Accu verplaatsing
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 06 feb 2009, 17:52
- Locatie: Maassluis
Accu verplaatsing
Ik heb een vraag waar ik niet echt een goed antwoord op kan vinden .
ik wil de accu van mijn volvo in de kofferbak gaan plaatsen, zodat ik meer ruimte in het vooronder overhoud voor beter IC buizen en intercooler.
Nu heb ik een Redtop accu die ik in de kofferbak wil gaan plaatsen. Ik zit alleen met de bedrading
Moet er nu wel of geen zekering tussen de accu en de startmotor. Ik wil 1 kabel naar voren trekken en deze daar splitsen 1 deel direct naar de startmotor en de rest via zekeringen naar de overige standaard aansluitingen. Alleen lees ik op internet diverse verhalen. De een zegt dat je binnen 10cm van de accu een zekering moet zetten, de andere geeft aan dat dit niet nodig is want standaard zit er ook geen zekering op de start motor.
En Hoeveel amp zou de zekering dan moeten zijn ik ga 35mm draad gebruiken dat zou op 6 meter 105A kunenn verdragen. Maar volgens mij is de piek van de start motor toch meer dan dat?
ik wil de accu van mijn volvo in de kofferbak gaan plaatsen, zodat ik meer ruimte in het vooronder overhoud voor beter IC buizen en intercooler.
Nu heb ik een Redtop accu die ik in de kofferbak wil gaan plaatsen. Ik zit alleen met de bedrading
Moet er nu wel of geen zekering tussen de accu en de startmotor. Ik wil 1 kabel naar voren trekken en deze daar splitsen 1 deel direct naar de startmotor en de rest via zekeringen naar de overige standaard aansluitingen. Alleen lees ik op internet diverse verhalen. De een zegt dat je binnen 10cm van de accu een zekering moet zetten, de andere geeft aan dat dit niet nodig is want standaard zit er ook geen zekering op de start motor.
En Hoeveel amp zou de zekering dan moeten zijn ik ga 35mm draad gebruiken dat zou op 6 meter 105A kunenn verdragen. Maar volgens mij is de piek van de start motor toch meer dan dat?
- Luco
- Berichten: 29391
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Accu verplaatsing
Ik heb gewoon plus en min doorverbonden en de accu naar de kofferbak verplaatst.
Niks geen extra zekeringen, doorlussen en klaar.
Niks geen extra zekeringen, doorlussen en klaar.
- Geert.
- Berichten: 998
- Lid geworden op: 16 mar 2007, 23:43
Re: Accu verplaatsing
Inderdaad, zo heb ik het ook gedaan en levert geen problemen op. Geen gepiel met zekeringen nergens voor nodig
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 06 feb 2009, 17:52
- Locatie: Maassluis
Re: Accu verplaatsing
Oke,
Dacht zelf meer aan de kans op brand van wegen de langere kabels
Vandaar dat ik dacht dat er een zekering tussen zou moeten.
Dacht zelf meer aan de kans op brand van wegen de langere kabels
Vandaar dat ik dacht dat er een zekering tussen zou moeten.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Accu verplaatsing
Je moet alleen zorgen dat de pluskabel fatsoenlijk dik is. Bij dunne draadjes wordt ie namelijk navenant warmer.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Accu verplaatsing
16mm^2 is wel aan te raden denk ik 
Er zit geen zekering tussen accu en startmotor omdat deze erg veel stroom trekt (100-en amperes).
Als je accu achterin ligt kun je wel makkelijk een nood-uit schakelaar in de kabels aanbrengen in het interieur

Er zit geen zekering tussen accu en startmotor omdat deze erg veel stroom trekt (100-en amperes).
Als je accu achterin ligt kun je wel makkelijk een nood-uit schakelaar in de kabels aanbrengen in het interieur

-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 06 feb 2009, 17:52
- Locatie: Maassluis
Re: Accu verplaatsing
Dat 16mm is wel erg dun moet 35mm of meer hebben. Standaard is al dikker dan 20mmdaNpy schreef:16mm^2 is wel aan te raden denk ik
Er zit geen zekering tussen accu en startmotor omdat deze erg veel stroom trekt (100-en amperes).
Als je accu achterin ligt kun je wel makkelijk een nood-uit schakelaar in de kabels aanbrengen in het interieur
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Accu verplaatsing
In de auto's die ik heb is de kabel naar startmotor maar 10mm^2...
- Joostt
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 24 nov 2010, 22:18
Re: Accu verplaatsing
16mm² is veeel te dun!
Over een lengte van z'n 4 a 5 meter moet je minimaal 35mm² hebben!
In div bmw's en mercedessen is het zelfs 50mm² en ooit nog dikker.
Vergis je niet dat er behoorlijk wat stroom doorheen loopt!
Kabels worden orgineel ook ongezekerd gemonteerd, wel zorgen dat ie goed vast ligt en nergens tegenaan loopt te schuren.
Over een lengte van z'n 4 a 5 meter moet je minimaal 35mm² hebben!
In div bmw's en mercedessen is het zelfs 50mm² en ooit nog dikker.
Vergis je niet dat er behoorlijk wat stroom doorheen loopt!
Kabels worden orgineel ook ongezekerd gemonteerd, wel zorgen dat ie goed vast ligt en nergens tegenaan loopt te schuren.
- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Accu verplaatsing
De startmotor zal wel iets van 1-1,5KW zijn, reken maar uit hoeveel ampere dat is op 12V 
Een snelkoppeling op de min-pool in de kofferbak is trouwen wel handig, als er dan iets fout gaat en je bent dr op tijd bij dan kun je m dr, hopelijk, nog snel vanaf halen.
Ik zou ook gewoon 50mm^2 leggen, dikker kan in zo'n geval nooit kwaad.

Een snelkoppeling op de min-pool in de kofferbak is trouwen wel handig, als er dan iets fout gaat en je bent dr op tijd bij dan kun je m dr, hopelijk, nog snel vanaf halen.
Ik zou ook gewoon 50mm^2 leggen, dikker kan in zo'n geval nooit kwaad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast