nieuwe cv-ketel

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: nieuwe cv-ketel

Bericht door romo » 08 feb 2012, 20:13

Das het voordeel van vloerverwarming, het water hoeft nooit verwarmd te worden tot 80-90- graden, dat is bij conventionele radiator verwarming wel zo................dat kost veel gas........

Bij mij stookt die ketel niet warmer dan 30-35 graden.....................en de temp is altijd 21 graden in de kamer, zit er ook nog een temp-buiten-sensor op..........

Luco

Bericht door Luco » 08 feb 2012, 20:19

GTRene schreef:
Martijn_bmw schreef:
mijn verbruik is heel laag...

531m3 het afgelopen jaar. rijtjeshuis (bouwjaar 1990) met een inhoud van 350m3

wonen er met ze 2-en beide overdag aan het werk, 's avonds wel meestal thuis.

wist niets over de bosch maar zo te lezen idd geen verkeerde ketel en hij bevalt ook prima!
wow das laag...
ik heb een oud vrijstaand huisje en leef net als een oude bejaarde doe ik niks en geen inloop en of dieren oid en door men slechte doorbloeding vaak koud, mede omdat je ook weinig/niks doet...en dus in dit huis per jaar eerder met nog de oude ketel tussen de 3.100 en 3.300m3 meter...en dan ook nog met thermostaat kranen overal en kamers die niet in gebruik zijn op de winterstand zeg maar...
en dan met een uitkering en hele dagen thuis is dat een beste aanslag op je financien en dan heb ik ook nog dikke trui aan en regelmatig een muts op in huis! (sinds die Tia's is dat verergert) :bag:

das de ellende, vooral de laatste 5 jaar na men Tia's nog iets vaker last van kou...nu met nwe ketel wel zuiniger en met spouwmuurisolatie dat helpt allemaal goed en heb paar jaar geleden thermopane ruiten hele huis, dus vanaf vorig jaar denk iets van 2.700m3 nog...hoop iets minder komend jaar.

wat dat betreft had ik wel subsidie mogen krijgen op stookkosten :lol:
vaak staan ze niet stil bij een alleenstaande die hele dagen thuis zit...die stookt veel meer dan iemand die samen woont maar moet wel alles alleen ophoesten... :drieling: :gek:

edit: @Romo wow...dat scheelt...ik destijds tot 1.5jaar 10x zoveel kwijt aan gas...of ik heb al jaren een gaslek ofzo haha ik kook ook bijna nooit dus best strange...pfff
@Rene, koken is bijna niks wat je verbruikt, is voornamelijk de ketel
Wij zitten tussen de 4000 en 4500 m3 :tooth:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 feb 2012, 20:27

OMG wat een boel......................wat een voorschot betaal je dan.......... :shock: :duh: :crazy: :hmmm:

GTRene

Bericht door GTRene » 08 feb 2012, 20:28

dat scheelt idd enorm...ik heb houten vloeren...
behalve dat deel van de keuken/wc/badkamer das op zand gestort beton ofzo.

ooit maar eens men leuke (voor mij) huisje verkopen en dan gaan huren en dan in een flatje ofzo, is ook lage stookkosten en dan nog huursubsidie ontvangen ook nog :lol:

ik krijg nul komma nul subsidies ivm eigen huis oid...en of ken al die regels niet en pfff veel te veel gedoe voor men k...dus ach...laat het maar zo. :hot:

of ik laat me opnemen in een soort tehuis met leuke zusters (mag ik hopen) en hoef me geen zorgen meer te maken over de kosten :duck: :duh:

@Luco...damn haha dat doe je goed :mrgreen: ik schaam me soms al als ik men m3 gas noem, terwijl ik nog netjes probeer te doen met waar aan en waar niet en als ik een paar uur weg ging uit of veel lager enz.

