverkeer is normaal. Ik zat altijd op 1:10 met de mijne.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Hielke » 18 feb 2012, 17:01

Vanmiddag even een zuinigheidstestje gedaan om te zien hoever ik van de huidige ECE test met een gemiddelde snelheid van 33 km/h af zit.

Heerenveen - Gorredijk - Hemrik - Beetsterzwaag - stukje A7 - Langezwaag - Heerenveen

Totaal 50,5 km. Gemiddelde snelheid 55 km/h. Verbruik 1 op 28.

Wat doe jij met Yaris en Porsche Ferdi? Wat doen anderen?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Joy » 18 feb 2012, 17:23

Fiat Panda 1.2 bj. 2007:

Fabrieksopgave:

Verbruik binnen beb. kom 6,6 l/100km/ 1 op 15,2

Verbruik buiten beb. kom 4,1 l/100km/ 1 op 24,4

Verbruik gemiddeld 5,0 l/100km/ 1 op 20,0

Praktijk:

Verbruik binnen beb. kom 6,5 l/100km/ 1 op 15,4 (dit klopt vrijwel precies)

Verbruik buiten beb. kom 5,8 l/100km/ 1 op 17,2

Verbruik snelweg 120 km.u 7,3 l/100/ 1 op 13,7


Verbruik gemiddeld staat op 6,5 l/100 km over 54.000 km. Auto verblijft veel in de stad.

Met heel veel moeite kun je 1 op 21 rijden rond 100km/u en weinig wind. Alle ritten gecombineerd kom je nooit op 1 op 20.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door RutgerK » 18 feb 2012, 18:47

A3 2.0T

Fabriekopgave:
verbruik binnen beb. kom 11,0 l/100km
1 op 9,1
verbruik buiten beb. kom 6,1 l/100km
1 op 16,4
verbruik gemiddeld 7,9 l/100km
1 op 12,7

Praktijk over 84.000 km is gemiddeld 1 op 10,7.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Hielke » 18 feb 2012, 19:52

Joy en RutgerK,

bedankt voor het posten, maar ik zou gezien de vraag in de openingspost graag willen weten wat jullie verbruik is als je probeert echt heel zuinig te rijden. Dus met vermelding van je gemiddelde snelheid en de afstand waarover de test gedaan is.

Dus als volgt:

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet diesel 85 pk
Afstand: 51 km
Gemiddelde snelheid: 55 km/h
Verbruik: 1 op 28 (3,6 liter op100 km)


Ik heb op de boordcomputer van de auto getest. Deze gaf 3,7 liter aan. De vorige keren dat ik middels aftanken heb gemeten kwam ik precies 0,1 liter gunstiger uit dan dat de computer aangaf. Vandaar mijn correctie.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Joy » 18 feb 2012, 20:41

Meest zuinige rit was met een lege tank (lampje stond al aan) van Dordrecht naar Goes rijden. Toen heb ik rond de 95 km/u gemiddeld gereden. Verbruik was toen 4.8L / 100 km gemiddeld.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Sperdy » 21 feb 2012, 18:05

Hielke schreef:...bedankt voor het posten, maar ik zou gezien de vraag in de openingspost graag willen weten wat jullie verbruik is als je probeert echt heel zuinig te rijden. ..
Ik ga morgen de yaris testen.daarna de spyder, gegevens volgen

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door allen » 21 feb 2012, 19:12

Subaru Forester XT:
- Heel zuinig... 1 op 10,25. Paar tankjes volgehouden omdat ik het gewoon eens wilde weten. Gemiddeld zit ik rond 1 op 8,5. Maar goed, een Subaru is dan ook nooit een zuinigheidswonder geweest.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door WJ » 21 feb 2012, 22:05

Mijn ibiza (210pk 1.4tsi) deed vanuit Brussel vanmiddag zo'n 1 op 13 volgens de boordcomputer, snelheid varieerde van 120-140, inc file rijden op de ring antwerpen. (gem snelheid 111km/h per uur volgens de BC)

Als ik erg rustig rijd (rijksweg 100, niet te gek op opritten en bij stoplichten) doet die zo'n 1op15. (bv op Rdam - Hoorn, in de zomertijd misschien nog wel iets meer).

