Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

1 Zo veel mogelijk versneld aflossen
11
30%
2 Huidige aflossing aanhouden
12
32%
3 Na mij de zondvloed
14
38%

Totaal aantal stemmen: 37

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 feb 2012, 15:58

Net actueel in de dagbladen, volgens de Rabo bank wordt er masaal, voor meerdere honderden miljoenen euro`s vervroegd en versneld afgelost op hypotheken..............

Ik krab me eens achter de oren en denk;

1 Wie is in de huidige economische tijd in staat om veel, versneld af te lossen op een hypotheek?

2 Wie heeft er belang bij dat er versneld wordt afgelost?

antwoord;

1 Dat zal een zeer beperkt groepje zijn

2 De bank uiteraard; die hebben

a Liquide middelen nodig en rap een beetje

b Het is erg prettig voor een bank om in een dalende huizenprijzenmarkt, niet met een hypotheek te zitten die te hoog is voor de waarde van het huis, vervroegde aflossing is uiteraard dan de perfecte oplossing.

Kortom, hier wordt op een onbehoorlijke manier paniekvoetbal naar de buitenwereld gespeeld met maar 1 doel; GELD BINNEN HARKEN

Laat die schuld toch mooi wat ie is, met de komende hyperinflatie is uw schuld geen daalder meer waard straks...........

Even een polleke erbij, roept u maar..............

Joy

Re: Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

Bericht door Joy » 11 feb 2012, 16:09

Precies wat ik ook dacht. Dit is een welbedachte campagne om meer geld binnen te harken. Meer niet.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 feb 2012, 16:30

+1

Als je veel rente krijgt, betekent dat dat je meer risico loopt bij die bank om je geld kwijt te raken....

Aflossen ben ik voorstander van, maar niet nu, dat had je dan al 10 jaar eerder moeten doen, net als sparen.

Wij kregen vandaag weer een brief van de bank dat de Euribor op onze hypotheek op 0,7 staat. We kunnen dus weer een keer extra uit eten. :hungry:

RVV

Bericht door RVV » 11 feb 2012, 16:37

Ik hoef niet af te lossen volgens de afspraak met mijn bank. Prima afspraak vind ik :D

GTRene

Bericht door GTRene » 11 feb 2012, 17:50

ik moet straks men hypotheek verlengen...met een maand of 2 dacht ik...
denk dat ik weer 5 jaar doe maar hoe zit dat met de rente's is die al lager? zit nu nog op 4.9 aflossingsvrij en heb het liefste zekerheid dus gewoon 5 jaar hetzelfde, magoed zal binnenkort toch ff naar men tussenpersoon moeten, moet ik wat spul opzoeken...pff wordt er steeds meer een kluns in :bag: gedoe.

hopelijk is de rente iets lager, scheelt weer een paar cent, niet dat ik een hoge hypo heb, dat komt omdat ik destijds al max zat in men uppie :mrgreen:

eneuh aflossen zit er helemaal niet in voorlopig :roflol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 feb 2012, 18:26

Dennis Cavallino schreef:+1

Als je veel rente krijgt, betekent dat dat je meer risico loopt bij die bank om je geld kwijt te raken....

Aflossen ben ik voorstander van, maar niet nu, dat had je dan al 10 jaar eerder moeten doen, net als sparen.

Wij kregen vandaag weer een brief van de bank dat de Euribor op onze hypotheek op 0,7 staat. We kunnen dus weer een keer extra uit eten. :hungry:
+1

Je hebt er op het moment niet zo veel voordeel van. Paar jaar terug kreeg je bijna geen rente op je spaargeld en dan is het gewoon zo dat je het beter af kan lossen, immers je betaald hypotheekrente en je spaargeld genereerd dan weinig.

Nu de rentes oplopen kan je het dus beter op je spaarrekening houden en je hypotheek lekker laten lopen.

Andersom geld dit ook. Voor de bank is het wel lekker als de spaartegoeden wat ingeperkt worden, immers die zitten de laatste tijd echt niet op je kapitaal te wachten. Die stallen het overnight bij de ECB waar ze er 1% op krijgen, vervolgens moeten ze jou 5% betalen. Beter dus als je je geld in het aflossen van die hypotheek steekt. Dan hebben ze wel minder inkomsten uit rente maar het scheelt ook in de uitgaven.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 feb 2012, 18:47

Ik doe het ook niet. Ben het helemaal niet van plan eigenlijk. Sowieso eerst maar eens afwachten wat de politiek ervan bakt als ze de HRA willen beperken en/of in een ander vorm gieten. Als aflossingsvrij dan niet mag dan los ik dan wel een deel af. Maar begin er nu (van te voren dus) zeker niet aan. En anders aan het eind wel een deel :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 feb 2012, 18:56

ik los ook niet extra af...

ong. 50% heb ik een bankspaarproduct voor en de rest....

de inflatie lost voor mij de komende 30 jaar wel af :mrgreen:

dvh

Bericht door dvh » 11 feb 2012, 19:02

Ik heb 1/3 aflosbaar en 2/3 aflossingsvrij.
Aflossen doe ik niet.

