Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie

Welke kies jij? Toyota GT86 of de Subaru BRZ

Toyota GT86
71
48%
Subaru BRZ
77
52%

Totaal aantal stemmen: 148

Enrico

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Enrico » 24 dec 2011, 12:16

Redelijke FAIL tegenover de 2013 WRX met 270pk....... voor ook rond de 40,000 grijz import.

Maar als 2de hands auto over 2 jaar.... kan de exodus van de huidige GTT en WRX rijders worden..... als er goede supercharger kits ontwikkeld worden....

Joost

Bericht door Joost » 24 dec 2011, 12:25

Maar als 2de hands auto over 2 jaar.... kan de exodus van de huidige GTT en WRX rijders worden..... als er goede supercharger kits ontwikkeld worden....
Moeten ze wel nieuw verkocht gaan worden. Ben bang dat er voor 40.000 euro erg weinig verkocht gaan worden.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 dec 2011, 12:50

42500,- is ook rond de 40K. Het was hoopvol als ie gezegd had dat de GT beneden de 40K zou worden aangeboden...

Verder moeite van het kijken niet waard trouwens. :sealed:

Enrico

Bericht door Enrico » 24 dec 2011, 14:46

Joost schreef:
Moeten ze wel nieuw verkocht gaan worden. Ben bang dat er voor 40.000 euro erg weinig verkocht gaan worden.
Vergeet niet dat er een wereld buiten de forums is.... als je de auto ziet weet je dat hij verkocht zal worden, als 2de auto voor erbij, omdat hij mooi is........ zo niet word het in Duitsland, Belgie en overig wel een groot success en binnn 2 jaar landen hier de eerste betalbare 2de handsjes...... ben ik niet bang voor... nieuw in NL... zal niet het groot success zijn dat had gekund voor 32,000.... maar zo zit NL in elkaar auto prijs technisch....

Joost

Bericht door Joost » 24 dec 2011, 16:55

Mijn eerste reactie als ik de auto nu zie, af fabriek zoals hij nu op foto´s staat, is niet: potverdikkie wat een mooie auto! Meningen verschillen natuurlijk maar ik denk dat het merendeel van de autoliefhebbers er zo over denkt.

Eerst maar eens afwachten wat de daadwerkelijke prijs gaat worden in Nederland.

Ik ga er zeker in proefrijden als hij in Nederland is, en afhankelijk daarvan en van de uiteindelijke prijs maar eens kijken of het een serieuze kandidaat is.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 dec 2011, 17:03

Afbeelding

Joost

Bericht door Joost » 24 dec 2011, 18:06

Zo vind ik het best een mooie auto, maar zo staat hij helaas niet in de Toyota showroom!

Zit voor een klein vermogen aan Greddy upgrades op.

Enrico

Bericht door Enrico » 24 dec 2011, 18:14

Joost schreef:Zo vind ik het best een mooie auto, maar zo staat hij helaas niet in de Toyota showroom!

Geruchten zijn dat hij in het echt mooier is dan op de foto......... maar only time will tell of het OK is, Mooi of WTF mooi..... Wil best en wedenschap maken over het over 2 jaar op autotrack voor net geen +/- 30,000 Euro staan van een 2de handsje... :D

Joost

Bericht door Joost » 24 dec 2011, 18:22

Er zullen over 2 jaar ongetwijfeld tweedehands GT 86´s op internet staan, maar dat zullen er (in Nederland) niet veel zijn vrees ik (als de prijs echt 40K gaat worden voor het instapmodel).

In ieder geval een stuk minder dan de Impreza GT Turbo destijds.

Enrico

Bericht door Enrico » 24 dec 2011, 18:26

Joost schreef:In ieder geval een stuk minder dan de Impreza GT Turbo destijds.
Dat waren warm broodjes..... maar lang niet zo veel als de populaire Hot Hatches.... de GTT was lang eensort cult auto waar wenig van wisten dat hij zo hard kon....

maar je hebt gelijk dat de verkoop cijvers van de GTT, mijn oude stond voor 23950 Euro op kenteken...... lang niet gehaald zullen worden, ook de Celica cijfers niet.....

zie je ook bij Nissan, de aantal 350Z's worden niet everaard door de 370Z....... denk met name door de prijs. Dacht de 350Z 52000 koste en de 370Z 65000.... ?

