Daar heb ik al eens een column over geschreven: Dat ging over inteelt in de autoindustrie.
http://www.driving-fun.com/1417/the-kno ... -loer.aspx
Column: Het familiegezicht van een autofabrikant. Inteelt ligt op de loer
Autofokkerijen die al hun modellen op elkaar laten lijken spreken van een sterk marketingconcept. Want een familiegezicht is herkenbaar. Herkenbaarheid verkoopt. Als jij een boodschappenauto koopt die lijkt op het topmodel of de sportwagen die het merk verkoopt, dan zou je kunnen denken dat je ook in dat topmodel rijdt, of opscheppen dat jouw auto afstamt van de sportwagen. Dat is de gedachte. Tja, het is maar hoe je het bekijkt.
Pak je tekendoos en stap op
De meeste familiegezichten in de autoindustrie slaan door. Dat hebben ze altijd al gedaan en het verbaast mij dat het vandaag de dag niet anders is. Vergelijk het met dierenfokkers. Ieder model dat op zijn grotere en kleinere broers of zussen lijkt, of voorgangers, die mist een eigen uitstraling. De karakterverschillen zitten bij auto’s helaas verscholen in nuances. Proporties verraden meer kwaads dan goeds, want ontwerpers worden door deze marketingformule voor de leeuwen geworpen. Of je doet eraan mee, of je pakt je tekendoos op en gaat naar de concurrent. Alles draait ten slotte om aantallen, niet om het individu. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die leeft voor de creativiteit, zich daartoe zal verlagen. Toch gebeurt dat maar al te vaak. Ontwerpers zijn 9 van de 10 keer neuzelaars geworden. Hun werk is enkel nog geneuzel.
De marketeers zouden eens goed moeten kijken naar hun automodellen in plaats van hun businessmodellen. Een fabrikant die altijd hetzelfde maakt, creëert karakterloosheid. Ik vind dat sterk lijken op inteelt. Rijd voor de gein eens door de “Bijbelbelt” en je ziet het. Jongens en meisjes met bleke gezichten zonder grimas, die kennelijk door een broer en zus, oom en nichtje of vader en dochter zijn verwekt. De gruwel, alleen al bij de gedachte.
Succes van de ontwerpstijl
De evolutie biedt ons juist de kans om rassen met elkaar te mixen en nieuwe paden in te slaan. Niet altijd hoeven ontwerpen sprekend op elkaar te lijken, zolang er maar een duidelijke DNA ontstaat die het familiegevoel in ere houdt, van zowel vaders als moeders kant. Die mix is interessant, daarmee maken we stappen voorwaarts. Je ziet dat bij vernieuwende automodellen wel vaker. De ellende is alleen dat het succes van de nieuwe ontwerpstijl weer voortvloeit in de auto’s die erna worden ontworpen en ontwikkeld. Net of iedere dag hetzelfde voer eten lekker is? Dieren schijnen dat prima te vinden, wij mensen niet.
Copy-paste
Wat ontwerpers doen die braaf het familiegezicht laten repeteren (ctrl c ctrl v) op nieuwe modellen, is dat ze hun bijdrage aan de evolutie verloochenen. Ze dragen bij aan de inteelt binnen de autofokindustrie en kunnen zich daar vervolgens niet meer los van weken. Want het verkoopt toch wel, denken ze. Ja lekker makkelijk, als het normaal zou zijn dat je sex hebt met je eigen dochter, dan zou er veel meer inteelt in de wereld zijn. Gelukkig is het in de echte wereld niet normaal. Net als klonen nog niet is ingeburgerd, al denken chinese autofokkers daar heel anders over.
Weg met inteelt!
Dus waarom in de autowereld wel? Weg met inteelt! Ik stel voor dat ontwerpers met naam en toenaam genoemd worden als ze de zoveelste Audi A-nog wat, breedbek-Peugeot of 911-achtige gezins-Porsche hebben ontworpen. Bij Volvo kunnen ze er ook wat van tegenwoordig, terwijl ik altijd al vond dat de vierkante modellen op elkaar leken. Om ook nog maar niet te spreken over de vele Aziatische modellen, die ongeacht het merk of land van herkomst sterk doen denken aan alle anonieme, karakterloze auto’s die je al kent. Ze zijn anoniem, saai en daarom krijgen ze vaak lelijke velgen, lelijke spoilers of een lelijke kleur. Al geef je een aap een gouden ring…
Mep met de liniaal
In plaats van die ontwerpers te verketteren, of te bekogelen met rotte tomaten op een houten schavot, is mijn idee dat we ze een blanco vel papier geven en bij iedere lijn die ze schetsen, die lijkt op wat ze al eerder hebben getekend, krijgen ze een lijfstraf. Niet van die zuinige, maar gewoon een ouderwetse mep met de lineaal. Wellicht dat de wanhoop ze uiteindelijk weer tot creativiteit dwingt, want nu drijft de wanhoop, aangewakkerd door marketeers, ze tot karaktermoord. Inteelt dus. Te goor voor woorden.