Hessing is failliet > Louwman neemt deel activiteiten over

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joop

Re: Hessing is failliet.

Bericht door Joop » 10 jan 2012, 23:46

Tristan schreef:Dure vastgoedproject beginnen in een moeilijke tijd. Proberen huizen en appartementen te verkopen van 9 ton en meer. Wrong timing.
Dat is dan nog de 'goedkope' categorie binnen het project Park Bloeyendaal.

Dit was het project waar ook Hessing mede-financier was: voor degene die zich er niets bij voor kunnen stellen op het terrein van de oude Hessing-showroom in De Bilt:

Afbeelding

Website: http://www.parkbloeyendael.nl/

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 11 jan 2012, 00:50

Misschien dat ik iets te boers opgevoed bent maar is er nou echt iemand die 9 ton tot 1.4 miljoen euro uit z'n portomonnee vorkt om daarmee een 2-onder-1-kapper te kopen? Voor dat geld zou ik m'n buurman op tenminste 50 meter afstand willen hebben, niet op 50 cm.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jan 2012, 08:37

Precies, het project is volslagen kansloos. Lekker hutje mutje wonen voor veels teveel geld naast Akkie Stomphorst. Er staan ook villa's tussen van 3,5 miljoen... Als je op dat plaatje kijkt, dan zie je zo'n pand niet. In de buurt van De Bilt vind je voor dat geld veel mooiere panden, op betere locaties, met meer grond (of op een hot spot ergens midden in een leuke stad).

Frits is een bekende bij ons, maar dit project wordt door niemand in zijn omgeving begrepen, net als de showroom langs de A2. "Daar betaal ik niet voor zeggen sommige miljonairs op klompen" en dat was toch ook altijd een beetje zijn doelgroep, mits 'ie zelf in de zaak stond, want zijn verkopers joegen die lui toch altijd al weg. Die leken 't meest op die bluffer van een cliché-makelaar-met-matje die hij in de armen had genomen. Wat een wanker is dat. Lekker pochen met andermans geld in de hoop er zelf rijk van te worden zonder vakkennis of ervaring. Laat zo'n jochie eerst pakjes suiker verkopen.

M'n moeder is er ook kortstondig wezen kijken, maar het was een onzinnig project. Als je dan ook nog geld moet lenen om zo'n project te bouwen/ontwikkelen met een paar andere partijen, dan denk ik dat je vooral eurotekens in je ogen hebt, maar geen realistisch beeld van hoe projectontwikkeling voor dit segment werkt, laat staan in deze tijd. Achteraf is 't allemaal makkelijk praten wellicht, maar als je er zelf in gelooft en niemand dwingt je tussentijds tot stoppen of nadenken (en 't maken van plan B), dan moet je hard gaan rennen of op de blaren zitten. Ik snap 't dus gewoon niet dat iemand die toch een aardig succesvol bedrijf runt zo'n opeenstapeling van foute inschattingen en aannames kan maken om zichzelf daarna in rap tempo richting een faillissement te zien afglijden.

Dit is overigens heel anders dan Kroymans, die gewoon heel veel mensen en de belastingdienst heeft genaaid. Volgens mij zit er bij Hessing geen kwaad bloed achter. De mensen om hem hebben imho verkeerde keuzes gemaakt en niet op de rem getrapt toen dat kon.

Ik ben zelf 1 keer in 't pand langs de A2 geweest, maar nadat ik via zo'n kleine kille gang en dat kutliftje naar boven was gegaan was ik al onderkoeld in al mijn enthousiasme. Van een warm onthaal was geen sprake en dat is toch iets waar klanten in dit segment waarde aan hechten. De auto's en de architectuur maakten dat al niet meer goed.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jan 2012, 08:57

Als je echt denkt dat je kapot bent gemaakt, dan ga je naar de rechter en niet naar de Telegraaf:
Frits Hessing is flink aangeslagen door het failliet van zijn autobedrijf Hessing. Volgens hem zou Toyota-importeur Evert Louwman hem bewust kapot hebben gemaakt.

