Nederland gaat naar de haaien
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Nederland gaat naar de haaien
Idd, Luco!
- Joy
Zuslief geeft les op een basisschool. Die is meer dan 40 uur in de week aan het werk. Les geven van 8u tot 15:30u. Vervolgens tot half 6 maakwerk van kinderen nakijken. En dan in de avond vaak nog werk voorbereiden waar de kinderen de volgende dag mee aan de slag kunnen. Daarnaast nog sportdagen, bijscholing, uitjes met de klas en rapportbesprekingen of ouderavonden.
En daarnaast nog de probleemkinderen die alle energie van je opslurpen omdat er thuis geen handhaving is. Daar komt nog eens bij dat kinderen je als vertrouwenspersoon gaan zien en verhalen met je delen over hun thuissituatie die je liever niet had gehoord.
Of politie die op een sportdag een kind komt ophalen omdat z'n vader naar hem op zoek is om 'm kwaad te doen ivm relatieproblemen met moeders.
Als je denkt dat deze mensen profiteurs zijn door te gaan staken dan heb je het toch wel aardig mis.
En daarnaast nog de probleemkinderen die alle energie van je opslurpen omdat er thuis geen handhaving is. Daar komt nog eens bij dat kinderen je als vertrouwenspersoon gaan zien en verhalen met je delen over hun thuissituatie die je liever niet had gehoord.
Of politie die op een sportdag een kind komt ophalen omdat z'n vader naar hem op zoek is om 'm kwaad te doen ivm relatieproblemen met moeders.
Als je denkt dat deze mensen profiteurs zijn door te gaan staken dan heb je het toch wel aardig mis.
-
Tom
http://nl.wikipedia.org/wiki/OnderwijzerLuco schreef: Tom, vakantie is misschien wel waar, maar vergeet niet dat in een gemiddelde schoolweek de leraar veel meer werkt dan de lesuren die die geeft, proefwerken voorbereiden en achteraf nakijken gebeurd in veel gevallen in eigen tijd en thuis omdat er geen tijd voor is in de reguliere tijd.
Dus of ze uiteindelijk meer vakantie hebben dan in andere branches geloof ik niet.
Qua stress en druk lijkt het me ook geen gemakkelijk baantje met al die pokkejong in je klassen, want zoals we het er hier ook vaak over hebben dat er steeds minder begrip en respect voor elkaar is, is dat tegenover leraren nog veel erger.
Dan heb ik het niet eens over de ouders van de tokkies die te pas en te onpas de leraar even komen vertellen wat die wel en niet magen is dat niet goedschiks dan kwaadschiks.
41,5 uur per week is incl. nakijkwerk. En 55 vakantiedagen ipv 25. Ieder mag z'n conclusies trekken maar ik snap niet dat je dan gaat staken.Bij een docent is niet meer te spreken van een 36- of 40-urige werkweek. Bij een aanstelling van 1,0 fte heeft de docent een normjaartaak van 1659 uur. Deze normjaartaak levert verdeeld over 40 werkweken een werktijd van 41,5 uur per week op.
Globaal is de verdeling als volgt:
930 contacturen (daadwerkelijk voor de klas staan)
314 groepsgebonden taken (lesvoorbereiding, nakijken, spreekuur)
249 uur niet-groepsgebonden taken (MR, OR, vergaderingen enz.)
166 deskundigheidsbevordering (Cursus, beursbezoek, vakverdieping)
- Luco
Tom, dat is op papier, de praktijk is dat ze meer uren voor de klas staan en dus het nakijkwerk ed in eigen tijd doen.
-
Tom
Ook daar is onderzoek naar gedaan:Luco schreef:Tom, dat is op papier, de praktijk is dat ze meer uren voor de klas staan en dus het nakijkwerk ed in eigen tijd doen.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rwijs.html
Edit: ik waardeer het werk wat ze doen hoor en vind dat leraren recht hebben op een goed salaris. Onderwijs is belangrijk. Maar blijkbaar werkt men dus 38,5 uur per week (omgerekend naar een fulltime job). Dat is minder dan gemiddeld. En dan is dit onderzoek gedaan bij de leraren zelf, die uren uiteraard wat naar boven afronden en zeker niet minder opgeven dan ze in werkelijkheid besteed hebben. Dan kom ik tot de conclusie dat ze hun verworven luxe willen behouden door te protesteren. Logisch (iedereen komt voor z'n eigen hachje op) en is hun goed recht, maar niet realistisch in deze tijd.
