Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door RVV » 28 jan 2012, 14:21

LOL@laatste zin :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 jan 2012, 14:57

@ alt, maar in het hele verband snap ik die laatste zin dus niet(?) Moet dat niet autochtone dames zijn?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 jan 2012, 15:25

Intussen gaat het US schulden plafond weer omhoog.............1,2 biljoen erbij :? :shock:

http://www.nytimes.com/2012/01/27/us/po ... -rise.html

http://topics.nytimes.com/topics/refere ... index.html

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 jan 2012, 16:16

Yep en als ze zo door gaan is dat plafond al bereikt voor de verkiezingen, dat kan dus nog leuk worden. Krijgen we nog een rondje politieke ruzie tijdens de verkiezingen, verhogen of niet.

alt

Bericht door alt » 28 jan 2012, 16:18

Autochtone dames, Robin je hebt gelijk!

Fernando

Bericht door Fernando » 29 jan 2012, 22:19

businessinside.com
A few months ago, the PVV announced they had commissioned a report from British financial consultancy firm Lombard Street Research on the economic consequences of staying in the Eurozone versus returning to the guilder.

That report is about to be published "within days". It will prove to be highly explosive material. And the PVV will do all it possibly can to make sure it receives a lot of media attention. It may tear down the incumbent government, which is a heavy advocate of all things Europe, and which will have to quit once the PVV support dies, but for that party that's not the no. 1 concern.

Read more: http://theautomaticearth.blogspot.com/2 ... z1kss8Qmyw
Ben erg benieuwd wat nou de precieze uitkomst van dat onderzoek is, kan me niet voorstellen dat het goedkoper is om naar de gulden terug te keren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 jan 2012, 08:36

Eerdaags gaat Facebook naar de beurs en derhalve met de billen bloot.

Het zal mij benieuwen of het daarmee een blijvertje creëert...

Van 't weekend las ik een interessant artikel in 't NRC over de kans die Europa kan pakken als 't overstapt op Euro obligaties. Ik hoop dat meer bewindvoerders dat hebben gelezen. Het klinkt als dé truc voor een herstel op Europese bodem.

Peric

Bericht door Peric » 30 jan 2012, 09:28

romo schreef:Intussen gaat het US schulden plafond weer omhoog.............1,2 biljoen erbij :? :shock:

http://www.nytimes.com/2012/01/27/us/po ... -rise.html

http://topics.nytimes.com/topics/refere ... index.html
Ja, kan iemand mij dat uitleggen?
Amerika staat er zogenaamd beter voor dan Europa. Maar hoe kan dat dan als ze elke keer weer het schuldenplafond moeten verhogen?
Kijk, ik kan het spelletje wat zij spelen ook hoor als wij ook elke keer weer geld bij kunnen drukken. Wat is het dan nog waard als je maar blijft printen?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 jan 2012, 09:37

USA zit in een diepe crisis, dat zullen ze ook nog wel ff blijven. Dus al 't geluk over dat 't "beter" gaat moet je wel telkens in perspectief zetten.

Het positieve is waarschijnlijk dat 1,2 biljoen over 30 jaar zoiets is als 1200 Dollar nu. :)
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 30 jan 2012, 09:44, 3 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 jan 2012, 09:37

Fernando schreef:businessinside.com
A few months ago, the PVV announced they had commissioned a report from British financial consultancy firm Lombard Street Research on the economic consequences of staying in the Eurozone versus returning to the guilder.

That report is about to be published "within days". It will prove to be highly explosive material. And the PVV will do all it possibly can to make sure it receives a lot of media attention. It may tear down the incumbent government, which is a heavy advocate of all things Europe, and which will have to quit once the PVV support dies, but for that party that's not the no. 1 concern.

Read more: http://theautomaticearth.blogspot.com/2 ... z1kss8Qmyw
Ben erg benieuwd wat nou de precieze uitkomst van dat onderzoek is, kan me niet voorstellen dat het goedkoper is om naar de gulden terug te keren.
Verplicht leesvoer voor iedereen vind ik. Niet dat ik zo'n groot fan ben van de PVV, maar als je goed leest wat men daar zegt, dan wordt 't heel lastig om in Den Haag, Brussel en Berlijn aan de bevolking uit te leggen dat de invoering van de Euro goed is geweest.

