Flushen motor en vervangen klepdekselpakking BMW M52TU

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Martin van der Zwaard

Flushen motor en vervangen klepdekselpakking BMW M52TU

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 feb 2012, 11:07

Ik ga van de week van mijn "nieuwe" auto het kleppendeksel reinigen en de motor flushen ivm aanslag door weinig rijden.

Nu kan je daar mooie toevoegingen voor kopen die je door de olie gooit. Omdat deze het vuil losmaken heb je kans dat er ook vuil voor de oliepomp gaat zitten. Om dit te verkomen ga ik eerst het kleppendeksel van binnen reinigen en daarna pas flushen.

Nu ben ik even benieuwd of iemand hier weet, of kan achterhalen, op hoeveel NM het kleppendeksel vast moet worden gezet. Is dit gewoon handvast of toch met een bepaald aanhaalmoment??

En BMW geeft aan dat je op een aantal plekken Drei Bond 1209 silliconenafdichting moet aanbrengen. Iemand hier ervaring met dat spul? Wil eigenlijk weten of ik specifiek dat moet gebruiken of dat ik ook vloeibare pakking van bijvoorbeeld een ander merk kan gebruiken.

Thanks!!
Laatst gewijzigd door Martin van der Zwaard op 14 feb 2012, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.

///Joost

Re: Vervangen klepdekselpakking BMW M52TU

Bericht door ///Joost » 13 feb 2012, 11:31

:hmmm: Idd niet in TIS te vinden.
Ik zou ze licht vastzetten met 10-15 Nm of zo. Je kunt ze altijd nog even natrekken als het moet.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 feb 2012, 12:33

Ik had idd ook even in die online TIS zitten zoeken. Staat niks bij dus begon te twijfelen.
Meestal staat het er wel bij als je ze op een bepaald moment moet zetten.

Dan doe ik wel netjes handvast of idd rond de 10nm.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 feb 2012, 14:07

Heb even zitten kijken, maar standaard zou er 5W40 of 5W30 in de M52TU moeten.
Nu zat ik te denken om te flushen met 10W40 omdat ik die A) volop heb staan op de zaak en B) het me 15,- kost voor 7 liter.

Je mikt het tenslotte na even warm lopen meteen weer weg dus wil er het liefste geen olie voor gebruiken van 15,- per liter, mits het echt niet anders kan natuurlijk.

Zou het kwaad kunnen om de 5W40 af te tappen, dan de motor vullen met 10W40 en warm laten draaien om de laatste er vervolgens weer uit te halen en de motor weer te vullen met 5W40 zoals het hoort.

Als het geen zak uitmaakt, dan kan ik die goedkopere meuk erin doen voor het flushen en anders zal ik toch de duurdere Mobil moeten gebruiken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 feb 2012, 15:56

geen enkel probleem ;)

kijk maar in het boekje bij olie daar staat tussen welk viscositeiten er allemaal in mag.

volgens mij uit me hoofd van 5 tot 20 en W 30 tot 60

dus zeker voor een flush is 10W40 no problemo! wel syntetische olie gebruiken en geen half synteet...

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 feb 2012, 16:06

Het is een half die we hebben staan.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 feb 2012, 16:37

dan zou ik er eventueel wel mee oppassen.

ken de ins en outs niet precies maar heb wel eens begrepen dat de omschakeling tussen half en vol syntheet er voor kan zorgen dat rubbers en keeringen kunnen gaan lekken...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 feb 2012, 16:45

-edit- nog eens goed op internet gezocht, maar wat ik hierboven schrijf is voor oldtimers van toepassing.

"moderne" auto's hebben er geen last van ;)

en nu is je auto alweer wat ouder maar ik schaar hem nog niet onder de oldtimers :mrgreen:

dus ik zou het er gewoon in gooien voor een flush ;)

///Joost

Bericht door ///Joost » 13 feb 2012, 16:49

Martijn_bmw schreef:dan zou ik er eventueel wel mee oppassen.

ken de ins en outs niet precies maar heb wel eens begrepen dat de omschakeling tussen half en vol syntheet er voor kan zorgen dat rubbers en keeringen kunnen gaan lekken...
Dat is echt idd een grote mythe die rondgaat en ik heb er zelf ook nooit harde bewijzen voor gezien. Voor oude blokkken zou ik idd uitkijken met een volsyntheet, maar vanaf de E46 en up lijkt het me echt geen probleem hoor. Sowieso van vol naar half zou al helemaal niets uit moeten maken.
Overigens rijdt ik zelf ook met Castrol Magnatec, een half syntheet.

HJ2

Bericht door HJ2 » 13 feb 2012, 17:19

Omdat mijn eigen pakking verkruimelde als je er naar keek heb ik 'm ook 3 weken geleden vervangen.
Deksel gereinigd en de oude olie er in laten zitten. Na 1x opwarmen oude olie en filter gewisseld en 't draait allemaal keurig hoor.

Ik heb de pakking gewoon met standaard RTV / vloeibare pakking vastgezet op de aangegeven locaties.
Appetje eitje en weer helemaal schoon en lekvij zo :df:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 feb 2012, 22:15

Dan flush ik hem lekker met 10W40. Scheelt weer een in de knip en ik heb er genoeg van op voorraad.
Daarna nieuw filter en goeie olie erin. Kan ie weer tegenaan voorlopig.

