Stel dat... DAF

Dit is ons algemene autoforum.
allen

Re: Stel dat... DAF

Bericht door allen » 06 feb 2012, 16:03

@Marcel: denk je dat een schoenenmerk vergelijkbaar is met het inblazen van nieuw leven in een automerk?

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 06 feb 2012, 20:44

@ Dennis: verkijk je niet op ontwikkelkosten en als je begint met een merk (want dat doe je in feite) marketingkosten, distributienetkosten. Kijk maar naar smart bijvoorbeeld, die trokken het ook al niet. Stel dat je een bestaande basis neemt dan is het waarschijnlijk nog interessanter om dat ding op dezelfde band of banden te bouwen. Het outsourcen van complete auto's bouwen zie je sterk terug lopen (Kijk maar naar Steyr, karmann, pininfarina, valmet). Daar moet je het dus ook al niet van hebben (is volgens mij ook geen droog brood mee te verdienen, want alle winst wordt er wel zo'n beetje uitgeknepen of verscheept richting Japan. En een ontwikkelafdeling zit er ook niet meer (gebeurde altijd in Helmond dacht ik, die club bestaat nog wel maar is niet meer aan Nedcar gelinkt volgens mij).

In het geval van Limburg komt daar het risico bij van het sociale plan. Instappen zorgt gewoon direct voor een forse molensteen van een risico om je nek.

DAF heeft er zelf niks te zoeken, trucks bouwen vergt een compleet andere fabriek dan auto's.

Vind het sneu voor de mannen en vrouwen die er werken maar ik zou verbaasd zijn als er nu nog een doorstart plaats vind, zeker nu Mitsubishi uitgestapt is.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 06 feb 2012, 20:58

Bij dat symbolische bedrag van 1 euro moet je nog wel 1500 hongerige keeltjes optellen, vergeet dat niet..

Smart is inderdaad een goed voorbeeld. Alleen indien je grootschalig iets bijzonders (technisch hoogwaardig) kunt bouwen, zal je hier in Born misschien een goede kans hebben. Denk dan alleen aan elektrische voertuigen. Maargoed, het is ondertussen wel duidelijk dat we (autokopers&overheid) daar niet aanwillen in nederland..

alt

Bericht door alt » 06 feb 2012, 21:44

Ik kan waarderen dat je met een optie als komt, maar dafjes, dan ben je toch wel van de 21en20tigste eeuw.

Toen ik nog jong was, kwam het dafje uit.
Omdat het dafje slecht werd verkocht, heeft de overheid een plannetje gemaakt om het dafje toch goed te laten vekopen in NL.
Zover ik weet werd het dafje ook in Engeland verkocht, misschien vandaar de dafodil.
De oplossing was, een ieder die zijn rijbewijs niet kon halen in een schakelaluto, kon in een dafje kocht afrijden in een automaat, maar kreeg een rijbewijs voor een schakelauto.
Dit impliceerde dat als je op een voorrangsweg reed, je zag rechts een dafje wachten om de voorrangsweg op te rijden, je deksel goed uit moest kijken dat het dafje niet zomaar de voorrangsweg op reed, denkende rechts heeft voorrang.
´Mijn 2e baantje was bij een winkel, waar de vrouw een dafje had, zij werd een keer aangehouden door een agent die het verkeer nog regelde met zo´n draaiend stopbord, dat was nog in de tijd dat er sporadisch verkeerslichten waren, deze agent hield haar aan en vroeg : Mevrouw waarom rijdt u hier aan deze kant van de weg.
Zij reed aan de verkeerde zijde van een gescheiden 4 baansweg.
Waarop zij zei tegen de agent: Oh, dat wist ik niet, want ik was even met mijn zuster aan het praten.