Mijn app op de telefoon geeft aan gem 8,3L op 100km (zo'n 12 tankbeurten). Dit is met lange stukken, file rijden, stad, en af en toe flink planken. :)

Auto staat op 16" winterbandjes op het moment.

Edit, het verbruik volgens de fabrieksopgave btw;

Brandstofverbruik binnen bebouwde kom 8,1 l/100km
Brandstofverbruik buiten bebouwde kom 5,3 l/100km
Brandstofverbruik gecombineerd 6,3 l/100km

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Roy RS » 22 feb 2012, 11:13

Ik heb een nieuwe Peugeot Partner bedrijfswagen 1.6 diesel 90 pk eHDI, dus met start/stop. Overigens een erg prettig busje in veel opzichten, vele malen prettiger dan de Nemo welke ik ervoor had.

Fabrieksopgave

binnen bebouwde kom 5.6l
buiten bebouwde kom 4.5l
gemiddeld verbruik 4.9

Nu kijk ik vooral naar gemiddeld verbruik, dit is als ik doorrijdt 7 tot 7,5L en als ik echt mijn best doe om zuinig te rijden met start/stop, goed uitrollen voor stoplichten en als een oud vrouwtje optrekken om de turbo niet of min mogelijk aan te spreken en op een dag dat ik vrijwel enkel 70 en 80 wegen op cruisecontrol rijdt haal ik 6,1L per 100 km.

komt in geen enkel geval in de buurt van fabrieksopgave, als ik een 80 weg opga met de verbruiksmeter op nul en na 50km er weer afga met enkel wat rotondes hier en daar kom ik aan 6.0L
Nu komt het, op de snelweg (is toch ook buiten bebouwde kom!) cruise control op 120, is het verbruik altijd rond de 8L of hoger.

Ik zie echt niet in hoe men dit een zuinige diesel noemt! vroeger had ik een Seat Inca met 1.9 SDI motor, atmospherisch en die kon ik echt helemaal aan gort trappen en dan kwam ik nog niet boven de 6,5 liter! Nu als ik als een dametje rijdt is het al veel hoger.

Het maakt me eigenlijk niks uit, maar dan heb ik eigenlijk liever dat ze in die bussen ook een 2,5 liter atmo V6 aanbieden, dan heb ik in ieder geval een fatsoenlijke motor en het verbruik zal feitelijk weinig schelen.

Die kleine motoren met turbootjes doen mij echt niets, het motorgedrag is ook niet prettig, veel te piekerig, nee doe mij maar atmospherisch zonder die milieu tramalant voor het oog!

Overigens de Nemo 1,4 HDI reedt voor geen meter en het verbruik was ook om te huilen! Die zou gemiddeld ook rond de 5 liter moeten zitten en ik ben nooit onder de 6,5 gekomen! Deze Partner is tenminste nog vlot hier en daar.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door MX5T » 23 feb 2012, 14:58

Hielke schreef: ik zou gezien de vraag in de openingspost graag willen weten wat jullie verbruik is als je probeert echt heel zuinig te rijden. Dus met vermelding van je gemiddelde snelheid en de afstand waarover de test gedaan is.
Twingo D
530 km snelheden tussen 95 en 110 kmu met ca 90% snelweg de rest stad en provinciaal met één koude start. Gemiddelde snelheid tussen 90 en 93 kmu

Geen boordcomputer dus aftanken tot de diesel niet meer zakt in de vulpijp. Zojuist geprobeerd de tank op dezelfde wijze weer geheel te vullen wat niet lukte, gestopt na 15 liter. Straks koude start ca 10 km stadsrit en nog wat kilometers en dan vanavond nog weer eens proberen af te vullen. Volgens de tankmeter lijkt het erop dat er ca 21 a 22 liter verbruikt is.

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Hielke » 23 feb 2012, 18:19

Vreemd dat je auto zoveel verbruikt Roy. Uit je beschrijving leidt ik af dat je goed je best gedaan hebt om zuinig te rijden.

