Toyota GT 86 en Subaru BRZ
- stefan740
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Tsja ronde 40k is 40.995 euro kaal en 43k als je de showroom uit rijdt. Probleem is dat de auto die je inruilt, hot hatches van 2005-2010 denk ik zo, gewoon al meer vermogen hebben of in ieder geval sneller aanvoelen door de turboduw.
- Hielke
Eensch met Robin's verhaal.
En daarbij komt ook nog dat ik de auto niet mooi vind. Zo strak en clean de schitterende 350Z is, zo'n rommeltje vind ik deze Subaru (die ook met een Toyota embleem verkocht wordt).
Voor 40k kandidaat voor de nichemarkt. Als pure trackcar? Misschien. Maar voor 43k heb je ook een Elise die in het 80 tot 140 km/h gebied top is.
En daarbij komt ook nog dat ik de auto niet mooi vind. Zo strak en clean de schitterende 350Z is, zo'n rommeltje vind ik deze Subaru (die ook met een Toyota embleem verkocht wordt).
Voor 40k kandidaat voor de nichemarkt. Als pure trackcar? Misschien. Maar voor 43k heb je ook een Elise die in het 80 tot 140 km/h gebied top is.
- Michel P
370pk
1092kg
GT5

- Bijlagen
-
- Tsukuba Circuit.jpg (480.6 KiB) 1717 keer bekeken
- Macboy
Mooie foto Pol ! Snel met clubje DF-ers gaan rijden met dat ding !
@Robin: duidelijk verhaal waar ik het wel mee eens ben.
@Robin: duidelijk verhaal waar ik het wel mee eens ben.
- Enrico
Je bent iets vergeten, als je mijn topic leest heb je snel door dat ik zelf een Veryon standard niet genoeg zou vinden..... heeft niets met de BRZ of GT-86 te maken... ik wil altijd maximalizeren... zelf duurt het 5 jaar. Zou ik een GT-86 kopen ongeacht hoe die rijdt, zal hij ver van standaard blijven en dat geldt voor welke auto ik dan ook zou kopen... dus ook een BMW 328......Robin schreef:maar als Enrico ook al begint om superchargers op deze GT86 te schroeven en jij nu terecht over die Lotusrijders met superchargers op hun Lotussen, dan zegt dat toch iets dat de basis niet powerful genoeg is eigenlijk?

Het wordt een sucess deze auto......... in welke vorm dan ook, BRZ / GT86 of FRS alleen in NL zullen de verkopen niet zo spectaculair zijn.......
Macboy schreef:Dat ga je niet menen ! Een auto in het echt mooier dan op de foto's ?Enrico schreef:Geruchten zijn dat hij in het echt mooier is dan op de foto.........

