Hielke schreef:Over dat ritje van gisteravond in de 1M van Andre.
Of het met de brute power van de 1M bij nagenoeg ieder toerental te maken heeft, of dat het komt omdat het al geruime tijd geleden was dat ik in een auto met meer dan 300 pk gereden heb, het was voor het eerst sinds de beginjaren '90 dat ik onder de indruk was van het motorvermogen waarop ik werd getrakteerd. Twintig jaar terug was ik diep onder de indruk van het oergeweld van een Sierra Cosworth, nu van de 500 Nm's van de 1M. Het went wel na nog een paar keer accelereren, maar die eerste keer vol op het gas (in het duister, iets mistig) schrok ik bijna. Een GT3 trekt harder, maar pas nadat de naald van de toerenteller 6000 of meer aanwijst. In de 1M lijkt het niks uit te maken in welke toerenrange de motor opereert, hij wil altijd. Ik heb nooit een klaagzang over de huidige teloorgang van hoogtoerige atmosferische motoren ingezet. Met een motor als die in de 1M moet je een hele echte diehard zijn om de voorkeur aan een atmo te geven.
Een tijdje lang heb ik gedacht dat de 1M samen met de onderdelen uit de schappen van de M3 ook diens zwakke punten als rijmachine had overgenomen. Een eerdere rit op traag tempo in de 1M had mijn hart niet sneller doen laten slaan. Een zware besturing, wat log aanvoelend, een waggelend gevoel.
Van die 'waggel' was gisteravond niets te merken. Ik denk dat het met de versheid van de Michelins te maken heeft gehad. Ik heb dat eerder meegemaakt. De nieuwe banden hadden toen duizend kilometer nodig voordat ze echt grippy werden. Volgens Andre ligt het aan het camber van de achterwielen. Voordat de hele breedte van de band op het wegdek rust moet er eerst wat slijtage plaatsvinden. Ook heel aannemelijk.
Besturing. Zwaar wanneer rustig gereden wordt, op snelheid ronduit geweldig. Net voordat je de voorbanden hun grip hoort verliezen heeft het stuur je diezelfde informatie al gegeven. De besturing is ook niet te direct. De zware besturing deed me al vermoeden dat het op snelheid goed zou zitten. Die verwachting kwam volledig uit.
Balans. Een klasse beter dan die van de M3. Daar waar de M3 graag gevaarloos en met enige mate van entertainment tussen over en onderstuur varieert, blijft de 1M zelfs onder provocaties stoïcijns z'n weg op de grens van de adhesie volgen. Als er uiteindelijk onderstuur optreedt (er zal met het opvoeren van de snelheid toch iets moeten gaan schuiven) valt het gas zodanig mooi te doseren dat correcties een passagier nauwelijks zullen opvallen. De rust en controle op de limiet zijn indrukwekkend. Voorwaarde voor de fijntuning van het gaspedaal op de limiet is dat de "M-knop" op het stuurwiel geactiveerd is. Op het display op het dashboard komt dan 'sport' te staan. De turbo blijft dan opspinnen waarmee een directe reactie van de motor op gasimpulsen verzekerd blijft. Heel knap gedaan door BMW.
Tractiecontrole. Drie modi.
1. Het vangnet staat helemaal aan. De auto wacht in snel genomen bochten niet eens op doorspinnende aangedreven achterwielen alvorens in te grijpen. Het opvoeren van de snelheid totdat G of stuuruitslag sensoren grote zijdelingse krachten veronderstellen is voldoende om het systeem te laten ingrijpen. Het is dan alsof een onzichtbare hand bijna gevoelloos de snelheid limiteert. Er komt dan geen km/h bij en er gaat er geen km/h af. Ben je de bocht uit en hou je het gas gevloerd dan duurt het wel een halve tel voordat de auto weer gaat versnellen. Tijdens acceleratie in rechte lijn merk je niets van het systeem. Ja, misschien bij sprints vanuit stilstand met mogelijk spinnende wielen. Ik hou niet van dergelijk misbruik.