Tom

Bericht door Tom » 24 dec 2011, 19:13

Joost schreef:Zo vind ik het best een mooie auto, maar zo staat hij helaas niet in de Toyota showroom!

Nu heb ik niet goed vergeleken maar volgens mij alleen velgen en een verlagingssetje?

Macboy

Bericht door Macboy » 25 dec 2011, 00:26

Enrico schreef:Geruchten zijn dat hij in het echt mooier is dan op de foto.........
Dat ga je niet menen ! Een auto in het echt mooier dan op de foto's ?

stefan740

Bericht door stefan740 » 25 dec 2011, 01:36

Dat krijg je met 24 pagina's voordat er ook maar 1 GT86 in Nederland gearriveerd is. Dat het zo'n vaart heeft genomen na een behoorlijk beschonken post op zondagnacht haha :clap:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 dec 2011, 10:42

Wat Erik hierboven zegt, inderdaad.

@Enrico: Compressors erop schroeven? Wat een gedoe. Ding is gewoon niet 'af' dus eigenlijk.
Had 'n 3.0 6 pitter in moeten liggen met 250pk ofzo. Dit is 't echt niet in 't dagelijks verkeer.
En ja er is meer buiten de autofora, kortom dat ding gaat zo qua prijs/prestatie niet goed in NL verkocht worden, HIER zitten namelijk bijna alle liefhebbers die het ding wel eens zouden kunnen overwegen, heel misschien.
Schiet niet op.

De 200pk versie waar we 't over hebben had < 35k moeten kosten en 'n 3.0 R6(die niet bestaat) rond de 40/42k...

Rond die dikke 40k hangt nu 'n 328i met 245pk en 350Nm. Dat zijn buiten wat je van die kar vindt, WEL cijfers waarmee je in 't dagelijks verkeer lekker mee kunt komen en de dieselbrigade af kunt schudden ofzo. Er zit ook nog 'n propellor op voor de status, heel belangrijk.

Deze kar is 'n bij-auto op deze manier, hoe leuk en prachtig 't concept ook is en ik vind 'm mooi. Zo'n ding gaat prachtig in/door 'n bocht:100 punten, maar 'men'wil ook wat grunt voor dagelijks. Als zo'n ding dan mooi in de prijs zit, neem je dat voor lief, maar dat zit ie blijkbaar niet echt....

Bedenk dat we 13 /14 jaar geleden de GTT hadden, die naast z'n heerlijke prijsje ook 'n dijk van 'nTURBO motor had met standaard al 218pk en 300Nm(?) ofzo. Ik had er eentje. Wat sleurde dat ding standaard al in 5,9 naar de 100. Waarom achteruitgaan in 2012 naar 'n 2.0 screamer met 'maar'200pk en weinig koppel. Irritant , en dan is in dat geval 1250kg gewoon te zwaar. 800kg was mooi geweest, maar helaas sandwichspread. :tooth:

Je moet wel totaal purist zijn om deze technische specs en prijs te vergoelijken, cognitieve dissonantie alert. Of je gaat sjoppen bij Lotus voor 'n gebruikte Exige ofzo. Zou IK doen.

Ik herinner me 7/8 jaar terug de testrit van Andre en mij bij Renault Amsterdam in de Clio II V6.Prachtkar om te zien, uniek, bijzonder weggedrag, middenmotor, en 'n dikke V6 voor zo'n kleinachtig autootje. Kortom een totaal andere wereld dan de GT86, maar ik vond 'm niet nekharenrijzend supersnel koppelrijk, integendeel. De motor viel me wat tegen, voor de rest uniek ding. Dan is die Gt86 helemaal niks ben ik bang.