maar na al die investeringen de afgelopen tijden als nwe zuinige ketel en hele huis thermopane en spouwmuurisolatie waar kon en nwe erker daakjes met extra isolatie eronder en speciale radiator folie overal...hoop ik dat ik volgens jaar op 2.500m3 kom...en heb mede door deze ingrepen een beter millieu rapport voor het huis wat voor verkoop iets mooier is (ff positief bekeken)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 feb 2012, 20:37

@ rene ja zowel oud als vrijstaand huis maakt dat je veel meer stookt ;)

mijn ouders hebben ook een jaren 30 huis vrijstaand is 5 jaar geleden volledig gestipt en naar huidige normen verbouwd, geïsoleerd, dubbel glas Hr++, etc, etc en toch verbruiken ze ook 4000-4500m3 per jaar ;)

Luco

Bericht door Luco » 08 feb 2012, 20:49

romo schreef:OMG wat een boel......................wat een voorschot betaal je dan.......... :shock: :duh: :crazy: :hmmm:
euh moet ik ff kijken maar uit mijn hoofd 480 gas en licht.

romo

Bericht door romo » 08 feb 2012, 20:50

Wat betaal je dan aan voorschot........€500-600 ??

Das toch niet leuk meer IMHO..................

Hup aan de houtkachel, gelijk een bos erbij kopen........................

edit; ik lees het net...............nog veel..................

Ik zit op €65,-- :oops:

GTRene

Bericht door GTRene » 08 feb 2012, 20:51

@Martijn, ah dat scheelt wat leed :D ...
opzich ook wel wat logisch met weersinvloeden van alle kanten, terwijl je bv bij een tussenwoning of zelfs nog beter een tussen appartement, de isolerende en zelfs verwarmende werking hebt van je buren :D maja ook de lasten van geluid ;)

destijds een vriendin geholpen met der nwe woning, een mooi appartement voor het geld dan, anyway ik zei pff best al warm hier, zei van...de verwarming staat uit hoor...die hoefde bijna nooit te stoken daar en het voelde al comfortabel.

maar moet zeggen dat de spouwmuurisolatie enorm helpt daar waar het kon, die muren blijven zelfs met strenge vorst nu behaaglijk, terwijl ze eerder als een koud gordijn of koude wand/kachel fungeerden, dus een prettige en goede investering ( tijdens een actie van de Nuon genomen)

Luco

Bericht door Luco » 08 feb 2012, 20:56

romo schreef:Wat betaal je dan aan voorschot........€500-600 ??

Das toch niet leuk meer IMHO..................

Hup aan de houtkachel, gelijk een bos erbij kopen........................

edit; ik lees het net...............nog veel..................

Ik zit op €65,-- :oops:

Daarom rij jij een 1M en ik een oude pleurisrenault :tooth:

GTRene

Bericht door GTRene » 08 feb 2012, 21:02

ik gebruik denk niet zo veel stroom...alleen bijna hele dag TV aan en PC voor de rest savond s 1 lampje in kamer haha dus geen grote stroomverbruiker...

ik zou eigenlijk de kosten van Romo's huis moeten hebben :kikker: dan kon ik van wat ik overhield de all risk van de auto en de wegenbelasting betalen :wave:

waar doet die Romo het toch van...niet van de C1000 dus :clown:

romo

Bericht door romo » 08 feb 2012, 21:07

Ik heb geen duur huis (prijs), vaste lasten laag, ik slaap er ook alleen maar en een beetje internetten des avonds...........voor de rest ben ik op de zaak............................eigenlijk kan het nog goedkoper, alsik daar blijf slapen.................. :wave:

En ik kom idd wel eens bij de C1000 :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 08 feb 2012, 21:09

lol :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 08 feb 2012, 21:11

Maar wat het echt goedkoop maakt..........................geen geld verslindende vrouwen............ :kikker: :kikker: :kikker:

