Lotus Exige én Elise
-
Re: Lotus Exige én Elise
Als je dan dempers van hollandse bodem koopt is het ook weer goed voor onze economie 

- GTRene
bedoel je koni of een ander product wat in NL wordt gemaakt...
maakt koni trouwens ook voor lotus?
maakt koni trouwens ook voor lotus?
-
De S1 kwam af fabriek met Koni dempers, maar daar zullen er ondertussen niet veel meer van rondrijden.
- GTRene
owja, zegt me wel iets en hadden die iets van Eibach veren?
las destijds wel eens dat die (oude dan) koni's niet zo voldeden...maja dat zal dan als ze oud zijn, immers toen de auto's uit kwamen waren ze vol lof erover toch?
las destijds wel eens dat die (oude dan) koni's niet zo voldeden...maja dat zal dan als ze oud zijn, immers toen de auto's uit kwamen waren ze vol lof erover toch?
-
Yup, Koni's met Eibach veren (27,5 N/mm voor en 40 N/mm achter)
De S2 werd met Bilstein geleverd met zwaardere veren (42,5 N/mm voor en 50 N/mm achter)
Na verloop van tijd werden de S2 Bilstein dempers ook beschikbaar voor de S1 (ivm de lengte werden deze geleverd met nieuwe backets) en werden deze de hemel in geprezen en de Koni's als rommel afgedaan.
Alleen vergat men erbij te vermelden dat men gloednieuwe Bilsteins met 10 jaar oude Koni's aan het vergelijken was
De S2 werd met Bilstein geleverd met zwaardere veren (42,5 N/mm voor en 50 N/mm achter)
Na verloop van tijd werden de S2 Bilstein dempers ook beschikbaar voor de S1 (ivm de lengte werden deze geleverd met nieuwe backets) en werden deze de hemel in geprezen en de Koni's als rommel afgedaan.
Alleen vergat men erbij te vermelden dat men gloednieuwe Bilsteins met 10 jaar oude Koni's aan het vergelijken was

-
10 jaar oude schokdempers met nieuwe vergelijken , terwijl de oude niet zichtbaar defect hoeven te zijn, valt wel op maar netjes je duurdere schokdempers laten onderhouden is dan weer onzin want niet zichtbaar defect.
Dat is ergens wel tegenstrijdig Elise.
Rene ,Ik ben me aan het verdiepen in Wilbers. Maar moet gaan bellen voor mogelijkheden.
Rene ,Ik ben me aan het verdiepen in Wilbers. Maar moet gaan bellen voor mogelijkheden.
- GTRene
Wilbers? wel eens vaker van gehoord, dit spul?
http://www.wilbers.de/en/carline.php?page=15&lang=en
hebben dacht ik ook wel een goede naam, tenminste kan me zo geen gekke dingen herinneren.
kost wel wat knaken ook.
http://www.wilbers.de/en/carline.php?page=15&lang=en
hebben dacht ik ook wel een goede naam, tenminste kan me zo geen gekke dingen herinneren.
kost wel wat knaken ook.
-
Heb op de motor met WP gereden tot de leverancier over ging op Wilbers. Altijd wilbers gebruikt op alle motoren en dat was super.
Ohlins was merkbaar toch wat beter maar prijs verschil was ook huge en heb dat op 1 motor ooit gekocht ( de laatste )
Al is de schokdemper maar 50% , als de afstelling, de service en de kunde allemaal aanwezig is lokaal dan win je alsnog een hele boel.
Je kan een goede schokdemper hebben maar slechte afstelling, kom je nog nergens.
Ohlins was merkbaar toch wat beter maar prijs verschil was ook huge en heb dat op 1 motor ooit gekocht ( de laatste )
Al is de schokdemper maar 50% , als de afstelling, de service en de kunde allemaal aanwezig is lokaal dan win je alsnog een hele boel.
Je kan een goede schokdemper hebben maar slechte afstelling, kom je nog nergens.
- GTRene
het zorgt idd wel voor een belangrijk contact met de weg, net als goede banden.
het is ook maar wat je eruit wil halen en of hoeveel max attack je rijd, de doorsnee bestuurder zal niet veel merken, ja wel het verschil tussen een goede demper en ene slechte, maar vaak staan ze er niet zo bij stil of weten het verschil niet van hun auto....
Ik ook niet zo want wissel eigenlijk niet snel en houd alles op 1 algemene afstelling,
weet wel verschil tussen een goed afgestelde auto (banden en dempers) en een mindere, pfff das best een verschil soms
maar op de openbare weg en bij normaal rijden komen die zaken niet zo snel tot uiting natuurlijk.
het is ook maar wat je eruit wil halen en of hoeveel max attack je rijd, de doorsnee bestuurder zal niet veel merken, ja wel het verschil tussen een goede demper en ene slechte, maar vaak staan ze er niet zo bij stil of weten het verschil niet van hun auto....
Ik ook niet zo want wissel eigenlijk niet snel en houd alles op 1 algemene afstelling,
weet wel verschil tussen een goed afgestelde auto (banden en dempers) en een mindere, pfff das best een verschil soms

maar op de openbare weg en bij normaal rijden komen die zaken niet zo snel tot uiting natuurlijk.

