E36 318IS, leuk als daily/ trackday?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
danielvanderwoude

E36 318IS, leuk als daily/ trackday?

Bericht door danielvanderwoude » 13 feb 2012, 13:26

Ik had even een goedkope daily nodig en kwam deze 318IS tegen. Het is niet de mooiste E36 maar ik ben er verassend blij mee! Het rijdt relatief zuinig en stuurt heerlijk. Het m42 blokkie voelt veel rapper aan dan verwacht, pakt lekker fief op, ook in het lagere toerengebied. Misschien heb ik een chip of korter diff want anders snap ik niet waarom men benzine slurpende 320`s koopt.

Afbeelding

Gewassen ziet hij er al een stuk beter uit

Afbeelding
Afbeelding

De auto is erg basic maar eigenlijk wel prima. Power windows, centrale deurvergrendeling, lederen stuurtje, mistlampen. Het interieur is wel aan vervanging of verwijdering toe. Hemeltje zit vast met speltjes, deurpanelen laat de stof van los maar ook scheuren etc. De hoedenplank is verkleurd en de pookknop zit los maar de stoelen zijn nog prima. Buitenom zit er een beetje roest op de onderrand van de voorschermen en rond de achterschermen. Eerst maar even er mee rijden en gebruiken waarvoor ik hem gekocht heb maar het zou zo maar eens een mooie trackday basis zijn.

Oja, hoe zit het nou met die witte en oranje knippers, iedereen rijdt met witte maar ik vind oranje eerlijk gezegd mooier. Origineel hoort er gewoon oranje op een 1992 318is toch? Zijn er toevallig mensen die willen ruilen? Ik wil ook van mn booskijkers af!

Afbeelding

Things to do;
- koelwaterslangen tussn blok en radiateur vervangen
- vacuum slangen onder inlaatspruitstuk checken/vervangen
- kabelboom achterklep repareren
- handrem links achter fixen
- booskijkers verwijderen
- oranje knippers plaatsen
- setje velgen met zomerbanden scoren
- roest aanpakken om erger te voorkomen

Dennis Cavallino

Re: E36 318IS, leuk als daily/ trackday?

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2012, 13:52

Volgens mij ga je deze auto houden, je bent er zo blij mee. Ik vond de motor ook erg lekker van de week toen ik erin reed. Pakt lekker op onderin en klimt gretig in toeren. Onvergelijkbaar met een E36 320i. Qua beleving sowieso, maar dan allemaal in 't voordeel van deze 4-cilinder.

Er zijn veel DF-ers geweest die de E36 318is als circuit/ring-auto hebben gebruikt. Het stuurgevoel/karakter en de motor zijn de voornaamste pluspunten. Onderdelen zijn goedkoop.

Deze fraaie diepblauwe kleur vraagt inderdaad om oranje knippers. Ik vind dat ook mooier. Kroonkurkjes ook, maar als je hem als tracktool opbouwt niet noodzakelijk. Voor het interieur hoef je hem inderdaad niet origineel te houden, dat zou je anders moeten vervangen door een mooi setje. Hoop werk. Ik zou zeggen: gewicht eruit, kuipstoelen erin.

En zoals ik al zei, ik vind hem helemaal niet boos kijken, eerder stoned zoals Fillmore in Cars:

Afbeelding

ErikS

Bericht door ErikS » 13 feb 2012, 14:55

Ik heb een 318TI en een 318IS gehad,

Kwa stuurgevoel helemaal eens, maar op alle andere fronten gewoon lekker mijn huidige 320 cabrio!

Remmie

Bericht door Remmie » 14 feb 2012, 09:38

Ik heb er zelf 1 als trackday auto en heb er onwijs veel plezier mee.
Running costs zijn laag, brandstof verbruik is netjes ook bij stampen op het circuit.

Veel plezier ermee :thumbup:

danielvanderwoude

Bericht door danielvanderwoude » 14 feb 2012, 17:00

Thanks, nog leuke tips? Onderstel, afstelling, diff?

Volgens mij was ik jou topic al ergens tegen gekomen. Volgens mij had je wat pech aan het begin met de motor, toch?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 14 feb 2012, 17:24

Zeker leuk als daily! Heb vorige week in de 318iS van Sieger gereden. Hij heeft een kort diff eronder en een snelle chip erin. En verder ook nog genoeg aangepast. Maar dat is een erg leuk apparaat om mee te spelen op de weg!

Plaats reactie