GTRene

Bericht door GTRene » 08 feb 2012, 21:14

jij bent voor hen (die dames) de ideale man...zo kunnen zij meer opmaken aan kleding e.d. en dure etentjes :drieling:

maareuh...ogen al laten testen Romo? :ongeveer als:

romo

Bericht door romo » 08 feb 2012, 21:34

GTRene schreef:jij bent voor hen (die dames) de ideale man...zo kunnen zij meer opmaken aan kleding e.d. en dure etentjes :drieling:

maareuh...ogen al laten testen Romo? :ongeveer als:
Yep, maar het heeft niet mogen baten.....................ziende blind zullen me maar zeggen :kikker:

dvh

Bericht door dvh » 08 feb 2012, 21:42

Vrouwen, veels te veel eisen... :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 08 feb 2012, 21:45

dvh schreef:Vrouwen, veels te veel eisen... :mrgreen:

Zo iets................ik niet snap.............

Erik K.

Bericht door Erik K. » 08 feb 2012, 21:45

GTRene schreef:I
scheelde me na een jaar al aardig wat gas :D en dan had ik hem nog niet zo gunstig staan ook zag ik gisteren...watertemp stond nog op fabrieks instellingen 80 graden CV en warm water op 60, beide te heet...
gister ff op 70 en 55 gezet in de I-sense en op de ketel, warm/heet zat...nog steeds heet als je de radiatoren voelt stoken met dit weer.
Ik zou de warm watertemp. op 60 laten staan. Dit ivm bacteriën in het water. Des te hoger, des te minder bacteriën ;)

romo

Bericht door romo » 08 feb 2012, 21:47

Yep...................pas op met Legionella...............( daar bedoel ik geen vrouw mee, voor de goede orde....... :kikker: )

romo

Bericht door romo » 08 feb 2012, 21:55

Om even een bruggetje te slaan van nieuwe CV ketel naar nieuwe postbus................

Wegens overweldigend succes vorig jaar 14-02, heb ik besloten een paar nieuwe postbussen aan te schaffen vanwege de te verwachten post......................... :popcorn:

GTRene

Bericht door GTRene » 08 feb 2012, 21:56

ja klopt er zit zelfs op die I-senses een legionela stand ja anti dat dan...maar daar staat ie niet op...dacht ook ergens iets te lezen dat met legionella risico minimaal het beste 55 graden is dus kan net, doch zie ook nu ergens 60 :-) ...kijk het ff aan, water staat nooit lang stil omdat ik zelfs niet op vakantie ga of zelden...

maar dank voor het meedenken :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 08 feb 2012, 21:59

pfff...tis tot 55 ofzo, (zal wel een marge zijn) doch wat een lijst...dat ga ik echt niet allemala doen immers dan heb je ook gene leven :lol:
Water en de legionellabacterie