Dat zegt Hessing in een interview met De Telegraaf. 'Hij (Louwman, red.) wilde gewoon mijn bedrijf inpikken ondanks alle afspraken die we eerder hebben gemaakt. Iets anders kan ik er niet van maken.'

De eigenaar vervolgt. 'Vorig jaar augustus heb ik met Louwman diverse gesprekken gevoerd over hoe we zouden gaan samenwerken, ook met onroerend goed. Ik ben al jaren bezig met het ontwikkelen van een bouwproject op het terrein waar we vroeger in De Bilt zaten. Daar zou een project van ruim honderd luxe woningen worden gerealiseerd, "Bloeyendael".'

Volgens de krant wil de firma Louwman niet ingaang op de beschuldigingen.
Misschien dat 'ie een automatisch dimmende spiegel heeft, waardoor 'ie het zelf anders ziet dan wij als buitenstaanders. Verder denk ik wel dat hij gewoon niet had verwacht dat Alcredis (=Louwman) beslag zou laten leggen. Wat zou jij doen als je iemand miljoenen uitleent aan een project dat niet van de grond komt, maar ook niet wordt aangepast? Ga je dan wachten? Ff los van de 'overname' van de autoboedel. Dat is aan de curator lijkt me...

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 jan 2012, 09:00

Zal wel aan mij liggen en de ins en outs ken ik ook niet (behalve de verhalen die ik in de media heb gelezen) maar ik snap niet waarom je als autodealer luxe huisjes gaat bouwen.

Iets met schoenmaker en leest. Ik ga naast ICT ook geen matrassen verkopen, om maar even een zijstraat te noemen. :)

Luco

Bericht door Luco » 11 jan 2012, 09:04

Dennis Cavallino schreef:Precies, het project is volslagen kansloos. Lekker hutje mutje wonen voor veels teveel geld naast Akkie Stomphorst. Er staan ook villa's tussen van 3,5 miljoen... Als je op dat plaatje kijkt, dan zie je zo'n pand niet. In de buurt van De Bilt vind je voor dat geld veel mooiere panden, op betere locaties, met meer grond (of op een hot spot ergens midden in een leuke stad).

Frits is een bekende bij ons, maar dit project wordt door niemand in zijn omgeving begrepen, net als de showroom langs de A2. "Daar betaal ik niet voor zeggen sommige miljonairs op klompen" en dat was toch ook altijd een beetje zijn doelgroep, mits 'ie zelf in de zaak stond, want zijn verkopers joegen die lui toch altijd al weg. Die leken 't meest op die bluffer van een cliché-makelaar-met-matje die hij in de armen had genomen. Wat een wanker is dat. Lekker pochen met andermans geld in de hoop er zelf rijk van te worden zonder vakkennis of ervaring. Laat zo'n jochie eerst pakjes suiker verkopen.

M'n moeder is er ook kortstondig wezen kijken, maar het was een onzinnig project. Als je dan ook nog geld moet lenen om zo'n project te bouwen/ontwikkelen met een paar andere partijen, dan denk ik dat je vooral eurotekens in je ogen hebt, maar geen realistisch beeld van hoe projectontwikkeling voor dit segment werkt, laat staan in deze tijd. Achteraf is 't allemaal makkelijk praten wellicht, maar als je er zelf in gelooft en niemand dwingt je tussentijds tot stoppen of nadenken (en 't maken van plan B), dan moet je hard gaan rennen of op de blaren zitten. Ik snap 't dus gewoon niet dat iemand die toch een aardig succesvol bedrijf runt zo'n opeenstapeling van foute inschattingen en aannames kan maken om zichzelf daarna in rap tempo richting een faillissement te zien afglijden.

Dit is overigens heel anders dan Kroymans, die gewoon heel veel mensen en de belastingdienst heeft genaaid. Volgens mij zit er bij Hessing geen kwaad bloed achter. De mensen om hem hebben imho verkeerde keuzes gemaakt en niet op de rem getrapt toen dat kon.