Zelf heb ik al vaak gezegd dat de Euro ons koopkracht heeft gekost en dat het aan de basis heeft gestaan van de huidige economische situatie hier.

Toch sta ik er nog steeds met mixed feelings tegenover:
- Of we kappen met Europa en de Euro.
- Of we gaan all the way met Europa

..en dus ook met de Euro en we kappen met Den Haag (en op den duur ook ons 'land', want we zijn ten slotte allemaal globalisten anno 2012).
Dat laatste lijkt mij 't mooiste. Dat eerste het meest zorgwekkend, maar het is wel leuk om nog even die mensen te dissen die ons dit alles hebben aangedaan.... dat waren een stelletje nietsnutten.
Ergens hoop ik dat we gaan voor Europa 2.0 en dat we een mooie harmonieuze samenleving creëren vol vrijheid, positieve ontwikkeling en kansen, maar vooral met een stabiele balans tussen werken en genieten.

Terug naar de Gulden is terug naar:
- nationalisme
- protectionisme
- grenzen (en dus verre van Vrijheid, waar de PVV zogenaamd voor staat)
Dan ben je niet zo ver meer verwijderd van de middeleeuwen...
Bouw overal een hek, een muur en grensposten. Je wereld wordt dan opeens weer heel klein.

De ellende is dat de PVV hierachter zit en niet de VVD of D66 ofzo.

Daarnaast staat de SP op dit moment bovenaan de peilingen. Als dat zo doorgaat dan kunnen we vooral meer belastingen gaan betalen om allerlei stompzinnige ideeën en maatregelen van ze in te gaan voeren die in de basis goed zijn bedoeld, maar totaal verkeerd uit zullen pakken en iedere vorm van economische ontwikkeling de kop in zullen drukken.

Ik heb er geen goed gevoel bij. De man of vrouw met een visie die mij aanspreekt ontbreekt op dit moment.

Elise

Bericht door Elise » 30 jan 2012, 10:05

alt schreef:Even terugkomend op de Poolse uitzendkrachten.
ik ben erg gelukkig met mijn Poolse uitzendkrachten, na jaren autochtone uitzendkrachten en vaste krachten gehad te hebben, ben bekeerd tot Poolse.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je veel liever hard werkende Poolse mensen in dienst hebt dan de klagende Nederlanders. Het zal je bedrijf alleen maar ten goede komen.
Dus niets ten nadele van de Polen, maar voor Nederland is dat natuurlijk een hele slechte oplossing.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 30 jan 2012, 12:15

@ Dennis

Interessant leesvoer bij die link die je post.

Mijn mening:

De euro is een mislukt drama, al willen de meeste politici ons anders doen geloven. Inderdaad zoals genoemd op die link: het is net een religie. Als het goed gaat is het de hemel maar als het slecht gaat wordt hel en verdoemenis gepredikt. Angst aanjagen voor het alternatief, dat is ook hun enige alternatief nog. De euro zou ons veel voorspoed hebben gebracht. Maar harde feiten en cijfers daarover heb ik nog niet gehoord. En als alles niet meer werkt halen we als euro-politici gewoon weer het angstbeeld van oorlog erbij.

Een gezamelijke munt kan wel werken maar dan moet je ook alle macht overdragen aan een centraal orgaan, zoals in Brussel. Alleen dan kun je grensoverschrijdend eenduidig beleid maken waarmee je cultuurverschillen deels kunt omzeilen.

Maar wil je dat niet en hebben lokale regeringen nog steeds veel te vertellen (zoals bijvoorbeeld over hun eigen begroting), dan is een gezamelijke munt vroeg of laat gedoemd te mislukken. Het gaat dan uiteindelijk altijd ergens mis waardoor de rest ervoor moet opdraaien.

Het nadeel van onze parlementaire democratiëen is dan ook nog eens dat van onze politici er weinigen echt vakkundig is op economisch vakgebied en door de eeuwige compromissen die er altijd moeten wordne gesloten in ons systeem er geen grote problemen (kunnen) worden opgelost. Een dergelijke crisis als deze kan niet met 'poldermodel-oplossingen' worden aangepakt, dan moet je hele duidelijke (en voor velen pijnlijke) keuzes kunnen maken. Dan moet je zelfs revolutionaire oplossingen durven door te voeren.

