Weet wat je eet, voeding en manipulatie door de industrie.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Weet wat je eet, voeding en manipulatie door de industri

Bericht door RVV » 19 feb 2012, 21:23

Niet om commentaar te leveren op Mark zijn handel, maar verse vis gezond? Ja omega3 vetzuren, heel gezond maar diezelfde vis vreet ook niet afbreekbare plasticdeeltjes (microscopisch) wasmiddelresten etc. De voedselketen van vis vreet ook nog eens van alles waar je gillend bij weg loopt.

Marc R

Bericht door Marc R » 19 feb 2012, 21:26

Mathieu schreef:
Marc RS4 schreef:Gelukkig eten wij 4x per week vis.....en bijna geen vlees....

Wij zijn al jaren zeer serieus bezig met onze gezondheid en het voedsel dat we naar binnen werken.

Ik kan iedereen aanraden het boek van Amber Albarda te lezen.

Als iemand nog informatie zoekt omtrent visolie, omega 3 vetzuren , DHA etc PB me maar...we zijn daar totnogtoe helaas niet echt succesvol (lees mediabombardementen van Kruidvat etc etc) een bedrijf in gestart....wel veel info voorhanden.
Heb je weleens gelezen wat de 'kweek' vissen als medicatie naar binnen werken?
Zalm bijvoorbeeld wordt ook wel het varken uit de zee genoemd.
Heel veel wilde vissen worden niet meer aan land gebracht, hoor.

Matthieu,No offence hoor maar ik denk dat ik wel een beetje weet waar ik over praat in deze...werk bijna 22 jaar in deze sector....

Alleen wat betreft de zalm heb je wel gelijk,de andere opmerking helemaal niet.

Zalm eet ik zelf ook zo weinig mogelijk...zo ook Panga,tilapia....eet ik bijna nooit.

De "rest" kan je normaal eten want dat is 99% echte wilde vangst.

@RVV,

Misschien heb je gelijk,maar volgens mij denk jij dat de zee voor 30% uit plastic deeltjes bestaat ;-)n ....tuurlijk zijn die velden met rommel in zee (vind trouwens dat daar wat aan gedaan moet worden) maar de Noordzee waar wij het merendeel van onze vis uit halen is echt heel schoon.

Marc R

Bericht door Marc R » 19 feb 2012, 21:29

RVV schreef:Niet om commentaar te leveren op Mark zijn handel, maar verse vis gezond? Ja omega3 vetzuren, heel gezond maar diezelfde vis vreet ook niet afbreekbare plasticdeeltjes (microscopisch) wasmiddelresten etc. De voedselketen van vis vreet ook nog eens van alles waar je gillend bij weg loopt.

Nog even iets; Verse NIET gekweekte vis is veruit het gezondste wat een mens kan eten....niet om onze handel nou ff te promoten hoor maar vergelijk het ff met vlees....daar gaat meer antibiotica in dan je ooit kan voorstellen.

Daarnaast de "wasmiddelen" die je noemt...ik neem aan dat je het over de fosfaten hebt die in de jaren 70 en 80 in zee geloost werden....diezelfde fosfaten waren de oorzaak van de algengroei welke op hun beurt weer opgegeten werden door kleine vissen enz enz ..

Resultaat was dat er in begin jaren 90 een enorme explosie was in de visvangst omdat de vis enorm snel groeide door een overschot aan "voer" ....toen de fosfaten niet meer geloost werden en de stand achteruit ging was dat weer "voer" voor greenpeace enz enz om te schreeuwen dat de visstand om zeep werdf geholpen door de vissers..

Enfin, nu gaan er weer stemmen op om fosfaat gereguleerd toe te voegen aan het water om de visstand te stimuleren.

Verders is er door alle manipulatie van greeenpeace enz enz een beeld gecreeerd dat de zeeën LEEG zijn maar niets is minder waar,de visstand is gewoon normaal op dit moment en er is zeker geen overbevissing in de noordzee simpelweg omdat er erg veel vissersschepen weg gesaneerd zijn....

Maar goed ik kan hier uren over doorgaan...maar dat zal ik ff laten.
Laatst gewijzigd door Marc R op 19 feb 2012, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 feb 2012, 21:29

We gaan in het kringetje rond............................zoals gezegd; je weet niet meer wat je eet...........je denkt het te weten...................daar tussen in gaat een enorme vuilnisbak schuil, hoe goed je het ook bedoelt, hoe goed je ook op de hoogte bent...........voeding zoals ie nu is, met alle vervuiling bekend dan wel onbekend, er is geen keuze meer, we zullen het ermee moeten doen......

