Standkachel trekt accu leeg - Ford Mondeo
- Gijs.
Standkachel trekt accu leeg - Ford Mondeo
Mijn vader heeft een Ford Mondeo 2.0 TDCi uit 2008 met af-fabriek een ingebouwde standkachel. Nou heeft hij hier al vaker problemen mee gehad en de auto is er al meerdere keren voor bij de Ford garage geweest. Die konden ook het probleem niet achterhalen en er is zelfs iemand van Ford Nederland bij geweest. Geen resultaat.
Het probleem is als volgt: als het koud is dan programmeert mijn vader de standkachel zo dat deze ervoor zorgt dat de auto warm is en de ruiten ontdooit op het moment dat hij 's ochtends weg moet.
Echter, donderdagochtend was het weer zover: de accu was compleet dood toen hij weg wilde 's ochtends. ANWB gebeld, maar die hadden het natuurlijk poepiedruk. Hij is uiteindelijk met mijn moeders auto naar kantoor gegaan, maar ik heb op de ANWB zitten wachten. 4,5 uur uiteindelijk. De ANWB heeft toen de auto weer aan de praat gekregen, na maar liefst 6 pogingen om de auto te starten met startkabels; ja zo plat was de accu!! Vervolgens naar de garage geweest en daar hebben ze de accu uitgelezen (2e keer in korte tijd) en volgens hen was er met de accu niks mis.
Nou is mijn vraag: zijn er meer mensen die bekend zijn met dit probleem? En mijn vader en ik dachten misschien dat het kon liggen aan het feit dat voor een standkachel een zwaardere accu nodig is en dat deze niet geïnstalleerd is? Iemand die hier verstand van heeft? Alvast hartelijk bedankt, want het is natuurlijk zonde om deze functie niet te kunnen gebruiken.
Het probleem is als volgt: als het koud is dan programmeert mijn vader de standkachel zo dat deze ervoor zorgt dat de auto warm is en de ruiten ontdooit op het moment dat hij 's ochtends weg moet.
Echter, donderdagochtend was het weer zover: de accu was compleet dood toen hij weg wilde 's ochtends. ANWB gebeld, maar die hadden het natuurlijk poepiedruk. Hij is uiteindelijk met mijn moeders auto naar kantoor gegaan, maar ik heb op de ANWB zitten wachten. 4,5 uur uiteindelijk. De ANWB heeft toen de auto weer aan de praat gekregen, na maar liefst 6 pogingen om de auto te starten met startkabels; ja zo plat was de accu!! Vervolgens naar de garage geweest en daar hebben ze de accu uitgelezen (2e keer in korte tijd) en volgens hen was er met de accu niks mis.
Nou is mijn vraag: zijn er meer mensen die bekend zijn met dit probleem? En mijn vader en ik dachten misschien dat het kon liggen aan het feit dat voor een standkachel een zwaardere accu nodig is en dat deze niet geïnstalleerd is? Iemand die hier verstand van heeft? Alvast hartelijk bedankt, want het is natuurlijk zonde om deze functie niet te kunnen gebruiken.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Standkachel trekt accu leeg - Ford Mondeo
Gelukkig heeft 'ie de voorruitverwarming nog! (?) Maar daar heb je niets aan als 'ie niet wil lopen natuurlijk 

- Fabian
Het dit zelfde probleem gehad met mijn auto. Accu kan gewoon (met deze temperaturen) niet voldoende restspanning leveren om nog te starten nadat de standkachel hem al flink op zn donder heeft gegeven.
Nieuwe accu helpt vaak.
Nieuwe accu helpt vaak.
- Joy
Met deze kou halveert de kracht van een accu ongeveer. Om dit probleem te voorkomen moet je een accu nemen die een stuk meer capaciteit heeft. Dan bouw je een buffer in om het verlies van de kou te compenseren.
- Gijs.
Ja die heeft ie nog, maar dat schiet inderdaad niet op als ie leeg is.Arthur schreef:Gelukkig heeft 'ie de voorruitverwarming nog! (?) Maar daar heb je niets aan als 'ie niet wil lopen natuurlijk
Welke auto had jij het probleem mee dan? Nieuwe accu; zwaardere capaciteit of gewoon dezelfde? > Nevermind, zie hieronder!Fabian schreef:Het dit zelfde probleem gehad met mijn auto. Accu kan gewoon (met deze temperaturen) niet voldoende restspanning leveren om nog te starten nadat de standkachel hem al flink op zn donder heeft gegeven.
Nieuwe accu helpt vaak.
Oke, duidelijk. Zullen we daar eens naar informeren bij de Ford dealer.Joy schreef:Met deze kou halveert de kracht van een accu ongeveer. Om dit probleem te voorkomen moet je een accu nemen die een stuk meer capaciteit heeft. Dan bouw je een buffer in om het verlies van de kou te compenseren.
- Arthur
Informeren? Aandragen bedoel je
Het enige wat veel dealers tegenwoordig alleen nog kunnen is doormeten en ff aan de computer hangen... verder komen ze niet zou je bijna zeggen 

