Honda S2000

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 15 mar 2007, 18:27

Er gingen al enige tijd geruchten dat er van de S2000 nog een soort Type-r versie van zou komen, en het lijkt er op dat het er toch nog van gaat komen!! Ik ben benieuwd :D
Op de New York Motor Show onthult Honda een speciale versie van de S2000. De speciale versie heet voluit S2000 CR.

De S2000 CR krijgt elementen mee van de clubsport racers (vandaar ook de afkorting CR) waarmee Honda successen boekt in de racerij. Honda belooft dat de CR ‘agressief getuned’ is, maar wat dat precies inhoudt is vooralsnog onduidelijk. Beeldmateriaal van de speciale versie is er nog niet en of Honda het 240 pk sterke, atmosferische motorblok aanpast is ook nog niet bekend.
De Honda S2000 CR wordt op 4 april onthuld in New York en komt in de herfst op de markt. Rond die tijd maakt de importeur ook de prijzen van deze speciale roadster bekend.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 15 mar 2007, 19:22

Als ik alles er altijd van lees, moet het echt wel een geniale auto zijn. Was er altijd al weg van, al voordat ik me huidige auto kocht. Het probleem is echter dat de waarde van die auto's gewoon nog veels te hoog ligt tweedehands :(.
Enige waar ik voor vrees is dat de trekkracht/schop in de kont gevoel (© by Markk) tegen gaat vallen als je turbo-auto's gewend bent?

Over het diff van de S2000, ik was ooit bij een Prodrive training en daar mekkerde de instructeur over het gebrek aan sper, maar als ik het goed begrijp heeft het een torsendiff en spert dus wel degelijk voor een deel?

Joy

Bericht door Joy » 15 mar 2007, 22:49

Ik heb begrepen dat er een 2.4 met 270 pk in gaat komen.

Tom

Bericht door Tom » 15 mar 2007, 23:37

Dat zou wel KICKEN zijn met een grote letter K! :P
zou echt een feestnummer zijn! :D
je bedoelt toch die lichtgewicht versie?? als ie ook nog es minder weegt 8) (niet dat de normale teveel weegt, absoluut niet!!!)

wjn

Bericht door wjn » 17 mar 2007, 21:56

Het zijn leuke auto's ja, sneller dan de meeste auto's.

Heb wel eens achter eentje aan gezeten, die snapte maar niet dat die Audi Avant er achter bleef plakken. ;)

Jesse P

Bericht door Jesse P » 20 mar 2007, 11:40

Goede vriend van me staat op het punt om eindelijk eens wat leuks te gaan rijden, en het gaat eigenlijk tussen 2 auto's : 350Z en S2000, waarbij hij de Nissan mooier vind maar de Honda is weer een cabrio (350z cabrio= niet mooi en boven budget).

Nu hoor/lees je weleens wat verhalen over geplofte F20C's, maar hoe erg is dat probleem nou echt? Is dat echt een reden om voorbij te gaan aan een S2000 of kan het wel, zolang we maar olie peilen? :)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 20 mar 2007, 20:18

Kasteel schreef:Als ik alles er altijd van lees, moet het echt wel een geniale auto zijn. Was er altijd al weg van, al voordat ik me huidige auto kocht. Het probleem is echter dat de waarde van die auto's gewoon nog veels te hoog ligt tweedehands :(. ...
Als het nieuwe (top) model er komt dan zullen de prijzen van het oude type wellicht wat zakken. (bijvoorbeeld door groter aanbod door inruil van bestaande s2000's op het nieuwe model)

@Jesse: goed oliepijlen doet wonderen. Er gaat er wel eens 1 stuk maar om nu te zeggen dat Honda motoren slecht zijn, lijkt mij niet op z'n plaats. 9000 rpm is best wel wat dus een beetje goed verzorgen kan geen kwaad ;)

Tom

Bericht door Tom » 20 mar 2007, 20:54

Dat is wel leuk, in elk topic dat over de S2000 gaat zie je mensen posten die zeggen dat het betrouwbare auto's zijn. Dat zijn het over het algemeen ook, geloof dat het blok ook eens in een dakarauto is gebruikt, zegt wel iets. Maar ze zijn NIET probleemloos (is geen enkele auto natuurlijk).
Het is niet zo omdat het een Jap is, dat je er nooit problemen mee hebt. Iets wat veel mensen denken en graag verkondigen zonder even wat onderzoek.

