bmw 325i e36 coupe tracktool.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
jarno1979
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 jan 2011, 10:06

bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door jarno1979 » 06 jan 2012, 14:52

Al een poosje het ik het idee om een auto te kopen voor erbij,waarmee je ook nog een keer een vlot rondje circuit mee kan doen.
Dit is m dan geworden
Een e36 coupe uit 93.
325i zonder vanos met 161k(volgens NAP logisch)
Lak is een beetje slordig maar de wagen is overal roestvrij,is technisch verder goed en na wat onderhoud rijd ie weer heerlijk.
Heb na aankoop thermostaat+huis,waterpomp,alles filters en olie vervangen.

Afbeelding
Afbeelding

Iemand nog tips over dingen die ik moet controleren?welke olie is het best voor deze motoren?
5w30 word voorgeschreven,is dat ook goed bij lange stukken autobahn of circuit?
Tips zijn welkom

Groetjes jarno

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Jeroen K. » 06 jan 2012, 15:14

jarno, klinkt leuk maar helaas kan ik hier de fotos niet zien. (zowiezo imageschack fotos kan ik hier nooit zien)

ga je hem ook opbouwen met kooi etc of standaard?

ErikS
Berichten: 18972
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door ErikS » 06 jan 2012, 15:16

Voor circuit ed. gewoon de 10W60 variant voor M motoren pakken, toch?!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22521
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Niels » 06 jan 2012, 16:02

Gevoelsmatig lijkt me 10W60 niet ideaal voor een motor met hydraulische klepstoters. Hoog in toeren tijdens circuit gebruik hebben dergelijke stoters het soms sowieso al moeilijk waardoor ze gaan tikken (niet goed gevuld met olie).

Ik zou gebruiken wat Knot in de 328i gooit (misschien wel 10W60 :lol: ). Dan weet je dat je goed zit :wink:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Steven N. » 06 jan 2012, 20:48

Blijven goed betaalbare vlotte tracktools die 325i's. Die van mij overleefd al twee jaar na fatsoenlijk warmrijden elke mishandeling met 5w40, daar hou ik het dus ook bij.

Voor circuit checken: remmen, onderstelrubbers, uitlaatrubbers, motorsteunen en draagarmen (voorkeur vervangen to be sure) Daarnaast kan je natuurlijk zo veel aanpassen als je wil en zo gek je het financieel wil maken. Have fun!

Gebruikersavatar
Arjan B
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
Locatie: Brabant

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Arjan B » 07 jan 2012, 15:10

Dat is leuk speelgoed voor op het circuit.
Het belangrijkste vind ik wel de remmen die hebben het zwaar te verduren en worden echt warm, remschoentjes vervangen (die tegen hoge temp. kunnen) en verse remolie is het 1e wat ik zou aanpassen en dan kilometers maken...... :wave:

jarno1979
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 jan 2011, 10:06

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door jarno1979 » 07 jan 2012, 17:34

Ik heb vandaag draagarmen met zo goed als nieuwe kogels gekocht(met dank aan siegerdehaan)met excentrische m3 rubbers.
Die komen er volgende weel op,daarna uitlijnen en ook dat weer klaar
Remmen rij ik eerst op de eerstvolgende circuitdag wel op bij vrij rijden,compleet nieuwe originele remmen liggen al klaar voor montage.

Twijfel alleen nog over de olie,ik heb hier namelijk de beschikking over valvoline 5w30 volsyntheet.
Volgens mij een goede olie en kost me niks.
Dus als ik gewoon elke 5000 ververs zou dat kwaad kunnen?

Groetjes jarno

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Steven N. » 07 jan 2012, 18:02

Zou met originele remmen het circuit niet op durven..

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Reind » 07 jan 2012, 20:43

Mooie plannen. Ideale basis voor veel trackday kms. Je hoeft niet zo veel aanpassing te doen om toch lekker te kunnen rijden. Veel plezier voor je euro zegmaar... Ik zou het dan ook niet te bond maken. De volgende stap is gewoon een M3. Dure onderdelen alle spruitstukken, nokkenassen, uitlaten, dure chips etc. brengen niet zoveel en maakt het ook niet duurzaam. En meer dan 230Pk haal je er toch niet uit.

Tips:
- Onderstel; Goed onderstel is MUST. In alle soorten en maten te krijgen. Helemaal afhankelijk van budget en wat je ermee wil.
- Rolkooi stel ik voor me zelf bij circuit gebruik eigenlijk altijd verplicht. Of iig een rolbeugel.
- Andere krukas poeli (geeft constant meer vooronsteking en breng je wat Pk/Nm), Temperatuur sensor in inlaatspruitstuk foppen (blijft hij tijdens hogere motor temperatuur beter lopen)
- Castrol 10w60
- Remmen; De hele Aprisco cup rijd met remmen met de standaard afmetingen. Ik rij met ATE powerdisc schijven en HT10 blokken. Remt perfect en is gewoon veilig. Bij de Aprisco rijden wij er een uur mee op 100%. Maargoed, een set e36M3/e46330i remmen zijn een goed en betaalbaar alternatief. Word het wel iets beter van. Ook even de remolie verversen.
- Voor de rest kun je er nog een tropenradiateur in zetten voor wat meer koeling.