Snipe

Bericht door Snipe » 25 dec 2011, 11:02

Robin schreef:Rond die dikke 40k hangt nu 'n 328i met 245pk en 350Nm. Dat zijn buiten wat je van die kar vindt, WEL cijfers waarmee je in 't dagelijks verkeer lekker mee kunt komen en de dieselbrigade af kunt schudden ofzo.
Zo'n Toyota gaat natuurlijk helemaal niet over 'de dieselbrigade afschudden'. De kofferbak is zo gemaakt dat er precies een extra wielsetje inpast; handig voor driftdagen of trackdays. Kom daar maar eens om bij de dieselbrigade.
En die 328i die je noemt zit inderdaad rond de 40k, maar is net als dat Japanse geval een tweelitertje. Bij BMW moet je dan nog aardig bijbetalen om 'm als coupé te krijgen, tegen de tijd dat dat überhaupt mogelijk is. Bovendien is de pk-/gewichtsverhouding nagenoeg gelijk: 6,0 kg/pk voor de Toyota en 5,8 kg/pk voor de BMW.

Weet je wat ook bijna 42.000 euro kost? Een Lotus Elise met 134 pk (6,5 kg/pk). Hoeveel Lotusrijders zouden zich druk maken om een dieseltje dat in rechte lijn misschien iets harder rookwolken uit kan braken?

Robin

Bericht door Robin » 25 dec 2011, 11:19

Snipe schreef:
Robin schreef:Rond die dikke 40k hangt nu 'n 328i met 245pk en 350Nm. Dat zijn buiten wat je van die kar vindt, WEL cijfers waarmee je in 't dagelijks verkeer lekker mee kunt komen en de dieselbrigade af kunt schudden ofzo.
Zo'n Toyota gaat natuurlijk helemaal niet over 'de dieselbrigade afschudden'. De kofferbak is zo gemaakt dat er precies een extra wielsetje inpast; handig voor driftdagen of trackdays. Kom daar maar eens om bij de dieselbrigade.
En die 328i die je noemt zit inderdaad rond de 40k, maar is net als dat Japanse geval een tweelitertje. Bij BMW moet je dan nog aardig bijbetalen om 'm als coupé te krijgen, tegen de tijd dat dat überhaupt mogelijk is. Bovendien is de pk-/gewichtsverhouding nagenoeg gelijk: 6,0 kg/pk voor de Toyota en 5,8 kg/pk voor de BMW.

Weet je wat ook bijna 42.000 euro kost? Een Lotus Elise met 134 pk (6,5 kg/pk). Hoeveel Lotusrijders zouden zich druk maken om een dieseltje dat in rechte lijn misschien iets harder rookwolken uit kan braken?
Snpie, dit soort argumentatie had ik wel verwacht. pk/gewcht my ass. 350Nm bij 1300rpm of 200 bij 5000.Maar in 't dagelijks leven gaat 't eenmaal zo. Weet je ook maar wil je niet zeggen.En hoeveel 134pk Elises(die ik dan zou kiezen, veel puurder) zie JIJ in 't straatbeeld, NUL. Want onhandig en onpraktisch, maar puur. Dit ding is iets praktischer etc. Maar nog steeds 'sloom' qua motor. Je kunt kromme dingen recht willen lullen, prachtchasis, helemaal waar, maar DIE motor voor DIE prijs wordt 'm gewoon niet. Dit is zo'n 'tweede' auto. En dan nog lees ik hier dat de puristen/fanboys hem heel misschien nog wel eens zouden kunnen overwegen....of pak 'n jong gebruikte 370Z voor dat soort prijzen, ga daar EERST mee rijden en daarna de GT86. Dán kom je echt van 'n koude kermis thuis en kies je de 370Z.

De GT86 straalt '300pk'uit(da's 'n compliment voor de looks) , maar heeft er 200, een schaap in wolfskleren. :D

Auf die Dauer hilft nur Power(vraag dat maar aan de jongens in Maranello, Zuffenhausen en Santa Agata Bolgnese).