-
Tja hallo......je hebt mij nergens horen zeggen dat dempers niet minder worden na verloop van tijd.Emiel schreef:10 jaar oude schokdempers met nieuwe vergelijken , terwijl de oude niet zichtbaar defect hoeven te zijn, valt wel op maar netjes je duurdere schokdempers laten onderhouden is dan weer onzin want niet zichtbaar defect.
Maar laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen....ik ben niet in staat om het verschil te merken tussen een nieuwe demper en eentje van een 2 jaar oud. En eerlijk gezegd denk ik dat je van hele goede huize moet komen om dat hele kleine beetje slijtage te merken.
En natuurijk is 10 jaar wel een iets andere termijn......dan heb jij er al 5 servicebeurtjes opzitten
Ik heb toch al wat dempers voorbij zien komen in de loop der tijd. Vroagah kwam ik heel veel bij Brouwer in Zwartebroek, in de tijd dat Brouwer nog importeur was voor KTM. En al die KTM fietsen werden standaard geleverd op WP's. In die tijd reden we gewoon iedere week, dus die dingen kregen aardig wat te verduren......en ik heb ik al die jaren nog NOOIT iemand gesproken die zijn dempers voor een servicebeurtje weg bracht....alleen als er wat mis mee was, dan werden ze weggebracht. Uitgezonderd jongens als Johan van de Berk of Dave Strijbos etc.
En niet alleen WP, ik heb ook met Showa, Marzocchi en Proflex gereden. Die laatst is overigens ook een Nederlands fabricaat.
-
Iedereen staat er gelukkig anders in. Ik vind onderhoud belangrijk, zeker als met preventief onderhoud dure kosten, nieuwe technieken implementeren of pech gevallen kunnen worden voorkomen.
Protech ken ik , zijn zeer goed maar ook kostbaar
Marchozinni , ligt eraan welke dempers, maar van veel van hun dempers is revisie een uren calculatie.
Zeker de duurdere varianten ( 5000 euro voor 2 voorpoten excl. kroonplaat ) is goed onderhoud nodig. Voor die prijs wil je ook onderhoud en service.
Wat ik al eerder zei, niet bij ieder merk word erbij verteld dat revisie nodig is om de zoveel uren/maanden/jaren/etc.
Protech ken ik , zijn zeer goed maar ook kostbaar
Marchozinni , ligt eraan welke dempers, maar van veel van hun dempers is revisie een uren calculatie.
Zeker de duurdere varianten ( 5000 euro voor 2 voorpoten excl. kroonplaat ) is goed onderhoud nodig. Voor die prijs wil je ook onderhoud en service.
Wat ik al eerder zei, niet bij ieder merk word erbij verteld dat revisie nodig is om de zoveel uren/maanden/jaren/etc.
-
Over dempers gesproken...
46mm Nitrons:
http://classifieds.seloc.org/ads/nitron ... ckday-pro/
Koopje imo voor topkwaliteit dempers.
46mm Nitrons:
-
Dat is dus wat ik probeerde uit te leggen, vroeger (jaja, ik ben al een ouwe lul) was daar absoluut geen sprake van. Ook in die tijd dat Husky's Ohlins dempers hadden, werd er geen woord over gerept over periodieke service (terwijl het demonteren van een demper op een crosser is een fluitje van een cent is).Emiel schreef:Wat ik al eerder zei, niet bij ieder merk word erbij verteld dat revisie nodig is om de zoveel uren/maanden/jaren/etc.
Dan is het toch raar dat Ohlins nu, zoals jij aangegeeft, zegt dat ze jaarlijks ( of om de zoveel KM) gereviseerd moeten worden.
Uiteindelijk is het een gesloten systeem, en na 1 jaar is die olie nog lang niet op. Voor hobby gebruik prima zou ik zeggen en lijkt het mij pas wat uit te maken als je de kant van professional op gaat.
Het is de laatste jaren wel de trend dat bedrijven steeds meer de servicekant opgaan, daar is namelijk veel geld te verdienen. En ik heb het idee dat dempers onder onder die categorie zijn gaan vallen en dat men dus daarom ineens zo happig is om servicebeurtjes voor te schrijven. Kassa!!!
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat als je je er prettig bij voelt je gewoon je dempers voor een servicebeurt moet wegbrengen.
- GTRene
goed verhaal Bert.
de angst regeert soms.
de angst regeert soms.
-
Hobby of Pro gebruik zegt imho niet zoveel. Wel hoeveel kilometer je af zou leggen en hoe zwaar je alles belast. Leg ik 2.000 kilometer per jaar af, zou ik inderdaad niet zo snel aan reviseren denken. Met de Speedster deed ik net geen 40.000 kilometer in een jaar, incl. circuitgebruik. Puur hobbymatig. Imho zou het dan geen kwaad kunnen om die dingen zo nu en dan eens te laten onderhouden. Daarvoor heb ik de auto alleen te kort gehouden.Elise schreef:Uiteindelijk is het een gesloten systeem, en na 1 jaar is die olie nog lang niet op. Voor hobby gebruik prima zou ik zeggen en lijkt het mij pas wat uit te maken als je de kant van professional op gaat.Emiel schreef:Wat ik al eerder zei, niet bij ieder merk word erbij verteld dat revisie nodig is om de zoveel uren/maanden/jaren/etc.
Weet iemand overigens wat het reviseren van een setje Nitrons kost? Was het op termijn wel aan het overwegen voor de sigaar. Ze bevielen me op de Speedster. Ik hoor een hoop positieve verhalen over de Öhlins, maar de aanschafprijs is niet mals. Echt zelf testen voor de aanschaf zit er voor velen van ons niet in, dus het blijft altijd maar een gok.
-
Hobby is voor het spel. Pro is om de knikkers.allen schreef:Hobby of Pro gebruik zegt imho niet zoveel.
In mijn optiek een wereld van verschil.
-
Elise : techniek is ten opzichte van vroeger wel verbeterd maar ook gevoeliger geworden omdat men meer op de limiet van de techniek gaat zitten en veel "racerij" spul op straat in zet. Waar het eigenlijk niet voor gemaakt is.
Maar heb een mail wisseling gehad, onderhoud nitrons kan ook om de 5 jaar. Gaat om de staat van de demper en het gebruik, maar dat wisten we al
Allen : Ong. 84 pond excl. btw meen ik per poot. Maar dan nog op sturen etc.
Stel dat de revisie je 400 pond kost en je krijgt nog 600 pond voor je oud terug, kun je bijna nieuwe kopen en de laatste techniek eronder zetten. Vooral Nitron heeft hun reeks flink geupdate wat ik gevonden heb ( valving intern )
Hier gaat een S2 exige rijder heel blij mee zijn
( zijn te lang voor mij helaas anders beet ik de verkoper zijn/haar hand er nog net niet af
)
Maar heb een mail wisseling gehad, onderhoud nitrons kan ook om de 5 jaar. Gaat om de staat van de demper en het gebruik, maar dat wisten we al