Heel succes ermee.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Jesper » 07 jan 2012, 21:42

Reind schreef: - Andere krukas poeli (geeft constant meer vooronsteking en breng je wat Pk/Nm), Temperatuur sensor in inlaatspruitstuk foppen (blijft hij tijdens hogere motor temperatuur beter lopen)
Wat bedoel je hier precies mee? Wij merken namelijk ook dat de motor iets minder vermogen geeft als deze warmer wordt. Als je bijvoorbeeld een tijdje wat rustiger op de autobaan hebt gereden en de motor dus wat afgekoeld is, dan voelt deze net iets feller aan.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Reind » 10 jan 2012, 16:05

Jesper schreef:
Reind schreef: - Andere krukas poeli (geeft constant meer vooronsteking en breng je wat Pk/Nm), Temperatuur sensor in inlaatspruitstuk foppen (blijft hij tijdens hogere motor temperatuur beter lopen)
Wat bedoel je hier precies mee? Wij merken namelijk ook dat de motor iets minder vermogen geeft als deze warmer wordt. Als je bijvoorbeeld een tijdje wat rustiger op de autobaan hebt gereden en de motor dus wat afgekoeld is, dan voelt deze net iets feller aan.
Wat ik bedoel is dat de ECU minder laat inspuiten wanneer de motortemperatuur boven een bepaalde waarde komt. Bij een gechipte ECU is isde software al aangepast, net als de voorontsteking.

Het zijn gewoon handigheidje die je kunt uitvoeren zonder te hoeven chippen.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Jesper » 10 jan 2012, 16:19

Reind schreef:Het zijn gewoon handigheidje die je kunt uitvoeren zonder te hoeven chippen.
Ah ok. Maar wat die je dan precies? Op internet wel gelezen dat sommige mensen een bepaalde temp sensor verplaatsen bij een E36 die veel op het circuit komt. Maar kan nergens vinden hoe en wat.
Is dit ook wat jij bedoeld?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Reind » 10 jan 2012, 21:14

Gewoon foppen met behulp van een weerstandje. Deze zet je op de sensor en de computer denk dat de temperatuur bijvoorbeeld altijd 30 graden is.

jarno1979
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 jan 2011, 10:06

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door jarno1979 » 10 jan 2012, 21:52

Klinkt interessant,Kan ik hier ook ergens een diy van vinden.
Nog een andere vraag,bij het vervangen van de thermostaat heb ik een 91gr genomen.
Ik kon ook een 89gr krijgen,maakt dat nog veel verschil?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29456
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Luco » 10 jan 2012, 21:57

Die 10w60 snap ik nooit, zeker niet dat bewezen is dat 10w60 koud veel meer slijtage geeft dan bv 5w50 of 10w40

jarno1979
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 jan 2011, 10:06

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door jarno1979 » 12 jan 2012, 19:12

Ik ververs de olie dit weekend eerst voor valvoline synpower 5w30. Ik ga er voorlopig toch niet het circuit mee op en mocht dit niet bevallen ververs m binnenkort nog wel een keer voor 5w40.

Daarbij is deze olie for free dus dan is de keuze wel snel gemaakt denk ik. :tooth:
Morgen komen de draagarmen met nieuwe kogels en m3 rubber erop,daarna uitlijnen bij Roessink,daar gaat oolbellink (de bmw dealer in zwolle)ook met alle auto,s heen dus deze lui hebben veel erv met bmw dus alle vertrouwen in.
En dan zaterdagmiddag ri duitsland,A31 op :wave:
Ben benieuwd wat de top is.

greetz

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Reind » 13 jan 2012, 09:53

Ter referentie
Volledig standaard 325i met 265.000Km
Afbeelding

Op GPS
Afbeelding

Madness
Berichten: 264
Lid geworden op: 27 okt 2009, 12:31
Locatie: Zwolle

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Madness » 13 jan 2012, 10:20

Leuk ding!
Eindelijk iemand uit de buurt :kikker:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: bmw 325i e36 coupe tracktool.

Bericht door Knot » 13 jan 2012, 15:19

Hmmz, waarom kom ik dan tot 245 teller bij 6600 met een 3,15 diff??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2226cc, Amazon [Bot], Bokkepoot, Godspeed, Jan Terwolde, Rogerb en 7 gasten