Gewichtsverdeling na strippen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Joy

Gewichtsverdeling na strippen

Bericht door Joy » 17 mar 2007, 15:07

Hoe hou ik een goede gewichtsverdeling na het strippen van mijn auto ?
In principe gaat grofweg 80% van het gewicht (100 kg) eruit achter de B-stijl. Vorig jaar had ik tot aan de bestuurdersstoel alles verwijderd en dit gaf een erg losse kont. Nu kan ik de accu verplaatsen van voor naar achter (4-pitter zit ie in motorruimte) maar is dat voldoende ? Iemand nog tips ?

RVV

Bericht door RVV » 17 mar 2007, 15:18

Tommy in de kofferbak zetten :wink:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 17 mar 2007, 15:21

Accu naar achteren is altijd belangrijk, maar ook bijvoorbeeld een kunstof motorkap: daarmee compenseer je de balans vaak weer een stuk extra mee. Ook kun je vaak diverse vaatjes naar achteren brengen zoals koelvloeistof en zo.
(als je het budget hebt: dry-sump systeem waarvan de olie ook verder naar achteren kan)

Na het inlassen van rolkooi zit er vaak ook weer extra balans in is mijn ervaring (ivm deel van de hoofdconstruktie achter de stoelen).

Joy

Bericht door Joy » 17 mar 2007, 15:26

Rico v Velzen schreef:Tommy in de kofferbak zetten :wink:
De accu weegt meer ! :shock: :mrgreen:

Rolkooi geeft ook weer wat verdeling inderdaad. Ik moet het onderstel ook aanpassen lijkt mij. 100 kg eruit is weer andere benodigdheden kwa veerspanning/ dempersetup.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 17 mar 2007, 15:37

Meestal (voor circuit gebruik) nog steeds te zacht ;) Ik neem aan dat je een schroefset hebt ?

Joy

Bericht door Joy » 17 mar 2007, 15:46

Aernoudt schreef:Meestal (voor circuit gebruik) nog steeds te zacht ;) Ik neem aan dat je een schroefset hebt ?
Nee, Bilstein B8 + AC Schnitzer veren. Dat is te zacht vrees ik. Hoeft van mij niet knijter. Maar zit geen verstelmogelijkheid op wat bij een schroefset van AST wel zo is.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 17 mar 2007, 19:07

Weet niet precies wat je er mee wilt gaan doen, maar voor circuit gebruik (ook Ring) lijkt mij dat erg comfortabel zeg maar ;) 8)

Joy

Bericht door Joy » 17 mar 2007, 19:35

Ja I know :D moet zoveel dingen nog aanpassen. The list keeps going on and on !

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 mar 2007, 09:44

Tzt onderstel op maat aan laten meten ivm je gewichtsbalans inderdaad. Sowieso staat een E36 klote op zijn poten doordat je achter zo goed als altijd meer negatief camber hebt als voor terwijl voor meestal het probleem is is mijn ervaring met M3's dan. Graadje of 3 voor heb je wel nodig. ARB kit zou ik lekker overslaan en je spullen op standaard ARB's afstellen als je toch bezig bent. (heeft voordelen ivm pitch control bij aanremmen en minder jacking effect achter = meer tractie) Je kan het zelfs zo uitrekenen dat je hele achterstabi er af gaat, nog meer tractie. Gaat voor niet op door de McPherson ophanging, als je hem daar weghaalt dan moet je zo veel met veersterkte compenseren dat je geen veerweg meer over houd.

Spullen naar achter verplaatsen kan, oplossing kan je ook zoeken in de vorm van achterspoiler.