@Ton, 1 op 24 bij die snelheden is enorm zuinig. Dat red ik met de Punto niet schat ik zo in.

Ferdi, waar blijven jouw gegevens?

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door ErikS » 23 feb 2012, 18:25

Caddy 1.9 tdi 6.5 ltr op 100 km gem over 10000 km.

Zuinigste rit; over 20 km 1:25!!!
Gewoon een rit snachts zonder snelweg..!
Gem denk ik ong 65 kmpu

Meest onzuinig is gisteren geweest... 1:9,5 ritje duitsland... Plankgas 168 gps........
Cruisecontrol aan ghehe....

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door MX5T » 23 feb 2012, 20:30

Ringmazda schreef:[
Twingo D
530 km snelheden tussen 95 en 110 kmu met ca 90% snelweg de rest stad en provinciaal met één koude start. Gemiddelde snelheid tussen 90 en 93 kmu

Geen boordcomputer dus aftanken tot de diesel niet meer zakt in de vulpijp. Zojuist geprobeerd de tank op dezelfde wijze weer geheel te vullen wat niet lukte, gestopt na 15 liter. Straks koude start ca 10 km stadsrit en nog wat kilometers en dan vanavond nog weer eens proberen af te vullen. Volgens de tankmeter lijkt het erop dat er ca 21 a 22 liter verbruikt is.

Wordt vervolgd.
Vanavond bij 554 km afgevuld; totaal 20,5 ltr Verbruik 1: 27. (op winterbanden Good Year UG8)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28609
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Martijn_bmw » 24 feb 2012, 09:27

BMW E91 318i:

zuinigheidrecord: 1 op 15,2 traject Baarn-Drachten met 120km/h op CC en optrekken als een oma :kikker:

opgave fabriek:

stad: 1 op 9,5
buitenweg: 1 op 16,9
combie: 1 op 13,2

oftewel die buitenweg haal je niet....

die combie haal ik gemiddeld ook niet helemaal al wijkt het niet veel af, meestal zit ik zo op 1 op 12,8 op een tank... (maar mijn combie is dan wel 90% snelweg/2-baans en 10% stad verkeer)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Reind » 24 feb 2012, 09:41

320d touring 2009
Gechipt naar 215pk/430Nm

Zuinig
Soms heb ik van die zuinige weken. Vooral als ik in de randstad moet zijn en veel moet bellen rij ik rustig en
rij ik veel op CC. Ik doe dan ongeveer 1150km met een tank. Er gaat iets meer dan 60L in dus haald hij 1:19. Als je echt je best gaat doen kan het nog veel zuiniger.

Normaal "Reind" gebruik
Is het altijd de vraag of ik de 1000km haal. Lukt soms wel en soms niet. Dus loopt hij rond de 1:16.6

Knallen:
Afbeelding
Valt mij erg mee. Snelheid is gemiddeld.

D. Peters
Berichten: 232
Lid geworden op: 27 jul 2011, 13:54
Auto: Etron GT
Locatie: Noorwegen

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door D. Peters » 24 feb 2012, 09:45

BMW 320d touring 2004:

Fabrieksopgave:
Binnen beb. kom: 1 op 12,3
Buiten beb. kom: 1 op 21,3
Combi: 1 op 16,9

Praktijk gecombineerd: 1 op 17. Binnen bebouwde kom rijd ik niet veel, maar de boordcomputer geeft op korte ritjes al snel 1 op 10 aan. Buiten bebouwde kom heb ik wel eens 1 op 20 gehaald op een hele tank, onderweg naar Italië. Aan de andere kant met snelheden constant tegen de 200 aan op 1 op 14 gekomen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door allen » 24 feb 2012, 09:51

Ferdinand, waar zijn de cijfers?