Ik kom net terug uit Dubai. Geen democratie zoals wij die kennen maar een heersende familie die het voor het vertellen heeft. Voldoet niet aan ons bijna heilige ideaal van een democratie maar het voordeel is wel dat er veel meer daadkracht is aangaande staatsbeslissingen. Misschien achteraf niet altijd de juiste beslissingen maar er worden in ieder geval beslissingen genomen die vervolgens met grote voortvarendheid worden uitgevoerd. Dat is in mijn optiek beter dan ons gepolder. Hier wordt de hete brij alleen maar vooruitgeschoven, ondeskundig als onze 2e kamer vaak is en altijd heerlijk vertraagd door allerlei partijen, belangengroepjes en andere clubjes die hun eigen belangen en meninkjes zeer belangrijk achten. Als land staan we al tijden stil in onze ontwikkeling, we komen geen stap vooruit.

Ik ben helaas alle vertrouwen kwijt in onze politici, van links tot rechts. Van PVV tot SP, van VVD tot PvdA. Het is allemaal niks. We hebben nu zogezegd een liberaal kabinet. Er is werkelijk niets van te merken, in bepaalde opzichten (internet...) gaat onze vrijheid zelfs hard achteruit. Dus of de SP nu hoog in de peilingen staat, de PVV of dan weer de VVD.... het interesseert me werkelijk niets meer. Het is 1 pot nat, allen ondeskundig tot en met en waaiend met alle politieke winden mee, loerend naar de peilingen. Principes en standpunten zijn er niets waard, aangezien ze de week erna zo 180 graden anders kunnen zijn.

Maar ik ben ook geen voorstander meer van de democratie zoals wij die kennen. De gemiddelde stemmer (of zeg maar 95%) heeft veels te weinig kennis van veel gebieden om daar een goede mening over te kunnen vormen. De beroemde uitspraak van Churchill over het beste argument tegen democratie ("5 minuten praten met de gemiddelde kiezer") is maar al te waar.

Ik ben voorstander van een technocratisch bewind. Minder directe democratie en inspraak, minder partijpolitiek maar een club deskundige mensen die zijn gekozen op basis van hun kennis en ervaring en niet op basis van hun partijlidmaatschap.

Ik ga ook niet weer stemmen zolang we ons huidige systeem aanhangen durf ik wel te stellen. Ik gun mijn stem niet langer aan dat soort incompetentie daar in Den Haag. Ik wil niet mede verantwoordelijk worden gehouden voor een groep incompetente inbecielen in de 2e kamer, van welke partij dan ook.

TLRS

Bericht door TLRS » 01 feb 2012, 01:01

Veel wijze woorden, zeker weten. Voor mijn gevoel is onze democratie inderdaad een soort beleid met vectoren alle kanten op gericht (de partijen) en het netto resultaat is nagenoeg niets maar wel geouwetakkebos over niets. En dan daar nog op de Europese commissie? kost een boel, nog meer regels, ideeën en meningen, onderzoeken etc.

De theorie over een democratie is mooi maar de uitvoering is ruk. Kent iedereen het referendum nog over de europese grondwet? wat een lachertje. Wat dat betreft kan zo'n klein en daadkrachtig clubje echt wel wat zijn in mijn ogen. Maar zoals altijd, gaat om de uitvoering..

Oja, ik ben van mening dat de media een bar slechte invloed is op hoe ons land functioneert.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 feb 2012, 08:29

Probleem met een democratie is nou eenmaal dat ze het iedereeen naar de zin willen maken. Dan hou je dat gedoe over en weer. Een daadkrachtiger regime zoals Wouter aanhaalt in Dubai is wel een idee maar dan moet je ook rekening houden met wat meer 'collateral damage' wat de meesten niet erg vinden, tot ze zelf het doelwit zijn :)

Dennis noemt de eurobonds nog even, zo goed zie ik die kansen van eurobonds eigenlijk niet. Je spreid het financieringsrisico over heel europa, dus rentes omlaag. Maar dat betekend wel dat wij daar voor meer betalen gaan. Het lost het eigenlijke probleem niet op. Feitelijk is het niet zo heel veel anders als wat we nu aan het doen zijn, nu geven we die noodhulp zo, terwijl we het met de eurobonds op die manier doen. IMHO moeten ze eerst de echte problemen oplossen en dan worden eurobonds pas interressant. Doen ze dat niet dan is het een dood of de gladiolen oplossing, net als die andere plannetjes EFSF/ESM, kwestie van tijd voor dat ook de mist in loopt of onbetaalbaar word, en dan kan je als Europa ineens geen kant op.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 feb 2012, 09:00