Allen : Ong. 84 pond excl. btw meen ik per poot. Maar dan nog op sturen etc.
Stel dat de revisie je 400 pond kost en je krijgt nog 600 pond voor je oud terug, kun je bijna nieuwe kopen en de laatste techniek eronder zetten. Vooral Nitron heeft hun reeks flink geupdate wat ik gevonden heb ( valving intern )
Ruben schreef:Over dempers gesproken...
46mm Nitrons:
Hier gaat een S2 exige rijder heel blij mee zijn

-
Mag ook een Elise rijder zijn hoor 
Ik ben met 40mm echter al voorzien. En nee Hans, dat was niet omdat ik cheapass was, want de 46mm waren er toen nog niet

Ik ben met 40mm echter al voorzien. En nee Hans, dat was niet omdat ik cheapass was, want de 46mm waren er toen nog niet

-
Versleten is versleten, of je nu pro bent of hobbyist. Simpeler dan dat wordt het niet. Zelfs in m'n dagelijkse auto (daar wordt niet mee geraced) heb ik wel door dat met name de achterdempers niet helemaal fris meer zijn, ondanks dat ze niet lekken. Maar goed, het zal allemaal wel...Elise schreef:Hobby is voor het spel. Pro is om de knikkers.allen schreef:Hobby of Pro gebruik zegt imho niet zoveel.
In mijn optiek een wereld van verschil.
-
Pffff, we hebben het over periodiek onderhoud, niet over versleten of lekkende dempers.allen schreef:Versleten is versleten, of je nu pro bent of hobbyist.
Zoals ik al eerder aangaf:
Jij hoort bij de selecte groep die wel in staat is om dat verschil te merken?Elise schreef:....ik ben niet in staat om het verschil te merken tussen een nieuwe demper en eentje van een 2 jaar oud. En eerlijk gezegd denk ik dat je van hele goede huize moet komen om dat hele kleine beetje slijtage te merken.
-
Ruben schreef:Mag ook een Elise rijder zijn hoor
Deze kopen en de jouwe op Seloc zetten voor zelfde prijs

- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Zijn mijn oude dempers.. Hij heeft de Exige ingeruild voor een Aston Martin..Ruben schreef:Over dempers gesproken...
46mm Nitrons:

-
Tel een servicebeurtje bij de prijs op.....dan zou ik liever een nieuw setje kopen 
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
De dempers waren in 12uur verkocht.. nu staat mijn oude Exige te koop.. (zonder Nitrons)
http://www.pistonheads.com/sales/3672884.htm
De velgen zijn zwart gespoten.. vind ik toch minder...
http://www.pistonheads.com/sales/3672884.htm
De velgen zijn zwart gespoten.. vind ik toch minder...