Dat van die pakking is dus ook geen must begrijp ik. Al wil ik daar geen risico mee nemen. Niet dat ik straks weer alles open kan maken. Moet iig een soort zijn die goed tegen olie en hoge temperaturen kan.

Zou het vertanding zijn om ook het ventiel van de carterventilatie te vervangen? Als die vol met rommel zit ben je straks alsnog de sjaak. Ding kost een tientje of 4 geloof ik dus het geld is het niet echt. Of kan je zo'n ding ook reinigen?

Ahmed

Bericht door Ahmed » 13 feb 2012, 22:28

Heb het even voor je opgezocht in de Haynes handleiding: Cylinder head cover bolts M6 boutjes: 10nm , M7: 15nm.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 feb 2012, 08:28

Thanks!! Daar kan ik wat mee.
Is ook wel een beetje wat Joost aangaf.

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Re: Flushen motor en vervangen klepdekselpakking BMW M52TU

Bericht door maarten22 » 14 feb 2012, 10:57

Hoezo flush je niet met de bestaande olie die er nu inzit?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 feb 2012, 11:01

Omdat die waarschijnlijk al vervuild is na ruim een jaar.

Maar jij boedoeld gewoon daar die toevoeging bij gooien en dan aftappen, nieuw erin en klaar?
Zou dat voldoende zijn dan??

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Bericht door maarten22 » 14 feb 2012, 12:02

Zo doe ik het altijd. 2 flesjes Forte Motor Flush erin gooien. Motor stationair laten draaien. Om de paar minuten even verhoogd stationair laten draaien en daarna oude olie eruit, nachtje laten uitlekken en volgende dag de verse olie erin.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 feb 2012, 13:10

Oké. Maakt het niet uit dat de olie dat al vervuilt is?
Dan kan ik het net zo goed zo doen inderdaad.

Laurens

Bericht door Laurens » 14 feb 2012, 13:15

Zo doen wij het ook altijd inderdaad, eerst even goed warm rijden is de olie lekker dun. Dan flush erbij en kwartiertje laten draaien. Eventueel iets verhoogd toerental maar verder niet belasten. Dan aftapppen (pas op heet) en verse olie erin en klaar.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 feb 2012, 13:21

:thumbup:

Duidelijk!!
Dan ga ik dat ook gewoon zo doen. Eerst morgen het kleppendeksel eraf halen en reinigen. Als dat gedaan is alles weer dichtbouwen en dan flushen. Dan zou het dus goed moeten zijn.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 feb 2012, 14:28

Andere vraag, waarom flushen? Is dat nu echt nodig?

Ronald Middendorp

Bericht door Ronald Middendorp » 14 feb 2012, 15:23

Voor doorspoelen gebruik ik meestal Action (jaja, je leest het goed) olie, dat spul kost nog geen 2 euro per liter voor 10W40 en daar een flesje Forte bij in. even 20 minuten op verhoogd toerental laten draaien en aftappen en dan weer fatsoenlijke olie er in.

Een scheutje ATF (versnellingsbakolie voor een automaatbak) voldoet ook wel als reinigingsmiddel overigens.

Ik ben zeker geen voorstander van Action olie en alle andere goedkope oliesoorten maar om even te flushen werkt het prima. Ik ken zat mensen die er gewoon mee rijden/racen omdat het zo lekker goedkoop is, het zal vast wel goed gaan maar voor een paar euro meer wil ik geen risico lopen. :whistle:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 feb 2012, 16:36

Arthur schreef:Andere vraag, waarom flushen? Is dat nu echt nodig?
Arthur,

De 6-cilinders van BMW (ik weet de M52 en M54) hebben nogal de neiging te vervuilen bij weinig gebruik. Dit omdat de motor niet vaak goed warm wordt door korte afstanden etc. Er vormt zich dan een soort sludge aan de binnenzijde van het kleppen deksel maar ook in de overige delen van de motor waar olie doorheen gaat. Tevens komt het ook in de carteronluchting. Deze laatste kan verstopt raken met alle gevolgen van dien.

Omdat mijn nieuwe auto in de laatste 3 jaar iets van 5k heeft gereden, wil ik geen risico nemen. We zagen zaterdag al aan de olievuldop dat er zooi op zat.

Dus ik ga eerst het kleppendeksel reinigen zodat er straks bij het flushen geen "brokken" loskomen en in de olietoevoer komen te zitten.

Dit is voor mij eenmalig want ik rij dermate veel dat ik van die vervuiling geen last meer zal hebben.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 feb 2012, 16:37

Net bij de BMW ff een tube Drei Bond 1209 besteld.
Moet aangebracht worden op de halve maantjes op de achterzijde van de cilinderkop en bij de overgang tussen de kop en het Vanos-systeem.

Lees overal dat ze Drei Bond gebruiken en kon zo snel geen vervanger vinden. Voor die 10,- neem ik dat wel. Weet ik zeker dat ik het goeie heb.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 feb 2012, 20:19

Dat soort dingen heb ik geen weet van, Martin. Had er eigenlijk nog nooit van gehoord. Maar is duidelijk! Flushen "it is" :D

Plaats reactie