Nog een weekje wachten, dan ga ik eens kijken hoeveel de verbruikscijfers van de bus afwijken van de fabrikant. :slapen:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door duifjes.com » 24 feb 2012, 09:52

Best zuinig die BMW's !!!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28609
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Martijn_bmw » 24 feb 2012, 09:58

duifjes.com schreef:Best zuinig die BMW's !!!
valt mij idd ook altijd erg mee!

is altijd leuk als je op een verjaardag bij het standaard praatje over auto's hebt komen altijd de vooroordelen dat BMW rijden zo duur is als ik dan mijn verbruik vertel vallen de meeste redelijk achterover als blijkt dat hun golfje 1.6 meer verbruikt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Hielke » 24 feb 2012, 11:15

Ringmazda schreef: Vanavond bij 554 km afgevuld; totaal 20,5 ltr Verbruik 1: 27. (op winterbanden Good Year UG8)
Dat is echt grof zuinig. Zal ik ook eens proberen met die snelheden, denk niet dat ik het red.

Die BMW 2 liter diesels zijn geweldige blokken. Vermogen, geluid, verbruik. Maar toch......, als je naar dat verruik van Reinds auto bij een gemiddelde snelheid van 190+ kijkt (11 liter op 100 km), dan zie je dat zelfs die motor behoorlijk begint te zuipen zodra ie echt vermogen moet gaan leveren.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Reind » 24 feb 2012, 11:34

Hielke schreef:
Ringmazda schreef: Vanavond bij 554 km afgevuld; totaal 20,5 ltr Verbruik 1: 27. (op winterbanden Good Year UG8)
Dat is echt grof zuinig. Zal ik ook eens proberen met die snelheden, denk niet dat ik het red.

Die BMW 2 liter diesels zijn geweldige blokken. Vermogen, geluid, verbruik. Maar toch......, als je naar dat verruik van Reinds auto bij een gemiddelde snelheid van 190+ kijkt (11 liter op 100 km), dan zie je dat zelfs die motor behoorlijk begint te zuipen zodra ie echt vermogen moet gaan leveren.
Ik vind dat echt meevallen. We hebben het hier over 190 gemiddeld en het was niet alleen snelweg. Dus dan staat de teller op een aantal klaverbladen, vrachtwagens en langzamere auto's na contant op 220+. Een verbuirk van 1:9 is dan toch heel mooi.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door ErikS » 24 feb 2012, 12:26

Indeed.

Wat ik zeg, de Caddy van de week was 1:9,5 met 168 topsnelheid op de cruise.....

Boven de 200 gaan de natuurwetten toch meer parten spelen... :kikker:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Tristan » 24 feb 2012, 13:28

duifjes.com schreef:Best zuinig die BMW's !!!
Klopt.

De F10 525d van die ouwe van me loopt nu met winterbanden (225 voor, 245 achter) makkelijk 1:15. Zonder heel veel moeite te doen. Deels te danken aan de 8-traps automaat denk ik.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: ECO-oplichterij én automotive ... zelfstest

Bericht door Hielke » 24 feb 2012, 16:16

Reind schreef:
Hielke schreef:
Ringmazda schreef: Vanavond bij 554 km afgevuld; totaal 20,5 ltr Verbruik 1: 27. (op winterbanden Good Year UG8)
Dat is echt grof zuinig. Zal ik ook eens proberen met die snelheden, denk niet dat ik het red.

Die BMW 2 liter diesels zijn geweldige blokken. Vermogen, geluid, verbruik. Maar toch......, als je naar dat verruik van Reinds auto bij een gemiddelde snelheid van 190+ kijkt (11 liter op 100 km), dan zie je dat zelfs die motor behoorlijk begint te zuipen zodra ie echt vermogen moet gaan leveren.
Ik vind dat echt meevallen. We hebben het hier over 190 gemiddeld en het was niet alleen snelweg. Dus dan staat de teller op een aantal klaverbladen, vrachtwagens en langzamere auto's na contant op 220+. Een verbuirk van 1:9 is dan toch heel mooi.
Ja, dan is ie nog steeds heel erg zuinig. Ik ging er vanuit dat het een kruissnelheid zonder obstakels was.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beut67, Bing [Bot], erwin20vt, Google [Bot], Kadett, Will F., Wimo en 4 gasten