2. Door een knop op de middenconsole in te drukken wordt het vangnet pas heel laat geactiveerd. Naar deze modus was ik het meest benieuwd. Op een klaverblad met snelheden tegen de 120 km/h merk je niets van het systeem zolang je geen extreme sliphoeken wilt rijden. De balans is zo mooi dat een geoefend rijder haarfijn aanvoelt wanneer de limiet bereikt en licht overschreden wordt. Er breekt nog niets weg, er is geen noodzaak voor het systeem om in te grijpen. Ga je in kortere bochten, die met ongeveer 60 km/h genomen kunnen worden, als een aap op het gas dan grijpt het systeem bij een kleine sliphoek in. De auto is net daarvoor heel voorspelbaar weggebroken en jij als bestuurder bent al aan het tegensturen. Komt de kont weer in lijn met de richting die de voorwielen willen volgen dan neemt de motor ook weer direct gas aan. Het gaat zo vanzelfsprekend en vloeiend dat je bijna niet wilt geloven dat je met een turbomotor op pad bent. Volgens Andre doet een Porsche GT3 dit nog beter. Ik geloof het, maar kan het me moeilijk voorstellen. Ik geloof dat het BMW zelf is die zegt dat een geoefend coureur met deze instelling van de tractiecontrole slechts enkele tienden per ronde langzamer is dan wanneer er helemaal zonder tractiecontrole gereden zou worden. Ik geloof dat direct. Tussen de eerste tractiesystemen en deze op de 1M zitten lichtjaren. Met deze modus kan iedere enthousiaste bestuurder leven.
3. Het vangnet is op de ABS na niet aanwezig. In deze modus heb ik gisteravond niet gereden. De snelheden waren zo hoog, de nacht zo donker, en de mist zo dreigend dat ik geen seconde heb overwogen om zonder te gaan rijden. Maar ik durf nu al te voorspellen dat de auto door de schitterende balans en geweldige besturing zo voorspelbaar is dat een volledig uitgeschakeld systeem je tijdens enthousiast rijden nooit voor verrassingen gaat stellen.
De 1M is de beste en meest sportieve BMW die ik tot nu toe gereden heb. Natuurlijk zijn er zaken die ik graag anders had gezien. De te korte versnellingspook die de afstand van je schakelhand van stuur naar pook onnodig te groot maakt, de van leer voorziene stoelen die je tijdens enthousiast stuurwerk net te weinig grip bieden maar wel voortreffelijk zitten, de bakverhoudingen die net wat te lang zijn als je de auto als voornamelijk als trackcar zou inzetten. Een detail dat met de montage van kleinere voor trackdays meer geschikte wielen en banden trouwens direct weer verholpen kan worden. Maar het zijn slechts schoonheidsfoutjes. De vele sterke punten van de auto harmoniëren geweldig met elkaar. De auto klopt. Van de eerste generatie 1 series is de 1M met afstand de allerbeste.
BMW 1 Serie M Coupé
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Dit verslagje dus.
- romo
- Berichten: 27164
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Bijna mee eens, het is de combinatie van een geringe wielbasis met de harde afstelling die maakt dat op een klinkerweg van gemiddelde kwaliteit het redelijk hard aanvoelt, mn kort op elkaar volgende ribbels, gaten, bobbels (geef het maar een naam) worden onevenredig hard doorgegeven, je merkt ook dat het interieur daar dan moeite mee heeft. Het is niet 0, maar op een schaal 1-10 een 4 zou ik zeggen.Hielke schreef:Ik heb ook een aantal kilometers met die JRZ dempers onder Andre's witte 1M gereden. Rustig aan welteverstaan. De sportstoel staat zo laag dat ik continue met mijn armen contact met de armsteunen maak. Niet echt bevorderlijk om te gaan pushen.
Heeft die 1M die dempers nodig? Zijn ze zoveel beter? Nee en ja. Voor zover ik weet schroeft alleen Porsche af fabriek topdempers onder hun auto's Dempers die op een slechte weg veel comfort blijven geven en op snelheid evenzeer hun werk geweldig doen. Op snelheid zijn de standaard 1M dempers prima. Auto ligt strak en geeft veel info door. Op rustig tempo op een slechte weg bieden ze nul comfort. Als je geregeld in sportieve auto's rijdt dan vind je dat normaal. Als je eenmaal met die JRZ dempers hebt gereden weet je dat het ook anders kan. Die dingen strijken een slechte klinkerweg nagenoeg glad. M'n Punto is er in vergelijking gewoon oncomfortabel bij. Hoe ze het op hoge snelheid in die comfortstand doen durf ik nog niet te zeggen. Maar het mooie van die dempers is dat je ze binnen een paar minuten ook in een hele hard sportstand kunt zetten. Optimaal. Wel prijzig. Maar ach, dat past weer goed bij het "buk" karakter van de 1M
Op hoge snelheid is ie briljant, ook omdat de snelwegen redelijk glad asfalt hebben, maar het onderstel wordt alleen maar beter als je er harder mee rijdt...............voor mij persoonlijk geldt dat ik nagenoeg alleen op (slechte) klinkerwegen rijd.............yo, JRZ kicks in..........