Toen ik problemen met m'n Honda had heb ik dagenlang zitten bellen, mailen, zoeken naar informatie. Dan kom je er gaandeweg achter dat er mensen zijn die er nooit problemen mee hebben, maar ook dat er S2000's zijn die WEL olie verbruiken.

Even wat quotes uit oude mailwisselingen met andere eigenaren:
Mijn S 2000 dateerd van juni 2002 en ik heb inmiddels 77.000 km op de teller staan.
Afgelopen vakantie (maand september) heb ik een rondrit door Italie gemaakt en ongeveer 7.800 km gereden, na 3400 km moest er al 0,75 liter olie bij en bij terugkeer in Nederland moest er 1 liter olie bij.
En dan heb ik niet eens extreem hard gereden.
Gisteren kwamen we bij 1 van de S-en ook achter een zeer laag oliepeil. Dit hebben we gelijk bijgevuld. Ook deze S schijnt nog niet zo lang geleden bijgevuld te zijn dus ook hier een hoog olieverbruik.
Bij mijn S2000 (bj.sept. 2001) zijn de zuigers + veren vervangen (aug.2004) omdat mijn aanvankelijke olieverbruik nieuw van 1:4000 was opgelopen naar 1:1500 bij 45.000 km, en bij pittig rijden 1:1000.
Op 3 cilinders lopen heb ik ook al meegemaakt.
Dat was door slechte (vervuilde) benzine waardoor de brandstof verstuivers verstopt raakten.
Bij m'n huidige S2k zit ik op het moment op 1 op 1500, wat ik persoonlijk een tik aan de hoge kant vindt, maar Honda NL zegt dat het nog steeds binnen de specs van deze motor valt.
Gelukkig lees je dan ook dit soort berichten:
Zelf heeft mijn blok nu ruim 240.000 km gedraaid zonder mechanische problemen en zonder koppeling of andere delen van de motor te vervangen.
Heb ook nog ergens een scan uit een nieuwsbrief van Honda Amerika over dat olieverbruik.
Verbruik van 1:1000 is binnen de marge.

Modificaties zijn trouwens erg belangrijk dat die zijn uitgevoerd. Kunnen ze bij de dealer nakijken.

Auto zelf is geweldig trouwens, mis em nog steeds en zou er graag nog een willen hebben (maar dan met hele goede garantie ;)).

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 20 mar 2007, 21:33

Honda's en dan vooral de snelle vtec's staan bekend om een hoog olieverbruik. En wie zegt dat het niet zo is die liegt :) Dat is iets wat je moet weten, en de meesten niet weten. Gewoon goed peilen en je zult er weinig problemen mee hebben. Mijn vorige Civic Vti bijvoorbeeld nam 1 liter olie op 3000km en op een nurburgring dagje 1 liter op 900 km!!! De prelude die ik nu heb neemt ook relatief veel olie (1 op 3000km). Ik zit er niet mee. Ik heb olie tegen inkoopsprijs :D

En dat de Honda importeur zegt dat 1 liter olie op 1000 binnen de normen valt klopt wel. Bij bijna alle merken auto's is dat zo. Je moet het alleen weten.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 20 mar 2007, 21:42

En ik d8 dat me oude Renault veel olie verbrook met 1 liter op 7,5k :D

wjn

Bericht door wjn » 20 mar 2007, 22:13

Over dat olieverbruik, veel mensen gooien ook te veel olie in hun motor.

Ik heb de ervaring dat je je olie pas moet gaan bijvullen als het de min-markering begint te naderen.

Mensen die netjes de olie op de max-peil houden, blijven steeds bijvullen. Blijkbaar gooit de motor de olie er dan toch een beetje uit, zodat het zakt**. Gewoon laten gaan en controleren, meestal blijft ie bij half staan en hoef je er nooit meer wat bij te vullen.

Die ervaring heb ik met diverse auto's, is de moeite waard om zelf te proberen.

(Wel goed controleren dat ie niet onder min-peil komt !)