Maar ik denk dat je al een heel eind bent met een rolkooi en je accu achterin eerlijk gezegd. Zo'n 4 pitter is vanzichzelf al een stuk lichter voorin als zijn grotere 6 cilinder broers. De basis voor de E36 WTCC auto was niet voor niks een 318iS sedan :)

En vergeet allerlei andere el cheapo trucjes niet. Je kan een GRP motorkap kopen, maar als je geen budget hebt kan je ook gewoon je eigen nemen en het binnenframe er uit slijpen. Vastzetten met motorsport sluitingen en klaar is kees. Idem achterklep & binnenkant deuren. Weegt nog wel meer als GRP maar kost weinig :) Zelfde met zijruiten, kan je lexaan doen, maar je kan ook gewoon ergens goedkoop plexiglas halen of een caravan ruit etc.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 18 mar 2007, 11:20

Ik heb mijn e36 ook geheel gestript. Hij staat nu ongeveer 1 cm hoger op zijn poten dan voorheen. Ik wil hem ook voorzien van een mooi (AST, INTRAX) sschroefveerset. Bedenk wel dat je niet altijd op ieder circuit beter af bent met een harde setup. Zo heb je op de ring wel wat travel nodig. Op een circuit als Zolder weer niet.

Joy

Bericht door Joy » 18 mar 2007, 11:26

Thanks Bert. Weer een boel nuttige info. Ik heb H&R ARB's gekocht. De M3 ARB's zijn van zichzelf al wat dikker. Zou je de standaard ARB's dan toch laten zitten ?

Oh ja en wat is een GRP motorkap precies ?

En inderdaad Eric, ik hoef geen plankharde auto. Hou wel van een auto met nog wat souplesse in het onderstel. Ik moet er ook nog gewoon mee kunnen rijden op de openbare weg.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 mar 2007, 17:47

GRP = Glass Reinforced Plastic, is gewoon een afkorting voor kunstof/fibreglass.

Ik zou idd de standaard ARB's laten zitten. Het ligt er een beetje aan wat welke kant je op gaat. De H&R spullen werken vooral goed met hun verlagingsveren, de laagste zijn namelijk te slap voor hun lengte en dan hef je een hoop onderstuur op met een dikkere voor. Dat heb ik oa ook met mijn M3 gedaan, Eibach onderstel met een dikkere voorstabi op hard en achter op soft plus een graad extra camber voor. Wat je dan doet is effectief dat je voor minder roll hebt waardoor hij zijn camberhoek beter vast houd. Samen met een graadje extra hou je negatief in bochten, terwijl je met de standaard setup naar positief neigt. Daardoor heb je meer mechanische grip dus minder onderstuur.

Alleen als je voor een op maat setup gaat ala AST of Intrax dan zou ik gewoon lekker de originelen laten zitten. Je bereikt hetzelfde namelijk met een hardere voorveer.

Het enige voordeel wat ze hebben is verstelbaarheid, je kan op de baan nog iets finetunen. En als je over de weg rijd heb je nog iets comfort over tov de setup met een hardere veer.

Tommy

Bericht door Tommy » 18 mar 2007, 19:30

@rico,
je weet toch dat ik met mijn gewicht als ballast niet veel kan doen? zelfs een s3 met mij erbij ging nog bijna om z'n as. :P

indobesar
Auto: M3P, 130i

Re: Gewichtsverdeling na strippen

Bericht door indobesar » 29 okt 2008, 14:17

Afbeelding

Heb een vraag mbt veersterktes.

Zoals je op de onderstaande foto's kun zien, zijn de veren aan de voorzijde aan de slappe kant. Neus duikt vrij hard, achterzijde lift binnenwieltje. Dat zorgt natuurlijk niet voor optimaal contact en dus grip.
Op dit moment zijn er H&R veren gemonteerd, met een veersterkte van 150 lbs/inch. Naar mijn weten zijn er geen stuggere veren te vinden, buiten op-maat-gemaakte of race exemplaren.
Naar welke veersterkte zou ik ongeveer heen moeten met een wagengewicht "leeg" van 800Kg? Zijn op maat gemaakte cq. race veren een optie icm de Bilstein B8 dempers of "werkt" dat niet samen?
Andere optie zou een schroefset zijn, alhoewel de keuze in aanbod beperkt is. Nadeel is ook direct dat het alleen veerpoten zijn voor vóór en achter geen bijpassende dempers geleverd worden.