Op hoge snelheid (is 170 per uur dwars over een Heerenveens klaverblad snel genoeg?
- romo
- Berichten: 27164
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: BMW 1 Serie M Coupé
dubbel
-
Robin
- Berichten: 56211
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW 1 Serie M Coupé
van het lachen?romo schreef:dubbel
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Maar daar is een oplossing voor: Hans, kom er maar in!Hielke schreef:...Spijtige conclusie, ik vind het een lekkere auto. Was veel leuker geweest als ik 'm over langere tijd wat had kunnen afbranden
-
Robin
- Berichten: 56211
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW 1 Serie M Coupé
*note to self, Rijksmuseum heeft inderdaad ook WiFi*
- Kasteel
- Berichten: 5467
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Jawel, als Andre voor Moton gaatromo schreef: beter wordt het niet..........
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: BMW 1 Serie M Coupé
- romo
- Berichten: 27164
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Kasteel schreef:Jawel, als Andre voor Moton gaatromo schreef: beter wordt het niet...........
Net even gechecked; Moton voor 1M niet verkrijgbaar....................gaat loslopen
Was het wel zo had ikJRZ afgebeld en Moton besteld......................moet natuurlijk eerder zijn dan Andre.........
-
Andre
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Balans is een van de belangrijkste zaken als je auto op de grens rijdt. Bmw heeft er filmpje over gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=P_cpGWFm ... r_embedded
Mede door de goeie balans geeft de auto vertrouwen en kan je dit doen. Het was werkelijk een genot in de sneeuw.
http://www.youtube.com/watch?v=ZCEwd0CeezQ
http://www.youtube.com/watch?v=P_cpGWFm ... r_embedded
Mede door de goeie balans geeft de auto vertrouwen en kan je dit doen. Het was werkelijk een genot in de sneeuw.
http://www.youtube.com/watch?v=ZCEwd0CeezQ
- Gijs.
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 06 sep 2009, 20:18
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Prachtig filmpje! Wat een skills 
-
speedy25
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
- Auto: E63 M6
Re: BMW 1 Serie M Coupé
balans of niet ik doe het je niet na andre 
-
zegmaarboris
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Prachtige alternatieve elfstedentocht André!
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Vanmiddag rond drie uur Romo gespot op de oldenzaalsestraat. Jij was op,weg richting Oldenzaal ik op weg naar Enschede. Erg mooi apparaat!
- romo
- Berichten: 27164
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Petrolhead Tom schreef:Vanmiddag rond drie uur Romo gespot op de oldenzaalsestraat. Jij was op,weg richting Oldenzaal ik op weg naar Enschede. Erg mooi apparaat!
Dat klopt idd...................vanmiddag mooi op tijd
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Er staat heel veel info over getunede 1M 7 types met best verrassende uitslag...
ik copy 2 vel hier naartoe, heb niet zoveel puf, dus als iemand anders alles ff hier in zet zou mooi zijn voor het overzicht?


de rest het hele verhaal hier>> en tig meer copy's
http://www.germancarforum.com/pit-gener ... -a-12.html
ik copy 2 vel hier naartoe, heb niet zoveel puf, dus als iemand anders alles ff hier in zet zou mooi zijn voor het overzicht?
de rest het hele verhaal hier>> en tig meer copy's
http://www.germancarforum.com/pit-gener ... -a-12.html
- Gijs.
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 06 sep 2009, 20:18
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Die LDK LT 340 met M-striping heb ik wel eens voorbij zien komen op de Ring. Gaaf ding en klinkt een stuk leuker dan standaard 
-
Andre
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
- Arthur
- Berichten: 43816
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Ding is een jaar oud, man! Dat laten ze je ook afschrijven op een courante 3-serie. Dus mocht ik dat kunnen/willen besteden; nee, dank u.
