Alfa Romeo 156 jtd weer met schade !!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 03 nov 2010, 20:25

Na een aantal BMW's, (drie en half jaar geleden) vond ik het wel eens tijd voor wat anders aangezien mijn vader vroeger ook een paar Alfa's heeft gehad besloot ik ook eens die kant op te gaan.
Op zoek naar een geschikte 156 en het halve land door gecrost kwam ik al snel tot de conclusie dat er meer afgetrapte 156 bestaan dan nette !
Toch vond ik in Arnhem bij een particulier mijn huidige 156, apk bijna verlopen maar voor de rest een nette en niet afgetrapte auto met 175dkm op de klok, na een bak koffie een proefritje handje klap, betalen en weer terug naar Friesland.
M'n maat die monteur is heeft de alfa een nieuwe distributie, remmen etc en nieuwe apk kon niels weer rijden, en probleem loos moet ik zeggen.
Na een jaar of twee werden de bandjes wat minder en besloot ik ook maar op zoek te gaan een setje 17 inch wieltjes, al snel gevonden met knappe bandjes maar de velgjes waren wit gepodercoat geen gezicht natuurlijk deze zilver gespoten.
Wielen er onder weer een nieuwe apk er op en rijden maar, auto in pakken en op vakantie naar Italië :df:
Toen begon de ellende na 600 kilometer begon de boel te trillen en te schudden snel op zoek naar een parkeerplaats beetje lastig als ze met de weg bezig zijn !
We reden een stadje binnen m'n vrouw die op dat moment reed zij het lijkt wel of we lekke band hebben, nou daar ging het linker voorwiel door de lucht zo de vangrail in.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Nou daar sta je dan 600 km van leeuwarden half zes in de ochtend, de schade bekeken conclusie slotbout er uitgelopen en de andere wielbouten afgebroken ! verder rijden onmogelijk band lek velg kapot ophanging naar z'n schrootje... gelukkig heb je daar de anwb voor, vier uur later weer onder weg in een nieuwe passat met duits kenteken.
Na twee weken incognito op een Italiaanse camping waar iedereen dacht dat we duitsers waren weer terug naar nederland, was de alfa inmiddels ook weer geariveerd was meteen maar op m'n werk laten afleveren.
Schade nog eens goed beken linker voorscherm plat, onderste draag arm, fuseelichaam naar de klote. :hmmm:
Al snel kwam ik tot de conclusie de gehele auto maar aan te pakken steenslag hier en daar een krasje, samen met behulp van een collega de auto demonteren ramen er uit voorschermpje regelen en strakmaaken maar, toch wel handig als je hier normaal je geld mee verdiend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog even een tijdje op zoek geweest naar in een nieuwe velg deze vond in het meest zuidelijkste puntje van nederland, ophalen en spuiten band er om, en onder de vers gespoten alfa schroeven dit maal zonder slotbouten want die gaan er toch vandoor bij mij en een paar nieuwe wielboutjes, witte pinkers erin nieuwe kenteken plaatjes erop uitlijnen en rijden !! :df:

Het eind resultaat.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Laatst gewijzigd door Niels v/d burgh op 04 jan 2012, 19:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Re: 156 jtd

Bericht door Martijn_bmw » 03 nov 2010, 20:41

mooie alfa zeg :D en leuk verhaal! alleen zonde van de schade... hoe konden al die bouten afbreken dan?!

Niels v/d burgh

Bericht door Niels v/d burgh » 03 nov 2010, 20:45

Martijn_bmw schreef:mooie alfa zeg :D en leuk verhaal! alleen zonde van de schade... hoe konden al die bouten afbreken dan?!
Dat weet ik eigenlijk niet, de slotbout was spoorloos, ik denk dat het maandag ochtend bouten zijn geweest.
Het blijft een mysterie :hmmm:

dvh

Bericht door dvh » 03 nov 2010, 21:35

Mooie Alfa idd :)
Alleen wat een vreemde schade ! ... sta je mooi mee te kijken.