Bert ///M3 schreef:Probleem met een democratie is nou eenmaal dat ze het iedereeen naar de zin willen maken. Dan hou je dat gedoe over en weer. Een daadkrachtiger regime zoals Wouter aanhaalt in Dubai is wel een idee maar dan moet je ook rekening houden met wat meer 'collateral damage' wat de meesten niet erg vinden, tot ze zelf het doelwit zijn :)

Dennis noemt de eurobonds nog even, zo goed zie ik die kansen van eurobonds eigenlijk niet. Je spreid het financieringsrisico over heel europa, dus rentes omlaag. Maar dat betekend wel dat wij daar voor meer betalen gaan. Het lost het eigenlijke probleem niet op. Feitelijk is het niet zo heel veel anders als wat we nu aan het doen zijn, nu geven we die noodhulp zo, terwijl we het met de eurobonds op die manier doen. IMHO moeten ze eerst de echte problemen oplossen en dan worden eurobonds pas interressant. Doen ze dat niet dan is het een dood of de gladiolen oplossing, net als die andere plannetjes EFSF/ESM, kwestie van tijd voor dat ook de mist in loopt of onbetaalbaar word, en dan kan je als Europa ineens geen kant op.
Het grootste voordeel zat 'm volgens die kenner in 't feit dat je dan niet meer kan speculeren op staatsobligaties per land en dat de serieuze belegger terugkeert naar Europa. En dat is goed voor de stabiliteit, gestage groei en lange termijn visie etc..

Je moet het NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag er maar bij pakken, ik kan 't niet zo uitleggen als die man deed. En misschien is 't wel niets en ben ik te goedgelovig.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 feb 2012, 09:10

Ik heb ze wel ergens anders een vergelijk met de VS zien maken. Alleen wat ze daar in vergaten is dat in de VS de rente laag bleef omdat er eigenlijk maar 1 serieuze koper was, en dat was de FED met hun QE programma's. Zo lang die stelselmatig dat spul blijven kopen blijft de rente idd laag. Zelfde idee als wat de ECB hier de laatste tijd deed.

Speculatie op eurobonds en short gaan dmv CDS contracten is trouwens niet onmogelijk, alleen eurobonds zouden een veel groter handelsvolume hebben dus de invloed word minder.

TLRS

Bericht door TLRS » 01 feb 2012, 13:54

Bert ///M3 schreef:Probleem met een democratie is nou eenmaal dat ze het iedereeen naar de zin willen maken. Dan hou je dat gedoe over en weer. Een daadkrachtiger regime zoals Wouter aanhaalt in Dubai is wel een idee maar dan moet je ook rekening houden met wat meer 'collateral damage' wat de meesten niet erg vinden, tot ze zelf het doelwit zijn :)
Dat is zeker het probleem. Wellicht gesterkt omdat men het niet incasseren kan, bijvoorbeeld HRA weg. En zolang NL dat niet kan of niet begrijpt komen we niet veel verder. Maar wie weet.. iets met LOI :bag: haha

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 feb 2012, 16:16

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 feb 2012, 16:25

Dat is net zoiets als nu voorspellen dat er om 14.00 vanmiddag zo'n 700 km zou staan.

Sommigen riepen dit 10 jaar terug al. Er staat gewoon teveel meuk, op locaties die totaal niet geschikt zijn voor het bedrijfsleven. Daarnaast hebben eigenaren veels te weinig geïnvesteerd in hun vastgoed. Wie gaat er nu een pand huren dat al 10 a 30 jaar niet is gerenoveerd. Dat doet niemand. En zelf als gebruiker investeren in een huurpand? Dat was in tijden van schaarste heel normaal, maar de markt is in 10 jaar tijd enorm veranderd en de behoeften van eindgebruikers ook.

Ik heb geen medelijden met de vastgoedmarkt. Ze hadden vrijwel allemaal oogkleppen op. En zij die 't nu redden, die hadden deze situatie 10 jaar terug al begrepen.

romo

Bericht door romo » 03 feb 2012, 16:32

Mee eens, behoudens het feit dat de huidige V V=W crisis nu tot een V-V-V crisis gaat uitgroeien.......

