MX5 met compressor (Weder opbouw 16-03-2012)
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
MX5 met compressor (Weder opbouw 16-03-2012)
Ik zal deze pagina aanvullen zodra er veranderingen zijn
Zo heb ik hem gekocht:
Hier wat foto's van hoe hij er nu bij staat.
Huidige specs:
Type: MX-5 1.8 S-VT NB FL
Kleur: Frozen Anthracite Matt wrap ( origineel: British Racing Green (BRG))
Bouwjaar: 2001
Status: Lopend
Exterieur
- OEM kleine side skirts
- OEM voorbumper lip
- OEM achterbumper lip
- XXR 513 16x8 velgen Offset 0 (wit gespoten rand)
- rem klauwen rood geschilderd
- Lego Drift Charm
- Raceland Coil over set (tijdelijk)
- RVS Sport einddemper
- RVS midden demper
- kleine antenne
- Autokonexion Fender Flares
- Hardtop
- EBC remmen
- Red stuff rem blokken
- Frozen Anthracite Matt Car wrap
- 3M Di-Noc Carbon motorkap en kofferbak
Motor:
- Kenne Bell Twin screw supercharger kit
- Water to Air intercooler
- 460CC high flow Injectoren
- Custom Cold air intake (green)
- Stabilisatie stang
- JOM motorkap lifters
- XTD Stage 3 koppeling
- Mega Squart motormanagement systeem
- Karter filter
- Tweede gasklep
- Forge motorsport Twin piston Blow off valve
- Tech Edge 2J2 WBo2 Wideband Sensor
Interieur:
- A Style houder + meters
- TR LANE Roll kooi
- TR LANE deur bar
- Matten set met MX-5 logo
- TechEdge LX1 display
- Lotus Elise stoelen (herbekleed door All-Stoff)
Planning
- Betere Coil overs
- Sper Diff
- Motor revisie
- Car PC
Meer foto's en info kun je vinden op mijn blog www.superchargedmiata.net
Zo heb ik hem gekocht:
Hier wat foto's van hoe hij er nu bij staat.
Huidige specs:
Type: MX-5 1.8 S-VT NB FL
Kleur: Frozen Anthracite Matt wrap ( origineel: British Racing Green (BRG))
Bouwjaar: 2001
Status: Lopend
Exterieur
- OEM kleine side skirts
- OEM voorbumper lip
- OEM achterbumper lip
- XXR 513 16x8 velgen Offset 0 (wit gespoten rand)
- rem klauwen rood geschilderd
- Lego Drift Charm
- Raceland Coil over set (tijdelijk)
- RVS Sport einddemper
- RVS midden demper
- kleine antenne
- Autokonexion Fender Flares
- Hardtop
- EBC remmen
- Red stuff rem blokken
- Frozen Anthracite Matt Car wrap
- 3M Di-Noc Carbon motorkap en kofferbak
Motor:
- Kenne Bell Twin screw supercharger kit
- Water to Air intercooler
- 460CC high flow Injectoren
- Custom Cold air intake (green)
- Stabilisatie stang
- JOM motorkap lifters
- XTD Stage 3 koppeling
- Mega Squart motormanagement systeem
- Karter filter
- Tweede gasklep
- Forge motorsport Twin piston Blow off valve
- Tech Edge 2J2 WBo2 Wideband Sensor
Interieur:
- A Style houder + meters
- TR LANE Roll kooi
- TR LANE deur bar
- Matten set met MX-5 logo
- TechEdge LX1 display
- Lotus Elise stoelen (herbekleed door All-Stoff)
Planning
- Betere Coil overs
- Sper Diff
- Motor revisie
- Car PC
Meer foto's en info kun je vinden op mijn blog www.superchargedmiata.net
Laatst gewijzigd door superchargedmiata op 16 mar 2012, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
Re: MX5 met compressor
Eindelijk de weg naar DF gevonden kerel!!!!