Mathieu

Bericht door Mathieu » 19 feb 2012, 21:32

Marc, ook no offense

Maar Forel, Zalm, Zalm Forel, Dorade Royale, Paling zijn echt kweekvissen die op de markt komen.
Dus 99% weet ik zo net nog niet.

http://www.viswijzervisniet.nl/vissenleed/kweekvissen/
Toch ook niet jippie-a-jee als je dit binnen krijgt.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 19 feb 2012, 21:35

Kweekvis: wel of geen oplossing?

Gekweekte vis rukt op. Ruim eenderde van alle consumptievis wordt tegenwoordig gekweekt, volgens de Wereldvoedselorganisatie.
Naar schatting werd vorig jaar 52 miljoen ton vis gekweekt, tegenover 91 miljoen ton gevangen, wilde vis. In 2000 lag de productie van kweekvis nog op 35 miljoen ton.

Is kweekvis een oplossing voor het probleem van de dalende visstanden in de oceaan? Alleen als er strikte eisen aan duurzaamheid worden gesteld, stelt milieuactiegroep Greenpeace in een rapport dat zij gisteren in Barcelona uitbracht op Seafood Summit, een jaarlijkse bijeenkomst van werkgevers en activisten in de visserij.
http://www.nrc.nl/economie/article18807 ... _oplossing
Marc?

RVV

Bericht door RVV » 19 feb 2012, 21:36

Marc ik eet graag een visje op zijn tijd, maar het is natuurlijk ook een beetje een wij van WC eend adviseren WC eend gebeuren.

De melkboeren roepen om het hardst, melk is heel gezond, de graanboeren/bakkers roepen heel hard brood is gezond en de visboeren roepen heel hard vis is gezond. Stukje eigen parochie speelt mee.

Overigens ben ik vrij nuchter en maak me echt niet druk over het feit wat de Noordzee vis allemaal wel of niet binnenkrijgt. Maar ook hier weer elke verhaal heeft zijn eigen insteek.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 feb 2012, 21:39

Marc R

Bericht door Marc R » 19 feb 2012, 21:40

Jongens ik kan niet zo snel typen....

En even ter info : ik heb hier geen enkel "belang" te verdedigen hoor...wij hebben het druk genoeg...

RVV

Bericht door RVV » 19 feb 2012, 21:42

Ik vind die pangatroep trouwens niet te vreten. Ooit een keer gehad vind het gewoon surrogaat vis.

RVV

Bericht door RVV » 19 feb 2012, 21:46

Marc neem mijn reactie niet te letterlijk was ook niet als "aanval" naar jou bedoelt, vooral gericht op hoe iedere industrie in de voedingswereld zijn eigen belangen heeft te verdedigen. Zeg nou zelf. Als een kwart van de Nederlandse bevolking morgen besluit om vier keer in de week verse vis te gaan eten dan zal de visindustrie daar heel blij van worden. Maargoed genoeg over vis van mijn kant, want inderdaad als het gezonder moet dan zit je in de hoek van vers gevangen vis vrij goed.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 19 feb 2012, 21:47

RVV schreef:Ik vind die pangatroep trouwens niet te vreten. Ooit een keer gehad vind het gewoon surrogaat vis.
+1000

Marc R

Bericht door Marc R » 19 feb 2012, 21:53

RVV schreef:Marc neem mijn reactie niet te letterlijk was ook niet als "aanval" naar jou bedoelt, vooral gericht op hoe iedere industrie in de voedingswereld zijn eigen belangen heeft te verdedigen. Zeg nou zelf. Als een kwart van de Nederlandse bevolking morgen besluit om vier keer in de week verse vis te gaan eten dan zal de visindustrie daar heel blij van worden. Maargoed genoeg over vis van mijn kant, want inderdaad als het gezonder moet dan zit je in de hoek van vers gevangen vis vrij goed.

Ik voel me zeker niet in mijn wiek geschoten hoor,ik weet wat ik weet....ik ga echt niet proberen mensen te overtuigen...ben geen Imam...

En als iedereen vis gaat eten dan heb ik daar geen reet aan,zit bijna aan de max van de capaciteit hier...de kostprijs zou alleen maar veel en veel hoger worden...lekker zo laten dus. ;-)

GTRene

Bericht door GTRene » 19 feb 2012, 22:43

Marc RS4 schreef:Jongens ik kan niet zo snel typen....
zit je weer met je visvingers te typen :mrgreen:

dvh

Bericht door dvh » 20 feb 2012, 09:04

Betreft de vervuiling in de zee.
Hoeveel kubieke meter water is er wel niet in de zee ? Als je dan procentueel naar de vervuiling daarvan kijkt..
Ik gok het maar hoor.. Heb geen cijfers om het te onderbouwen.. Maar het lijkt me zo dat dit altijd gunstiger uitpakt dan allerlei middelen die ik varkensvoer zitten , waarvan alles rechtstreeks in de buik van het beest beland, wat bij een vis ook niet het geval is.