Een dikkere ARB ben ik overigens ook nog nooit tegenkomen. :hmmm:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Er zijn hier meer RWD (lees BMW) rijders, maar wellicht dat er toch ervaringsdeskundigen bij zitten. Andere auto is geen optie. :mrgreen: :shithappens:

allen

Bericht door allen » 29 okt 2008, 14:48

Welke veersterkte kan ik je niet mee helpen helaas. Wil best de opmerking plaatsen dat iedereen altijd 100% vlak een bocht door wil maar dat bodyroll helemaal niet per definitie slecht is. Hier is een artikeltje waar je wellicht wat aan hebt: http://www.thorneymotorsport.co.uk/cont ... nsetup.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaat dan wel over een verstelbaar onderstel, maar het kan je wellicht wat op weg helpen bij je zoektocht naar een betere weggedrag. Wellicht zoek je in de verkeerde richting. Succes. :thumbup:

--
overigens is een bmw kwa gewicht en balans absoluut niet te vergelijken, dus denk dat we net zo (on)behulpzaam kunnen zijn als ieder ander. Er zullen toch vast wel 106 mensen bij zijn die wat meer dan knalhard "und tief" kunnen roepen? M'n speedster is licht, maar ook dan heb je niets aan mijn uitgangspositie. Want die is bij jou dan nog wel meer verrückt!

Marco R.

Bericht door Marco R. » 29 okt 2008, 15:06

Als je sterkere veren wilt kun je Merwede springs een belletje geven, die kunnen veren voor je maken op de gewenste veersterkte etc etc.
Merwede zit in omgeving Utrecht even uit mijn hoofd..

indobesar

Bericht door indobesar » 29 okt 2008, 20:47

Thanks voor je post Allen. Wacht nog even het antwoord van onderstelgoeroe Bert af. :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 okt 2008, 21:18

lol. Je kan een BMW en een 106 idd totaal niet vergelijken.

Je kan wel zien dat hij voor te veel helt. Dat heeft deels ook zijn werking op de achterkant en het kan ook wel zijn dat hij daarom zijn wiel op tilt.

RWD werkt weer net even anders als FWD natuurlijk. Voor wil je een hoop tractie en je wil er ook nog eens mee sturen dus eigenlijk liever geen dikke front bar zou ik zeggen en eigenlijk liever ook de voorkant wat slapper als bij bijvoorbeeld een RWD applicatie. Een 106 is aan de voorkant waarschijnlijk ook zwaarder als aan de achterkant, daar moet je dus ook deels voor compenseren, meestal een wat sterkere veer voor vergeleken met achter. Zeker in statische toestand in een bocht scheelt dat behoorlijk.

Sowieso is een 106 veel lichter als bijvoorbeeld een BMW. Dus zal je effectieve veerstijfheid (wheelrate) worden als je veren kiezen gaat. Op een 1200 KG BMW is 140 N/mm voor en 80 N/mm achter al normaal als je op semislicks gaat, maar voor een 106 zou dat dan al te veel zijn. Niet alleen je wagengewicht is lager maar ook je banden hebben meestal een lagere load index (slappere constructie), dus dan kan je niet met dezelfde veren aan komen. Je zou dan al veel lichter zitten bijvoorbeeld 100 N/mm. Wat voor op de weg nog steeds te gek is denk ik voor een 106, zal je eerder nog slapper gaan, bijvoorbeeld tussen de 50 en 70 N/mm.

Als je gewoon wilt weten wat voor maat veren en sterkte dat zou ik echt niet weten voor een 106. Ik ben niet bekend met de geometrie van die auto, dat speelt een grote rol natuurlijk. Als je veer vrij ver inboard staat dan kan het best wezen dat je 100 N/mm veer een wheelrate van 50 N/mm geeft. Terwijl een coil over veerpoot bijvoorbeeld 95 N/mm geven kan met dezelfde veer. Je kan wel rekenen aan de hand van motion ratio's maar dat word al snel vrij ingewikkeld denk ik, plus er is wat meetwerk aan de auto vereist.

150 lb/in vind ik wel erg laag trouwens. dat is 25 N/mm (conversiewaarde is 5,709), ongeveer de waarde die op mijn beide BMW's als hulpveer heb om wat meer travel te krijgen :mrgreen: Dat zijn waarden die je vaak op standaard auto's ziet, E36 met standaard onderstel heeft bijvoorbeeld voor 22 N/mm.

Bilstein B8 werkt niet samen met racevering. Sowieso passen die veren vaak niet als het om een MacPherson poot gaat (raceveren zijn 60mm ID) plus dat zo'n B8 te weinig demping heeft om met echt serieuze veren te gaan rijden.

Je kan wel een setje voorveren op maat laten maken, bijvoorbeeld bij Merwede Springs. Intrax levert ook een heel scala (die denk ik ook bij merwede vandaan komen) dan kan je namelijk gewoon kiezen wat je wilt. Waar je alleen rekening mee moet houden is dat je je veer iets korter kiezen moet door de extra sterkte, anders staat de auto weer hoger.

indobesar

Bericht door indobesar » 29 okt 2008, 21:49

Bert ///M3 schreef:lol. Je kan een BMW en een 106 idd totaal niet vergelijken.

Je kan wel zien dat hij voor te veel helt. Dat heeft deels ook zijn werking op de achterkant en het kan ook wel zijn dat hij daarom zijn wiel op tilt.

RWD werkt weer net even anders als FWD natuurlijk. Voor wil je een hoop tractie en je wil er ook nog eens mee sturen dus eigenlijk liever geen dikke front bar zou ik zeggen en eigenlijk liever ook de voorkant wat slapper als bij bijvoorbeeld een RWD applicatie. Een 106 is aan de voorkant waarschijnlijk ook zwaarder als aan de achterkant, daar moet je dus ook deels voor compenseren, meestal een wat sterkere veer voor vergeleken met achter. Zeker in statische toestand in een bocht scheelt dat behoorlijk.

Sowieso is een 106 veel lichter als bijvoorbeeld een BMW. Dus zal je effectieve veerstijfheid (wheelrate) worden als je veren kiezen gaat. Op een 1200 KG BMW is 140 N/mm voor en 80 N/mm achter al normaal als je op semislicks gaat, maar voor een 106 zou dat dan al te veel zijn. Niet alleen je wagengewicht is lager maar ook je banden hebben meestal een lagere load index (slappere constructie), dus dan kan je niet met dezelfde veren aan komen. Je zou dan al veel lichter zitten bijvoorbeeld 100 N/mm. Wat voor op de weg nog steeds te gek is denk ik voor een 106, zal je eerder nog slapper gaan, bijvoorbeeld tussen de 50 en 70 N/mm.

Als je gewoon wilt weten wat voor maat veren en sterkte dat zou ik echt niet weten voor een 106. Ik ben niet bekend met de geometrie van die auto, dat speelt een grote rol natuurlijk. Als je veer vrij ver inboard staat dan kan het best wezen dat je 100 N/mm veer een wheelrate van 50 N/mm geeft. Terwijl een coil over veerpoot bijvoorbeeld 95 N/mm geven kan met dezelfde veer. Je kan wel rekenen aan de hand van motion ratio's maar dat word al snel vrij ingewikkeld denk ik, plus er is wat meetwerk aan de auto vereist.

150 lb/in vind ik wel erg laag trouwens. dat is 25 N/mm (conversiewaarde is 5,709), ongeveer de waarde die op mijn beide BMW's als hulpveer heb om wat meer travel te krijgen :mrgreen: Dat zijn waarden die je vaak op standaard auto's ziet, E36 met standaard onderstel heeft bijvoorbeeld voor 22 N/mm.

Bilstein B8 werkt niet samen met racevering. Sowieso passen die veren vaak niet als het om een MacPherson poot gaat (raceveren zijn 60mm ID) plus dat zo'n B8 te weinig demping heeft om met echt serieuze veren te gaan rijden.