- RVV
Robin schreef:
Rationeel helemaal gelijk, maar aan de andere kant niet heel de wereld wil een BMW, conceptueel verschillen een 328i en GT86 net zo veel van elkaar als een koe en een paard (laat even in het midden welke auto de koe is en welke auto het paard).
350Z/370Z verhaal. Puur om de power mischien wel, maar de 350Z is serieus oude techniek vergeleken met de GT86. 370Z is moderner, maar net als de 350Z groter en bovendien dik 250 kilo zwaarder dan de GT86.
Nissan/Subaru zetten de GT86/BRZ bewust niet als powerhouse in de markt. Iedereen weet van te voren dat hij geen autobahnkiller koopt. Dus als die mensen vallen op voorhand al af. De klanten waar ze zich op richten zijn helemaal niet geinterresseerd in 300pk plus en 300 kilo zwaarder. Hoe eenvoudig was het geweest om zo'n auto in de markt te zetten?
Ik begrijp het verhaal auf der dauer hilft nur power.. maar het is je eigen focus op auto's. Jij kiest altijd de dikst leverbare uitvoering. Maar jouw keuze is natuurlijk ook niet de wereld
Dan blijft over de prijs.. plus 40K.. relatief statusloos, een dealerorganisatie die er niet veel van snapt als het op sportieve auto's aankomt, allemaal lastig om een echt succes te worden. Echt bepalend zal zijn of de GT86 een cultstatus zal krijgen.. Dat zal bepalend zijn voor succes. Verder is er altijd een schare groep liefhebbers blijven bestaan van sportieve Toyota's uit de tijd dat ze nog echt leuk spul uitbrachten. In potentie toch ook een doelgroep.. belangrijker voor Toyota dan de BMW doelgroep die loopt te affengeilen op een 328i.
80 tot 85K voor een 1M,, iedereen zei.. inclusief Andre.. gekkenhuis, gaat ie nooit verkocht voor worden in Nederland.. mag hooguit 65K kosten.. als we de BMW verkopers hier op het forum mogen geloven zijn er toch veel verkocht.. het aantal 1M rijders hier op het forum spreekt boekdelen.
Waarom kan deze formule voor de helft van de prijs van een 1M niet herhaalt worden bij de GT86?
Je kunt natuurlijk voor 80k voor een 1M ook een GT86 en BRZ kopen.. dan heb je 400pk
Alles heeft zijn kant.. wijsheid is pas achteraf in te schatten.
Rond die dikke 40k hangt nu 'n 328i met 245pk en 350Nm. Dat zijn buiten wat je van die kar vindt, WEL cijfers waarmee je in 't dagelijks verkeer lekker mee kunt komen en de dieselbrigade af kunt schudden ofzo. Er zit ook nog 'n propellor op voor de status, heel belangrijk.
Rationeel helemaal gelijk, maar aan de andere kant niet heel de wereld wil een BMW, conceptueel verschillen een 328i en GT86 net zo veel van elkaar als een koe en een paard (laat even in het midden welke auto de koe is en welke auto het paard).
350Z/370Z verhaal. Puur om de power mischien wel, maar de 350Z is serieus oude techniek vergeleken met de GT86. 370Z is moderner, maar net als de 350Z groter en bovendien dik 250 kilo zwaarder dan de GT86.
Nissan/Subaru zetten de GT86/BRZ bewust niet als powerhouse in de markt. Iedereen weet van te voren dat hij geen autobahnkiller koopt. Dus als die mensen vallen op voorhand al af. De klanten waar ze zich op richten zijn helemaal niet geinterresseerd in 300pk plus en 300 kilo zwaarder. Hoe eenvoudig was het geweest om zo'n auto in de markt te zetten?
Ik begrijp het verhaal auf der dauer hilft nur power.. maar het is je eigen focus op auto's. Jij kiest altijd de dikst leverbare uitvoering. Maar jouw keuze is natuurlijk ook niet de wereld

Dan blijft over de prijs.. plus 40K.. relatief statusloos, een dealerorganisatie die er niet veel van snapt als het op sportieve auto's aankomt, allemaal lastig om een echt succes te worden. Echt bepalend zal zijn of de GT86 een cultstatus zal krijgen.. Dat zal bepalend zijn voor succes. Verder is er altijd een schare groep liefhebbers blijven bestaan van sportieve Toyota's uit de tijd dat ze nog echt leuk spul uitbrachten. In potentie toch ook een doelgroep.. belangrijker voor Toyota dan de BMW doelgroep die loopt te affengeilen op een 328i.
80 tot 85K voor een 1M,, iedereen zei.. inclusief Andre.. gekkenhuis, gaat ie nooit verkocht voor worden in Nederland.. mag hooguit 65K kosten.. als we de BMW verkopers hier op het forum mogen geloven zijn er toch veel verkocht.. het aantal 1M rijders hier op het forum spreekt boekdelen.
Waarom kan deze formule voor de helft van de prijs van een 1M niet herhaalt worden bij de GT86?
Je kunt natuurlijk voor 80k voor een 1M ook een GT86 en BRZ kopen.. dan heb je 400pk

