Passat eruit, ID.4 erin.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Joy

Re: BMW M3 sedan: AST -> Sachs

Bericht door Joy » 06 aug 2011, 16:31

Precies Martijn. De meeste kopers van een M3 krijgen te maken met een auto die 1,5 - 2 ton heeft gedraaid. Dat het onderstel dan slap is en niet aan de wensen voldoet is begrijpelijk. Maar hoeveel eigenaren weten hoe een M3 reed toen ie nieuw uit de fabriek rolde. Was het destijds ook al een zwalkende boot, don't think so.

@Niels, Bas wilde de set overnemen voor een klant. Dus dat was meteen al voor mekaar. Jij hebt je portie onderstellen ook wel gehad inmiddels. Helaas moet je eerst aan de lijve ondervinden hoe iets werkt voordat je echt een oordeel kunt vellen. Wat heeft de M-coupe, een KW 1 set ?

@Dick, auto rijdt nu echt lekker. Nergens meer klagen over.

@Reind, trackdays zijn dit jaar sowieso niet meer haalbaar dus geen probleem wat dat betreft.

@Emiel, de auto heeft eigenlijk meer grip op de achteras gekregen. Voorkant voel je dat ie wat meer over de voorwielen glijdt op de grens. Dat heeft ook te maken met het afgenomen camber vermoed ik.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 aug 2011, 16:49

Joy schreef:Precies Martijn. De meeste kopers van een M3 krijgen te maken met een auto die 1,5 - 2 ton heeft gedraaid. Dat het onderstel dan slap is en niet aan de wensen voldoet is begrijpelijk. Maar hoeveel eigenaren weten hoe een M3 reed toen ie nieuw uit de fabriek rolde. Was het destijds ook al een zwalkende boot, don't think so.
inderdaad na die kilometers zijn de dempers gewoon op en wordt het tijd voor een setje nieuwe dempers ;)

veel plezier met de auto verder, ziet er top uit :thumbup:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 06 aug 2011, 16:56

Groot gelijk dat je bent overgegaan naar een straatset, als je maar 1 circuitdag per jaar doet heeft een circuitset ook geen toegevoegde waarde.
Maar wat me verbaasd is de overstap naar e46 m3 achterremmen. Ik dacht juist dat Movit z'n sets zo samenstelt per type auto met zuigergrotes e.d. dat de rembalans in lijn blijft met de originele set-up, zodat wijzigen van de set-up achter niet perse noodzakelijk is.

Emiel

Bericht door Emiel » 06 aug 2011, 17:36

Joy, wat meer onderstuur kan jammer zijn.niks te verstellen?

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2011, 19:06

Ik vind het toch wel lekker als ik een avondje los ga met de E36 hoor.. maar heb natuurlijk de Aygo en de M5 als ik comfort wil.

Hoeveel verlaging is die Eibach set eigenlijk? Wellicht dat ik dat ook nog eens op mn Sachs dempers zet als AST zn tijd gehad heeft.

Joy

Bericht door Joy » 06 aug 2011, 19:18

25 mm voor en 15 mm achter tov de standaard M3 waarden. Een 328i krijgt veren die aan de voorzijde 35 mm lager zijn en achter 30 mm.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 06 aug 2011, 21:37

Emiel schreef:Joy, wat meer onderstuur kan jammer zijn.niks te verstellen?
Je kan toch de topmounts van omwisselen van links naar rechts om meer camber te krijgen op de voorwielen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 aug 2011, 22:20

Joy schreef:@Niels, Bas wilde de set overnemen voor een klant. Dus dat was meteen al voor mekaar. Jij hebt je portie onderstellen ook wel gehad inmiddels. Helaas moet je eerst aan de lijve ondervinden hoe iets werkt voordat je echt een oordeel kunt vellen. Wat heeft de M-coupe, een KW 1 set ?
Zo ver ik weet een V2 en absoluut de beste sport set die ik zelf onder een auto heb gehad maar ik wil de auto een beetje omhoog hebben en dat is met deze set niet meer mogelijk vanwege de achterveren die niet meer origineel KW zijn. Bij KW zelf had ik geïnformeerd of dat spul nog los verkrijgbaar is maar tot op heden geen reactie ontvangen. Gewoon origineel met een mooi verlaging-kje lijkt me eigenlijk een veel betere investering dan een nieuwe KW set die ik af en toe toch wel wat stug vind.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 07 aug 2011, 08:07

Mathieu schreef:Je kan toch de topmounts van omwisselen van links naar rechts om meer camber te krijgen op de voorwielen.
Idd, maar alleen met de topmounts van een 3.2.