Niels v/d burgh

Bericht door Niels v/d burgh » 10 jun 2011, 23:10

Bij mij is het vakantie geld ook al weer...... Foetsie :crazy:

-Nieuwe koppeling
-Koppeling cilinder
-L & R bovenste draagarmen
-Links achter wiellager
-Silentbussen
-En de apk

Binnenkort nog even uitlijnen, kan m'n lol niet op.

Knot

Bericht door Knot » 10 jun 2011, 23:20

Helemaal gemist destijds maar idd vreemde schade.. zal al niet goed geweest zijn die bouten misschien of trilling waardoor het afgebroken is. Kan me niet voorstellen dat die slotbout voor dermate onbalans zorgt dat de rest breekt in die paar ritten totdat je doorhebt dat ie ontbreekt.

jos_br

Bericht door jos_br » 11 jun 2011, 22:45

Dit soort dingen komen doordat de wielen daarvoor gespoten zijn. Al zou je èèn bout missen loopt een wiel er niet af. Door de verf gaat het wiel bewegen en zit dus los.

Jos.

Niall

Bericht door Niall » 12 jun 2011, 11:18

Valt wel mee, want in de dynamische fahrversuche worden de orignele bouten getest tegen zowelgecoate stalen en aluminium velgen. Meestal is een gepoederde velg wat moeilijker.

Probleem is dat je met gewoon verzinkte bouten hele goede verbindingens eigenschappen hebt bij hoge temperatuur maar qua voorspannkracht (klemmkracht) van de bout heel slecht.

Als je aftermarket bouten monteert weet je echt niet wat er op zit en wat voor een coating er op zit, welke van hele grote invloed is op de verbindingseigenschappen bij hoge temperatuur.

Zo simpel is het helaas niet, koper heeft goede eigenschappen bij hoge temperatuur maar is niet zo sterk qua treksterkte. Dus alle fabrikanten zoeken nog steeds naar de ultieme combinatie van dit alles met stalen bouten.

Joopieboy

Re: Alfa Romeo 156 jtd

Bericht door Joopieboy » 16 jun 2011, 18:24

Tjees dat is wel ruk als je wiel er zo onderuit dondert, maar hij is wel heel erg strak geworden zeg! :D

Niels v/d burgh

Bericht door Niels v/d burgh » 03 jan 2012, 21:56

2012, is voor de Alfa in ieder geval niet goed begonnen.
Mijn vrouw reed vanochtend hier door de buurt naar haar werk.
Op het moment dat ze geparkeerde Vw Crafter passeerde, reed deze de weg op.
Helaas daar reed al een Alfa !!

Resultaat, deuk in het linker achterportier, linker voorportier, voorscherm en de spiegel op nul.
Tegenpartij bekende gelijk schuld, deze had de Alfa nooit zijn aankomen. (blinde kip)
De papieren zijn ingevuld, deze zijn onderweg naar de verzekering.

Zal morgen de Alfa even wassen en wat foto's maken voor de liefhebbers.
Het voordeel is, dat ik de schade zelf kan herstellen.
Het nadeel is, dat ik het stervend druk heb.

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 03 jan 2012, 22:07

pfff het zit je ook niet mee zeg :(

Ga je hem weer herstellen? 156's zijn erg mooi maar echt geen drol meer waard :( ..........

Succes in ieder geval Niels!

Niels v/d burgh

Bericht door Niels v/d burgh » 04 jan 2012, 19:00

Ik denk wel dat ik 'm weer ga klaar maken.
Ze zijn inderdaad geen drol waard, maar met de schade is ie helemaal geen enne klap waard.
Als ik weer ga herstellen kost het mij alleen materiaal, dus dat valt dan weer mee.
Eerst maar eens afwachten of het netjes word afgehandeld, denk wel dat ie economisch total loss gaat.
Als alles geregeld is met de verzekering zet ik er andere spiegel op, en rij eerst wel even door.
Tegen de tijd dat ik weer even wat tijd over heb maak ik weer klaar.

Vandaag de auto gewassen en wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joopieboy

Re: Alfa Romeo 156 jtd weer met schade !!

Bericht door Joopieboy » 04 jan 2012, 22:11

Damn dat is zonde om te zien, net helemaal strak en nu alweer dit. Zit je niet mee...
Succes met opknappen! Alweer

Plaats reactie