Heerlijke wagen!
Gr.Kees
Heerlijke wagen!
Gr.Kees
-
- Berichten: 18536
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: MX5 met compressor
Wat een ding....
Kickassssss!
Kickassssss!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: MX5 met compressor
sodecripes...dat ziet er dik uit zeg
mooi gedaan, wat heeft ie ongeveer aan vermogen nu?
260pk oid?
mooi gedaan, wat heeft ie ongeveer aan vermogen nu?
260pk oid?
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Re: MX5 met compressor
Gaaf gedaan met die stoelen kerel. Volgens mij heb ik de auto afgelopen zomer nog gezien in Lelystad (was met std groene MX5 een klasse onder jullie), is behoorlijk verandert sindsdien nog.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
Re: MX5 met compressor
@Damir, kan inderdaad kloppen. Slalom van Wimedo. Ik probeer ze allemaal bij te wonen
Betreffend het vermogen, is nog niet helemaal bekend.
Enige richtlijn die ik heb is mijn eerste dyno. Maar ze liep toen veeeels te arm.
Inmiddels loopt ze beter, dus zou het vermogen ook hoger moeten liggen.
Resultaat 181,2 PK (wiel) en 234Nm koppel.
Niet slecht, maar kan altijd beter! Dus een nieuwe todo lijst....
- Sportkat
- Ander spruitstuk
- SVT Controler
Dan zou de 200pk op de wielen aardig in de buurt komen denk ik...
Klik hier voor het hele verhaal
Betreffend het vermogen, is nog niet helemaal bekend.
Enige richtlijn die ik heb is mijn eerste dyno. Maar ze liep toen veeeels te arm.
Inmiddels loopt ze beter, dus zou het vermogen ook hoger moeten liggen.
Resultaat 181,2 PK (wiel) en 234Nm koppel.
Niet slecht, maar kan altijd beter! Dus een nieuwe todo lijst....
- Sportkat
- Ander spruitstuk
- SVT Controler
Dan zou de 200pk op de wielen aardig in de buurt komen denk ik...
Klik hier voor het hele verhaal
- Jeroen
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: MX5 met compressor
Mooi ding! Niet helemaal mijn smaak, maar er is duidelijk veel moeite en tijd in gestopt,en er zitten bijzonder gave goodies op en aan. Je schrijft dat je een sperdiff in de planning hebt, maar was dat niet standaard op een NB 1800?
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
Re: MX5 met compressor
Klopt ja, maar er is ook een turbo variant geweest. Deze had een sper diff met andere ratio.
Vraag me niet wat exact de verschillen zijn, nog niet in verdiept....
Vraag me niet wat exact de verschillen zijn, nog niet in verdiept....
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
Re: MX5 met compressor
SLECHT NIEUWS!!!
Mogelijk drijfstang stuk...
Het hele verhaal is hier te lezen:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... cht-nieuws
Nou op zoek naar een ander motortje...
Hier vinden jullie meer over die discusie:
http://forum.mx-5owners.nl/viewtopic.php?f=20&t=14632
Het zal even duren, maar ze komt zeker weer op de weg!!!
Mogelijk drijfstang stuk...
Het hele verhaal is hier te lezen:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... cht-nieuws
Nou op zoek naar een ander motortje...
Hier vinden jullie meer over die discusie:
http://forum.mx-5owners.nl/viewtopic.php?f=20&t=14632
Het zal even duren, maar ze komt zeker weer op de weg!!!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: MX5 met compressor
oooh das ff zuur en veel werk, balen...sterkte met de wederopbouw.
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
Re: MX5 met compressor
Balen Gert,
Ben benieuwd naar de oorzaak.
Ben benieuwd naar de oorzaak.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
Re: MX5 met compressor
Anders ik wel...
Ik heb een tijdje te arm gelopen, ikmverkoed dat dat mede oorzaak is.
