Remleidingen loskrijgen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
wjn

Remleidingen loskrijgen

Bericht door wjn » 14 feb 2012, 22:58

Iemand nog tips om zwaar vast zittende remleidingen lost te krijgen?

Gaat om de koppeling tussen auto/ carrosserie en de slang naar de remklauw. Zit muurvast, is vast niet met de voorgeschreven 15Nm aangedraaid.

Maar goed, van alles geprobeerd, incl. WD40 etc. Ik laat het nu een nachtje staan.

Maar verder nog tips?

Als het echt niet gaat, denk ik eraan om met een dremel of zo het matelan gedeelte van de remslang open te snijden, zodat het zeg maar door de helft gaat en de remleiding zelf los komt.

Die koppeling snij ik dan in de lengte door:

Afbeelding

Dit hou ik dan over (ongeveer dan):

Afbeelding

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Re: Remleidingen loskrijgen

Bericht door Nutkees » 14 feb 2012, 23:27

Als er een borgplaatje zit en deze los is, zodat je meer ruimte heb, moet je deze met 2 goede waterpomptangen toch echt wel loskrijgen lijkt mij..

Heb al aardig wat vastgerotte remleidingen gezien in mijn leven, maar altijd nog succes gehad met losmaken.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 14 feb 2012, 23:33

Soms kan het echt een pain zijn. Voor sommige constructies wil een leidingsleutel nog wel eens uitkomst bieden en je moet 'm misschien een beetje laten schrikken (dus niet laaaangzaam kracht opbouwen).

That said, ik heb ook wel eens een leiding samen met de slang moeten vervangen omdat het kaput gedraaid was.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 feb 2012, 00:07

hm...wellicht met een hete fhon ofzo beetje hot maken...materiaal zet uit en wie weet?

steve smith

Bericht door steve smith » 15 feb 2012, 00:41

wjn

Bericht door wjn » 15 feb 2012, 08:17

Ik heb zo'n ding, maar als ik kracht zet vervorm ik de moer.

wjn

Bericht door wjn » 15 feb 2012, 17:21

Nou gelukt:

Afbeelding

Met de "dremel-methode". Voorzichtig slijpen totdat je de draad begint te zien, dan met schroevendraaier wat openen, daarna met de sleutels losdraaien.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 15 feb 2012, 19:18

Gelukkig.

Je had toch wel eerst die zwarte borgplaat verwijderd denk ik? anders snap ik wel waarom je de leiding niet los kreeg.

Gezien de foto verbaas ik me dat het niet op een andere manier was gelukt, zonder de dremel methode. Als je daarmee namelijk ook maar een beetje het schroefdraad raakt is het wachten op lekkages, iets wat je niet wil bij remmen..

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 15 feb 2012, 23:02

Een goede griptang doet wonderen! daar mee moet je hem zeker los krijgen! Maar nooit warm gaan maken, ook niet met de remslang of nippel er aan een kant af, kan een redelijk explosie van remvloeistof veroorzaken.

wjn

Bericht door wjn » 15 feb 2012, 23:46

Dat zwarte plaatje is alleen verend en zat los idd. Kan je vrij ronddraaien om de "bout" heen. En de afsluiting wordt toch voornamelijk gedaan doordat de flens aangedrukt wordt.

Met een griptank had ik het idee de "moer" helemaal te beschadigen. Dus vandaar dit idee.

Ik snap het verder zelf ook niet helemaal, ik heb nog nooit zo een probleem met remleidingen gehad.

Plaats reactie