Onze boekhouder had ook een dafje.
Vroeg eens aan mijn vader, Jan weet jij waarom de mensen claxonneren als ik achteruit rij wanneer ik een afslag op de A4 bij Rijswijk heb gemist, iedereen begrijpt toch dat ik mis gereden ben.
Dezelfe boekhouder rijdt op de N9 naar Den Helder, wordt door een politieauto, die over het fietspad hun inhaald en aan de kant gezet.
De agent vraagt , Meneer wat bent u aan het doen?
Onze boekhouder zegt, agent, ik zei vanmiddag tegen mijn vrouw, Jo weet je wat wij doen, wij nemen nu vrij en gaan heerlijk naar Texel.
De agent, maar meneer waarom rijdt u dan met uw dafje met caravan 40 kmh?
Onze boekhouder, ja, maar wij zijn nu met vakantie en willen van de mooie natuur genieten.

Dat beeld heb ik nog steeds als ik een dafje zie.

daNpy

Bericht door daNpy » 06 feb 2012, 22:00

ErikS schreef: Ik zeg doen! Ik bestel er een, alleen al omdat ik de oude daffies zo gaaf vind! :thumbup:
Heb je er nu ook al een of meer dan? :P

Deze ideeen zijn binnen de DAFclub een tijd geleden al geopperd, wat als.... en toen mochten kinderen de ontwerpen maken :D

daNpy

Bericht door daNpy » 06 feb 2012, 22:02

Michel P schreef: Mijn idee helemaal, alleen ter land en ter zee en in de lucht hebben goede dingen met dafjes gedaan.

Michel
Hoe oud ben jij eigenlijk?
Want je trieste uitlatingen slaan kant nog wal.

alt

Bericht door alt » 06 feb 2012, 22:10

65 jaar en dat moet jij denk ik nog zien te worden!

Luc B

Bericht door Luc B » 06 feb 2012, 22:18

daNpy schreef:
Michel P schreef: Mijn idee helemaal, alleen ter land en ter zee en in de lucht hebben goede dingen met dafjes gedaan.

Michel

Iemand is hier duchtig op zijn teentjes getrapt.

@ Michel P , ter land , ter zee en in de lucht is helaas van voor mijn tijd. Ik heb wel enorm genoten van dit soort oude beelden. Hilarisch . Vooral dat commentaar eronder van Andre van Duin. Plaatje is helemaal compleet

daNpy

Bericht door daNpy » 06 feb 2012, 22:20

@Alt: Klopt, maar jouw voorbeelden kan ik me ook allemaal voor de geest halen met opa's en oma's die nu in van die suffe bakken rijden. En ik ben nog niet de helft van jouw leeftijd :P
Verder staat er teveel "ik denk" en ik vind" om het als feitelijk verhaal aan te nemen. Dan pak ik liever de boeken van o.a. Rob Koch om even door te lezen. Want wat dáár in staat, daar hoor je de "internetkenners" nou nooit over.

Tom

Bericht door Tom » 06 feb 2012, 22:56

Toch zeggen die reacties wel iets Danny. Los ervan of het terecht of niet terecht is.
Bij een MINI of 500 heeft men een positiever beeld. Die verkopen juist vanwege imago (en nog voor flinke prijzen ook als je ziet wat ze kosten tov een Kia Picanto of ander koreaans hok). Als dat imago van Daf bij voorbaat tegenzit moet je wel een hele goede marketingafdeling hebben... of een erg scherpe prijs...

daNpy

Bericht door daNpy » 06 feb 2012, 23:01

Ik zeg ook nergens dat DAF nu een verkoop hit gaat worden. Wat dat betreft ben ik het er echt wel mee eens dat dat een grote flop wordt, het is gewoon niet haalbaar.

Maar de manier waarop sommigen hier hun uitlatingen doen waarbij ik me afvraag of ze uberhaupt wel eens een DAF in het echt hebben gezien of alleen maar meepraten met de verhalen van ome Ad slaan helemaal nergens op :')

Luco

Bericht door Luco » 06 feb 2012, 23:13

Tom schreef:Toch zeggen die reacties wel iets Danny. Los ervan of het terecht of niet terecht is.
Bij een MINI of 500 heeft men een positiever beeld. Die verkopen juist vanwege imago (en nog voor flinke prijzen ook als je ziet wat ze kosten tov een Kia Picanto of ander koreaans hok). Als dat imago van Daf bij voorbaat tegenzit moet je wel een hele goede marketingafdeling hebben... of een erg scherpe prijs...