Alles heeft zijn kant.. wijsheid is pas achteraf in te schatten.
- Michel P
Goeie post Rico!
328i echt pracht auto, geeft premium gevoel, zal door velen gezien worden als status, goedkeuring van de buitenwereld enz. enz. helemaal mee eens. Zal ook lekker rijden. Zal sneller zijn dan de GT86.
Maar voor mijn zal dat echter onder aan de streep veel minder wegen dan de feel tijdens het rijden, ben geen interieur fapper, wil slechts connecten met de auto.
Los van bruikbaarheid zou ik zonder proefrit voor de GT86 kiezen boven de 328i terwijl ik de nieuwe dreier prachtig vind.
Michel
328i echt pracht auto, geeft premium gevoel, zal door velen gezien worden als status, goedkeuring van de buitenwereld enz. enz. helemaal mee eens. Zal ook lekker rijden. Zal sneller zijn dan de GT86.
Maar voor mijn zal dat echter onder aan de streep veel minder wegen dan de feel tijdens het rijden, ben geen interieur fapper, wil slechts connecten met de auto.
Los van bruikbaarheid zou ik zonder proefrit voor de GT86 kiezen boven de 328i terwijl ik de nieuwe dreier prachtig vind.
Michel
- Joost
Hoeveel DF-ers rijden een 1M (op Nederlands kenteken)?
Volgens mij 1?!? En die van Leen staat in bestelling.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Rico, ik begrijp je post. En zoals mijn visie mijn visie is , is er die van jou ook, en die van 'de rest'.
Geen enkele van onze unieke visies is zaligmakend. Ik kijk naar Maranello, Zuffenhausen etc. Vandaar MIJN beleving/mening/visie/idee gebaseerd op die luitjes daaro. Of dat de juiste weg is zeg ik niet, maar ZIJ gaan die kant wél uit, en me likes. Met de GT86 ga je 180 graden de andere kant op. Die 328i haalde ik erbij vanwege 't PRIJSverhaal, ik hoef die auto niet hoor. Gewoon aantonen wat er nog meer te koop is voor dat geld. Megane RS bijvoorbeeld. Tja dan sta je met je GT86 verhaal mooi voor 't blok, want geen status niks nul. En retesnel. Tja.
Geen enkele van onze unieke visies is zaligmakend. Ik kijk naar Maranello, Zuffenhausen etc. Vandaar MIJN beleving/mening/visie/idee gebaseerd op die luitjes daaro. Of dat de juiste weg is zeg ik niet, maar ZIJ gaan die kant wél uit, en me likes. Met de GT86 ga je 180 graden de andere kant op. Die 328i haalde ik erbij vanwege 't PRIJSverhaal, ik hoef die auto niet hoor. Gewoon aantonen wat er nog meer te koop is voor dat geld. Megane RS bijvoorbeeld. Tja dan sta je met je GT86 verhaal mooi voor 't blok, want geen status niks nul. En retesnel. Tja.

- JP
Het gaat er ook om wat je voor die "rond de 40k€" krijgt op de GT86. Wat is standaard, en dat blijft nu nog ff gissen. De 328 kost wel 42k, maar met wat kleur op de grondlak, xenon en nog een Line, komen er nog de afleverkosten erbij, en je praat over 46-48k. Ja, dan koop je wel status, maar het blijft ook een 4 cylinder met turbo.
Een Lotus SC voor €42k en een beetje, maar dan blijft het op een houtje bijten met 950kg, en 135pk. Vergeleken dan met de 328.
Een 370Z wordt er vaker bijgehaald, maar als ik dan nu kijk op Autoscout oid, dan vragen ze voor een 2ehands van 1 jaar oud nog €50k, een eentje van 2jaar doet nog steeds €40k. Serieus geld voor een secondhand.
Dus het vergelijken van nieuwe auto's (namelijk de GT86) en wat je voor dat geld 2e hands kan kopen, valt bij mij dan altijd krom.
Een Lotus SC voor €42k en een beetje, maar dan blijft het op een houtje bijten met 950kg, en 135pk. Vergeleken dan met de 328.
Een 370Z wordt er vaker bijgehaald, maar als ik dan nu kijk op Autoscout oid, dan vragen ze voor een 2ehands van 1 jaar oud nog €50k, een eentje van 2jaar doet nog steeds €40k. Serieus geld voor een secondhand.
Dus het vergelijken van nieuwe auto's (namelijk de GT86) en wat je voor dat geld 2e hands kan kopen, valt bij mij dan altijd krom.
- RVV
Romo heeft ook eentje.Joost schreef:Hoeveel DF-ers rijden een 1M (op Nederlands kenteken)?
- Joost
Die 1, dat is die van Romo. De andere van Leen, maar die heeft hem nog niet.
Die van Andre staat niet op kenteken toch?
Die van Andre staat niet op kenteken toch?
-
Lotus SC? Club racer bedoel je (ik moest echt ff zoeken). Inderdaad ga je niet van een koppelrijke auto naar een 1.6 je. Been there done that. Anders was het voor mij zeker weten een K series S2 geworden. Ik had/heb dus minimaal de SCJP schreef:

