Buiten stallen van een cabrio
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Buiten stallen van een cabrio
Volgens mijn info wel! Dus morgen eerst maar eens kijken bij Allen 

- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Heb een E36 325i uit '95 cabrio 9 jaar buiten laten staan. Kocht 'm in 2001, verkocht 'm in 2010.
Op zich was het geen probleem, er ontstond in herfst & winter wat groene aanslag, vooral rond de achterruit. Om dat te verhelpen zette ik het dak in de wasbox in schuim (liet dat intrekken door vervolgens wielen en carroserie te wassen, en bij het uitspoelen van het dak met "vlekvrij" water (lage druk !!!) de algen eruit gespoeld door spuitpistool op ca 10cm van het canvas te houden en ruim spoelen. De algen waren dan zo bijna wel weg, soms een week later nog een keer herhalen op de plekken die overgeslagen waren. Droog zie je de algen beter dan nat.
Het dak heeft het dus zo tot z'n 15de levensjaar uitgehouden, standaard wordt denk ik op zon 10 a 12 jaar gerekend.
Uiteindelijk was na 15 jaar de plastic tussenlaag in het dak helemaal vergaan en kwam er aan alle kanten uitzetten. Toen het dak uiteindelijk lek was heb ik de auto verkocht, ook omdat er meer dan 300k km mee gereden was, en er electronische kuren kwamen.
Toen het dak lek bleek met een tophoes (Halfords) gewerkt, maar dat was geen echt succes. Woei er soms af, elastiek knapte, veel werk, waar laat je de (natte) troep als je even gaat rijden. Had er later nog "spacers" voor gemaakt, zodat het doek niet op het dak rustte en goed kon ventileren, maar dan had de wind er ook eerder grip op.
Verder zijn er aardig wat bedrijfjes die je dak weer in goede staat te brengen igv verweerd/lek.
Op zich was het geen probleem, er ontstond in herfst & winter wat groene aanslag, vooral rond de achterruit. Om dat te verhelpen zette ik het dak in de wasbox in schuim (liet dat intrekken door vervolgens wielen en carroserie te wassen, en bij het uitspoelen van het dak met "vlekvrij" water (lage druk !!!) de algen eruit gespoeld door spuitpistool op ca 10cm van het canvas te houden en ruim spoelen. De algen waren dan zo bijna wel weg, soms een week later nog een keer herhalen op de plekken die overgeslagen waren. Droog zie je de algen beter dan nat.
Het dak heeft het dus zo tot z'n 15de levensjaar uitgehouden, standaard wordt denk ik op zon 10 a 12 jaar gerekend.
Uiteindelijk was na 15 jaar de plastic tussenlaag in het dak helemaal vergaan en kwam er aan alle kanten uitzetten. Toen het dak uiteindelijk lek was heb ik de auto verkocht, ook omdat er meer dan 300k km mee gereden was, en er electronische kuren kwamen.
Toen het dak lek bleek met een tophoes (Halfords) gewerkt, maar dat was geen echt succes. Woei er soms af, elastiek knapte, veel werk, waar laat je de (natte) troep als je even gaat rijden. Had er later nog "spacers" voor gemaakt, zodat het doek niet op het dak rustte en goed kon ventileren, maar dan had de wind er ook eerder grip op.
Verder zijn er aardig wat bedrijfjes die je dak weer in goede staat te brengen igv verweerd/lek.
- stradale
De mijne staat ook altijd buiten, in weer en wind. De kap houdt zich prima. Twee keer per jaar maak ik het dak grondig schoon met de cabriokit die ik bij de dealer heb gekocht. Daar zit dan ook een impregneerbehandeling bij. Het dak ziet er nog uit als nieuw. Dit najaar heb ik voor het eerst langs de onderrand een klein beetje alg, zoals Spijkerhard ook opmerkte. Komend voorjaar weer even goed reinigen en dan ga ik ervan uit dat het weg is.
Mijn grootste probleem met het schoonhouden van het dak is dat het de favoriete hangplek van een kat is...
Mijn grootste probleem met het schoonhouden van het dak is dat het de favoriete hangplek van een kat is...
- Arthur
Nou, we kunnen het weer ergens anders over hebben, voorlopig. Het was weer eens te mooi om waar te zijn en zonde van m'n vrije dag. Feest gaat niet door.
Het ging om een MG-B. Volledig restaureerd in 2006 (motor, interieur, body, alles eigenlijk) en sindsdien nog geen 2kkm gereden. 1e eigenaar en volledige historie erbij etc, etc. Verhaal van de auto klopte wel maar de restauratie, van iig de body, was ronduit slecht gedaan. Auto roest alweer op de daarvoor bekende plaatsen bij de MG-B, ook ander plaatsen brak de roest alweer door. Het leek wel of ze alleen ff de lak opgeruwd hebben en de spuit erover getrokken. Al met al was het niet wat ik verwachtte en had er het geld niet voor over wat we overeen gekomen waren als de auto in orde geweest was.
Einde oefening dus
Het ging om een MG-B. Volledig restaureerd in 2006 (motor, interieur, body, alles eigenlijk) en sindsdien nog geen 2kkm gereden. 1e eigenaar en volledige historie erbij etc, etc. Verhaal van de auto klopte wel maar de restauratie, van iig de body, was ronduit slecht gedaan. Auto roest alweer op de daarvoor bekende plaatsen bij de MG-B, ook ander plaatsen brak de roest alweer door. Het leek wel of ze alleen ff de lak opgeruwd hebben en de spuit erover getrokken. Al met al was het niet wat ik verwachtte en had er het geld niet voor over wat we overeen gekomen waren als de auto in orde geweest was.
Einde oefening dus

- RVV
Hoho het was wel weer ff gezellig om bij te kletsenen zonde van m'n vrije dag.

- Arthur
- RVV
Ik plaag je maar 

- Joy
Afgezien van het dak is zo een MG toch ook niet echt een auto die graag buiten staat? Gezien de roestgevoeligheid...
- Arthur
Nee, maar ik wilde het eerst aankijken of de auto me zou bevallen, dus t/m september/oktober had hij buiten moeten staan. Als het dan echt wat voor mij geweest zou zijn dan had ik een stalling gehuurd. Staan hier in de buurt wel garageboxen te huur. Ik ga hiervoor niet verbouwen. Prijs van de auto was niet gek voor een "gerestaureerde" 1e eigenaar auto. Dan had ik na een jaar zonder (financiele) pijn weer afscheid kunnen nemen. Had het id dat de beste man zelf ook niet goed wist wat 'ie ermee aan moest toen we hem erop wezen. M'n zwager was mee, die is technisch goed onderlegd, en heeft zelf een MG-B 

- Joy
Een buurman 3 huizen verder heeft er ook in de garage staan. Volledig gerestaureerd door hemzelf. Het is wel een auto waar je nooit klaar mee bent. Nadeel (of charme) van zo een danig oude auto.
- Arthur
Zou kunnen. Die van m'n zwager verkeert zeker niet in concoursstaat maar is wel zo goed als roestvrij en technisch okay. Ik heb niet het id dat hij er constant mee bezig is. Maar goed, gepasseerd station 

- dvh
Dan kan een Opel GT alleen maar meevallen 
- Arthur

Z4 ook al het 1 en ander over gehoord dus een Opel GT zou maar zo kunnen

-
Een goed onderhouden MGB kan zeker wel probleemloos blijven functioneren. De wagen kan ook gerust buiten blijven staan, maar dan zie je deze nog net niet dagelijks aftakelen. Garages aan jullie kant van de wereld kosten niets, dus dat zou ik dan maar gelijk huren als je zo'n wagen koopt.
Overigens wel prachtauto's. Vind zelf een GT dan nog iets mooier.
Overigens wel prachtauto's. Vind zelf een GT dan nog iets mooier.