-
Ik heb eigenlijk geen idee hoe een standkachel werkt? Wat ik wel weet, dat je genoeg brandstof in je tank moet hebben om er gebruik van te kunnen maken. Minder dan een 5e in je tank en het feest is over.
De F10 staat in ieder geval iedere ochtend lekker warm op me te wachten.
De F10 staat in ieder geval iedere ochtend lekker warm op me te wachten.
- Arthur
Waarvoor gebruikt een standkachel eigenlijk stroom? Voor het aanslaan? Dat moet de accu aankunnen, verder loopt dat ding (bij de V70 van m'n broer) toch gewoon op de brandstof (diesel)?
- Gijs.
Da's een goeie vraag eigenlijk. In principe loopt die ook bij de Mondeo gewoon op diesel dacht ik ja. Het laten aanslaan van de standkachel zal toch niet zoveel stroom kosten?Arthur schreef:Waarvoor gebruikt een standkachel eigenlijk stroom? Voor het aanslaan? Dat moet de accu aankunnen, verder loopt dat ding (bij de V70 van m'n broer) toch gewoon op de brandstof (diesel)?
-
Aanjager voor het interieur gebruikt natuurlijk stroom. Misschien zit daar ergens een storing in?
-
OmArthur schreef:Waarvoor gebruikt een standkachel eigenlijk stroom? Voor het aanslaan? Dat moet de accu aankunnen, verder loopt dat ding (bij de V70 van m'n broer) toch gewoon op de brandstof (diesel)?
-A: de ontsteking te realiseren zodat de brander daadwerkelijk gaan branden
-B: de electrische waterpomp aan te drijven die het verwarmde water laat circuleren
-C: het kleine brandstofpompje aan te drijven wat brandstof van de tank naar de brander brengt
-D: om na voorvervarming de interieur ventilator aan te drijven die de warmte het interieur in brengt
Optioneel ook nog afhankelijk van auto
-E: om voeding op de hele verwarmingsmodule te zetten zodat de afsluitkleppen in de luchtbuizen zich openen, zodat punt C mogelijk wordt.
PS op OEM accu's wordt drastisch beknibbeld. Heb nergens last van met een Varta Silver Dynamic 85Ah en een Eberspacher B/D4.
Mijn ervaring is dat dealers NIETS met standkachels kunnen, rij gewoon even naar een standkachelboer toe, die hebben het vaak zo geregeld. Heb met Audi's (Webasto), m'n Mercedes (Webasto) en de Eberspacher in de Trafic goede ervaringen met http://technocomfort.nl/ maar bij jou in de buurt zit anders vast wel een concullega van ze.
- wjn
En als die accu idd zo leeg is geweest --> nieuwe erin. Een autoaccu overleeft dat soort geintjes helaas niet (dwz. doet het heus nog wel, maar er is serieus capaciteit weg. En dat heb je voor je standkachel + daarna starten wel nodig.)
Trouwens ik kan / kon de standkachel rustig een uur laten draaien zonder problemen, maar daarna moet je wel lang genoeg rijden om 'm weer helemaal op te laden. Reken maar op een uurtje of 2 voordat je accu weer een beetje opgeladen is. Gebeurt dat niet, dan wordt de accu elke dag een beetje leger, totdat ie helemaal leeg is en je niet meer kunt starten.
Trouwens ik kan / kon de standkachel rustig een uur laten draaien zonder problemen, maar daarna moet je wel lang genoeg rijden om 'm weer helemaal op te laden. Reken maar op een uurtje of 2 voordat je accu weer een beetje opgeladen is. Gebeurt dat niet, dan wordt de accu elke dag een beetje leger, totdat ie helemaal leeg is en je niet meer kunt starten.
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Bij mijn V70 stel je de gewenste vertrektijd in, en wordt er berekend hoeveel tijd er nodig is om op 20 graden te komen. Van -20 naar 20, daar heeft ie dus erg veel tijd voor nodig, als tie t al haalt... Zeker met een wat oudere accu leidt dat tot problemen... (dus ook al een paar keer lege accu gehad
)
Met deze temparaturen zet ik dan tegenwoordig ook zelf ca. 20 minuten voor vertrek de standkachel aan. Zijn de ruiten ontdooid en het interieur niet ijskoud, motor op bedrijfstemparatuur.
Wel vreemd eigenlijk dat er met al die electronica de standkachel niet tijdig afkapt word, zodat je nog kunt voorgloeien/starten.

Met deze temparaturen zet ik dan tegenwoordig ook zelf ca. 20 minuten voor vertrek de standkachel aan. Zijn de ruiten ontdooid en het interieur niet ijskoud, motor op bedrijfstemparatuur.
Wel vreemd eigenlijk dat er met al die electronica de standkachel niet tijdig afkapt word, zodat je nog kunt voorgloeien/starten.
-
Een goeie standkachel is daar ook tegen beveiligd. Zit aangesloten op het reservelampje, en de mijne kapt ermee als de accu onder 10,5V komt. Is 1x gebeurd, parkeerlicht vreet toch best stroom als er een ambu achter hangt 

- Arthur
@Steve: duidelijk
D'r komt dus idd het 1 en ander bij aan stroomgebruikers, niet aan gedacht 

-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Hier het zelfde probleem maar dan door gps logger die de accu leeg trekt. Nieuwe accu help bij ons voor een poosje, maar meestal is het de volgende winter weer iedere keer gezeur met start problemen. Wij hebben inmiddels binnen een accu staat zodat deze op tempratuur blijft, met een fatsoenlijk handvat en startkabels. En als het nodig is gaat de accu aan de druppellader.