** Trukje van de fabrikant ?

Tom

Bericht door Tom » 20 mar 2007, 22:28

Volgens de importeur moet je bij de S2000 na elke tankbeurt je oliepeil controleren.

(sowieso vaag want mij is altijd verteld dat je de motor eerst minimaal een kwartier (eigenlijk langer) moet laten afkoelen voor je kan peilen, maargoed)

En je mag alleen tanken bij A-merken pomp want anders kan ie ook kapot gaan :P

Jesse P

Bericht door Jesse P » 20 mar 2007, 23:30

Thanx, we gaan morgen kijken bij een S2000 bij een dealer, die weggaat met een halfjaar bovag en 1 jaar op blok/bak...ben benieuwd!

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 20 mar 2007, 23:41

wjn schreef:Ik heb de ervaring dat je je olie pas moet gaan bijvullen als het de min-markering begint te naderen.

Mensen die netjes de olie op de max-peil houden, blijven steeds bijvullen. Blijkbaar gooit de motor de olie er dan toch een beetje uit, zodat het zakt**. Gewoon laten gaan en controleren, meestal blijft ie bij half staan en hoef je er nooit meer wat bij te vullen.

Die ervaring heb ik met diverse auto's, is de moeite waard om zelf te proberen.

(Wel goed controleren dat ie niet onder min-peil komt !)

** Trukje van de fabrikant ?
Klopt als een bus. Pas olie bijvullen als ie op het minimum staat en niet eerder. De meeste auto's verbruiken de meeste olie tussen max en halverwege. Meestal stabiliseerd het zich zo rond halverwege.

En......trukje van de fabrikant??? Wat bedoel je daar precies mee?
Jesse P schreef:Thanx, we gaan morgen kijken bij een S2000 bij een dealer, die weggaat met een halfjaar bovag en 1 jaar op blok/bak...ben benieuwd!
Ik weet wel zeker dat je morgen een leuke dag hebt :wink:

Lars Bouten

Bericht door Lars Bouten » 22 mar 2007, 14:17

Moeilijke keuze!
Heb in allebei aardig wat kilometers gereden en zijn niet met elkaar te vergelijken.
De motor van de 350Z is lekker, maar niet explosief. Produceert wel een heerlijk geluid.
S2000 is onder de 6000 toeren lekker en daarboven barst de hel los :-) Het geluid is dan ook extreem gaaf en toen ik hem voor de eerste keer opentrek boven de 6000 toeren liepen de rillingen over mijn lijf. Wat een kick!
Wegligging is van beide auto's erg goed. 350Z is wel een stukkie zwaarder, maar voelt dan ook wat meer solide aan.
Het zijn gewoon twee totaal verschillende auto's, maar ik zou ook nog maar even met de 350Z gaan rijden. Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat.
Ik zou denk ik voor de 350Z kiezen omdat ik hem mooier vind. geluid is super en wegligging is ook super.
S2000 is meer hardcore en geeft wel meer kicks, dat wel.

Jesse P

Bericht door Jesse P » 22 mar 2007, 14:27

We hebben gistermorgen met een S2000 gestuurd, en gistermiddag met een 350Z. Precies wat je zegt (en ik al vermoedde): niet te vergelijken. Maar aan de andere kant ook weer wel, want het is allebei puur emotie wat je koopt. En als dat je koopmotief is kun je alles met elkaar vergelijke, zolang je het maar leuk vindt! S2000 heeft als voordeel dat het een cabrio is, maar hij vind een 350Z weer iets mooier/dikker (achterkant S2000 is wel weer mooier). S2000 is ook iets voordeliger in aanschaf, de auto waar we naar kijken is een orig NL auto (350Z is import, maar wel 4 bouwjaren jonger). S2000 komt ook met 6mnd bovag en 1 jaar op blok/bak, 350Z niets. Nog een groot pluspunt van de S2000: er zit een hardtop bij! Maar ja, hij vind een 350Z ook gewoon gruwelijk gaaf...

Wat hij ook koopt, hij doet het altijd goed, maar wanneer doe je 't nou 't beste.... :roll:

Lars Bouten

Bericht door Lars Bouten » 22 mar 2007, 15:21

Kan me nog ergens iets herinneren van Knot die een 350Z wilde kopen en alle Nederlandse 350Z occasions had opgesomd.
Zal eens even kijken.