Dus in dat opzicht lijkt het mij dat een niet gekweekte vis ook veruit het 'gezondst' moet zijn. Puur op basis van vervuiling en manipulatie van het beest zelf, wat over de gehele linie gezien gewoon een stuk lager is.

Maar goed. Ik ben hier dan zelf wel van overtuigd. Eet alleen nauwelijks vis........
Ik leef gewoon en eet gewoon en doe gewoon en neem het leven voor wat het is in de hoop dat ik gezond oud mag worden.

Maar om nou heel mijn leven lang elk potje en pakje af te speuren, alles laten wat slecht kan zijn voor mijn gezondheid ( volgens wie ook alweer ? ) Daar heb ik helemaal geen zin in.

Zoals met zoveel dingen in het leven. Hoe meer je weet, hoe slimmer je wordt, hoe beter je weet hoe de vork in de steel steekt, het wordt er allemaal niet leuker van en je bent meer en meer bewust van dingen die je niet goed, of fout , doet.

Daar heb ik dus allemaal geen zin in.
Dan maar onwetend..
Maar ik geniet wel van mijn lekkere ( ongezonde ) eten... :hungry:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 feb 2012, 09:45

Wij zijn redelijk bewust bezig, tenminste met name de vrouw koopt bewust in. Alles is bewerkt maar sommige producten zijn wel heel erg bewerkt. Lays Baked, Cola Light en dat soort zooi. Ik ben gek op Cola, liever echte met te veel suiker maar dan met mate dan te kust en te keur light drinken (niet dat je dat doet :kotsen: ). Chippie? Lekker maar idem dito. Op die manier letten we gewoon een beetje op wat er in zit.

Geen spastische zaken, gewoon een beetje bewust zeg maar.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 20 feb 2012, 10:30

Ik ga er net zo mee om als Tom. Eet niet al teveel groente en nagenoeg nooit fruit. Ik ben nooit ziek. In de afgelopen 11 jaar dat ik fulltime werk heb ik nog nooit een dag door ziekte gemist. Ik heb geen aanleg om dik te worden dus daar hoef ik het ook niet om te laten.

Verder let ik nooit op biologische stickertjes, e-keur merken etc. in de supermarkt. Snacken doe ik ook niet veel, misschien eens in de 2 weken een patatje. Verder wel afwisselend eten. Probeer gewoon zelf er op een normale en redelijk gezonde manier mee om te gaan, luister zelf wel naar m'n lijf.

Verder laat ik me niet beinvloeden door reclamespotjes en campagnes van wat ik wel en niet moet eten. Er zit altijd een belang achter, als iemand je probeert te sturen. Vaak is dat een financiëel belang. Ik ben wel zo oud en wijs inmiddels dat ik wantrouwend tegenover zogenaamd goedbedoelde adviezen sta, zeker als ze vanuit een overheid of multinational komen. Dan is er altijd een belang in het spel en dat is 9 van de 10 keer niet mijn/ons belang.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 feb 2012, 11:58

Totaal niet mee bezig. Zoetstof, light, boter, chips, groente, fruit, vlees, whatever. Ik nuttig het allemaal... :oops:

Macboy

Bericht door Macboy » 20 feb 2012, 12:16

Als je veel uit eten gaat hoef je ook niet op die potjes te letten :)

Leuke verhalen heren. In veel landen is al volop bekend dat de verwerking van eten afhankelijk is van je bloedgroep. Persoonsgebonden voeding is dus in elk geval altijd het beste.

Life is a bitch, then you die...

Mathieu

Bericht door Mathieu » 20 feb 2012, 12:28

Wat te denken van de nep-kaas op de pizza's, Lasagne e.d.
Ook wel analoog kaas genoemd. Heeft helemaal niets met kaas te maken.
Goedkoop en een hogere smelttemperatuur dan kaas. Dus het verbrand niet zo snel.

Nep-honing, oftewel suikerwater met een smaakje wat als honing wordt verkocht.
Oftewel er is geen bij aan te pas gekomen, lekker goedkoop. Veel non-EU Honing is nep.

Nu hoorde ik pas geleden ook voor mij iets nieuws over de melkfabrieken.
Melk die binnenkomt wordt in de fabriek wordt eerst met behulp van chemicalien leeg getrokken en gefilterd zodat er een soort ondermelk overblijft waar alle vetten, mineralen e.d uit zijn om vervolgens de 'melk' weer op te bouwen. Dus voor de halfvolle melk stoppen we de juiste hoeveelheid vet terug, voor de volle melk nog ietsjes meer. Calcium wordt ook weer toegevoegd.

Dus i.p.v. de melk af te romen zoals voorheen werd gedaan trekt men de melk gewoon leeg en wordt als een puzzel weer in elkaar gezet :oops:

Kan iemand dit verhaal bevestigen?

