BMW draagt S54 motor ten grave..
- RVV
Re: BMW draagt S54 motor ten grave..
Nee, dat denk ik niet Rene.. Ik vind de e46 M3 geen 500pk auto. Oke je kunt het er van maken, maar op de een of andere manier vind ik het teveel vermogen wat bij die auto past. Ik zou ook nooit een 500pk M3 (aangepast) kopen of gekocht hebben.
De M5 is een andere verhaal die auto hoort gewoon 507pk te hebben. Alles in en om de auto is berekend op zoveel vermogen. Kwalitatief is een M5 ook veel hoogwaardiger dan een e46 M3. M5 staat echt wel een paar treden hoger dan een e46 M3 (CS), vergeet niet dat de technische basis van de e46 M3 de e36 M3 is geweest. Daarnaast is er een behoorlijke generatie kloof tussen een e60 en een e46. Er zit 5 jaar verschil tussen qua introductie. Maar de M3 is/was specialer voor mij.
De M5 is een andere verhaal die auto hoort gewoon 507pk te hebben. Alles in en om de auto is berekend op zoveel vermogen. Kwalitatief is een M5 ook veel hoogwaardiger dan een e46 M3. M5 staat echt wel een paar treden hoger dan een e46 M3 (CS), vergeet niet dat de technische basis van de e46 M3 de e36 M3 is geweest. Daarnaast is er een behoorlijke generatie kloof tussen een e60 en een e46. Er zit 5 jaar verschil tussen qua introductie. Maar de M3 is/was specialer voor mij.
- GTRene
moet ik je ook wel gelijk in geven, denk dat de E46 M3 tot max 450pk en meer zal een beetje over the top worden, echter 343pk vind ik nu te weinig voor wat we kennen en voor wat de techniek aan kan...misschien de 360pk verhouding ala CSL dat dat meer juist is, echter dat betekent bij een zwaardere normale M3 toch al snel 380<>400pk om dezelfde pk gewichts verhouding te krijgen als de CSL 
edit, net ff opgezocht.
M3 CSL 1285kg <> 360pk = 3.57 kg per pk
M3 sta 1470kg <> 343pk = 4.28 kg per pk
dat betekend dat de standaard M3 E46 dan 411pk moet krijgen om dezelfde pk gewichts verhouding te krijgen als de CSL
das meer dan ik dacht
edit:
M5 V10 1830kg <> 505pk = 3.62 kg per pk
das minder gunstig dan de M3 CSL met maar 360pk

edit, net ff opgezocht.
M3 CSL 1285kg <> 360pk = 3.57 kg per pk
M3 sta 1470kg <> 343pk = 4.28 kg per pk
dat betekend dat de standaard M3 E46 dan 411pk moet krijgen om dezelfde pk gewichts verhouding te krijgen als de CSL

das meer dan ik dacht

edit:
M5 V10 1830kg <> 505pk = 3.62 kg per pk

das minder gunstig dan de M3 CSL met maar 360pk

- markk
Oud topic, maar jongens wat is het zonde dat ie niet meer gemaakt wordt.
Net ff rondje M3 gereden dat S54 blok is gewoon zooooo bepalend voor de hele auto. Hoe die snerpt, hoe die aan het gas hangt, hoe die in de hoge toeren z'n vermogen opbouwt, hoe die naar z'n redline jubelt. Wat een feest.
Er zijn echt veel betere auto's dan een M3, maar dat S54 blok wat er in ligt is echt een juweeltje. Doodzonde dat ze ermee gestopt zijn.
Ik durf er wel om te wedden, ondanks 310+ pagina's 1M-coupe gejubel, dat Andre als eerste z'n wrap van z'n huidige auto aftrekt en bij de dealer staat om een 1M-coupe met S54 (csl) blok te bestellen mochten ze hem maken...
Mark.
Net ff rondje M3 gereden dat S54 blok is gewoon zooooo bepalend voor de hele auto. Hoe die snerpt, hoe die aan het gas hangt, hoe die in de hoge toeren z'n vermogen opbouwt, hoe die naar z'n redline jubelt. Wat een feest.
Er zijn echt veel betere auto's dan een M3, maar dat S54 blok wat er in ligt is echt een juweeltje. Doodzonde dat ze ermee gestopt zijn.
Ik durf er wel om te wedden, ondanks 310+ pagina's 1M-coupe gejubel, dat Andre als eerste z'n wrap van z'n huidige auto aftrekt en bij de dealer staat om een 1M-coupe met S54 (csl) blok te bestellen mochten ze hem maken...
Mark.
- Kasteel
Amen Mark, ik mis tegenwoordig vaak karakter in motoren, wat bij velen weg is gegaan, mede door de co2-bs
. Motortje draait bij mij nu een kleine 60k mee en ben er nog altijd lovend over
.
Voor dergelijke ervaring zal in de toekomst moeten worden uitgeweken naar een ander segment (o.a. Porsche etc
).

Voor dergelijke ervaring zal in de toekomst moeten worden uitgeweken naar een ander segment (o.a. Porsche etc

-
Ik denk ook dat P er niet aan ontkomt om vanaf medio 2015 drastische maatregelen te nemen. De EU is nu al bezig met om fabrikanten boetes te geven die de CO2 doelstellingen van de EU niet halen. En als de eis 100% van het product pakket wordt, zal het lastig worden om juweeltjes zoals de flat-six aan te houden.
- Martijn_bmw
helaas zullen we er aan moeten wennen... over 20 jaar hebben we alleen nog maar emotie loze stofzuiger motoren 

- Niels
- Auto: Prius+
Dus gewoon je S54 niet verkopen 

-
Klopt. Maar dat komt niet meer. Ik heb er vaak tegenaan geschopt die turbo s. Maar de tijd van van S54 motoren komt niet meer terug hoe jammer dat ook is.
Ik laat een turbo zoals de 1M reageert op het gas daar niet om staan. De 1M is qua onderstel techniek veel mooier te sturen dan de E46 M3. Het is dan niet anders dat ie een turbo heeft.
Klopt. Maar dat komt niet meer. Ik heb er vaak tegenaan geschopt die turbo s. Maar de tijd van van S54 motoren komt niet meer terug hoe jammer dat ook is.
Ik laat een turbo zoals de 1M reageert op het gas daar niet om staan. De 1M is qua onderstel techniek veel mooier te sturen dan de E46 M3. Het is dan niet anders dat ie een turbo heeft.
- GTRene
de S54 zou ook nog wel beter kunnen...sowieso lichter.
zouden ze niet bv op de laatste 3.0 een speciale kop op kunnen zetten en high rpm of is dat blokje er niet voor gemaakt...
zouden ze niet bv op de laatste 3.0 een speciale kop op kunnen zetten en high rpm of is dat blokje er niet voor gemaakt...
- Snipe
Ik zat een test te lezen van een BMW 1600 Touring, een test uit een oude Autovisie, en daar zaten ze ook al te jammeren dat de motor door de scherpe emissie-eisen veel minder soepel was. Je kon er niet eens vanaf 25 km/h in de vierde versnelling mee accelereren. Dat gejammer dat alles altijd alleen maar minder wordt en vroeger alles beter was is van alle tijden.Martijn_bmw schreef:helaas zullen we er aan moeten wennen... over 20 jaar hebben we alleen nog maar emotie loze stofzuiger motoren
Edit Uit 1971, hier is 'ie: http://www.autotekoop.nl/whitelabel/aut ... earch=true