Dit is de Mini-killer van Audi A1

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Joop

Re: Dit is de Mini-killer van Audi A1

Bericht door Joop » 21 feb 2011, 18:29

Sjoerd MP BMW schreef:Iets voor D-F om Polo en A1 samen aan de tand te voelen?!
Lijkt me wel een leuk vergelijkend 180PK-sterk-warenonderzoek binnen de VAG gelederen...

...pak dan de Seat Ibiza 1.4 TSI Ibiza SC Cupra (180PK evt. in Bocanegra uitvoering) en de Skoda Fabia 1.4 TSI (180PK) ook gelijk even mee...

Snipe

Bericht door Snipe » 21 feb 2011, 21:53

Sjoerd MP BMW schreef:Iets voor D-F om Polo en A1 samen aan de tand te voelen?!
Mwah. De A1 is al getest, dus voorlopig even wat minder interessant. Het enige dat me wel zou interesseren is Polo GTI vs. A1 TFSI 185 pk, maar door het prijsverschil weet je eigenlijk bij voorbaat de uitkomst wel.
En dan maakt het niet uit of dat prijsverschil komt omdat de Audi duur is, de Volkswagen goedkoop of de belastingen hoog, want het feit wordt er niet anders van.

JP

Bericht door JP » 02 feb 2012, 23:36

De keizer van de compacte klasse

21-12-2011

Afbeelding
In ieder geval komt het merk nu met een supergave A1: de A1 Quattro. Je moet er snel bij zijn, want Audi bouwt maar 333 exemplaren.

Onder de motorkap van de A1 Quattro vind je een 2,0 liter TFSI-motor met 256 pk. Daarmee sprint de Audi in 5,7 seconden naar de 100 en de topsnelheid is 245 kilometer per uur. Het maximale koppel van 350 Nm is aanwezig tussen 2500 en 4500 toeren per minuut.
De auto is standaard voorzien van een zesversnellingsbak met hydraulisch bediende koppeling. Er is nog wel meer standaard, want Audi heeft besloten om de volledige oplage van 333 exemplaren te voorzien van vrijwel alle leverbare opties, inclusief xenon, automatische airco, Bose geluidssysteem met 14 speakers, alarm en Audi Connect, een systeem waarmee je je auto omtovert tot mobiele hotspot.

Voor het uiterlijk van de A1 Quattro heeft Audi nog eens goed naar de Clubsport gekeken, een eenmalige uitspatting met ruim 500 pk. De Quattro is leverbaar in één kleur, Gletsjerwit metallic, gecombineerd met een dak in hoogglans zwart. Verder zie je rode strips in de koplampen, speciale bumpers, een grote achterspoiler en misschien wel de mooiste wielen die je ooit op een Audi hebt gezien.

De prijs van deze A1 is nog niet bekend, maar we hebben het vermoeden dat die nogal stevig zal zijn.
Afbeelding
Afbeelding

...en nu is er inmiddels al een prijsindicatie van PON....
Autovisie schreef:Wie op de accessoirelijst van de Audi A1 zowat alle hokjes aanvinkt gaat net over de halve ton heen. Daarmee heb je nog niet de duurste Audi A1 aller tijden. Die komt later dit jaar in de vorm van de A1 Quattro. De richtprijs van de importeur ligt op 70.000 euro. Voor dat bedrag heb je dan wel een unieke A1, want de oplage bedraagt slechts 333 stuks en niet iedereen in Nederland zal dat astronomische bedrag voor de kleine hatchback over hebben
:duck:

Bron: Autotelevisiegraaf

Joy

Bericht door Joy » 02 feb 2012, 23:52

Compleet mesjogge als je het mij vraagt. 70 mille...

Snipe

Bericht door Snipe » 03 feb 2012, 00:01

Tja, ik weet niet. Ik reed laatst in een auto die vier keer zo duur is, maar die had niet vier keer zo veel vermogen. Natuurlijk is het een hoog bedrag, daar zal niemand het mee oneens zijn. Maar waar koop je verder zo'n compacte auto met 256 pk en vierwielaandrijving?

Joy

Bericht door Joy » 03 feb 2012, 00:11

Tja, maar of dat idee dan 27.000 euro meer waard is dan een beter uitgeruste Golf R?

allen

Bericht door allen » 03 feb 2012, 00:14

Oogt imho prachtig. Met name die wielen! Wel jammer dat de wagen afgeladen wordt met opties. Maar goed, Audi rijders zullen doorgaans weinig hebben met gewichtsbesparing. Die gaan voor de looks. :mrgreen:
Prijs is heftig...