Denk bij de installatie en aanleg van waterleiding en -toepassingen aan het voorkomen van de legionellabacterie. De legionellabacterie veroorzaakt een ernstige longontsteking, de zogenoemde veteranenziekte. De bacterie gedijt goed in stilstaand water met een temperatuur tussen 20 en 55 graden Celsius, zoals verwarmingstoestellen met een voorraadvat, of leidingen naar kranen die (tijdelijk) niet worden gebruikt. Boven de 55 graden Celsius gaat de bacterie dood.
Maatregelen tegen legionella
Stel de temperatuur van warmwatertoestellen zoals boilers en cv- combiketels in op minimaal 60 graden.
Verzeker u er ook van dat het water in de boiler vóór gebruik twintig minuten lang op 60 graden Celsius is geweest, of tien minuten minstens 70 graden.
Maak de afstand tussen koud- en warmwaterleidingen zo groot dat het koude water niet kan opwarmen tot boven 20 graden Celsius. Zorg ook voor voldoende afstand tot warmtebronnen zoals cv-leidingen en vloerverwarming. Uneto-VNI installateurs hebben hier richtlijnen voor.
Isoleer waterleidingen niet, zelfs niet de gedeeltes die door onverwarmde ruimtes lopen. Vanwege legionellagevaar moeten warmwaterleidingen zo snel mogelijk kunnen afkoelen tot veilige temperaturen onder de 25 graden.
Circulatieleidingen voor warm tapwater mag u wél isoleren. Deze leidingen bevatten water van meer dan 60 graden, waarin legionella niet overleeft.
Ook leidingen van collectieve systemen voor warm water (warmtenetsysteem) mag u isoleren. Isoleer hierbij zowel de warmwaterleiding als de koudwaterleiding in de meterkast, om te voorkomen dat legionella in de koudwaterleiding zijn kans grijpt. Door de aanwezigheid van een warmtewisselaar kan er namelijk een gemiddeld hogere temperatuur optreden in de meterkast. Lees meer op Waterleiding aanleggen, en Keukenboiler.
Een zonneboiler heeft meestal een circulatiepompje dat het warme water uit de collector naar het voorraadvat pompt. Schakel het pompje in de zomervakantie niet uit: dit zorgt ervoor dat de watertemperatuur in het voorraadvat regelmatig boven 60 graden komt zodat de legionellabacterie afsterft.
Stappenplan legionella na vakantie
Zorg dat het water in de leidingen regelmatig wordt ververst. Als de leidingen langer dan een week niet in gebruik zijn én de temperatuur in huis was meerdere dagen hoger dan 25 graden Celsius, dan is het raadzaam de leidingen af te tappen. Volg daarvoor het stappenplan:
Draai de hoofdkraan van de waterleiding dicht
Draai alle kranen open
Draai het aftapkraantje open (meestal vlakbij de hoofdkraan, aan de kant van het huis) en vang het water op
Sluit het aftapkraantje als er geen water meer uitkomt
Open de hoofdkraan weer, zodat de waterleidingen en aangesloten apparaten voor (warm) water weer vollopen.
Laat alle leidingen een paar minuten doorlopen; de warmwaterleidingen moeten gespoeld worden met water van circa 60 graden Celsius. Houd de douchekop tijdens het doorspoelen ondergedompeld in een emmer met water zodat er geen waterdruppels in de lucht komen.
tis maar dat je het weet :gek:

Luco

Bericht door Luco » 08 feb 2012, 22:19

@Rene, hoeft ook allemaal niet als je regelmatig de douche gebruikt.
Legionella is alleen gevaarlijk bij verneveling zoals douche, brandslang en sprinklerinstallaties enz.
Dus uit de kraan kan het geen kwaad.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 feb 2012, 22:27

ah, dan hoef ik daar niet zo aan te denken, scheelt weer, las ook al dat je het vooral via boilers en warm water opslag kan krijgen, deze ketel doet het zonder dat scheelt ook al en toch levert ie mooi warm water.

Veteraan ben ik al, de Veteranen ziekte hoef ik nie. :clown:

en owja tijdens die bloemen iets destijds in friesland ofzow? kwam het via de verneveling van 1 of ander water show ding op die tentoonstelling oid, aardig wat doden geloof ik destijds.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 feb 2012, 08:29

Wat veel gevaarlijker is dan 't water in je CV leiding, zijn de plekken waar je WATERleiding in de buurt van je CV-leiding loopt. Soms is 't zo, dat hoe hoger je je CV-watertemperatuur
wordt, hoe meer risico je loopt op legionella in die waterleidingen.... want dan wordt 't stilstaande water lauw ipv dat 't koud blijft.

Zowel thuis, als hier op de zaak heb je van die tappunten waar altijd eerst lauw water uitkomt. Dáár zou dus legionella in kunnen zitten. Daar moet je de waterdamp dus niet opsnuiven, maar de kraan ff laten lopen.
Gewoon verstandig mee omgaan, dan is er niets aan de hand.

Als je douche-kraan dat euvel ook heeft is 't niet goed ivm de hoeveelheid waterdamp/kleine druppeltjes. Uit een gewone kraan maakt 't geen reet uit eigenlijk.

Plaats reactie