Ik ruil m'n Batavus straks daaróm ook in voor 'n Spartamet. Ramme met dat ding. :tooth:

Een Z06 weegt 'maar' 1400kg. Een GT3 ook.
Haal uit de z06 de 7 liter 500nogwat pk en stop er 'n 3 liter met 250pk in. Haal uit de GT3 de 3.6/3.8/4.0 met 400-500pk en zet er de 3.4 met 320pk in.

Die beleving krijg ik bij de Gt86.

Snipe

Bericht door Snipe » 25 dec 2011, 11:39

Ik hoef dat ding niet te verdedigen. Sterker nog, ik bijt eerder m'n lul eraf dan dat ik een Toyota koop (en we weten allemaal dat ik daar lang niet lenig genoeg voor ben). Maar je moet ook verder kijken dan de manier waarop jij een auto gebruikt. Er zitten hier op DF genoeg mensen die in zo'n Lotus rijden, inclusief alle vormen van superchargers erop en eraan. Dus kennelijk is er een markt voor.

(En de logische vervolgvraag zal ik dan zelf maar even stellen: hoeveel van de Lotusboys hebben het ding nieuw in Nederland gekocht?)

dvh

Bericht door dvh » 25 dec 2011, 11:42

Domme vraag wellicht, maar kan dat überhoupt ? Een Lotus nieuw kopen in NL ?

Snipe

Bericht door Snipe » 25 dec 2011, 11:46

Ja hoor, dat kan prima. De importeur, Van der Kooi, heeft verkooppunten in Amsterdam en Lochem.

Robin

Bericht door Robin » 25 dec 2011, 11:48

@Snipe, dat snap ik, maar als Enrico ook al begint om superchargers op deze GT86 te schroeven en jij nu terecht over die Lotusrijders met superchargers op hun Lotussen, dan zegt dat toch iets dat de basis niet powerful genoeg is eigenlijk? Ik vind trouwens Lotus een totaal andere fabrikant met 'n totaal andere insteek qua rijplezier/beleving/filosofie dan Toyota. Daar verandert 't uitbrengen van 'n GT86 niks aan, aan 'n Lexus IS F Nurburgring package weer wél. :D

Snipe

Bericht door Snipe » 25 dec 2011, 11:58

Tja, er zijn altijd mensen die meer vermogen nodig (denken te) hebben. Google even op Hartge of G-Power, zou ik zeggen. Maar er schijnt bij Toyota nog het een en ander in het vat te zitten aan sportieve modellen. Dan kun je natuurlijk zeggen dat ze niet genoeg power hebben of dat Toyota geen sportwagenmerk is, maar dat mainstream-fabrikanten achterwielaangedreven coupés met een relatief laag gewicht op de markt brengen is natuurijk schitterend. En misschien is dit niet gelijk het schot in de roos waarop je gehoopt had, maar dat doet niks af aan het feit dat ze het in ieder geval geprobeerd hebben natuurlijk. Nu maar hopen dat andere fabrikanten het ook doen.
Dat merk waar jij en ik in rijden schijnt aan iets vergelijkbaars te werken, maar dat ding heeft nota bene geen Standardantrieb maar voorwielaandrijving. Dan zie ik toch liever dat er wat fabrikanten zijn die het voorbeeld van Toyota volgen (of proberen te verbeteren).

Robin

Bericht door Robin » 25 dec 2011, 12:38

Snipe, mee eens hoor. Maar als ik er nou 'n Golf GTI die minder kost bij gooi of 'n Megane RS ding die zo idioot snel over de NS gaat blijkbaar, beginnen we hier over fwd vs rwd en dat verhaal wordt niks.

Zo'n GT86 verdwijnt al bij Hatzenbach 50 meter in de binnenspiegel van die Megane. (Mede dankzij 'n turbomotor met nogal wat meer grunt dan de GT86)
Even voor de duidelijkheid kies ik 36 triljoentriljard keer de GT86 in dit verhaal en jij ook. En dat verhaal wil jij eigenlijk naartoe. Maar dat zou eigenlijk niet 'mogen' want fwd is toch minimaal gelijkwaardig aan rwd zoniet beter begreep ik altijd in de discussie? Niet mijn mening overgens zoals velen wel weten hiero.