- Luco
Tom, blijkbaar lees jij dat onderzoek anders dan ik, wat ik voornamelijk zie is dat ze geleefd worden en er dingen bij inschieten die ze zouden moeten doen en die dus in hun vakantie doen, deskundigheidsbevordering en dingen waar ze dus van "groeien" schieten erbij in omdat andere dingen voor gaan, dus als ze dan nemen waar ze recht op zouden hebben komen ze ver boven de normstelling uit.
Waar haal jij vandaan dat 38,5 uur minder dan gemiddeld is?
De meeste werknemers hebben tegenwoordig een 36 urige werkweek.
Naar boven afronden is wederon jouw interpretatie.
Waar haal jij vandaan dat 38,5 uur minder dan gemiddeld is?
De meeste werknemers hebben tegenwoordig een 36 urige werkweek.
Naar boven afronden is wederon jouw interpretatie.
- RVV
Maargoed een stratenmaker die 38 uur in de week op zijn knietjes zit heeft het ook zwaar. Zo is het overal wel wat.
-
Tom
http://www.steunpuntwse.be/view/nl/2467504Luco schreef: Waar haal jij vandaan dat 38,5 uur minder dan gemiddeld is?
41,1 uur bij voltijd.
T.o.v. 38,5 uur bij leraren.
Je mag ook toegeven dat je ernaast zit.
-
TLRS
Sommige leraren steken zeker wel veel meer tijd in hun werk. Vergeet niet dat er een boel zijn die het doen uit een bepaalde overtuiging.
- Luco
O dat wil ik best hoor, maar als ik naar diverse branches kijk is het tegenwoordig toch allemaal een 36 urige werkweek, dan vind ik 41,1 gewoon vreemd.Tom schreef:http://www.steunpuntwse.be/view/nl/2467504Luco schreef: Waar haal jij vandaan dat 38,5 uur minder dan gemiddeld is?
41,1 uur bij voltijd.
T.o.v. 38,5 uur bij leraren.
Je mag ook toegeven dat je ernaast zit.
Ander onderzoekje
Hoeveel uren werken we in Nederland?
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - Snelle weergave
Voltijdwerknemers in Nederland werken gemiddeld 1651 uur. Dit zijn de tussen werkgevers en werknemers overeengekomen arbeidsuren, verminderd met ...
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Over en weer argumenten....
Toch zit ik in dit verhaal meer in Tom's kamp. Heeft ook te maken misschien met het feit dat m'n oma onderwijzeres was en ik 4 ooms en 1 tante heb/had die ook onderwijzer/leraar/coordinator weetikveel in het onderwijs zijn.
Je bent zélf onderwijzer geworden, met al z'n plussen en minnen. Als 't tegenzit(alsof dat niet bij de rest van de bevolking/maatschappij anno 2012) gaan staken(terwijl ik 't onderwijsniveau al niet op 'n toppeil vind staan in dit als één van de rijkste landen ter wereld bekend staande land) , dat kan er bij mij net niet in.
Dat had ik ook al met huisartsen. Dit geeft 'n zeer belabberd signaal aan de maatschappij imo.
Toch zit ik in dit verhaal meer in Tom's kamp. Heeft ook te maken misschien met het feit dat m'n oma onderwijzeres was en ik 4 ooms en 1 tante heb/had die ook onderwijzer/leraar/coordinator weetikveel in het onderwijs zijn.
Je bent zélf onderwijzer geworden, met al z'n plussen en minnen. Als 't tegenzit(alsof dat niet bij de rest van de bevolking/maatschappij anno 2012) gaan staken(terwijl ik 't onderwijsniveau al niet op 'n toppeil vind staan in dit als één van de rijkste landen ter wereld bekend staande land) , dat kan er bij mij net niet in.
