Audiworst

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Tom

Audiworst

Bericht door Tom » 16 feb 2012, 09:39

Het komt mij regelmatig voor dat ik het model niet eens weet...
Blijkbaar koop je "een Audi" en mag je de maat kiezen.
Hier een A4 en A6... lijkt wel een zoek de verschillen plaatje.

Afbeelding

wjn

Re: Audiworst

Bericht door wjn » 16 feb 2012, 09:58

Zet de A8 & A5 er ook naast, want die zijn ook nauwelijks verschillend / uit elkaar te houden vanaf bepaalde standpunten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 feb 2012, 10:01

Daar heb ik al eens een column over geschreven: Dat ging over inteelt in de autoindustrie.

http://www.driving-fun.com/1417/the-kno ... -loer.aspx

Column: Het familiegezicht van een autofabrikant. Inteelt ligt op de loer

Autofokkerijen die al hun modellen op elkaar laten lijken spreken van een sterk marketingconcept. Want een familiegezicht is herkenbaar. Herkenbaarheid verkoopt. Als jij een boodschappenauto koopt die lijkt op het topmodel of de sportwagen die het merk verkoopt, dan zou je kunnen denken dat je ook in dat topmodel rijdt, of opscheppen dat jouw auto afstamt van de sportwagen. Dat is de gedachte. Tja, het is maar hoe je het bekijkt.

Pak je tekendoos en stap op
De meeste familiegezichten in de autoindustrie slaan door. Dat hebben ze altijd al gedaan en het verbaast mij dat het vandaag de dag niet anders is. Vergelijk het met dierenfokkers. Ieder model dat op zijn grotere en kleinere broers of zussen lijkt, of voorgangers, die mist een eigen uitstraling. De karakterverschillen zitten bij auto’s helaas verscholen in nuances. Proporties verraden meer kwaads dan goeds, want ontwerpers worden door deze marketingformule voor de leeuwen geworpen. Of je doet eraan mee, of je pakt je tekendoos op en gaat naar de concurrent. Alles draait ten slotte om aantallen, niet om het individu. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die leeft voor de creativiteit, zich daartoe zal verlagen. Toch gebeurt dat maar al te vaak. Ontwerpers zijn 9 van de 10 keer neuzelaars geworden. Hun werk is enkel nog geneuzel.

De marketeers zouden eens goed moeten kijken naar hun automodellen in plaats van hun businessmodellen. Een fabrikant die altijd hetzelfde maakt, creëert karakterloosheid. Ik vind dat sterk lijken op inteelt. Rijd voor de gein eens door de “Bijbelbelt” en je ziet het. Jongens en meisjes met bleke gezichten zonder grimas, die kennelijk door een broer en zus, oom en nichtje of vader en dochter zijn verwekt. De gruwel, alleen al bij de gedachte.

Succes van de ontwerpstijl
De evolutie biedt ons juist de kans om rassen met elkaar te mixen en nieuwe paden in te slaan. Niet altijd hoeven ontwerpen sprekend op elkaar te lijken, zolang er maar een duidelijke DNA ontstaat die het familiegevoel in ere houdt, van zowel vaders als moeders kant. Die mix is interessant, daarmee maken we stappen voorwaarts. Je ziet dat bij vernieuwende automodellen wel vaker. De ellende is alleen dat het succes van de nieuwe ontwerpstijl weer voortvloeit in de auto’s die erna worden ontworpen en ontwikkeld. Net of iedere dag hetzelfde voer eten lekker is? Dieren schijnen dat prima te vinden, wij mensen niet.

Copy-paste
Wat ontwerpers doen die braaf het familiegezicht laten repeteren (ctrl c ctrl v) op nieuwe modellen, is dat ze hun bijdrage aan de evolutie verloochenen. Ze dragen bij aan de inteelt binnen de autofokindustrie en kunnen zich daar vervolgens niet meer los van weken. Want het verkoopt toch wel, denken ze. Ja lekker makkelijk, als het normaal zou zijn dat je sex hebt met je eigen dochter, dan zou er veel meer inteelt in de wereld zijn. Gelukkig is het in de echte wereld niet normaal. Net als klonen nog niet is ingeburgerd, al denken chinese autofokkers daar heel anders over.