Wat betreft je tweedehands en nieuw standpunt kan ik je niet volgen. Als ik de 370 veel meer auto vind voor 40k tweedehands, dan is er geen haar op mijn hoofd die een nieuwe auto zou prefereren als ie niet heel dichtbij de tweedehands auto komt qua beleving.
- JP
Inderdaad bedoel ik de CR. Die heb ik overwogen, want bij FKM staan er een paar "jonge", met lhd, maar ik zou zelf in een Lotus ook meer vermogen moeten hebben, dan die 135 in de CR, alleen al om de kilo's van de bestuurder te verdoezelen.
Het gaat mij nu wat je rond de €40k kan kopen en wat de GT86 dan voor heeft op zijn die anderen in die prijsklasse, nieuw.
Dat je voor €40k op de 2e hands markt nog leuker en sneller speelgoed kan vinden, dat weet ik ook. Zoals die lichtblauwe Exige S in Uitgeest, al geef je dan serieus veel geld uit aan een 'gebruikte' en daar moet je ook mee om kunnen gaan.
Je kun ook een Cayman S gaan halen in Duitsland, voor dat geld.
Dit bedoel ik, die 370 is een dikke 6cylinder, die weliswaar iets zwaarder is, maar wel 130pk meer heeft. Kost dan ook €20k meer, nieuw, tov een GT86. Vind ik dan appelen met peren vergelijken.370Z is moderner, maar net als de 350Z groter en bovendien dik 250 kilo zwaarder dan de GT86.
Het gaat mij nu wat je rond de €40k kan kopen en wat de GT86 dan voor heeft op zijn die anderen in die prijsklasse, nieuw.
Dat je voor €40k op de 2e hands markt nog leuker en sneller speelgoed kan vinden, dat weet ik ook. Zoals die lichtblauwe Exige S in Uitgeest, al geef je dan serieus veel geld uit aan een 'gebruikte' en daar moet je ook mee om kunnen gaan.
Je kun ook een Cayman S gaan halen in Duitsland, voor dat geld.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Volgens mij dan 3 op kenteken. Andre, Romo en straks Leen. Andre had/heeft een zwarte meende ik. Maar zie ook filmpjes met een witte? Weet dus niet Andre z'n status, of hij moet er 2 hebben...
Anders zijn het er 2 op kenteken en 1 niet. Toch best redelijk voor deze populatie?

Joost schreef:Hoeveel DF-ers rijden een 1M (op Nederlands kenteken)?
- WJ
Wat doet de GT86 trouwens in omringende landen aan prijs? (en de US?)
- wim breman
Vergelijken doe je naar mijn idee met auto's die vergelijkbaar presteren en dan word het een ander prijsverhaal.
De GT 86 is kwa vermogen te vergelijken met een Clio RS/cup, die kost je echter ca. € 29.000.
Een Megane 250RS/cup heb je met behoorlijk wat extra's voor € 36.000, heeft wel 50 pk meer.
Daarnaast vind ik dat de uitstraling en daarmee het verwachtings partoon van deze auto met de geboden 200 pk te mager is.
De auto ziet er redelijk gelikt en snel uit maar is het niet en ik vrees dat je al snel na aanschaf uitgekeken bent op die 200 pk.
De doelgroep is denk ik ook niet zo heel groot, zeker met een prijs van rond de € 40.000.
De GT 86 is kwa vermogen te vergelijken met een Clio RS/cup, die kost je echter ca. € 29.000.
Een Megane 250RS/cup heb je met behoorlijk wat extra's voor € 36.000, heeft wel 50 pk meer.
Daarnaast vind ik dat de uitstraling en daarmee het verwachtings partoon van deze auto met de geboden 200 pk te mager is.
De auto ziet er redelijk gelikt en snel uit maar is het niet en ik vrees dat je al snel na aanschaf uitgekeken bent op die 200 pk.
De doelgroep is denk ik ook niet zo heel groot, zeker met een prijs van rond de € 40.000.
Laatst gewijzigd door wim breman op 27 dec 2011, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Petrolhead Tom
40k is wel serieus geld. Ik verwaht haast dat dit hetzelfde verhaal wordt als de Genesi van Hyundai. Geweldig leuke auto maar te duur voor wat ze bieden.
- Riceaux
Vergelijken doe je met vergelijkbare auto's. Sportauto's met sportauto's. RWD met RWD. Mensen die een GT 86 kopen willen blijkbaar RWD en een coupe. Dan komt een Clio oid niet eens in beeld.wim breman schreef:Vergelijken doe je naar mijn idee met auto's die vergelijkbaar presteren en dan word het een ander prijsverhaal.
- Michel P
Idd alleen het vermogen, en atmo zijn de overeenkomsten t.o.v. de clio, hoe leuk een Clio RS CUP ook het is totaal niet te vergelijken met de GT86, de turbo Megane RS al helemaal niet.Riceaux schreef:Vergelijken doe je met vergelijkbare auto's. Sportauto's met sportauto's. RWD met RWD. Mensen die een GT 86 kopen willen blijkbaar RWD en een coupe. Dan komt een Clio oid niet eens in beeld.wim breman schreef:Vergelijken doe je naar mijn idee met auto's die vergelijkbaar presteren en dan word het een ander prijsverhaal.
Denk dat er geen enkele auto te die nieuw te koop is die enig sinds te vergelijken is.
Michel
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Heel de discussie gemist...................
Samenvatting;
Leuke kar die veel belooft qua uiterlijk, maar dit motorisch niet waar maakt (schaap in wolfskleding is uitstekend verwoord
) voor €40K, wellicht nog wat meer als je er mee wegrijdt...............
Kortom; centenkwestie....................
Samenvatting;
Leuke kar die veel belooft qua uiterlijk, maar dit motorisch niet waar maakt (schaap in wolfskleding is uitstekend verwoord

Kortom; centenkwestie....................
- wim breman
Yep, centenkwestie, net als bij de 1//M en ruim 300 pagina's lang.
Het is misschien vloeken in de kerk hier op DF maar voor dagelijks gebruik boeit het mij niet zo of het RWD of FWD is als het ding maar goed de hoek omgaat en dat doet een Clio RS of Megane RS wel, op het circuit ook trouwens.
Waar het mij om gaat is dat de looks en uitstraling niet de 200 pk rechtvaardigen voor 40K.
De GT86 en BRZ hebben in hun segment idd eigenlijk geen optisch vergelijkbare concurenten maar ook dat rechtvaardigd de genoemde prijs niet.
Ik denk nog steeds dat de geboden prestaties in veel gevallen doorslaggevend zijn bij een autokeuze en dat de meeste uit de doelgroep niet eens bezig zijn met trackdays ed.
Het is misschien vloeken in de kerk hier op DF maar voor dagelijks gebruik boeit het mij niet zo of het RWD of FWD is als het ding maar goed de hoek omgaat en dat doet een Clio RS of Megane RS wel, op het circuit ook trouwens.
Waar het mij om gaat is dat de looks en uitstraling niet de 200 pk rechtvaardigen voor 40K.
De GT86 en BRZ hebben in hun segment idd eigenlijk geen optisch vergelijkbare concurenten maar ook dat rechtvaardigd de genoemde prijs niet.
Ik denk nog steeds dat de geboden prestaties in veel gevallen doorslaggevend zijn bij een autokeuze en dat de meeste uit de doelgroep niet eens bezig zijn met trackdays ed.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
GT 86 kost zeg maar voor het gemak €43K
Factor 2 maakt;
1M voor pak hem beet €86K
Factor 3,5 maakt
458 voor pak hem beet €290K
Neemt je rijplezier nu ook met die factoren toe?
Daar moet iedereen zelf maar een antwoord op bedenken.................................
Factor 2 maakt;
1M voor pak hem beet €86K
Factor 3,5 maakt
458 voor pak hem beet €290K
Neemt je rijplezier nu ook met die factoren toe?
Daar moet iedereen zelf maar een antwoord op bedenken.................................
- Enrico
Ik denk, mooie auto, aan de duure kant.... geen een zal lang standaard blijven.... zal veel in andere landen verkocht worden, en de liefhebber in NL zal gewoon de 40k nerlegen of even wachten op de gebruikde markt vanuit Duitsland en/of Belgie...... ik wacht met spanning af op de daadwerkelijke prijs en de 2de hands prijs over 2 jaar + de onwikkelingen op tunning gebied..... maar van de 2 vind ik zekker de Toyota looks meer mijn smaak.....
- RVV
Mooi hoor zo'n Megane RS.. heb het model voor een FWD ook zeker hoog.. maar als ik uit deze 2 auto's mag kiezen, zonder enige aarzeling de GT86.