Gulf Challenger RON100 in nederland

Dit is ons algemene autoforum.
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 24 sep 2007, 19:10

Als de tank van de STI leeg is zal ik deze eens gaan vullen met Challenger. Laat het wel weten of ik verschil ervaar.

In Duitsland ging de auto flink knallen door V Power :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 24 sep 2007, 22:35

Die R32 gooien ze zeker ook vol met RON100? 8)

Race Eend

Bericht door Race Eend » 03 okt 2007, 10:16

Afgelopen zaterdag voor de SCN meeting ben ik wezen tanken bij GULF, voorheen zat daar altijd bp, maar sinds deze week was het ineens gulf geworden.

Daar maar de challenger gepakt (stond geen octaan gehalte bij).

Omdat ik niet zeker was dat het wel 98 was, later maar ff bp ultimate bij gegooid, auto performde wel goed overigens.

nu op de site van gulf gekeken en nu begrijp ik waarom het zo duur was... (1.54 euro)

http://producten.gulf.nl/products/4.%20 ... enzine.pdf

Octaangetal: RON - > 100 WtF537
Testmethoden: NEN-ISO 25164

Iemand al eens dit getankt bij gulf :?:
Hey grappig dat dit al weer de hele wereld rond gaat en hier via iemand van SO ook al bekend is , ik had het een maandje terug ontdekt en op SO gepost.. 8)

Ik tank het inmiddels een maandje gulf octaan 100 en wil daarom graag naar de rollerbank bij jd, eens kijken of ik ook meer vermogen krijg met deze benzine. :D

Wat me trouwens opvalt sinds ik octaan 100 benzine tank is dat de koude start anders is.

De motor slaat sneller 'aan'. De toeren lopen niet meer op naar 1500 rpm na het starten (en dalen normaal gesproken naar stationair), nu start ik en staat ie meteen stationair, het starten is dus ook stiller.. (fijn voor de buurt). Wel heb je een beetje het idee om een beetje gas te geven nadat ie gestart is daardoor, iemand een verklaring?

Anderen die dit ook hebben? Op de rollerbank meeting zal ik het jeroen wel even vragen

Louis

Bericht door Louis » 03 okt 2007, 12:26

Zag een poosje terug een filmpje een topgear-achtig programma dat ze 3 wagens gingen testen met 3 verschillende soorten benzine. 1 Clio met 80pk die telkens ook echt 80pk leverde, en een Subaru Impreza die van 230pk naar 250pk ging met een V power-achtig mengsel.

Ik had verwacht dat het allemaal flauwekul was, net als splitfirebougie's oid. maar gewoon 20pk extra met alleen iets duurdere benzine is natuurlijk helemaal geweldig :P

Pascal

Bericht door Pascal » 03 okt 2007, 19:25

met een V power-achtig mengsel
V-power in de UK heeft RON 98 en is de opvolger van shell Optimax,ook RON 98.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 03 okt 2007, 21:35

en een Subaru Impreza die van 230pk naar 250pk ging met een V power-achtig mengsel.
Volgens mij heeft 't pas effect als je ook de ontsteking aanpast aan de benzine.
Door 't hogere octaangetal gaat ie minder snel pingelen en kan je de onsteking wat scherper zetten, dat is volgens mij 't voordeel.

Louis

Bericht door Louis » 03 okt 2007, 22:27

Nope, dit was een aflevering met 3 auto's en allemaal voor en na de Vpower op de rollerbank. Bij de Impreza had het alleen een voordeel, een zeer groot voordeel zelfs met 20pk.

Kan het zo niet meer vinden op Youtube, maar het staat er vast wel.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 04 okt 2007, 08:07

Ik pleur het ook regelmatig in de tank Louis en de polo loopt er beter op de motor gaat aardig vlotter nog van de plek..

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 04 okt 2007, 14:32

Dan zal die Impreza wel op een hoger octaan gehalte afgersteld zijn vanuit de fabriek, da's wel met de meeste "JDM" auto's het geval. RON100 is geen uitzondering bij de Toyota's. Je kunt gerust "gewone" 98 tanken maarrrrr je knocksensor registreert het en je voorontsteking wordt teruggeregeld met minder vermogen als resultaat. Als je dan Gulf Challenger gaat tanken of zoals ik, Vpower in Duitsland, mja dan merk je 't wel.

Tom

Bericht door Tom » 02 mar 2008, 16:22

In Veldhoven (vrijwel direct langs de A2 bij Eindhoven) is het ook verkrijgbaar.
Heb er nu een tank van maar nog weinig verschil gemerkt. achja.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 mar 2008, 16:31

Ik heb de laatste tijd verschillende merken benzines geprobeerd; ik merk echt 0,0 verschil..............................