@ Niels, off topic: de veren rusten bij een e30 achteras op een rubber hoedje. Dat hoedje kun je in verschillende diktes krijgen. Ik heb er destijds de kont van mijn e30 een cm mee verhoogd. Dat werkt perfect.

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 07 aug 2011, 10:58

idd FaF, en voor de e36 werkt dat net zo!

Niels, of je belt naar Bas en die gaat jou dan 2 veren en 2 hoogteverstellers leveren :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 07 aug 2011, 11:24

Twee goede opties maar originele dempers + Eibach spreekt me wel aan op zich :wink:

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 07 aug 2011, 11:38

ja mij dus ook al.... :lol:

Knot

Bericht door Knot » 07 aug 2011, 12:26

Oke, voor de 328i zou het dus 35mm/30mm zijn.. even opgezocht en moet dus een Eibach Pro-Kit van 159 euro hebben.

Zijn die veren ook stugger dan origineel (sowieso omdat ze korter zijn denkik iets stugger maar misschien is er info van)?

Auto helde wel enorm over toen ik op standaard dempers met standaard veren stond.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 07 aug 2011, 19:03

Prachtige auto zeg, kleur staat hem ook goed! Welke is dit precies? En welke Michelin banden heb jij eronder?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 aug 2011, 13:21

Reind schreef:Ik heb op mijn ringauto een eibach pro street schroefset zitten. Deze is voor een schroefset heel comfortabel. Oneffenheden worden goed opgevangen en het bekende stuiteren is hem vreemd. Misschien wel iets te soft voor een schroefset maar met een dikke stabi voor kun je er perfect mee over de ring. Op Assen deed hij het ook verassend goed. Alhoewel ik hem daar wel iets te soft vond. Maargoed, ik ben daar ook een aprisco cup BMW gewend.

Misschien een idee. Ik denk toch dat je baalt als je met jou huidige setting een trackday doet.
+1

Hoewel ik er ook een set Eibach stabi's op heb en dat maakt het wat oncomfortabeler. Maar door wat met de hoogtes en de stabi standen te spelen krijg je wel een auto die eigenlijk voor een straatauto ontzettend goed in balans is.

Let wel even op dat 90% van de E36's die langs komen veel te laag staan. Die schroefsets hebben achter ongeveer dezelfde veren als voor maar de overbrenging is anders, daardoor heb je achter meestal niet veel ruimte om heel laag te gaan. Op de M3 rij ik al op de bumpstops met die Eibach kit als ik ongeveer halverwege ben qua verlagen.

Reind

Bericht door Reind » 08 aug 2011, 13:38

Knot schreef:Oke, voor de 328i zou het dus 35mm/30mm zijn.. even opgezocht en moet dus een Eibach Pro-Kit van 159 euro hebben.

Zijn die veren ook stugger dan origineel (sowieso omdat ze korter zijn denkik iets stugger maar misschien is er info van)?

Auto helde wel enorm over toen ik op standaard dempers met standaard veren stond.
Die Eibach pro kit heb ik net vorige week onder mijn e46 touring gezet. Auto heeft nu een mooie wagen hoogte. Comfort is heel ietsie minder dat standaard m-pakket veren maar die zaten er ook al 260K onder. Ben er erg over te spreken. Vooral omdat het geen drol kost.

Zie http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 9&start=50 om een idee te krijgen van de hoogte.

Maar op jou M3 zou ik voor de Eibach pro street gaan. Gewoon een super en comfortabel onderstel.

Knot

Bericht door Knot » 16 sep 2011, 22:17

Dat supersprint spruitstuk, past dat ook op de originele kat of komt het dan niet uit en is het voor het supersprint middenstuk gemaakt?

Wat me ook opvalt, de eisenmann einddemper heeft niet de pijpen eraan zitten richting de middendemper zoals het standaard wel is....