Over 10 dagen heb ik hem terug. Dan nog even opzoek naar een plek waar ik hem kan demontren en tijdelijk stallen. Dus mocht je nog een plek weten
Ik heb een tijdje te arm gelopen, ikmverkoed dat dat mede oorzaak is.
Over 10 dagen heb ik hem terug. Dan nog even opzoek naar een plek waar ik hem kan demontren en tijdelijk stallen. Dus mocht je nog een plek weten
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
Re: MX5 met compressor
in het kort. Motor is waarschijnlijk goed, poelie is weer naar de klote...
Het hele verhaal met foto's:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... t-nieuws-0
Mocht iemand ideeën hebben betreffende oplossing, hoor ik ze graag!
Het hele verhaal met foto's:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... t-nieuws-0
Mocht iemand ideeën hebben betreffende oplossing, hoor ik ze graag!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: MX5 met compressor
hoe kan die poelie er nu zo slecht uit zien
loopt die niet gewoon mee? ik bedoel zonder al te veel weerstand?
die riem moet dan ook enorm op z'n donder krijgen lijkt me...
of slaat er soms iets "vast" of door een omstandigheid dat ie terugslaat oid?
loopt die niet gewoon mee? ik bedoel zonder al te veel weerstand?
die riem moet dan ook enorm op z'n donder krijgen lijkt me...
of slaat er soms iets "vast" of door een omstandigheid dat ie terugslaat oid?
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
Re: MX5 met compressor
Hey Gert,
Als ik die poelie bekijk zie ik maar 1 borgpen zitten, klopt dat?
Ik zou namelijk de poelie altijd met minimaal 2 borgpinnen vast willen hebben. Daarnaast lijkt het gat waar deze pin doorheen zit ook een stuk groter dan de pen zelf. Dat is natuurlijk vragen om problemen doordat de pin ruimte heeft om te flexen.
Als ik die poelie bekijk zie ik maar 1 borgpen zitten, klopt dat?
Ik zou namelijk de poelie altijd met minimaal 2 borgpinnen vast willen hebben. Daarnaast lijkt het gat waar deze pin doorheen zit ook een stuk groter dan de pen zelf. Dat is natuurlijk vragen om problemen doordat de pin ruimte heeft om te flexen.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
Re: MX5 met compressor
Denk dat je deze eens moet lezen
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... lem-solved
Is precies wat jij verteld... Daardoor is nu de pin heel, maar de hele poelie naar de klote
hier hoe het origineel zit (eerste keer dat ie brak)
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... cht-nieuws
Misschien op de krukas een tweede gleuf laten maken... of inderdaad wat iemand op een ander forum aangaf. Alle poelies op elkaar laten lassen en dan laten balanceren of zo...
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... lem-solved
Is precies wat jij verteld... Daardoor is nu de pin heel, maar de hele poelie naar de klote
hier hoe het origineel zit (eerste keer dat ie brak)
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... cht-nieuws
Misschien op de krukas een tweede gleuf laten maken... of inderdaad wat iemand op een ander forum aangaf. Alle poelies op elkaar laten lassen en dan laten balanceren of zo...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: MX5 met compressor
ik zie ook schroefgaten zitten...dat ding zat dus niet in die gaten met bouten vast als een originele poelie?
vanwege dat ie kleiner is dan dat?
je zou dan toch ook ipv pinnen en gaten maken meteen nwe boutgaten kunnen maken en dus de poelie boutvast kunnen draaien met gevolg geen speling of spelings mogelijkheide...bv ook nog eens met conische koppen wat verzonken in de poelie, kan ie geen kant op 1x gemonteerd.
vanwege dat ie kleiner is dan dat?
je zou dan toch ook ipv pinnen en gaten maken meteen nwe boutgaten kunnen maken en dus de poelie boutvast kunnen draaien met gevolg geen speling of spelings mogelijkheide...bv ook nog eens met conische koppen wat verzonken in de poelie, kan ie geen kant op 1x gemonteerd.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
Re: MX5 met compressor
Bedoel je tussen de beide poelies? Of de het distributie tandwiel?