Ik ben zelf 1 keer in 't pand langs de A2 geweest, maar nadat ik via zo'n kleine kille gang en dat kutliftje naar boven was gegaan was ik al onderkoeld in al mijn enthousiasme. Van een warm onthaal was geen sprake en dat is toch iets waar klanten in dit segment waarde aan hechten. De auto's en de architectuur maakten dat al niet meer goed.
+1000
Elke weldenkende investeerder of ontwikkelaar had kunnen zien dat dit project te weinig waar voor zijn geld leverde, daarom kwam het niet van de grond.
Alleen Hessing en de mensen om hem heen zagen het niet.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jan 2012, 09:11

Ik moest vooral lachen toen Dik Wessels zich uit dit project terugtrok met de mededeling: "ik krijg de financiering niet rond". Dat moet je dan interpreteren als "wat een kutproject, maar ik zal dat in de pers niet hardop zeggen omdat ik je geen ellende gun".

Ender

Bericht door Ender » 11 jan 2012, 09:21

Onze auto's komen daar ook altijd en we worden altijd vriendelijk verwelkomt.
Ik heb wel gehoord dat de bpm bedragen die zijn betaald door de kopers van nieuwe auto's niet is afgedragen aan de belastingdienst. Dus daar loopt ook nog een grote schuld..

Tom

Bericht door Tom » 11 jan 2012, 09:59

jos_br schreef:
Will F. schreef:
Downforce Hans schreef:Ehhhhhh sorry hoor maar volgens mij weet niemand hier precies hoe het gegaan is.......
+1
bijvoorbeeld: die lening van 10 miljoen waar is ie voor ver/gebruikt? Ik lees nergens het hele verhaal en mis cruciale details.

Inderdaad, er is geen paal de grond in van dat prestigeproject...

Jos.
Dat snap ik ook niet. Begrijp dat het project niet verkoopt en er al kosten zijn gemaakt, maar die geleende 10 miljoen kan dan toch niet op zijn.

Maargoed, niemand weet het. En jammer dat ze failliet zijn, al zal er wel iets van een doorstart komen.

Luco

Bericht door Luco » 11 jan 2012, 10:03

10 miljoen niet op?
Das een peuleschil man.

Onderzoekskosten
Voorlopig ontwerp
Definitief ontwerp
Gemeentekosten
Nog meer onderzoekjes
enzenzenz

Dan is 10 miljoen op zon project zo ongeveer de maandlasten :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jan 2012, 10:07

Vergeet niet dat dit bouwproject bedoeld was om de kosten van het pand langs de A2 te dekken....
Dus een lening vullen met een lening. Dat snap ik gewoon niet als je zo'n vermogen hebt als Frits (ik ken uiteraard ook niet alle details, maar van de mensen die Frits wel irl kennen hoor ik dat).

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 jan 2012, 10:15

In December was al klip en klaar dat Hessing het niet ging redden. Je verkoopt gewoon niks uit een showroom waar bodembeslag op ligt makkelijk zat. Dan is het wachten tot je je kosten niet meer kunt betalen en je de stekker eruit moet trekken of een schuldeiser het voor je doet.

Jammer dat het zo moet lopen natuurlijk. Ben benieuwd of er een doorstart komt. Klinkt voor de hand liggend maar het zou me niet verbazen als er nog meer lijken in de kast zitten en het dus nog wel even duurt.

Will F.

Bericht door Will F. » 11 jan 2012, 11:13

Dennis Cavallino schreef:Vergeet niet dat dit bouwproject bedoeld was om de kosten van het pand langs de A2 te dekken....
Dat denk ik ook, het heeft in feite niet zo heel veel met het niet van de grond komen van Bloeiemahl te maken. Er rendeert kennelijk meer niet.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jan 2012, 14:08

Volgens mij draaide Hessing zelf wel aardig hoor, maar dat was ze vanuit een ander pand ook gelukt dat minder duur was.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 11 jan 2012, 14:13

Maak er dan dit van

Afbeelding

Hielke

Bericht door Hielke » 11 jan 2012, 14:25

Dennis Cavallino schreef:Volgens mij draaide Hessing zelf wel aardig hoor, maar dat was ze vanuit een ander pand ook gelukt dat minder duur was.
Het meest verbijsterende van het hele verhaal?

