Ervaring Meyle/Febi/Moog/TRW

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Ervaring Meyle/Febi/Moog/TRW

Bericht door G Kolkman » 16 jan 2012, 23:37

Hallo,

Voor mijn stuurhuisombouw van m'n E30-bmwtje (er komt een Z3 stuurhuis en er komt stuurbekrachtiging in) moet ik nog 1 ding regelen en dat zijn spoorstangen. Nou is er nogal wat keuze. In eerste instantie wilde ik eigenlijk voor Meyle gaan maar een (geleende) stuurkogel van Meyle verteld mij dat nadien de kroonkurk (14 inch) alsmede de MIM velgen (15 inch) niet meer passen omdat je dan simpelweg een rand zit te schrapen in je velg :? . Dit komt omdat de Meyle-variant wat dikker en hoger uitgevoerd lijkt. Heb het probleem destijds al eens op de e30fansite gezet maar daar herkende zich niemand in.

Ik ga morgen nog even contact opnemen met E30parts.nl of hun het probleem herkennen (op hun website verkopen ze die, al komt deze kogel daar niet weg!) maargoed, ik vermoed dat ik me dan moet gaan richten op de overige aftermarket merken die spoorstangen aanbieden: Febi (bilstein-owned), Moog en TRW. De vraag wordt dan natuurlijk: iemand specifieke ervaringen met deze merken in het onderstel?

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Re: Ervaring Meyle/Febi/Moog/TRW

Bericht door Steven N. » 17 jan 2012, 00:41

Mijn E36 heeft Meyle draagarmen, "heavyduty" rubbers en meerdere kleine onderdelen. Erg tevreden over de kwaliteit, altijd bij Offenga in onderhoud.

Timmert

Bericht door Timmert » 17 jan 2012, 08:50

Volgens mij wordt Meyle over het algemeen gezien als het beste aftermarket spul.

Onlangs negatieve ervaringen gehad met Spidan draagarmen. In korte tijd aan beide kanten de rubbers aan gort. Vervangen door Spidan (Brezan wou ze niet ruilen voor Meyle), en tot op heden (5000km) zijn ze heel..

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jan 2012, 09:23

Wij verkochten vroeger Meyle en kregen alleen maar klachten van klanten.
Nu overgestapt op Febi en dat gaat prima. Vaak zie je dat het gewoon originele delen zijn waar ze zelf de OE-nummer uit hebben geslepen.

Moog is ook wel goed spul hoor.

Dus ik zou voor Febi of voor Moog gaan en Meyle links laten liggen.

HSR

Bericht door HSR » 17 jan 2012, 09:44

Martin van der Zwaard schreef:Wij verkochten vroeger Meyle en kregen alleen maar klachten van klanten.
Nu overgestapt op Febi en dat gaat prima. Vaak zie je dat het gewoon originele delen zijn waar ze zelf de OE-nummer uit hebben geslepen.

Moog is ook wel goed spul hoor.

Dus ik zou voor Febi of voor Moog gaan en Meyle links laten liggen.
Misschien kan je ook even toelichten wat de klachten waren? Eveneens, hoelang geleden is ''vroeger'' en voor welk type wagens leverde je Meyle.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jan 2012, 13:06

Wij leverde alleen voor Mercedes-Benz onderdelen. En dan moet je denken aan fuseekogels, stuurkogels, waterpompen etc etc. Vooral bij de kogels kregen we veel klachten. Hoe lang dat geleden is...denk een jaartje of 3.

Klachten die we kregen waren verschillend. Meestel kwamen vanwege extreem snelle slijtage en dus snel al weer kapot.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 jan 2012, 17:05

Febi is toch van Bilstein?

Meyle remmerij ben ik niet zo weg van, de draagarmen doen het nu alweer een kilometertje of 80.000 prima. Een setje schijven ging na twee keer afdraaien nog steeds trillen, bij het andere setje begonnen blokken te smeren (leek het) waardoor het stuur trilde bij het remmen. Nu ATE eronder en beter heb ik nog niet gehad!

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jan 2012, 21:37

Febi staat voor Ferdinand Bilstein. Weet niet of het hetzelfde is als van de schokbrekers maar het is Duits en de kwaliteit is best goed. Zoals gezegd, van zijn het delen waar de OE-nummers uit zijn gehaald en vervolgens in een Febi-doosje zitten.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 18 jan 2012, 11:10

Mijn Meyle remblokken waren destijds in 10k straatkilometers vertrokken, en de fuseekogels waren ook meuk. Dit was c. 3 jaar geleden.

Tim N

Bericht door Tim N » 05 apr 2012, 15:59

Om geen extra draadje te openen, waterpomp van Meyle? Is dat wat of beter voor oem BMW gaan?
Zit een factor 2 in wat aanschaf betreft (ivm 30% die ik krijg bij Meyle)

En hoe zijn de ervaringen met INA spanrollen, spanners etc?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 apr 2012, 16:17

Ik weet dat ze hier op de zaak veel gezeik hadden met waterpompen van Meyle. Was dan ook de reden dat we gestopt zijn die te verkopen. Hebben nu Febi en nooit gezeur.

Had zelf op de E36 ook een Meyle waterpomp en die heeft er bij mij 75k in gezeten zonder probleem.
Vond het wel een beetje een goedkope uitstraling hebben en had zoiets van "we zien het wel" maar dat viel dus niet tegen. Had hem gemonteerd omdat ik dacht een waterpomp zonder stalen schoepen te hebben maar bij montage bleek die er wel in te zitten. Omdat alles toch open lag heb ik toch de Meyle gemonteerd.

INA is gewoon goed. Wordt ook OEM gebruikt bij Mercedes en ik dacht ook bij BMW. Daar kan je dus wel op vertrouwen imho.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 05 apr 2012, 21:26

Niels schreef:Febi is toch van Bilstein?

Meyle remmerij ben ik niet zo weg van, de draagarmen doen het nu alweer een kilometertje of 80.000 prima. Een setje schijven ging na twee keer afdraaien nog steeds trillen, bij het andere setje begonnen blokken te smeren (leek het) waardoor het stuur trilde bij het remmen. Nu ATE eronder en beter heb ik nog niet gehad!
Heb je schijven en blokken van ATE Niels?

Tim N

Bericht door Tim N » 05 apr 2012, 22:14

Thx Martin, zal een informeren welke merken ze nog meer kunnen leveren.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 apr 2012, 22:49

Vlokmans schreef:
Niels schreef:Febi is toch van Bilstein?

Heb je schijven en blokken van ATE Niels?
Inmiddels de "nieuwe" 320D automaat ook voorzien van ATE. Geen ander merk meer voor mij onder de BMW!

Plaats reactie