Btw: In alle powerful en minder powerful auto's waarin ik heb(mee) gereden viel mij in positieve zin dat ding van Andre op. Hoef je niet te chippen ofzo. Plenty of power. Echt. En dat zeg ik niet zo vaak.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 25 dec 2011, 13:05

Ik klaag niet over de specs. 200 PK is niet bijzonder veel vermogen maar genoeg voor zo'n auto denk ik. Het ding is niet gemaakt om het NS ronderecord te breken maar om de bestuurder plezier te geven op bochtige trajecten. Meer vermogen is altijd leuk maar alles went toch weer. Ik vind mijn 270 PK GTI ook niet erg snel meer. Ja, de eerste week....

Maar ik vind die 40.000 euri wel jammer. Het ding is in de markt gezet om Toyota ook weer aantrekkelijk te maken voor jongere rijders. Hoeveel 'jongeren' kunnen een meer dan modaal jaarsalaris ophoesten voor zo'n auto?

Never nooit niet dat ik zo'n ding voor 40K overweeg als opvolger van mijn huidige. Voor 30/32K had ik het wel overwogen.

Wacht wel tot het ding idioot hard is afgeschreven, dan is het een kandidaat. Of toch maar een gebruikte 350Z/370Z.... dan heb je ook nog eens veel vermogen. :lezen:

Robin

Bericht door Robin » 25 dec 2011, 13:18

:D ^Volgens mij bedoel ik 't zelfde Wouter: Prijs en wat je krijgt vs een gebruikte 350/70Z inderdaad...
Tuurlijk zal 't ding niet gemaakt zijn om het ronderecord op de NS te verpulveren, maar 'wij' als DF en andere autogekken worldwide zien dat vaak toch wel 'n beetje als (deel van) de maatstaf, toch?

Ik zie een motor an sich ook eigenlijk vaak als 't 'hart' van 'n auto zegmaar , net als bij mensen heb ik ze liever met 'n wat groter hart dan 'n kleiner. :D

*zoekt naar songtext van de Poema's*

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 25 dec 2011, 13:26

Eensch Robin. Vind een 350Z/370Z ook stoerder/dikker om te zien. Lekkere V6 erin met rond de 300 PK dus die heeft wel mijn voorkeur. :) Wel eens in een 350Z gereden, erg vermakelijk hoor.

Misschien nog maar eens als hobby-auto erbij kopen.

Stond hier ooit op DF eens opmerking over Hielke en André. De eerste geeft de voorkeur aan stuurgedrag. Een grote voorkeur voor een ragfijn gevoel in het stuur, de auto precies zo kunnen plaatsen als je wilt. Het vermogen is dan niet interessant. Hij kan/kon daar van genieten. Bij André was dat stuurgevoel juist iets minder belangrijk. Ging meer om het spektakel, genoeg power en lekker glijden/rammen.

Ik geef aan dat laatste toch ook wel de voorkeur. Men klaagt in tests wel eens over 'mijn' GTI, dan het stuurgevoel ietwat wollig/gefilterd is. Vind ik persoonlijk geen nadeel, precies zat voor mij. Krijg liever een kick van het rijden zelf. Hard een bocht om, hard eruit.

JD heeft mijn auto onder handen gehad. Veel meer vermogen nu dan standaard maar zeer lineair. Knap geprogrammeerd maar vind het wel eens jammer. Je hebt geen schop in je rug, gaat zo gemakkelijk dat het niet snel 'lijkt' te gaan.

Hou wel van wat spektakel, dat het hart je soms 3x overslaat in de keel zeg maar. Weliswaar een FWD maar heb de nieuwe Focus RS eens een week gereden, daar kreeg ik wel een kick van... echt een rallykanon met zijn 300+ PK, sper en bruut geluid.

Dus zou best kunnen genieten van zo'n GT86 maar waarschijnlijk wordt het alleen in het nat spannend. Da's wel jammer dan en wellicht gaat dat snel vervelen.

Plaats reactie