Alpina E90 B3 biturbo

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Obbe
Auto: M2

Alpina E90 B3 biturbo

Bericht door Obbe » 15 mar 2007, 17:37

Link voor foto's: http://www.sportauto-online.de/aktuell_ ... _14485.hbs

Alpina B3 Bi-Turbo: Bavaria Blue
Während BMW in Genf dem kommenden M3 noch als Studie vorführt, hält Alpina bereits mit der Serienversion des hauseigenen Top-3ers dagegen. Der Alpina B3 Bi-Turbo leistet satte 360 PS und soll ab Oktober verfügbar sein.

Basis für das neue Modell ist der gegenwärtig stärkste 3er, der 306 PS starke BMW 335i mit Biturbo-Reihensechszylinder.

Aktuell und Sport

Alpina B3 Bi-Turbo

360 PS reichen für 285 km/h

In Buchloe bekommt der Münchner dann hochfeste Mahle-Kolben implantiert und wird mit einer neuen Motorabsimmung auf den erhöhten Ladedruck angepasst. Unter dem Strich steigt die Leistung des Sechszylinders so auf 360 PS, das maximale Drehmoment klettert um hundert auf 500 Nm, die bei 3.800/min. anliegen sollen.

Damit beschleunigt die 1.570 Kilogramm schwere Limousine in 4,9 Sekunden von Null auf 100 km/h und anders als BMW lässt Alpina seine Kreationen frei laufen, in diesem Fall bis auf 285 km/h.

Dezente Optik

Serienmäßig ist der B3 Bi-Turbo mit einer Sechsgang-Sportautomatik ausgerüstet, die Alpina-typisch per Switch-Tronic auch am Lenkrad geschaltet werden kann.

Weitere Modifikationen die der 3er im Allgau erfährt: ein straffer abgestimmtes Fahrwerk und 18 Zoll-Leichtmetallräder im typischen Speichendesign, die vorne mit Reifen der Dimension 225/40 bestückt sind, hinten drehen sich Pneus im Format 255/35. Gegen Aufpreis sind 19 Zoll-Räder lieferbar. Zudem trägt der 3er eine neue Frontschürze und eine dezente Spoilerlippe auf dem Kofferraumdeckel.

Zum Grundpreis an sich macht Alpina noch keine Angaben.

Grt. Obbe

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 mar 2007, 17:45

Merci Obbe, ook al was ie hier eergisteren oid al langsgekomen????

Ik heb sterk 't vermoeden dat Alpina en Herr Bovensiepen zulke magere prestaties uit de B3 haalt vanwege 't feit dat ze als zo ongeveer 'huistuner' van BMW AG , BMW nog niet in t vaarwater willen zitten met de oncomming M3 E92/90, lelt Bovensiepen er nu al 420/430pk en 550Nm uit, ga je toch wel nadenken of de M3 dan wel de juiste keuze is....denk ik.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 15 mar 2007, 17:56

Zou kunnen, maar als ik me niet vergis, is een B3 toch altijd wat duurder dan een M3?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 mar 2007, 18:06

partyondude schreef:Zou kunnen, maar als ik me niet vergis, is een B3 toch altijd wat duurder dan een M3?
Zoiets ja en dat ie meer comfy is dan de M's. Maar stel je voor, met je comfy 360pk/500Nm B3 heeft een nieuwe E90/92 M3 al behoorlijk last om 'm zoek te rijden. Ergo, ik denk dat dat amper gaat lukken in rechte lijn. Echt WEG rijden. Met +400pk uit die B3 heeft de M3 een serieus probleem. Met elke 380/400pk 335i is 't oppassen voor de nieuwe M3.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 15 mar 2007, 18:09

Klopt.

Verschillen worden met zoveel vermogen altijd kleiner. Heb eens flink gesport tegen een 360 CS en geloof me, die had echt meer dan 1 versnelling nodig om er voorbij te gaan, weg rijden lukte ook niet, aangezien het een B weg was.

Wat uiteraard meer over de stuurmanskunst van die knakker zegt dan over de performance van mijn STI :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 15 mar 2007, 19:10

Oke maar tussen de B5 en de M5 zit eigenlijk ook geen verschil, BMW is mede eigenaar van Alpina, dus de marketingsafdelingen van ieder merk zullen wel goede afspraken maken met elkaar. Alpina.s worden tov M's echt marginaal verkocht. hooguit 1000 per jaar ofzo, en dan zit ik al aan de hoge kant. Tegenover tig duizenden M's wereldwijd.

Het zijn eerder op papier concurrenten dan IRL en in de verkoop.

Tommy

Bericht door Tommy » 15 mar 2007, 20:28

www.noellemotors.com zou ik zeggen. Die halen leuke waarden uit de 335i. Zijn afstammelingen van Alpina, zitten ook in Buchloe :)

381 pk , 515 Nm , Vmax 296 km/u

Femme

Bericht door Femme » 15 mar 2007, 23:14

De prijs van de B3 wordt waarschijnlijk wel lager dan van de M3 (maar ook een stuk hoger dan een standaard 335i).

Wat ik begrepen heb is dat de B3 alleen leverbaar wordt met een automaat dus dat is wel jammer.

Nog wat info over de B3 en de status van Alpina:
Got it confirmed today by Alpina.

1.1 bar boost with 9.4:1 compression ratio.