Sperdy

Re: Gulf Challenger RON100 in nederland

Bericht door Sperdy » 13 feb 2012, 13:56

schop.
Ik Gulf Challenger 100ron tanken in mijn Panda. 0,0 verschil :)
Volgens de Gulf pomphouder zijn er regelmatig klanten die deze RON 100 Challenger tanken (in grote hoeveelheden) en meenemen (in resevoirs of zo) naar trackdaydagen voor de race-oto's? het blijft een mirakel dit soort brandstof omdat recentelijk onderzoek van kassa uitwees dat het geen ruk uitmaakt, maar er ook tal van 'bewijzen' zijn dat auto's die hogere octaan getallen kunnen 'begrijpen' wel degelijk meer vermogen afgeven met dit soort type brandstof (dus meer pk/koppel geven). Het blijft maar in de lucht hangen of die powerfuel's nu wel of niet wat uimaken ... Mijn inschatting is toch, zonde van je geld.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 13 feb 2012, 14:00

SpyderFerdi schreef:schop.
Ik Gulf Challenger 100ron tanken in mijn Panda. 0,0 verschil :)
Volgens de Gulf pomphouder zijn er regelmatig klanten die deze RON 100 Challenger tanken (in grote hoeveelheden) en meenemen (in resevoirs of zo) naar trackdaydagen voor de race-oto's? het blijft een mirakel dit soort brandstof omdat recentelijk onderzoek van kassa uitwees dat het geen ruk uitmaakt, maar er ook tal van 'bewijzen' zijn dat auto's die hogere octaan getallen kunnen 'begrijpen' wel degelijk meer vermogen afgeven met dit soort type brandstof (dus meer pk/koppel geven). Het blijft maar in de lucht hangen of die powerfuel's nu wel of niet wat uimaken ... Mijn inschatting is toch, zonde van je geld.
Kassa, idd echt een programma voor de doelgroep....

Rupie

Bericht door Rupie » 13 feb 2012, 15:25

De Panda doelgroep. Ferdi loopt een beetje naast zijn schoenen met de Spyder :kikker:

Had ik al gezegd dat het bij de 130i wel uitmaakte en bij de Lotus niet? Ik had juist verwacht dat het bij de Lotus gezien het hogere specifieke vermogen uit zou maken. De logica begrijp ik dus nog niet helemaal.

Snipe

Bericht door Snipe » 13 feb 2012, 15:36

Zo recent is dat onderzoek van Kassa niet. Bovendien was het ook niet direct een wetenschappelijke test te noemen.

Met Shell Fuelsave is je auto niet zuiniger dan met gewone benzine, was een van de conclusies. Dat is nogal logisch, want Fuelsave is normale benzine.

Hier meer over dat onderzoek: http://www.driving-fun.com/1381/home/ne ... -zijn.aspx

Sperdy

Bericht door Sperdy » 13 feb 2012, 17:01

Die kritiek op Kassa is uiteraard onterecht. Het is een werkelijke/redelijke en praktische situatie.
Situatie: de nietsvermoedende consument gaat tanken en leest: hé? dit is een benzinesoort waar ik meer km/per liter mee rijdt (welk type dan ook). Iets duurder maar wel zuiniger en schoner. Dus op termijn goedkoper. Dus tanken (ik heb het ook gedaan met mijn fiat Panda) en wat blijkt: geen ruk verschil, 0,0, geen ruk. Er staat niet bij: Let op! Deze brandstof bespaard alleen als: u geen Seat heeft, uw motormanagement moet wel de klopvastheid snappen, bladiebla... dus: pure oplichterij van de benzienhandel op deze manier.

Hetzelfde geldt voor zuinigheid van auto's. Ken iemand die rijdt Toyota Yaris 1.3i. Ding zou bijna 1 op 20 moeten lopen, mét ECO knop (groen lichtje) en allerlei groene indicatoren. Enfin, ding rijdt 1 op 13,8!!!! woohaaa. En geloof me, het is een zeer rustige rijder. Met een beetje moeite haal ik dat bijna met de Boxster Spyder. Geloof me, als je het gas intrapt bij die Yaris, duik je zo naar 1 op 10 of daaronder (en je gaat geen steek harder :))

Fabrikanten en leveranciers die belangen hebben bij de autoindustrie, leuteren alles aan elkaar vast om maar in de gunstige fiscale tarieven te vallen. Zij hebben maar één belang: omzet. De autohandel kijkt niet naar het belang van de consument of handelt met compassie voor het milieu, hahaha, absoluut niet.

Kassa: zuinigheid auto's.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 13 feb 2012, 17:25

Ruben schreef:Had ik al gezegd dat het bij de 130i wel uitmaakte en bij de Lotus niet? Ik had juist verwacht dat het bij de Lotus gezien het hogere specifieke vermogen uit zou maken.
Ik heb het 1 keer in de SC speedster gehad (voor 98 gemapt), en het kan tussen de oren zitten maar dat ron100 spul reed heerlijk. (placebo effect?)

Weet iemand of ontstekingstijden uit te lezen zijn via de odb?