VVV.............

Afbeelding

Maar een walk in the park gaat het zeker niet meer worden.........

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 feb 2012, 16:47

Het is maar net waar je de grafiek op loslaat.

Op economische krimp: zit nog aan 't begin van de 2e V die lang zal duren lijkt mij, de 2e recessie is pas net onderweg. En zoals iedereen voor aanvang van de dubbele dip had voorspeld, gaat die 2e enkele jaren duren.
Op credit crunch (bankencrisis): we zitten aan de vooravond van de 2e V, of hij is net begonnen.
Op vastgoedcrisis/huizenmarkt: Die zit volgens mij in 1 hele lange dip omlaag. Er is geen enkele opleving van de huizenmarkt en vastgoedmarkt geweest in de afgelopen 5 jaar.

romo

Bericht door romo » 03 feb 2012, 16:57

De vastgoed markt ( kantoren en huizen) gaan alleen maar verder het moeras in momenteel............waar het gaat eindigen weet ik niet, maar ik vind het opvallend dat ik nog weinig failliete makelaars kantoren tegenkom in de pers..............kan niet lang meer duren dat daar klappen gaan vallen...........

KoenM

Bericht door KoenM » 03 feb 2012, 18:07

Nog niet?
Hier in de regio zijn er toch al aardig wat omgevallen..
Heb nu even geen tijd om linkjes te zoeken, maar zijn geloof ik al een stuk of 3 grote kantoren dicht, waarvan de eerste al in 2009..

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 feb 2012, 10:17

Wientjes pleit voor algehele nullijn
AMSTERDAM - Het is hoog tijd voor een nationaal akkoord over een nullijn voor iedereen. Dit pleidooi houdt Bernard Wientjes, voorzitter van ondernemersorganisatie VNO-NCW donderdag in een ingezonden brief in dagblad Trouw.

Volgens Wientjes zou het van grote verantwoordelijkheid getuigen ''als de verlamde FNV-bonden de vakbondsrijen in dit zware economische tij zouden sluiten en samen met andere maatschappelijke spelers kiezen voor een solidair akkoord waarbij overheidssalarissen, sociale uitkeringen en marktlonen op nul worden gezet''.
Hervormingen
Dat verdeelt volgens hem niet alleen de pijn, maar levert onmiddellijk ook veel geld op.

''En maakt het mogelijk over te gaan tot echt noodzakelijke hervormingen en niet terecht te komen in weinig productief bekvechten over kortetermijnbezuinigingen'', aldus de werkgeversvoorman.
De nullijn zou volgens hem deel moeten uitmaken van een 'agenda 2012' om Nederland economisch krachtig te laten blijven. Het parlement moet de redding van de euro voluit blijven steunen, vindt hij. Daarvoor zijn ook hier, net als in Griekenland en Spanje, extra bezuinigingen nodig. ''Maar wel op een manier die onze bedrijven en economie niet schaadt.''
Told you so a couple of years ago: Toen er destijds na 5 jaar onderhandelen eindelijk de salarisen met een paar tienden van procent werden verhoogd, zei ik al: Wedden dat dit de laatste salarisstijging is (én er grote ontslagen vallen).

Nu gebeurt dat dus. Daar waar de salarisstijgingen enigszins gelijk aan de inflatie hadden moeten lopen, werd verzaakt. Gaan we dus langdurige ongelijke ontwikkeling zien tussen inflatie en salarissen, met alle gevolgen van dien.

Wat is 't gevolg: exportsucces van NL wordt niet bepaald door onze uurlonen, dus daar winnen we amper iets mee.
Besteding van 't volk stagneert en neemt steeds verder af.
Onze eigen economie verkloten we op deze manier.
Als salarissen en vergoedingen niet meer mogen stijgen, gaan we koppie onder. Het is een neerwaartse spiraal. Het effect ervan zal 10, 15 jaar duren, minstens.

Think the other way around Wientjes. Je doet nu precies wat goed is voor een heeeeele lange crisis. Eikel.

Elise

Bericht door Elise » 09 feb 2012, 10:29

Dennis Cavallino schreef:Wat is 't gevolg: exportsucces van NL wordt niet bepaald door onze uurlonen, dus daar winnen we amper iets mee.
Lees ik het goed dat jij vindt dat onze export NIET afhankelijk is van onze uurlonen?

Plaats reactie