Bij dat tandwiel is het om die te demonteren. Op de poelie, daar zaten 4 bouten in. Die ga ik nu dus ook vervangen.
Bij dat tandwiel is het om die te demonteren. Op de poelie, daar zaten 4 bouten in. Die ga ik nu dus ook vervangen.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
Re: MX5 met compressor
Oh wacht kwartje valt. Inplaats van die extra pinnen, helemaal doorboren en bouten plaatsen?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: MX5 met compressor
ja, er vast op schroeven met 3 a 4 bouten, die krukas poelie is ook geschroefd denk ik?
boren en schroefdraad tappen, tenminste ik snap niet helemaal hoe dat ding erop zat, maar dan lijkt ie me behoorlijk sterk.
boren en schroefdraad tappen, tenminste ik snap niet helemaal hoe dat ding erop zat, maar dan lijkt ie me behoorlijk sterk.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
Re: MX5 met compressor
Hieronder het mail verkeer met Flying Miata. staat een hoop nuttige info in, en mijn oplossing
Moet erbij zeggen, al deze antwoorden waren op 1 avond, dus snelle response, echt top service!
lazy_g schreef:Dear sir,
This might be a strange question, but I ran into a problem and need all the help I can get.
I own a 2001 NB 1.8 VVT with a twin-screw supercharger setup from Kenne Bell.
Now since kenne bell do not make these kits anymore, they will not give me any support at all.
The problem in short is that the crank pulley pin keeps breaking.
Now I saw that your earlier upercharger setup uses a same kind of “extra pulley” on the crankshaft pulley as mine does.
I was wondering if you ever uncounted the same type of problem. And if so, what solution did you have.
Below some links to my blog, with pictures so you can get a good idea of the situation.
First time pin broke
http://www.superchargedmiata.net/en/nieuws/good-and-bad
our solution for the broken pin
http://www.superchargedmiata.net/en/nie ... lem-solved
Then it broke again:
http://www.superchargedmiata.net/en/nie ... d-bad-news
Full setup
http://www.superchargedmiata.net/en/nieuws/power
how i bought the setup:
http://www.superchargedmiata.net/en/nie ... percharger
first testing with MS2PNP:
http://www.superchargedmiata.net/en/nie ... ms2-diypnp
Some more pictures of how the setup is mounted:
http://www.superchargedmiata.net/en/nie ... aintenance
Kenne Bell info:
http://www.kennebell.net/superchargers/ ... /miata.htm
I ran out of ideas and there is almost nobody how has experience with this setup, therefor I am hoping you may be of help.
Best regards,
Gert Van der Stappen
http://www.Superchargedmiata.net
The Netherlands
flyin miata schreef:Hi Gert,
We didn't see issues like that frequently, but I can see two options. The cheapest and easiest solution would be to use ARP bolts to replace the four M6 bolts. The most expensive and far better solution is our ATI damper (http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201991-95), which is available with a supercharger pulley. It's more complicated to install, but very much worth it.
I hope this helps, let me know if there's anything else I can do for you.
Brandon Fitch
FLYIN' MIATA
800.359.6957 (orders only)
970.464.4887 (fax)
lazy_g schreef:Thanx for the great answer!
How much would it cost including shipment to the netherlands?
best regards,
Gert
flyin miata schreef:No worries! Were you looking for shipping for the ARP bolts or the ATI damper? Also, I'll need your postal code to get a shipping quote.
Brandon Fitch
lazy_g schreef:The ATI damper + supecharger pulley.
My postalcode is **** **
Streetname : ***** **
City: **********
Country: ************
Is assume i still need the timing belt Pulley right?
I do strongly have the feeling that the crankshaft bolt might be the cause of this. It was the bolt that came from the crashed mx5. I think it comes loose after a short periode.