Weg met inteelt!
Dus waarom in de autowereld wel? Weg met inteelt! Ik stel voor dat ontwerpers met naam en toenaam genoemd worden als ze de zoveelste Audi A-nog wat, breedbek-Peugeot of 911-achtige gezins-Porsche hebben ontworpen. Bij Volvo kunnen ze er ook wat van tegenwoordig, terwijl ik altijd al vond dat de vierkante modellen op elkaar leken. Om ook nog maar niet te spreken over de vele Aziatische modellen, die ongeacht het merk of land van herkomst sterk doen denken aan alle anonieme, karakterloze auto’s die je al kent. Ze zijn anoniem, saai en daarom krijgen ze vaak lelijke velgen, lelijke spoilers of een lelijke kleur. Al geef je een aap een gouden ring…

Mep met de liniaal
In plaats van die ontwerpers te verketteren, of te bekogelen met rotte tomaten op een houten schavot, is mijn idee dat we ze een blanco vel papier geven en bij iedere lijn die ze schetsen, die lijkt op wat ze al eerder hebben getekend, krijgen ze een lijfstraf. Niet van die zuinige, maar gewoon een ouderwetse mep met de lineaal. Wellicht dat de wanhoop ze uiteindelijk weer tot creativiteit dwingt, want nu drijft de wanhoop, aangewakkerd door marketeers, ze tot karaktermoord. Inteelt dus. Te goor voor woorden.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 feb 2012, 10:08

Alleen de echt dure Audi's zijn cool: A8/S8 en R8. A7 en A5 vind ik ook nog wel mooi.

Voor de rest is het een triest kutmerk wat mij betreft. Bekende van me heeft een A4 Avant 143 pk diesel, 2 jaar geleden nieuw gekocht. Met wat opties erop ging die richting de 70K euri. Dan heb je IMO echt een plaat voor je kop, dat je zoveel geld uitgeeft voor zo'n gemiddelde auto. Heb erin gereden, rijdt niet eens goed. Sturen is kut, beleving is kut, vermogen is kut en ruimte zit er ook al niet in.

Ultieme saaiheid is het... technisch zit het vast goed inelkaar maar alle beleving is er zorgvuldig uitgefilterd. Als je ook maar een greintje geeft om autorijden, dan snap ik niet dat je een A1/A3/A4/A6 overweegt. Het lijkt ook veel te veel op elkaar. En die A1 is helemaal een draak van een auto. Afschuwelijk lelijk (vooral van achter) en belachelijk duur. Ben ook blij dat het ding waardeloos verkoopt. Dat Audi ook inziet dat het ergens ophoudt, hun ultrasaaie 'premium' troep voor bizarre bedragen aan de man brengen. Daarom zijn veel Audi's ook lichtgrijs van kleur. Het is een grijs merk, een emotieloos merk. Nu rij ik ook niet in het toppunt van emotie rond geef ik gelijk toe maar Audi is de overtreffende trap. Daar zit saaiheid in de genen.

Moge dus duidelijk zijn dat ik niets met het merk heb, met uitzondering dan van de topmodellen. Dat is wel mooi/indrukwekkend spul.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 feb 2012, 10:34

zo dan...die lijken echt op elkaar :shock:

RVV

Bericht door RVV » 16 feb 2012, 10:59

Goeie post Wouter, maar waarom is Audi dan toch zo immens populair?

Tom

Bericht door Tom » 16 feb 2012, 11:03

Idd Wouter en als je dan een Audi koopt, neem dan een Quattro.. dan heeft het nog ergens meerwaarde tov een VW/Skoda/Seat (los van de badge).

Michel P

Bericht door Michel P » 16 feb 2012, 11:06

Rico status....... verder eens met Wouter. 100x liever jou GTI.

Michel

Jussi

Bericht door Jussi » 16 feb 2012, 11:08

RVV schreef:Goeie post Wouter, maar waarom is Audi dan toch zo immens populair?
Omdat ze bepaalde behoeftes vervullen zoals comfort, degelijkheid maar vooral prestige. Dat het rijdt als een dweil zal hen een worst wezen (als ze dat al merken).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 feb 2012, 11:09

RVV schreef:Goeie post Wouter, maar waarom is Audi dan toch zo immens populair?
Dat leg ik in alinea 1 al uit:
Autofokkerijen die al hun modellen op elkaar laten lijken spreken van een sterk marketingconcept. Want een familiegezicht is herkenbaar. Herkenbaarheid verkoopt. Als jij een boodschappenauto koopt die lijkt op het topmodel of de sportwagen die het merk verkoopt, dan zou je kunnen denken dat je ook in dat topmodel rijdt, of opscheppen dat jouw auto afstamt van de sportwagen. Dat is de gedachte. Tja, het is maar hoe je het bekijkt.
Laten we wel wezen. Audi's (of volvo's) zien er premium uit. Ze zijn strak, aardig minimalistisch, tijdloos en toch modern. Daarnaast hebben ze geen negatief imago, zoals Mercedes wel heeft.