Lars Bouten

Bericht door Lars Bouten » 22 mar 2007, 15:28

http://sjaro.speed.planet.nl/auto/350Z/350Z.xls

Of het nog up-to-date is, mag je zelf uitzoeken :P

Jesse P

Bericht door Jesse P » 22 mar 2007, 16:05

De 350Z die we bekijken zitten wel helemaal aan de onderkant van de markt, hebben er een aantal bekeken, waaronder deze:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... e_lijst=RL

Wat een smerig ding is dat zeg! Serieus, 15k is nog teveel geld ervoor...:
- Slecht gespoten (zakkers in de lak en veeeeel te dik gespoten)
- Front onder de motorkap met verschillende bouten vastgezet (gelakt en ongelakt, met kruiskop en zeskantige bout)
- interieur klopt niet (waar zijn de oranje stoelen?? zij-airbags eruit denk ik)
- Hemelbekleding is geknikt bij het demonteren (jawel, er zitten gordijnairbags achter.....), zit een hele grote vochtplek in en als je door de voorruit naar binnen kijkt heeft gewoon iemand met z'n dikke vingers de hemel daar losgetrokken, hele rand is rafelig
- Op het inlaatspruitstuk van de motor zit een hele diepe kras, nou is dat niet erg, maar htf komt zo'n ding daar? Iemand daar een klap uitgedeeld met een klauwhamer ofzo?

Goed, die wordt het dus niet... :)

Deze hebben we ook bekeken en gereden:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... e_lijst=RL

Dit is echt een hele mooie auto, geen gekke dingen, een kloppend verhaal erbij, gewoon een prima ding voor een redelijke prijs. Jammer dat het een import is, maar daar is de prijs dan ook naar vind ik. Maar ja. het is weer geen cabrio.. :)

Jesse P

Bericht door Jesse P » 22 mar 2007, 16:11

@ Tom:

Je zegt dat het belangrijk is dat er bij de S2000 modificaties zijn uitgevoerd, welke dingen bedoel je dan?

Maik

Bericht door Maik » 22 mar 2007, 16:19

wjn schreef:Over dat olieverbruik, veel mensen gooien ook te veel olie in hun motor.

Ik heb de ervaring dat je je olie pas moet gaan bijvullen als het de min-markering begint te naderen.
....
Als je veel gooit en smijt met je auto (circuitdagen/driften/industrieterreinracen :wink: ), dan zou ik aanraden om je oliepeil WEL op max te houden. Met het peil op min. kan het zijn dat je in lange snelle bochten er te weinig olie bij je oliepompinlaatkanaal komt en dat vindt je motor ook niet echt lekker :P

Ikzelf hou het peil tussen de 3/4 en max, en tussen de ~10000km beurten in hoef ik maar een half litertje bij te vullen maximaal (jaja, opel he :wink: ).
Maar inderdaad niet MEER dan max. bijvullen! Dat is in ieder geval het belangrijkste...

Scooby Leo

Bericht door Scooby Leo » 22 mar 2007, 16:37

Als mijn Impreza Type R de deur uitgaat dan staat deze auto toch erg hoog op mijn verlanglijstje.

Tijdloos model en heeft al een cult status bereikt.

Het geluid is super en met een compressortje heb je tevens erg leuke prestaties.

Gr Leo

Tom

Bericht door Tom » 22 mar 2007, 17:58

Jesse P schreef:@ Tom:

Je zegt dat het belangrijk is dat er bij de S2000 modificaties zijn uitgevoerd, welke dingen bedoel je dan?
Net als bij M3's is dat meestal wel uitgevoerd (zeker bij dealeronderhouden auto's), maar wel even belangrijk om na te vragen.

Zal het even opzoeken als ik thuis ben.

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2007, 23:51

Was een mod voor iets met de 1e cilinder ofzo toch staat me bij.

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2007, 23:58

Lars,

Geinig die xls, de tijd dat ik nog naar 350Z keek.. nu in mijn huisje en een jaartje M3 achter de rug kijk ik naar Civic's van 5000 euro :)

Jesse, die onderste heeft amerikaanse velgen, is hier niet geleverd volgens mij.

Plaats reactie