Dat had ik ook al met huisartsen. Dit geeft 'n zeer belabberd signaal aan de maatschappij imo.
- dvh
36 uur werken ? Pfff... 25-30 p/w is meer dan zat 
- Luco
Uitslover, zit nu gemiddeld op 0 :strong:
- dvh
Hoor het al, je hebt werkpaarden en luxepaarden.. 
- JP
Idem hier...Luco schreef:Uitslover, zit nu gemiddeld op 0 :strong:
- Luco
Bevalt best, alleen vind de bankrekening het een stuk minderdvh schreef:Hoor het al, je hebt werkpaarden en luxepaarden..
- Bert ///M3
240 vrije dagen per jaar hier, telt dat ook? 
- dvh
Klinkt allemaal top 
- Joy
- Downforce Hans
Klant en kwaliteit gericht staat er..................Joy schreef:Luco, naar wat voor soort baan ben je aan het zoeken?
Iets in deze geest?
Calculatie renovatie
- GTRene
whahahaDownforce Hans schreef:Klant en kwaliteit gericht staat er..................Joy schreef:Luco, naar wat voor soort baan ben je aan het zoeken?
Iets in deze geest?
Calculatie renovatie
- Arthur
- Auto: Nr.51
Je kunt er allerlei onderzoekjes bij trekken, Tom, maar m'n vrouw zit nu 2 of 3 jaar in het onderwijs (voortgezet) en heeft een baan voor 16 uur (geloof ik). Nou, het lijkt er meer op dat ze alleen betaald wordt voor die 16 uur. Er gaat wel 3x16 uur tijd zitten in die baan. Nu gaat zij echt niet staken en doet dit werk omdat ze het gewoon leuk vindt. Dat kan ze omdat ik genoeg verdien voor ons leventje. Maar het enige handige wat ik eraan vind is dat ze vrij is als de kids vrij zij, de vakanties dus. Maar een verlofdag tussendoor is niet mogelijk. Verder is ze dag en nacht in de weer voor die klotenschool. Het sis echt niet alleen maar vakantie vieren.
Dat staken hoeft van mij ook niet maar het is echt niet alleen "rozegeur en maneschijn"
@Joy: daar loopt m'n vrouw ook tegenaan, wil je idd niet allemaal weten
Dat staken hoeft van mij ook niet maar het is echt niet alleen "rozegeur en maneschijn"
@Joy: daar loopt m'n vrouw ook tegenaan, wil je idd niet allemaal weten
- GTRene
ik vind dat dat soort onderwijzers e.d. ook best meer mogen verdienen zij zijn ook half opvoeder e.d. !
en dan bedoel ik niet die leraren oid van die hele hoge scholen die verdienen meer dan nodig soms...
maar heb het dan over de gewone scholen normaal onderwijs zeg maar wat verplicht is en misschien meer...de gewone leraren dus man/vrouw
en dan bedoel ik niet die leraren oid van die hele hoge scholen die verdienen meer dan nodig soms...
maar heb het dan over de gewone scholen normaal onderwijs zeg maar wat verplicht is en misschien meer...de gewone leraren dus man/vrouw
- Luco
Ik zit meer aan de opdrachtgevers kant, deze is bij een aannemer.Joy schreef:Luco, naar wat voor soort baan ben je aan het zoeken?
Iets in deze geest?
Calculatie renovatie
Ja Hans er zijn ook ingewikkeldere baantjes dan flesjes en kannen vullen met kraanwater
-
Tom
Oh maar dat zeg ik ook niet... dat geloof ik graag.Arthur schreef: Dat staken hoeft van mij ook niet maar het is echt niet alleen "rozegeur en maneschijn"![]()
Maar het is overal wel iets hé. Vervang lastige kinderen door lastige klanten, zeikende ouders door zeikende baas en huiswerk in je eigen tijd nakijken door overwerk voor deadlines. Same shit. En in vrijwel elke sector gaat het momenteel slecht of moet men bezuinigen.