Dankzij de tijdloosheid zijn ze als occasion populair en schrijven ze dus relatief weinig af, denkt men. Toch is een kale Audi te kaal. En een full options Audi veels te duur. Dus koopt iedereen iets dat ertussenin zit. Zeg maar het McDonalds concept. Niemand vindt 't echt lekker, maar vies is 't ook niet. Dan verkoop je altijd heel veel....

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 feb 2012, 11:11

Idd, goede post Wouter. Alleen ik vind ze niet saai, zelfs wel mooi. Dat was ook de reden dat ik die A4 genomen heb maar ik zou hem zo (gisteren) omruilen voor wat anders.
Alleen, waar kom je dan in terecht? Ik heb bv liever weer m'n oude Mondeo wagon terug. Dat rijdt iig stukken beter, is ruimer maar is dat het toppunt van design. Kun je ook als saai omschrijven, toch?

RVV

Bericht door RVV » 16 feb 2012, 11:11

Tom schreef:Idd Wouter en als je dan een Audi koopt, neem dan een Quattro.. dan heeft het nog ergens meerwaarde tov een VW/Skoda/Seat (los van de badge).

Klopt Tom.. indertijd had ik een 180pk FWD turbo A3.. vond ik ook niet echt fijn rijden.. na een half jaar ingeruild op een S3.. eigenlijk alleen vanwege de Quattro (en het aparte van een S uitvoering) overigens weet ik dat een Haldex in de praktijk grotendeels FWD is. Maar in extreme situaties.. dan was de meerwaarde van AWD echt een pluspunt.

Quattro vind ik dan echt zo'n USP om juist voor Audi te kiezen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 feb 2012, 11:14

En een A4 180pk FWD anno nu rijdt nog steeds ruk. Hadden we het laatst nog over hoe jij de A4 anno 2000 omschreef en ik die van 10 jaar later...

Alleen, na een bepaald draadje, weet ik niet jouw talent te plaatsen :tooth: :wink:

RVV

Bericht door RVV » 16 feb 2012, 11:17

Laten we wel wezen. Audi's (of volvo's) zien er premium uit. Ze zijn strak, aardig minimalistisch, tijdloos en toch modern. Daarnaast hebben ze geen negatief imago, zoals Mercedes wel heeft.
Dennis ik vind dit een betere uitleg dan je eerste alinea :wink:

Ik denk dat inderdaad daar de grootste kracht van Audi in schuilt..en ook in mindere mate Volvo (maargoed daar gaat deze draad niet over).

Een Audi komt eigenlijk nooit negatief over. Een Audi is eigenlijk ook niet lelijk. Veel modellen zelfs mooi. Zo vind ik de A4 ook een erg mooie auto. Maar de A6 rijder wil ook een mooie auto. Dus zorgt Audi ervoor dat zowel de A4 rijder als de A6 rijder in een mooie auto kunnen rijden. Imago van Audi staat eigenlijk als een huis. Denk ook niet dat je als eigenaar/bestuurder op een negatief Audi imago wordt afgerekend. Dit in tegenestelling tot BMW rijders en Mercedes rijders.. die daar dan ook weer lak aan hebben.

RVV

Bericht door RVV » 16 feb 2012, 11:19

Michel,, een BMW of Mercedes koop je om de status (in general)... een Audi om zijn imago...

Snipe

Bericht door Snipe » 16 feb 2012, 11:33

RVV schreef:Een Audi komt eigenlijk nooit negatief over.
Dat was tien jaar geleden misschien zo, maar sinds de leasebrigade de Audi's met LED'jes en grote grille heeft ontdekt zie je mensen daar net zo agressief op reageren als op een BMW of Mercedes.

Los daarvan is Audi een schitterend merk. Ze waren een van de eersten met een verzinkte carrosserie, maar ze hadden met Procon Ten ook een prachtig veiligheidssysteem. De A2 was een flop, maar wel een revolutionaire en geniale flop. Toen Audi in 1986 de nieuwe 80 (B3) introduceerde, was een E30 3 Serie op slag ouderwets. En dan heb ik het nog niet over de Urquattro gehad.

Nu hebben ze ook veel moois. Nieuwe RS4 Avant, een RS5 Coupé, de A1 Quattro, hartstikke mooi. Alleen staat er ook veel statustroep in de showrooms, auto's die duurder zijn dan een vergelijkbare Volkswagen of Skoda maar die feitelijk niks toevoegen. Wat maakt een A3 1.6 specialer dan een Golf? Wat is er zo fantastisch aan een instap-A1?