Does that sound possible?
Best regards,
Gert
flyin miata schreef:Excellent, thanks. I've requested a shipping quote, I'll forward that one as soon as I have it.
Actually, no - the timing belt pulley is built into the damper. This makes it more difficult to install, but it makes it much better. It really smoothes out the engine and keeps your oil pump safe when the power goes up.
If the crank bolt wasn't torqued properly and / or you didn't use Loctite on the threads, it's definitely possible that the bolt backed off. Of course, your crank bolt has higher loads because of the supercharger, so that would exacerbate things
lazy_g schreef:Ok great!
Can i use the original crankshaft bolt with the damper and pulley? ( getting a new one)
I did use loctite, but not the strongest version. And as far as i know it was torqued right... But i just found out today that the threat is damaged on the bolt...
Best regards,
Gert
Denk dat nu de oplossing wel duidelijk is toch? Alleen wat duurder dan gehoopt...flyin miata schreef:Actually, it's best to pull the pulley on with the old bolt, then install a new bolt. This damper fits with an interference fit, so there's a fair amount of stress on the bolt during installation. Also, bear in mind that you'll need to use a puller to get this damper back off. It's a more difficult install than the stock one, and it could be a good idea to get it professionally installed.
You shouldn't need to use red Loctite, so I'm not sure what happened. Have you checked the thread in the crank to be sure that it's in good shape?
You may want to pick up new belts to use with this damper. The standard belts that we stock fit fine, but not all do.
The supercharger pulley is 145mm in diameter. Will this work for your setup?
Brandon Fitch
Moet erbij zeggen, al deze antwoorden waren op 1 avond, dus snelle response, echt top service!
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
Re: MX5 met compressor
goed dit topic even aanvullen:
Begonnen met opbouw:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... ouw-deel-1
de onderdelen die besteld zijn:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... elen-lijst
Nu is het afwachten tot alles binnen is...
Begonnen met opbouw:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... ouw-deel-1
de onderdelen die besteld zijn:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... elen-lijst
Nu is het afwachten tot alles binnen is...
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2012, 17:04
Re: MX5 met compressor (Weder opbouw 16-03-2012)
Ze start weer!!!!
zo inmiddels zijn we een heel stuk verder. auto start weer, loopt stationair goed (wel te arm, AFR van 17).
Het uitvallen kan naar mijn idee te maken hebben met 2 dingen:
- injectoren zijn verstopt
- Door dikkere koppakking, is er een lagere compressie, een "grotere" inhoud, dus heeft gewoon meer benzine nodig...
Helaas laptop niet mee, dus word vanavond of morgen nakijken... Mocht iemand nog andere ideeën hebben hoor ik het graag!
Onderstaande de linkjes met het hele verhaal inclusief de gebruikte materialen:
Olie opvang tank gemonteerd:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... gemonteerd
Opbouw deel 2:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... ouw-deel-2
Opbouw deel 3:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... ouw-deel-3
Eerste start:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nieuws/eerste-start
zo inmiddels zijn we een heel stuk verder. auto start weer, loopt stationair goed (wel te arm, AFR van 17).
Het uitvallen kan naar mijn idee te maken hebben met 2 dingen:
- injectoren zijn verstopt
- Door dikkere koppakking, is er een lagere compressie, een "grotere" inhoud, dus heeft gewoon meer benzine nodig...
Helaas laptop niet mee, dus word vanavond of morgen nakijken... Mocht iemand nog andere ideeën hebben hoor ik het graag!
Onderstaande de linkjes met het hele verhaal inclusief de gebruikte materialen:
Olie opvang tank gemonteerd:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... gemonteerd
Opbouw deel 2:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... ouw-deel-2
Opbouw deel 3:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nie ... ouw-deel-3
Eerste start:
http://www.superchargedmiata.net/nl/nieuws/eerste-start
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten