Volgens Molenaar zullen op den duur drie soorten winkelgebieden ontstaan: buurtwinkels, boetiekjes in het centrum en grote winkelketens buiten de stad.
“De winkels in de buurt bestaan uit zaken die je regelmatig nodig hebt zoals een supermarkt of een bank. Het winkelaanbod in de centra van steden zal verschralen, met als resultaat kleinere winkels en veel restaurantjes en cafeetjes. Daar ga je naar toe als je gezellig wilt winkelen. De grote winkels, Mediamarkt en Blokker, zullen verplaatsen naar het derde winkelgebied: buiten het centrum met ruime parkeergelegenheid.”
Dat is nu toch al?? En niets mis mee als je 't mij vraagt.
Soms verbaas ik mij er wel over dat er veel winkels kunnen blijven bestaan die echt meuk verkopen.
Winkels waar je nooit klanten ziet, maar waar wel altijd iemand aanwezig is. Hoe komen die lui rond? Niet, denk ik dan.
Nog een grote oorzaak van die leegstandsgolf die deze meneer Molenaar vergeet: veel winkels worden gerund voor de hobby (vrouw van een succesvolle kerel) en/of door mensen die in feite al met pensioen zouden moeten gaan, maar die geen pensioen hebben, maar ook geen opvolger. Laat staan dat iemand hun boedel en goodwill + dure huurcontracten wil kopen en dat ze van de opbrengst kunnen gaan rentenieren. Op een gegeven moment gaan ze gewoon dood en wordt de winkel gesloten.
Daarnaast zullen veel winkels moeten sluiten omdat 't gewoon niet meer rendabel is. Da's logisch.
Als de huurprijzen verder dalen, dan verwacht ik wel dat veel pure internetwinkels de overstap zullen maken naar fysieke winkels en showrooms.