Joy

Bericht door Joy » 16 sep 2011, 23:06

Spruitstuk past op beide. Dat van de einddemper klopt idd. Ik weet dat Dick ze toen heeft laten lassen.

Knot

Bericht door Knot » 17 sep 2011, 10:31

Hmmz.. maar je zou verwachten dat je die buizen er alleen aan hoeft te lassen als je naar de standaard kat/middendemper toe wilt.

Dat supersprint middenstuk lijkt direct aan te sluiten of moet het daarbij ook?

Joy

Bericht door Joy » 17 sep 2011, 17:45

Middenstuk is bolt-on.

Joy

Re: BMW M3 sedan: Van 5 naar 6

Bericht door Joy » 23 dec 2011, 11:13

Een kleine update voordat er weer 5.000 kilometer bij geklokt gaat worden komende 2 weken (wederom Portugal).

Er is een x-brace gemonteerd. Heb er nog niet echt mee kunnen testen want tegelijkertijd zijn de winterwielen gemonteerd. En ja bij de eerste fly-over ter hoogte van Waalwijk kwam de achterkant omzetten omdat ik even was vergeten hoe dat ook alweer reed :D , maar ja het is voor de zekerheid.

Afbeelding

De winterwielen hadden al een zwaar leven achter de rug voordat ik de auto kocht dus ze zijn afgelopen week volledig opgeknapt. Twee velgen moesten gericht worden, 1 velg zat zelfs een stukje laswerk in, verder alle rand bijgewerkt en alle 4 ontlakt en gepoedercoat. Resultaat is erg netjes, ik kan er geen foutje aan ontdekken. Wellicht interessant voor mensen die ook zoeken naar een goed bedrijf om hun wielen op te knappen, http://www.velgenrichten.nl .

Afbeelding

De grootste aanpassing is het plaatsen van een 6-bak. Met de 5-bak heb ik me altijd geërgerd aan het hoge toerental op de snelweg. Dat is nu verleden tijd. 130 doet ie nu met pakweg 2600 toeren. Verbruik is ook flink afgenomen van 1 op 7,5 naar rond de 1 op 9 gemiddeld. Verder valt op dat de bak een stuk korter schakelt en over het algemeen veel steviger aanvoelt. Als ie koud is werkt ie wat hakerig in de lage versnellingen maar eenmaal warm is het een fijn ding. Meteen een verlichte M-pook gemonteerd voor de heb :blink: .

Afbeelding

Vandaag weer op pad naar Portugal, meteen een mooie test wat het verbruik doet. Het weer is stukken beter. Vorig jaar met een laag sneeuw vertrokken en onderweg ook nog de nodige zooi tegen gekomen.
Portugal heeft een nieuwe manier om de crisis te bestrijden in de vorm van elektronische tolpoorten. Bij de grens moet er een kastje worden gehuurd met daarop een door jezelf gestort tegoed om door die poorten te rijden (weg van 220 km). Dus dat is helaas een beetje omslachtig, waarom geen sticker zoals in Zwitserland ?

Anyway, ik heb er zin in. Voor de thuisblijvers alvast fijne dagen en een voorspoedig 2012 :beer:
Laatst gewijzigd door Joy op 18 sep 2017, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Erik dB

Re: BMW M3 sedan: van 5 naar 6

Bericht door Erik dB » 23 dec 2011, 11:18

Serieuze updates! Ik ben benieuwd in hoeverre je de x-brace echt merkt, ik twijfel er ook wel eens over.

Succes op de via verde! (ik spring morgen in het vliegtuig naar Porto, gaat wat sneller :-))

Joy

Bericht door Joy » 23 dec 2011, 11:22

He Erik, ook weer naar Portugal ? Het is een vaste trekpleister zie ik :D

Porto is ook mooi. Veel plezier !

Erik dB

Bericht door Erik dB » 23 dec 2011, 11:27

Joy schreef:He Erik, ook weer naar Portugal ? Het is een vaste trekpleister zie ik :D

Porto is ook mooi. Veel plezier !
Yup. GF is portugese, en haar familie woont in en om Porto. Verplichte trip met x-mas :-)

Joy

Bericht door Joy » 23 dec 2011, 11:28

Ah vandaar haha. Ach er zijn ergere dingen :wink:

Plaats reactie