In 2011 geen enkele Lamborghini op kenteken gezet!!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jan 2012, 14:34

Dat is niet het enige merk dat Hessing verkocht.

Ik begrijp uit een verhaal uit de krant dat de autohandel op zich niet slecht liep voor ze totdat de klanten weg bleven uit angst voor beslaglegging (logisch, zou ik ook doen, wel een eye-opener als je je auto komende tijd bij garagebedrijven moet stallen... eerst ff verklaring niet-failliet aanvragen, lol).

Maar dat nieuwe pand moest nog wel worden afbetaald. Het oude pand was alleen iets waard als 't as-if was verkocht, verhuurd of anders opnieuw was ontwikkeld. Dat laatste was hun strategie en de meest logische ook, maar ik snap gewoon niet dat je met zoveel (privé)vermogen achter de hand zo'n tent kapot laat gaan. Misschien overzag 'ie het niet, of kon 'ie niet meer rekenen...

Snipe

Bericht door Snipe » 11 jan 2012, 14:37

Dennis Cavallino schreef: maar ik snap gewoon niet dat je met zoveel (privé)vermogen achter de hand zo'n tent kapot laat gaan. Misschien overzag 'ie het niet, of kon 'ie niet meer rekenen...
Ik lees bij Quote dat dat privévermogen ook een klap krijgt.
Het lijkt er overigens op dat niet alleen het autobedrijf wordt geplukt door Louwman, ook bij Hessing privé valt er door het faillissement nog het een en ander te halen. Hessings Aerenbergh BV, hoofdelijk aansprakelijk voor de failliete vennootschappen, heeft namelijk nog een kleine €15 miljoen aan garantstellingen en leningen uitstaan bij de volledige eigenaar van de tent, Frits Hessing himself.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jan 2012, 14:43

Ik lees dat toevallig ook net. En dit:
09:03 donderdag 21-07-2011 | Quoto
door: Sjoerd van Stokkum
Hessing legt beslag op wagenpark Arie van Erkel (update)

Zou u balen wanneer de deurwaarder onder meer uw Rolls-Royce Phantom, Porsche 911 Cabriolet en gloednieuwe Ferrari California kwam ophalen? Vastgoedmiljonair Arie van Erkel niet: ‘Ik heb nog wel een paar auto’s staan.’

Update - 14:39 Tring! Van Erkel belt Quote om te melden dat de veiling van de baan is omdat hij voor 14:00 uur het geld heeft overgemaakt.

Arie van Erkel uit Nieuwegein ligt in de clinch met Rolls-Royce- en Bentley-importeur Hessing. En niet zo’n beetje ook. Wat is er aan de hand? Van Erkel bestelde bij de Jamin voor pure petrolheads - u weet wel, die grote vissenkom langs de A2 bij Utrecht - een Rolls-Royce Ghost ter waarde van vier ton. Handjeklap en een handtekening onder een koopcontract, deal! Dat zou je inderdaad denken, maar betaald werd er door Van Erkel niet. Hessing-verkoper Paul van den Brul: ‘Later wilde meneer ineens een Lamborghini, maar ook die heeft hij ook nooit afgenomen.’

Hessing zocht na herhaalde aanmaningen zijn heil bij de rechter. En die gaf de autodealer groot gelijk. Maar zelfs na het vonnis, dat onder meer een boeteclausule van duizenden euro’s per dag bevatte en is opgelopen tot het maximum van €250.000, weigerde stenenbelegger Van Erkel zijn portemonnee te trekken. En dus belde Hessing met de deurwaarder. Die wilde in eerste instantie beslag op Van Erkels villa leggen, maar vond een veel leuk alternatief; zijn imposante wagenpark.

Uiteindelijk werden er niet alleen een Rolls-Royce Phantom uit 2004, een dakloos elfje uit 2000 en een hagelnieuwe Ferrari California opgetakeld, maar ook onder meer twee Yamaha-motoren, een massagestoel, een iPad, een schilderij en drie messensets. De complete lijst wordt donderdag om 14:00 verkocht.