Je kan wel een setje voorveren op maat laten maken, bijvoorbeeld bij Merwede Springs. Intrax levert ook een heel scala (die denk ik ook bij merwede vandaan komen) dan kan je namelijk gewoon kiezen wat je wilt. Waar je alleen rekening mee moet houden is dat je je veer iets korter kiezen moet door de extra sterkte, anders staat de auto weer hoger.
Wie maakt die vergelijking tussen BMW en 106 eigenlijk? Die kleine Chinees? :wtf: :protest:

Bedankt voor je input Bert.

Overigens zul je dan verbaast opkijken van het volgende overzicht:

standaard veren: 120 lbs/inch
Eibach prokit: 115 lbs/ inch (!!)
Eibach Sportline: 145 lbs/inch
H&R 30 mm: 150 lbs/inch

Natuurlijk zijn het maar lichte wagentjes en ondanks deze veersterktes werken ze het "kart" gevoel op.
Met de huidige Bilstein dempers zijn er dus weinig mogelijkheden. Optie zou dus zijn om over te stappen naar coilovers (Intrax, AST, oid)..
Ben benieuwd waar de Saxo Challenge destijds mee reed. Volgens mij reden ze met Intrax. Ook heb ik eens gehoord dat ze de torsie-ophanging heet stookten om achter camber te creeëren. :hmmm:

allen

Bericht door allen » 29 okt 2008, 22:09

Heb ooit eens wat mailtjes gewaagd aan Bilstein en ze kunnen naar wens gewoon je dempers / veren aanpassen. Wat dat moet kosten heb ik niet naar gevraagd. Je kunt wel naar een instelbaar onderstel gaan alleen hangt daar dan wel een minder prettig prijskaartje aan.

Enne moeng low...
Er zijn hier meer RWD (lees BMW) rijders, maar wellicht dat er toch ervaringsdeskundigen bij zitten
+ de vraag welke veersterkte je moet hebben. Kom op zeg! :roflol: :wink:

indobesar

Bericht door indobesar » 29 okt 2008, 22:18

'Maar' geeft toch een tegenstelling aan? :wink:

Een AST sportline I onderstel voor de 106(dus alleen vóór) is £395.00. Valt op zich mee. Zit je wel met het probleem dat zij geen "passende" dempers leveren. B8 op de achteras en AST vóór, weet niet of dat een goede combo zou zijn?!

allen

Bericht door allen » 29 okt 2008, 22:29

Als je het mij persoonlijk vraagt zou ik nooit maar 2 dempers willen vervangen en bijv. achter weer standaard laten. Neem aan dat peug in de ontwikkeling toch ook wel met de balans heeft zitten spelen (behalve dan dat die wat meer op alledaags gebruik is afgestemd). De vraag is dan dus of dat wel goed uitpakt. Wellicht dan toch iemand een setje rondom laten uitrekenen / in elkaar fabrieken?
Heeft de sportline II ook niet rondom? Dan moet je volgens mij nog voor minder dan 2k klaar zijn.

Peric

Bericht door Peric » 30 okt 2008, 21:17

Bert, jouw //M3 moet straks wel snaarstrak door de bocht gaan. Alles minder is je eer te na.. :)
Sta er elke keer wéér versteld van hoeveel jij daar over weet.. :thumbup:

Tot zover mijn nutteloze bijdrage..

Vdub

Bericht door Vdub » 11 apr 2013, 08:28

even een beetje een oud topic opgegraven..

Ik wil mijn V8 gaan voorzien van een zelf op maat gemaakte schroefset, nu ben ik aan het zoeken waar ik kan vinden welk gewicht veer erop zou moeten.

Ik weet nog niet het exacte gewicht op dit moment maar schat zon 1500kg en staat op Toyo R888 18 inch.
Wel denk ik dat dat minimaal 100kg moet zijn ivm de zware auto, aandrijving gaat over 4 wielen standaard 40/60.

Omdat ik niet elke dag op het circuit rijd en kan rijden(financieel gezien) wil ik niet 20sets veren op voorraad hebben, want ik kan niet even de boel demonteren en weer opnieuw testen op het circuit.

Weet iemand bijv van de Dutch GT auto's, bijv een Camaro ofzo of dat gewicht wat overeenkomt en wat daar onder zit?

Plaats reactie