Zou niet weten wat ik eraan heb.
Enige wat ik wel doe is de komende jaren genoeg te sparen zodat ik mijn hyphotheek gedekt heb.
Dan staat het geld ook op de bank waar ik ook mijn hyphotheek heb. :-)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 feb 2012, 19:06

GTRene schreef:ik moet straks men hypotheek verlengen...met een maand of 2 dacht ik...
denk dat ik weer 5 jaar doe maar hoe zit dat met de rente's is die al lager? zit nu nog op 4.9 aflossingsvrij en heb het liefste zekerheid dus gewoon 5 jaar hetzelfde, magoed zal binnenkort toch ff naar men tussenpersoon moeten, moet ik wat spul opzoeken...pff wordt er steeds meer een kluns in :bag: gedoe.

hopelijk is de rente iets lager, scheelt weer een paar cent, niet dat ik een hoge hypo heb, dat komt omdat ik destijds al max zat in men uppie :mrgreen:

eneuh aflossen zit er helemaal niet in voorlopig :roflol:

Als je 't nu voor langer vast kunt zetten moet je 't doen. De rente kan over 5, 10, of 15 jaar weleens extreem hoog worden (jaren '70/'80 anyone?). Ik ben geen kenner, maar ik baal een beetje dat wij over 7 jaar ook opnieuw de rente gaan berekenen.... dat kan weleens tegenvallen.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 feb 2012, 19:17

extreem hoog kan bijna niet, ja lenen maar hypotheek niet...velen kunnen nu al niet rondkomen die een redelijke hypotheek hebben, laat staan dat ze bv over 5 jaar nog meer moeten dokken als ze moeten verlengen...

dus dat zie ik eerlijk gezegd niet snel gebeuren, of er moet een regeling komen oid...dat je zeg voor een deel een staatshypotheek kan afsluiten voor zeg 1%
zoiets wat je nu ook wel eens ziet bij gemeente leningen e.d. en dan dat andere deel of moet bijlenen (lees hogere rente) bij de bank of ondertussen hebben afgelost oid.

Arthur

Bericht door Arthur » 11 feb 2012, 19:29

Zelfs dat doe ik niet, zie tegen die tijd wel weer. Dan maar een nieuwe lening voor de restant hypotheek. Huis als onderpand, moet geen probleem zijn. Kun je het alleen niet meer aftrekken, maar dat is dan wellicht toch allang geschiedenis.
dvh schreef:Enige wat ik wel doe is de komende jaren genoeg te sparen zodat ik mijn hyphotheek gedekt heb.
@Rene: kop uit 't zand man! Kan van alles gebeuren, je weet maar nooit :shock:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 feb 2012, 19:33

mijn rente zit gelukkig nog 15 jaar vast :wave:

Arthur

Bericht door Arthur » 11 feb 2012, 19:34

Heb het 5jr geleden voor 20 jaar vastgezet tegen 4,7%. Nog 15 jaar te gaan. Blijft toch koffiedik kijken. Tegen die tijd weet ik of ik het goed gedaan heb. Maar kortere looptijden waren toen ook best aantrekkelijk...
Dennis Cavallino schreef:Als je 't nu voor langer vast kunt zetten moet je 't doen. De rente kan over 5, 10, of 15 jaar weleens extreem hoog worden (jaren '70/'80 anyone?). Ik ben geen kenner, maar ik baal een beetje dat wij over 7 jaar ook opnieuw de rente gaan berekenen.... dat kan weleens tegenvallen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 feb 2012, 19:36

Arthur schreef:Heb het 5jr geleden voor 20 jaar vastgezet tegen 4,7%. Nog 15 jaar te gaan. Blijft toch koffiedik kijken. Tegen die tijd weet ik of ik het goed gedaan heb. Maar kortere looptijden waren toen ook best aantrekkelijk...
grappig bij mij precies hetzelfde! ook 5 jaar geleden voor 20 jaar ;)

en idd korter was erg verleidelijk maar toch vond ik dat ik er goed aan deed om langer vast te kiezen...

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 feb 2012, 19:49

Ik heb het precies 4 jaar geleden vastgezet voor 10 jaar, voor 5,5%. Nu nog 6 jaar te gaan dus.

Best hoge rente eigenlijk, was toen niet heel laag.

Ben geen expert maar zou oversluiten een optie zijn of weegt de verwachte boete niet op tegen het rentevoordeel? Iemand die hier iets zinnigs over kan melden?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 feb 2012, 20:34

Kwestie van rekenen en kijken of het voordeel geeft, meer kan je daar niet over zeggen.

Ik heb zelf 30 jaar vast voor 5,2% vond ik toen wel een goede deal. Ik zie de rente namelijk eerder hoger worden de komende jaren als lager. Hele HRA verhaal heb ik niet zo veel mee te maken omdat ik geen belasting in NL betaal, kan je ook niks van je belasting aftrekken simpel zat. En of je het goed doet, tsja net zoals Arthur zegt dat weet je toch alleen achteraf.

RVV

Bericht door RVV » 11 feb 2012, 20:46

Al 12 jaar variabele rente met bandbreedte van 1 procent. Per jaar kan ik herzien.. Niks vaste periodes... heeft me tot nu toe tov de vaste periodes tussen de 5000 en 10000 bespaard.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 11 feb 2012, 20:48

Ik zit het hem elke maand voor een maand vast. :) Al acht jaar. Over het geheel gezien ben ik een stuk goedkoper uit geweest. Geluk gehad.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 feb 2012, 20:55

tja idd geluk... vast zetten is niks anders dan risico afkopen ;)

zelfde als jezelf niet verzekeren en elk jaar als je niks hebt zeggen dat is lekker goedkoop :)

maar als we straks wel weer een jaren 70/80 senario krijgen verdrievoudigen je woonlasten ineens ;)

als je dat kan dragen en neemt het risico bewust is er natuurlijk niks mis mee....

Leroy BMW

Bericht door Leroy BMW » 11 feb 2012, 21:08

Martijn_bmw schreef:mijn rente zit gelukkig nog 15 jaar vast :wave:
Hier nog 1.

Wij hebben het zo lang mogelijk vast gezet en dat was toen 15 jaar tegen 4,97% rente. Het was een spaar beter hypotheek waar wij 6,6% over ons opgebouwde tegoed krijgen..

Maximale zekerheid in onze ogen tegen een achteraf gezien goede rente. Natuurlijk kan het ooit lager uitpakken, maar mijn schoonouders sloten ergens in de jaren "80 een hypotheek af tegen een rente van +/-10% meen ik :duh:

Het is altijd gokken en speculeren, alleen wij zitten liever safe en dat zitten we als het goed is nog 14,5 jaar.

markk

Bericht door markk » 11 feb 2012, 21:09

Lijkt me nu niet verstandig om vervroegd af te lossen.

a) Spaarhypotheek met vaste rente tot aan einde looptijd

b) Rente - aftrek is minder dan de rente die ik krijg over m'n deposito's / spaar te goeden

c) Ik verwacht in de toekomst dat het kabinet met sponsoring komt om vervroegd af te lossen. De hypotheek schuld in NL is huge en daar willen ze wat aan doen. Als ze dat aantrekkelijk maken in de toekomst, wat ik verwacht, is het niet slim om nu alvast te beginnen.

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 11 feb 2012, 21:51

Ik heb gelukkig niet zo'n hoge hypotheek. Zelfs het grootste rampscenario een verdrievoudiging van de rente is nog steeds op te brengen door mij, zelfs bij afschaffing van de HRA. Maar ik zie dit niet zo snel gebeuren en als dit wel gebeurd dan heb ik altijd de mogelijkheid om te kiezen voor een rentevaste periode. Toen ik indertijd deze vorm afsloot vond ik het ook wel wat spannend.. maar elke jaar in oktober krijg ik de herziening en schrikken doe ik nooit meer.

Martijn_bmw schreef:tja idd geluk... vast zetten is niks anders dan risico afkopen ;)

zelfde als jezelf niet verzekeren en elk jaar als je niks hebt zeggen dat is lekker goedkoop :)

maar als we straks wel weer een jaren 70/80 senario krijgen verdrievoudigen je woonlasten ineens ;)

als je dat kan dragen en neemt het risico bewust is er natuurlijk niks mis mee....

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 feb 2012, 22:04

ja dan kan het idd ;)

ik ben 5 jaar geleden als starter begonnen in de randstad dus reken maar uit... ik heb een hoge hypotheek en een verdriedubbeling van mijn woonlasten zou ik zeker niet kunnen betalen...

GTRene

Bericht door GTRene » 11 feb 2012, 22:14

ik had 6 jaar geleden nog iets van 3.2 rente variabel...maar die begon te stijgen en te stijgen...dus ik wilde hem vast zetten bij 3.8 en dus belde ik die lui...aaaach zeiden ze hij gaat zo weer naar beneden, vast zetten niet nodig zouden wij niet aanraden...
toen ging ie ineens heel snel richting de 5 en maar vastgezet GVD was woest op die lui (in gedachten dan), ook al heb ik een lage hypotheek als ik op 3.8 of 4 vast kon zetten dan scheelde dat nog best wat voor mijn begrippen, magoed...weer wat van geleerd en niet te lang bij stil staan.

Plaats reactie