Van Erkel reageert uiterst kalm op de hele soap. ‘Hessing heeft het echt op de spits gedreven. Ik heb ze meerdere keren gevraagd of we dit niet gewoon als wijze heren onder elkaar konden oplossen. Kennelijk niet.’ Toch lijkt Van Erkel nog van plan vandaag voor 14:00 een spoedbetaling de deur uit doen van een kwart miljoen. ‘Er zit weinig anders op hè? En ik ben het gedoe ook wel zat. Maar ach, ik heb nog wel een paar andere auto’s staan, dus ik hoef niet te lopen.’
Die van Arkel zat toch ook met dat villa-project van Hessing te hannesen?

Fabian

Bericht door Fabian » 11 jan 2012, 14:49

Hielke schreef:
Dennis Cavallino schreef:Volgens mij draaide Hessing zelf wel aardig hoor, maar dat was ze vanuit een ander pand ook gelukt dat minder duur was.

Dat wil niet zeggen dat ze er geen verkocht hebben Hielke.

Die staan veelal op buitenlands kenteken en worden julie hier gekocht vanwege de lage ex/ex prijs.

Elise

Bericht door Elise » 11 jan 2012, 14:50

Gezien de clientèle van de firma Hessing kan ik me best voorstellen dat bij hun het idee is ontstaan voor dit project.
Iedereen hier lijkt dit project af te branden, maar ik denk dat de leden van DF niet tot de doelgroep horen voor dit project.

Luco

Bericht door Luco » 11 jan 2012, 14:54

Elise schreef:Gezien de clientèle van de firma Hessing kan ik me best voorstellen dat bij hun het idee is ontstaan voor dit project.
Iedereen hier lijkt dit project af te branden, maar ik denk dat de leden van DF niet tot de doelgroep horen voor dit project.
Ja, de doelgroep die Hessing voor ogen had, gaat niet hutje op mutje zitten voor meer dan een miljoen euro wil je niet vanuit je keuken zien wat de buren die avond eten.

En wat je doelgroep ook is, daar dien je bouwplannen op af te stemmen, als je goed kijkt naar de lay-out en opzet van dit plan, klopt het gewoon niet.

Zoals eerder gezegd zagen andere investeerders dit wel, alleen Hessing niet, ja dan is het ook je eigen schuld.
en voorbereiding van 2005 tot 2012 is ook veel te lang.
Mensen kan je niet 7 jaar lang zoethouden met plannen.

Elise

Bericht door Elise » 11 jan 2012, 14:59

Luco schreef:En wat je doelgroep ook is, daar dien je bouwplannen op af te stemmen, als je goed kijkt naar de lay-out en opzet van dit plan, klopt het gewoon niet.
Omdat?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jan 2012, 15:03

Precies, het plan klopt in de basis al niet.

Een paar dingen:
Te weinig ruimte tussen de huizen, iets waar je in de omgeving van De Bilt goed ziet wat die ruimte doet met de waarde van woningen... ik noem o.a. Bilthoven en Bosch en Duin.
Als je kinderen hebt, wil je niet aan die kant van die (gevaarlijke/drukke) weg wonen
Een paar km verderop woon je voor dat geld in 't Wilhelminapark, vlakbij de binnenstad in echt mooie panden.

Iedereen zag gewoon op de 1e tekening dat hier een projectontwikkelaar probeerde om zoveel mogelijk cash te genereren met een klein stukje grond. 1 groot luxe appartementencomplex was er geslaagd geweest. Of een aantal kavels met 'vrije keuze uit een catalogus'. Zoals 't nu is ontworpen is het gewoon ruk. De crisis deed de rest...

Hielke

Bericht door Hielke » 11 jan 2012, 15:03

Fabian schreef:
Hielke schreef:

Dat wil niet zeggen dat ze er geen verkocht hebben Hielke.

Die staan veelal op buitenlands kenteken en worden julie hier gekocht vanwege de lage ex/ex prijs.
Ach ja, blijkt wel weer dat ik er net als Hessing geen verstand van heb :tooth:

Plaats reactie