Tom

Bericht door Tom » 16 feb 2012, 11:35

Je moet ze wel uit elkaar kunnen houden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 feb 2012, 11:48

Snipe schreef:
RVV schreef: Wat maakt een A3 1.6 specialer dan een Golf? Wat is er zo fantastisch aan een instap-A1?
De vraag stellen is hem beantwoorden. :)

Maar het móet in het McDonalds concept zo worden aangeboden.

Je hebt 3 soorten producten:
- Goedkoop
- Er tussenin
- Duur

Volgens 't Mac-marketingprincipe verkoopt 't Goedkope product het slechtst. Het ertussenin-model verkoopt het beste en er zijn altijd lui die graag meer geld uitgeven aan het duurste.

In feite werken de meeste fabrikanten met dat principe, maar bij Audi valt 't iedereen wel op dat hun goedkoopste uitvoering van een model vrijwel altijd duurder is dan vergelijkbare concurrenten. Positionering is gewoon goed doordacht bij Audi (lees VAG), want ze maken al jaar na jaar winst. De ellende is alleen dat ze vroeger een paar modelletjes hadden en nu een gigantische vloot. Teveel modellen draait ze ooit een keer de nek om.

En die A2, die kunnen ze nu gewoon opnieuw uitbrengen en dan verkoopt 'ie beter dan de A1. Daar durf ik geld op in te zetten. De A2 heeft nu pas de tijd mee. Destijds was 'ie te vroeg. Net als ik toen ook te vroeg in 't co2-reductie advies ben gestapt om bedrijven uit te leggen dat ze daar geld mee konden verdienen. Bad timing, maar het had net zo goed 'precies op 't juiste moment kunnen zijn als dit&dat had meegezeten. Zoals Toyota met de 2e generatie Prius wél op het juiste moment is begonnen en daar marketingtechnisch extreem goed op heeft ingespeeld. Maar zonder overheidsstimulansen was 't een flop geworden.

Ik dwaal af...

:ninja:

k33z

Bericht door k33z » 16 feb 2012, 11:57

Ik vind het erg jammer dat BMW dezelfde weg ingeslagen lijkt te zijn. De nieuwe 7-serie, nieuwe 5-serie en tot op zeker hoogte (zeker de achterkant) ook de nieuwe 3-serie. Eenheidsworst. Een mooi design, maar erg veilig allemaal.

Nee, geef mij de Bangle designs nog maar. Uitgesproken, verschillend en uitdagend. Misschien niet allemaal mooi, maar wel herkenbaar. Neem de nieuwe 1-serie. Misschien geen mooie auto, maar wel een herkenbare.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 feb 2012, 21:45

Met name momenteel vind ik de modellijn slecht. Voorgaande modellen waren gewoon goed ontworpen en altijd "correct". Misschien saai in de ogen van sommigen maar lelijk waren ze imho niet. Kwaliteit beleving was ook altijd top maar is toch afgenomen volgens mij. Ik heb destijds vaak in echt mooie Audi's kunnen rijden maar momenteel doet het merk me echt 0,0.......

Komt door DF denk ik, of niet Michel :tooth:

Rupie

Bericht door Rupie » 16 feb 2012, 21:54

Zag laatst de nieuwe A8 in het zwart met de vijfspaaksvelgen. Wel een dikke auto. Gewoon een uberlimo. Maar zelf heb ik echt niks met Audi, behalve de Audi R8 en als propositie de RS3. Interieur heb ik ook niks mee. BMW heeft in de vijf weer de juiste snaar geraakt. Audi interieurs lijken toch niet zo op de bestuurder gericht imo.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 feb 2012, 21:55

En dan zie je zo'n topic op DF, Autoblog.nl etc. over de nieuwe A3... spyshots ed. Weet je, ik kijk gewoon niet eens meer. Zonder de auto gezien te hebben weet je vooraf al exact hoe deze eruit komt te zien. Maar dan ook 100% exact. Er is niets verrassends aan. Elke ontwerper bij Audi die ook maar enige frivoliteit overweegt, één creatief lijntje in het ontwerp tekent.... wordt waarschijnlijk gelijk ausradiert und erschossen.

Ik heb ook wel eens kritiek op BMW maar zo'n nieuwe 3 serie of 1 serie (hoe lelijk de laatste ook is) is tenminste wel min of meer onderscheidend.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 17 feb 2012, 01:10

:whistle:

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 feb 2012, 07:48

Starten we nu met z'n allen een boycot, net zoals bij de Albert Heijn na 't Muppet-debacle, of gaan we gewoon stug door met het kopen van die karakterloze auto's van dit soort autofokkers?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 feb 2012, 07:59

Ik deed al mee!

Beste post ooit, van Steve geloof ik: het enige premium aan Audi is de kaft om de folder.

Plaats reactie