Snipe

Bericht door Snipe » 13 feb 2012, 18:04

SpyderFerdi schreef:Die kritiek op Kassa is uiteraard onterecht. Het is een werkelijke/redelijke en praktische situatie.
Situatie: de nietsvermoedende consument gaat tanken en leest: hé? dit is een benzinesoort waar ik meer km/per liter mee rijdt (welk type dan ook). Iets duurder maar wel zuiniger en schoner. Dus op termijn goedkoper. Dus tanken (ik heb het ook gedaan met mijn fiat Panda) en wat blijkt: geen ruk verschil, 0,0, geen ruk. Er staat niet bij: Let op! Deze brandstof bespaard alleen als: u geen Seat heeft, uw motormanagement moet wel de klopvastheid snappen, bladiebla... dus: pure oplichterij van de benzienhandel op deze manier.
Waarom is de kritiek op Kassa niet terecht dan? De normale benzine van Shell heet Fuelsave. Ze hebben ook andere benzine in de aanbieding: V-Power. Maar de benzine die ze destijds hebben getest is Fuelsave, die niet duurder of goedkoper is dan normale benzine van Esso, Total of welke pomp dan ook.

Dus Kassa test normale benzine, ontdekt dat de auto met die normale benzine niet zuiniger rijdt dan een auto die op normale benzine rijdt en trekt daar vervolgens de conclusie uit dat het geen zin heeft om premium benzine te testen. Goede test!

Sperdy

Bericht door Sperdy » 13 feb 2012, 18:21

Snipe schreef:
SpyderFerdi schreef:Die kritiek op Kassa is uiteraard onterecht. Het is een werkelijke/redelijke en praktische situatie.
Waarom is de kritiek op Kassa niet terecht dan? De normale benzine van Shell heet Fuelsave. Ze hebben ook andere benzine in de aanbieding: V-Power. Maar de benzine die ze destijds hebben getest is Fuelsave, die niet duurder of goedkoper is dan normale benzine van Esso, Total of welke pomp dan ook.

Dus Kassa test normale benzine, ontdekt dat de auto met die normale benzine niet zuiniger rijdt dan een auto die op normale benzine rijdt en trekt daar vervolgens de conclusie uit dat het geen zin heeft om premium benzine te testen. Goede test!
Dit klopt wel Perry, maar zo is het voor de nietsvermoedende koper natuurlijk niet. Waarom heet die brandstof Fuelsave? Dat alleen al is misleidend. Die fuel 'saved' dus helemaal niets, maar is dus als gewone 95, zoals de pomp al tientallen jaren heeft, alleen nu plakken er zij er het naampje 'save' achter. Fuelsave suggereert een verbetering, nietwaar. Maar het is ouwe wijn in nieuwe vaten. De term is in mijn ogen wél misleidend. Kassa heeft daarom dus helemaal gelijk. Daarbij claimt BP (deed die mee in de Kassa test?) wél dat hun Ultimate 98 zuiniger is dan hun gewone brandstof. Welnu, geen ruk verschil van gemerkt met de Fiat Panda. 0,0.

Veel benzineverkopers communiceren dat hun hippe brandstoffen 'groen en save' zijn, nonsens dus. Nog steeds hetzelfde als vroegah'.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 13 feb 2012, 20:00

Dat gelul over auto's die hun verbruiksopgaves niet halen is een andere manier van zeggen dat je Kassa-argument zoog?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 13 feb 2012, 20:13

Kasteel schreef:Dat gelul over auto's die hun verbruiksopgaves niet halen is een andere manier van zeggen dat je Kassa-argument zoog?
Begrijp niet wat je bedoelt (lucht)kasteel :) me zoog.
FF zonder dollen. Dat verbruik gedoe van producenten (brandstof & auto's) is volstrekte onzin, dat heeft Kassa duidelijk gemaakt, maar die claims zijn bedoeld voor de politiek om in gustige tariefgroepen te kunnen vallen. Doet de overheid geen steekproeven naar die milieuclaims trouwens? Bovendien heb je Kassa niet eens nodig, TNO heeft het ook al tal van keren onderzocht. Onzin dus al die milieu- en kostenbesparende claims, is voor de bune. Ik heb er helemaal geen moete mee trouwens, maar zeg het gewoon.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 feb 2012, 20:22

Ach, marketing is niet een exclusief BMW tool......................

Sperdy

Bericht door Sperdy » 13 feb 2012, 20:43

romo schreef:Ach, marketing is niet een exclusief BMW tool......................
lol, mee eensch Robert. Dit komt natuurlijk overal voor. Ik vind het ook helemaal niet erg, maar dan niet piepen als je er op wordt aangesproken en dan zeggen dat de testers niet deugen. Dan ben je een baby. Of die RAI meneer in dat Kassa filmpje hierboven; verbijsterend die reactie, alsof consumenten dom zijn.

romo

Bericht door romo » 13 feb 2012, 20:45

Ik merk ook geen verschil ( in 2008, zie post hiervoor, vaak geprobeerd)..........................maar ik tank toch altijd BP 98................................zal voor de gemoedsrust zijn................... :oops:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 13 feb 2012, 20:48

romo schreef:Ik merk ook geen verschil ( in 2008, zie post hiervoor, vaak geprobeerd)..........................maar ik rij straks toch met JRZ................................zal voor de gemoedsrust zijn................... :oops:
Maakt niet uit, we zitten hier op DF dus het mag een paar centen kosten. :)

Plaats reactie