Sorry hoor, een oude mini vind ik gaaf, maar de nieuwe kan ik niet mooi vinden, veel te dure schijthokken.
500 vind ik dan wel wat hebben, maar het is een groot marketingverhaal.

Dus waarom zou een goed marketingverhaal met een daf niet lukken? Ze hebben meer sportieve prestaties geleverd dan de mini en de 500 bij elkaar.

Luc B

Bericht door Luc B » 06 feb 2012, 23:19

Luco schreef:
Tom schreef:Toch zeggen die reacties wel iets Danny. Los ervan of het terecht of niet terecht is.

Sorry hoor, een oude mini vind ik gaaf, maar de nieuwe kan ik niet mooi vinden, veel te dure schijthokken.
500 vind ik dan wel wat hebben, maar het is een groot marketingverhaal.

Dus waarom zou een goed marketingverhaal met een daf niet lukken? Ze hebben meer sportieve prestaties geleverd dan de mini en de 500 bij elkaar.
+1 op de nieuwe mini

Toch denk ik dat je het er niet uit krijg. Mensen blijven neerkijken op een daf. Ook voor de huidige nieuwe generatie automobilisten weet een heel groot gedeelte de oude mini en fiat 500 te herkennen, maar een daf blijft ze een raadsel.

Je kan het inderdaad gooien op sportieve prestaties die ze vroegah geleverd hebben. Maar als jij nu een auto gaat kopen, kijk je dan ook terug in de geschiedenis naar hun prestaties in de motorsport ?

Buiten dat. Een 500 is klein en schattig, een mini idem dito. Maar een daf is .... gewoon een daf ?
Laatst gewijzigd door Luc B op 06 feb 2012, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 06 feb 2012, 23:20

Daf meer sportieve prestaties dan Mini en Fiat(500) bij elkaar ? :hmmm:

Nogmaals , Daf als Dacia concurrent !
Maar dan zou het moeten meeliften op goedkope techniek van een groot autoconcern.
En gezien het eigendom van de Daf nog bij Daf ligt, lijkt het me sterk dat hier ooit iets van komt.
Niet in deze tijd.

Luco

Bericht door Luco » 06 feb 2012, 23:23

@Luc
Wel als ze bv weer mee gaan doen in de autosport

@DVH, noem mij eens wat sportieve prestaties van de oude mini en 500?

Luc B

Bericht door Luc B » 06 feb 2012, 23:25

Luco schreef:@Luc
Zelfs dan lijkt het me niet een groot nummer worden. Een daf heeft gewoon lang niet de aaibaarheids factor van een mini of fiat 500.

dvh

Bericht door dvh » 06 feb 2012, 23:26

Luco schreef:@Luc

@DVH, noem mij eens wat sportieve prestaties van de oude mini en 500?
Ja daag. Jij levert de argumenten.
Ik trek het alleen in twijfel.

allen

Bericht door allen » 06 feb 2012, 23:29

alt schreef:65 jaar en dat moet jij denk ik nog zien te worden!
:mrgreen:

@Daf-gelovige: Ik heb in m'n kinderjaren teveel dafjes gezien. Heb 3 keer het genoegen gehad een stukje in een DAF te rijden. Buiten het idee dat het grappig was omdat ik de geschiedenis van DAF wel een beetje ken, was het rijden zelf eigenlijk geen ruk aan. Dan stap ik liever in een 2CV. Naast de Nostalgie is het rijden daarvan iig nog grappig.
Maar goed, eigenlijk ben ik zelf wel klaar met al die nieuwe retromodellen. Straks krijgen we nog het idee om een Simca nieuw leven in te blazen. Minstens zo kansloos. :D

@Luco: In Italië heb je een triljoen biljoen miljard aan Ypsilons rijden. Denk je dat Nederlanders ook massaal een DAF zullen kopen zodat de productielijn + marketing rendabel blijft?