Ding heeft ook vage importcijfers:
BPM € 15.843
Indicatieve aanschafprijs € 40.831
REGISTRATIE 16-TJD-9
Datum eerste toelating 24 maart 2011
Datum eerste tenaamstelling 6 februari 2012
Datum laatste tenaamstelling 7 februari 2012
Ding heeft ook vage importcijfers:
BPM € 15.843
Indicatieve aanschafprijs € 40.831
REGISTRATIE 16-TJD-9
Datum eerste toelating 24 maart 2011
Datum eerste tenaamstelling 6 februari 2012
Datum laatste tenaamstelling 7 februari 2012
-
steve smith
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: BMW 1 Serie M Coupé
BPM bedrag op kenteken is €7k lager dan normaal. Ik hoop dat de koper Vaseline mee neemt. Mafkezen.
-
Harrie
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Een Duitse import met dikke schade?
-
Andre
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: BMW 1 Serie M Coupé
lol@reacties:)
Ik ga ook maar even buurten in het eco auto topic.
Ik ga ook maar even buurten in het eco auto topic.
- Downforce Hans
- Berichten: 12614
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Ja doe maar want het wordt een beetje serieus daar.............Andre schreef:lol@reacties:)
Ik ga ook maar even buurten in het eco auto topic.
Een beetje onzin kunnen ze daar wel gebruiken
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Inmiddels terug van een heerlijke rit met de 1M. Eigenlijk was de rit niet echt bedoeld voor JRZ onderstel, maar om Romo te overtuigen de sportstoelen van BMW Performance te bestellen. Dat was niet zo moeilijk want hij had zijn broer meegenomen.
Enorm aardige kerel met een zeer goede smaak. Tipje van de sluier: de stoelen zijn inmiddels besteld, met oranje stiksels
Rit ernaartoe was weer geweldig. Romo bedankt dat ik mocht rijden. Geen klaverblad was veilig en elke bocht probeerde ik schuin te nemen. Volgende keer toch dat DSC uitzetten denk ik want makkelijk ging het niet ...
Nadat we de auto hadden achtergelaten in het Gat van Brabant (en dan bedoelen we niet het achterwerk van Tom) gingen we even naar de BMW dealer in Eindhoven om daar de M5 te bekijken en de nieuwe F30. Was een heerlijke opening. Plassen moest bij de Jaguar en dat was geen straf want het was ook een Aston Martin dealer met een Tesla buurman. Kortom het wachten waard !
Dan de auto weer ophalen. Met JRZ shizzle dizzle. Wat meteen opvalt is dat de auto lager staat. Maar dat was een inkoppertje. Nee ik wilde zeggen dat meteen opvalt dat de auto minder stuiterig is. Hij deint meer (althans in deze stand) en kan een klinkerweg redelijk goed glad strijken. Op de snelweg lijkt hij veel minder zijgevoelig te zijn, maar dat kan tussen de oren zitten ?
Verder is de 1M een porno ding. Belachelijk trekken in zijn 5 vanaf 120. Waanzin. Echt waanzin.
Denk dat Romo er heel blij mee gaat zijn. Krijg bezoek dus bericht is korter dan gepland
Enorm aardige kerel met een zeer goede smaak. Tipje van de sluier: de stoelen zijn inmiddels besteld, met oranje stiksels
Rit ernaartoe was weer geweldig. Romo bedankt dat ik mocht rijden. Geen klaverblad was veilig en elke bocht probeerde ik schuin te nemen. Volgende keer toch dat DSC uitzetten denk ik want makkelijk ging het niet ...
Nadat we de auto hadden achtergelaten in het Gat van Brabant (en dan bedoelen we niet het achterwerk van Tom) gingen we even naar de BMW dealer in Eindhoven om daar de M5 te bekijken en de nieuwe F30. Was een heerlijke opening. Plassen moest bij de Jaguar en dat was geen straf want het was ook een Aston Martin dealer met een Tesla buurman. Kortom het wachten waard !
Dan de auto weer ophalen. Met JRZ shizzle dizzle. Wat meteen opvalt is dat de auto lager staat. Maar dat was een inkoppertje. Nee ik wilde zeggen dat meteen opvalt dat de auto minder stuiterig is. Hij deint meer (althans in deze stand) en kan een klinkerweg redelijk goed glad strijken. Op de snelweg lijkt hij veel minder zijgevoelig te zijn, maar dat kan tussen de oren zitten ?
Verder is de 1M een porno ding. Belachelijk trekken in zijn 5 vanaf 120. Waanzin. Echt waanzin.
Denk dat Romo er heel blij mee gaat zijn. Krijg bezoek dus bericht is korter dan gepland
- JP
- Berichten: 35068
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Mooi.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Mark, mauritsklein en 13 gasten