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Bericht door maarten22 » 03 feb 2012, 00:21

Doe het dan gelijk goed en koop zo iets:
Afbeelding

MTM A1 met een bescheiden 500 pk.

Snipe

Bericht door Snipe » 03 feb 2012, 00:24

Joy schreef:Tja, maar of dat idee dan 27.000 euro meer waard is dan een beter uitgeruste Golf R?
Maar een Audi is premium ;-)
En er zullen ook wel mensen kicken op het idee dat er over de hele wereld maar 332 mensen zo'n zelfde auto hebben.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 03 feb 2012, 13:00

Snipe schreef:
Joy schreef:Tja, maar of dat idee dan 27.000 euro meer waard is dan een beter uitgeruste Golf R?
En er zullen ook wel mensen kicken op het idee dat er over de hele wereld maar 332 mensen zo'n zelfde auto hebben.
Er komt er een in de showroom bij Van den Udenhout in Eindhoven te staan.....

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 feb 2012, 13:04

Snipe schreef:
Koop dan 'n Lada, klaar. :D

Hielke

Bericht door Hielke » 03 feb 2012, 13:08

Net als de nieuwe A en B Mercedessen, LELIJKE hokken!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 feb 2012, 13:10

Hielke schreef:Net als de nieuwe A en B Mercedessen, LELIJKE hokken!
Je krijgt er gewoon 'n Puntoofd van!

JP

Bericht door JP » 03 feb 2012, 13:10

maarten22 schreef:Doe het dan gelijk goed en koop zo iets:
Afbeelding

MTM A1 met een bescheiden 500 pk.
Die gaat aardig van kiet !

TLRS

Bericht door TLRS » 03 feb 2012, 13:47

Snipe schreef:Maar waar koop je verder zo'n compacte auto met 256 pk en vierwielaandrijving?
Bij Subaru natuurlijk! Maar das bananen met walnoten vergelijken. Rwd of 4wd is er te weinig in de leuke kleine en lichte wagentjes..

Luc B

Bericht door Luc B » 03 feb 2012, 18:49

TLRS schreef:
Snipe schreef:Maar waar koop je verder zo'n compacte auto met 256 pk en vierwielaandrijving?
Bij Subaru natuurlijk! Maar das bananen met walnoten vergelijken. Rwd of 4wd is er te weinig in de leuke kleine en lichte wagentjes..
Subaru Justy misschien , geen enkele impreza is echt compact. Zelfs die laatste hatchbak niet. Een Subaru Justy misschien , maar daar mis je de 256 PK.. en is al behoorlijk gedateerd.

Gisteren zag ik er een staan en ik moet zeggen dat deze mij een behoorlijk stuk beter kan bekoren als de mini. Interieur van die mini doet mij altijd denken aan het interieur van een 206. Overal dat harde plastic, dashboard, deurpanelen etc etc. Krijg absoluut geen warm gevoel in een mini. Waar je ook tegenaan tikt het klinkt goedkoop. Bij de a1 is dit gewoon een behoorlijk sprong beter. De prijs slaat zich echter totaal mis, echt achterlijk.

Helaas niet kunnen rijden maar qua zicht zou deze het voor mij al winnen van de mini.

Marc R

Bericht door Marc R » 08 feb 2012, 21:06

Voor de gein ff geinformeerd naar de verkoopprijs van die gelimiteerde A1 Clubsport Quattro (333 stuks)...

Daar willen ze 55k voor hebben.....ammenooitnie...voor een A1... :gek:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 08 feb 2012, 21:48

Luc B schreef:
TLRS schreef:
Subaru Justy misschien , geen enkele impreza is echt compact. Zelfs die laatste hatchbak niet. Een Subaru Justy misschien , maar daar mis je de 256 PK.. en is al behoorlijk gedateerd.

Gisteren zag ik er een staan en ik moet zeggen dat deze mij een behoorlijk stuk beter kan bekoren als de mini. Interieur van die mini doet mij altijd denken aan het interieur van een 206. Overal dat harde plastic, dashboard, deurpanelen etc etc. Krijg absoluut geen warm gevoel in een mini. Waar je ook tegenaan tikt het klinkt goedkoop. Bij de a1 is dit gewoon een behoorlijk sprong beter. De prijs slaat zich echter totaal mis, echt achterlijk.