Tom

Bericht door Tom » 06 feb 2012, 23:39

Luco schreef: Sorry hoor, een oude mini vind ik gaaf, maar de nieuwe kan ik niet mooi vinden, veel te dure schijthokken.
Dat vind jij maar de algemene opinie over die dure schijthokken is dat ze wel gewild zijn.. ze zijn tot dusver erg succesvol :)

Luco

Bericht door Luco » 06 feb 2012, 23:41

Nee, Allen zal nooit zo massaal worden als een italiaans of bv frans merk, wij zijn imderdaad niet chauvinistisch genoeg.

DVH, ik zeg dat daf meer sportieve prestaties heeft geleverd dan de oude mini en 500 bij elkaar, jij zegt van niet, maar weet geen prestaties van beiden te noemen :tong:

Ik denk bij daf inderdaad ook aan oubollig, maar ook aan Jan de Rooij, rallycross, rally en parijs dakar, en nee niet alleen de vrachtwagens.

Luco

Bericht door Luco » 06 feb 2012, 23:42

Tom schreef:
Luco schreef: Sorry hoor, een oude mini vind ik gaaf, maar de nieuwe kan ik niet mooi vinden, veel te dure schijthokken.
Dat vind jij maar de algemene opinie over die dure schijthokken is dat ze wel gewild zijn.. ze zijn tot dusver erg succesvol :)
Dat zeg ik toch, marketing :blink:
Die oude mini's hadden ook een heel slecht imago qua roest en betrouwbaarheid.
Toch een succes die nieuwe dure schijthokken.

allen

Bericht door allen » 07 feb 2012, 00:07

Luco schreef:Ik denk bij daf inderdaad ook aan oubollig, maar ook aan Jan de Rooij, rallycross, rally en parijs dakar, en nee niet alleen de vrachtwagens.
Mijn enige goede herinneringen aan DAF stamt uit de tijd dat ze nog serieus herrie maakten. Bordeaux rode bankjes op een verchroomd frame en zwarte kunststof armleuningen, waarop je door elkaar geschudt werd op de polderwegen. 2 Klap klapdeurtjes, een grote rode lamp die oplichtte als je op de zwarte knop drukte en chauffeurs die gerust even omreden tot aan de voordeur om mij op een gebiedende toon vertelden dat ik m'n jas moest gaan pakken. De goede oude tijd in een klein dorpje aan de afsluitdijk. Toen we het nog moesten doen met de "15 strippenkaart".

Eigenlijk zou ik best wel zo'n mooie gele Den Oudsten DAF willen hebben. :mrgreen:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 07 feb 2012, 01:08

Dennis Cavallino schreef:Stel nu dat DAF weer auto's zou gaan produceren in Born. De tijd is er rijp voor. De fabriek is er. De kennis ook. Deze tijd vraagt om kleine, betaalbare en vooral zuinige auto's die goed smoelen.

Weer op iedere straathoek een Nederlandse auto.
Dit vind ik dus eng hè! Waarom moet Nederland altijd in verband worden gebracht met allemaal dezelfde kleine autootjes? Doet me denken aan een neo-Trabant...

Verder wil ik voorop stellen dat ik het heel erg vind voor die 1500 werknemers en hun gezinnen. Maar zo'n staking en het barricaderen van de toegangspoorten slaat kant nog wal. Stakingen van bonden zijn altijd zo eenzijdig, net alsof ze het niet groter en integraal willen zien. Had Mitsubishi een fabriek in Japan moeten sluiten met stel 2000 werknemers, als het probleem maar niet hier ligt? Of in z'n geheel doormodderen tot dat de gehele concern onderuit gaat?

Michel P

Bericht door Michel P » 07 feb 2012, 08:27

daNpy schreef:

Michel
Is leeftijd hier voor van belang? Ik heb als kind oprecht genoten van de achteruitrij races, Andre van Duin deed daar een geweldig commentaar bij....... Verder gewoon een automerk zoals Alt schrijft met een enorm duf imago. Enkele race/rally uitstapjes daar gelaten.

Maar jij mag het hemels vinden hoor, over smaak valt niet te twisten.

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 feb 2012, 08:31

@Danny: De verhalen van Rob Koch zijn verplichte kost voor iedere auto(sport)liefhebber. Geweldig!

Plaats reactie