Marc R

Bericht door Marc R » 20 feb 2012, 12:30

Klinkt wel "in de lijn der verwachting".......k vind het iig verschrikkelijk wat er aan de hand gehaald wordt met ons voedsel.

Rupie

Bericht door Rupie » 20 feb 2012, 12:42

Macboy schreef:Als je veel uit eten gaat hoef je ook niet op die potjes te letten :)

Leuke verhalen heren. In veel landen is al volop bekend dat de verwerking van eten afhankelijk is van je bloedgroep. Persoonsgebonden voeding is dus in elk geval altijd het beste.

Dat van die bloedgroep ben ik wel benieuwd naar. Zijn er hier mensen op DF die daar ervaring mee hebben cq naar een diëtist of iets dergelijks zijn geweest? Ben nu ook redelijk bezig met dit soort dingen en zou het op zijn minst weleens willen proberen.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 20 feb 2012, 12:43

Macboy schreef:Als je veel uit eten gaat hoef je ook niet op die potjes te letten :)

:lol: zo is het! wanneer gaan we weer naar de grill :hungry:

alt

Bericht door alt » 20 feb 2012, 12:53

Mooi, dat toch humor is over dit onderwerp, dat doet mij goed.
Eten is genieten.

Nog even zeuren:

De fabriekanten moeten op de verpakking de ingrediënten vermelden.
Wat gebeurd , zij vermelden de alle grondstoffen, de E-nummers, en de allergenen, dit is verplicht.
Maar er zijn ook stoffen die niet vermeld hoeven te worden.
Deze koopt de fabriekant bij de toeleverancier.
Bijvoorbeeld een kruidenmengels.
Wat daar in zit weet de fabriekant maar gedeeltelijk.
Er zitten vaak z.g.n. hulpstoffen in en deze hoeven niet op het etiket vermeld te worden.
Zo ook in broodverbeteraars om je sneetje brood langers mals (vers) te houden, want dat wil de consument.
Neem verse vis, die wordt gevangen, zeg bij IJsland, als het visserschip klaar is met vissen dan komt de eerste gevangen vis pas na 7 dagen aan de wal.
Dat is geen verse vis meer, maar diepvries vis.
Dus verse vis is marketing.
Zo kan ik nog uren door gaan.

Ik heb mijn hele leven, tot nu toe 65 jaren, veel dingen gegeten, dooie koeien, varkens, kippen, vissen vaak met E-nummers. ben nog nooit ziek geweest, heb vaak 7 dagen in de week gewerkt.
Ik ben resistant tegen E-nummers.

Geniet van je eten en laat je niets wijs maken dat iets gezond is, dood ga toch.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 20 feb 2012, 14:32

alt schreef:Mooi, dat toch humor is over dit onderwerp, dat doet mij goed.
Eten is genieten.

Nog even zeuren:

De fabriekanten moeten op de verpakking de ingrediënten vermelden.
Wat gebeurd , zij vermelden de alle grondstoffen, de E-nummers, en de allergenen, dit is verplicht.
Maar er zijn ook stoffen die niet vermeld hoeven te worden.
Deze koopt de fabriekant bij de toeleverancier.
Bijvoorbeeld een kruidenmengels.
Wat daar in zit weet de fabriekant maar gedeeltelijk.
Er zitten vaak z.g.n. hulpstoffen in en deze hoeven niet op het etiket vermeld te worden.
Zo ook in broodverbeteraars om je sneetje brood langers mals (vers) te houden, want dat wil de consument.
Neem verse vis, die wordt gevangen, zeg bij IJsland, als het visserschip klaar is met vissen dan komt de eerste gevangen vis pas na 7 dagen aan de wal.
Dat is geen verse vis meer, maar diepvries vis.
Dus verse vis is marketing.
Zo kan ik nog uren door gaan.

Ik heb mijn hele leven, tot nu toe 65 jaren, veel dingen gegeten, dooie koeien, varkens, kippen, vissen vaak met E-nummers. ben nog nooit ziek geweest, heb vaak 7 dagen in de week gewerkt.
Ik ben resistant tegen E-nummers.

Geniet van je eten en laat je niets wijs maken dat iets gezond is, dood ga toch.
Eten is genieten helemaal voor 100% mee eens en dood ga je toch ook mee eens :tooth:

Maar jou verhaal is een beetje ik ken iemand die altijd rookte en is nooit ziek geweest en mn buurvrouw zn tante haar broer rookte nooit en heeft longkanker gekregen....geen onderbouwing etc. waarom zou je niet ziek kunnen worden *(lange termijn) van toevoegingen? en denk je dat aspartaam *(voorbeeld) niet slecht is?

Oja ik eet ook wel eens *(komt u maar) te veel heb tot een halfjaar geleden nooit ergens op gelet...zoop als een scheepskameel, ik rook en was ook nooit ziek.......

Plaats reactie