The Switchtronic has been modified to perform throttle blips on downshifts.

Price has been announced as 'around 60000 EUR' with the following standard features:
- Dakota leather
- Sportseats
- 18" wheels

The production of Limousine, Coupe and Cabrio all starts at the same time in Q4 2007. The Touring will be available Q4 2008.
I had a meeting with the Alpina representative in Belgium today. He was just back from Geneva where he had a chat with Alpina top management. He gave me some good piece of information.
Here it is , in no particular order:

The new B3 biturbo will be available in Sedan in 2007, and in Touring and Cabrio later (probably early 2008). At this moment, the coupe is NOT foreseen as there is too little demand (my own explanation: agreement between BMW and Alpina, to leave the M3 without "internal" competition, as the M will mostly be in coupé)

Yes, the real power is more than 360 bhp. How much? No answer .

The D3 production will be discontinued in fall 2007, and will be relaunched in spring 2008, with an improved engine, still based on the 2 liters

Over 1000 cars were manufactured in 2006, which is a record. Out of this, Western Europe counts for 10% approx (UK, Germany (bad figures), and only a handfull in Switzerland, Holland, Belgium, Luxembourg, Italy). Alpina sales were very strong in Japan, and fast growing in in Russia, China, Middle East and East Europe. Mostly demanded models in these countries (except Japan, where the B3 is a cult car) are the B7 and B5, with lots of unique requests re. interior (gold finishing, unique leather colors ,....).

Alpina has an order from BMW USA for 670 B7's (six hundred seventy), which is hardly one by dealer, and the demand is fast growing as almost all B7 are sold . I understand that their current production capacity will be largely absorbed by this order in 2007.

My perception is that the "old Europe" is not strategic anymore for Alpina, who focuses on high value models in emerging regions and US.

Personal thought: as the brand is extremely strong and the demand continues to exceed the production capacity, I would not be surprised to see BMW make an offer that Bovensiepen will not be able to refuse, to hand the production over. We will likely see an AMG-like evolution in the coming years. Not necessarily a bad thing, IMHO.

PS : there is no delivery date yet for my new B3 cabrio, but in will likely be in spring 2008. I asked to have the n° 001 ...
http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?t=92058

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2007, 07:57

Iemand ook wel eens over de betrouwbaarheid gedacht? Ik vraag me namelijk af wat er gebeurd als je zo'n 335i chipped naar 380 PK en dan even plank gas over die autobahn van de ene kant naar de andere kant van duitsland scheurt en wat er dan met je turbo's gebeurd. Denk dat een fabriek als Alpina daar vanwege hun naam iets meer rekening mee houd als de gemiddelde tuner.

Tristan

Bericht door Tristan » 17 mar 2007, 09:46

Bert ///M3 schreef:Iemand ook wel eens over de betrouwbaarheid gedacht? Ik vraag me namelijk af wat er gebeurd als je zo'n 335i chipped naar 380 PK en dan even plank gas over die autobahn van de ene kant naar de andere kant van duitsland scheurt en wat er dan met je turbo's gebeurd. Denk dat een fabriek als Alpina daar vanwege hun naam iets meer rekening mee houd als de gemiddelde tuner.
Grotere intercoolers zou de oplossing zijn. Weet iemand hoe de turbo's van de 335i gekoeld worden. Olie, water?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 mar 2007, 10:04

Intercooler koelt de lucht die bij je blok naar binnen gaat volgens mij Tristan :wink: Dat helpt wel om je EGT's naar beneden te krijgen maar bijvoorbeeld niet tegen extra wrijvingswarmte.

Probleem zit hem gewoon in het toerental van de turbo. Wil je meer druk opbouwen moet dat omhoog. Maar iemand die wel eens naar het ontwerp van een turbo en een compressor map gekeken heeft weet ook dat daar zgn. efficiency islands in zitten. Meestal al ga je veel te hoog dan val je daar dik buiten, en gaat de turbo ipv extra airflow alleen nog maar meer warmte geven. Waar je toch al niet te weinig van had door de extra frictiewarmte als gevolg van meer toeren.

Ik heb eens gelezen dat BMW al turbo's gebruikt die geschikt zijn voor 1000-1100 graden (meeste VAG mobielen volgens mij 600 even als vergelijk) Dus als die al denken dat nodig te hebben vraag ik me af of er nog veel marge in zit. Of er zit daardoor juist veel marge in :D Maar ik hoor niet veel turbo tuners of ze ooit een thermometer op hun turbo gezet hebben.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 mar 2007, 12:19

ai ai ai geweldig !

wat een auto lijkt me dat. zou ik zeker verkiezen boven iets anders hehe. wat een prachtig interieur, jammer dat er geen plaatjes zijn.

ultieme exclusiviteit en daar hou ik wel van. tuurlijk, de nieuwe M3 moet magisch worden, maar toch zou ik op papier liever voor deze Alpina gaan.

Joop

Bericht door Joop » 10 apr 2007, 00:48

Weer een prachtige auto geworden, ben niet zo'n fan van de E90 (vind de E92 mooier), maar is helemaal goed. Twijfel nog wel over het rode leer i.c.m. de blauwe buitenkant, dat had voor mij niet gehoeven, maak 'm maar zwart met de traditionele groen-blauwe alpina stiksels helemaal goed IMO.

Plaats reactie