Helaas niet kunnen rijden maar qua zicht zou deze het voor mij al winnen van de mini.
Het is ook de bedoeling om het stuur in je handen te nemen ipv op het dashboard te tikken... :bag:
Auto is om te rijden, niet om het dash te aaien...

JP

Bericht door JP » 08 feb 2012, 21:50

Marc RS4 schreef:Voor de gein ff geinformeerd naar de verkoopprijs van die gelimiteerde A1 Clubsport Quattro (333 stuks)...

Daar willen ze 55k voor hebben.....ammenooitnie...voor een A1... :gek:
Das al 15k€ minder dan de richtprijs 1 week eerder;
JP schreef:[(...)
Autovisie schreef:Wie op de accessoirelijst van de Audi A1 zowat alle hokjes aanvinkt gaat net over de halve ton heen. Daarmee heb je nog niet de duurste Audi A1 aller tijden. Die komt later dit jaar in de vorm van de A1 Quattro. De richtprijs van de importeur ligt op 70.000 euro. Voor dat bedrag heb je dan wel een unieke A1, want de oplage bedraagt slechts 333 stuks en niet iedereen in Nederland zal dat astronomische bedrag voor de kleine hatchback over hebben
:duck:

Bron: Autotelevisiegraaf

Snipe

Bericht door Snipe » 08 feb 2012, 22:04

indobesar schreef:Het is ook de bedoeling om het stuur in je handen te nemen ipv op het dashboard te tikken... :bag:
Auto is om te rijden, niet om het dash te aaien...
Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Een Mini rijdt tien keer beter dan een A1, maar in de Audi kun je inderdaad stukken lekkerder met het dashboard knuffelen.

Dat neemt niet weg dat ik wel heel benieuwd ben naar die Quattro..!

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 09 feb 2012, 00:45

Juust um! Ik ben niet zo'n knuffelaar! Doe ik wel met bomen... euh vrouwen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 feb 2012, 11:19

Evo heeft de A1 Quattro getest. Ik moet zeggen dat mijn enthousiasme compleet gekoeld is. Het is vooral heel erg onderstuurd, dan neutraal en als je dan al helemaal klaar bent met 't gezeik, pas dan duwt 'ie wat vermogen naar de achterwielen.

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... attro.html

Links remmen en rijstijl aanpassen wil op sneeuw nog wel wat gaan helpen denk ik, maar verder is 't qua setup not my cup of tea, zo lijkt 't. Dit wordt een kleine RS5. Je kunt er vreselijk hard mee, maar na een paar rondjes circuit ga je je als ervaren rijder snel (!) vervelen.

LOL @ reactie:
Is this the quality of video EVO readers are left with after Chris Harris?? If he's not going to say anything it would be better to film the car as opposed to his chin(s)
:TV kijken:

Tom

Bericht door Tom » 17 feb 2012, 11:31

Waarom staat er Mini killer in de titel? :D

Snipe

Bericht door Snipe » 17 feb 2012, 11:40

Dennis Cavallino schreef:Evo heeft de A1 Quattro getest. Ik moet zeggen dat mijn enthousiasme compleet gekoeld is. Het is vooral heel erg onderstuurd, dan neutraal en als je dan al helemaal klaar bent met 't gezeik, pas dan duwt 'ie wat vermogen naar de achterwielen.
Chris Harris heeft er ook mee gereden: http://www.pistonheads.com/roadtests/do ... 47&i=25210

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 feb 2012, 12:01

Chris zegt hetzelfde als dat ik als kijker van 't Evo-filmpje ook al kon concluderen.

Wel leuk dat ook hij de RS5 erbij haalt, maar dan met sper achter.
In de A7 vond ik 't Quattro systeem erg fijn en die is ook leverbaar met een sperdiff achter. Dan krijg je gewoon een leuke auto.

Het wordt tijd dat Quattro Gmbh de A1 Quattro onder handen neemt, want uit de tekst van Chris Harris begrijp ik dat de S1 en RS1 er zeker gaan komen. En een Allroad versie. Het maakt niet uit, als die maar wel RWD-bias meekrijgen vanaf de basis, ipv dit FWD-Haldex systeem. Leuk genoeg voor velen, maar niet voor mij.

Plaats reactie