VAG/Porsche "Baukasten"

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

VAG/Porsche "Baukasten"

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2011, 11:16

http://www.thetruthaboutcars.com/2011/1 ... y-machine/
Born From Kits: Volkswagen Invents The Incredible Money Machine
By Bertel Schmitt on December 20, 2011

Afbeelding

We have been writing about it for years, now, Bloomberg wakes up to it:

“Volkswagen AG will kick off its biggest technology overhaul in almost two decades.”

Bloomberg still has a hard time of coming to grips with the technological revolution. It’s not just that “more than 40 models will use a set of standardized components such as axles, steering columns and chassis,” as Bloomberg puts it. This is not a parts bin exercise. Through the Volkswagen empire, cars don’t just share the same steering columns. They are designed using standardized building blocks of a common kit architecture.

Afbeelding

The kits have Teutonic names like “Modularer Querbaukasten” (MQB) and “Modularer Längsbaukasten” (MLB). Porsche is developing a “MMB” (Modularer Mittelbaukasten) for Mittelmotor (mid-engined) cars.

Volkswagen engineers are already working on the next generation of Baukastens, which could be the Mutter of all Baukasten.

According to Bloomberg, the exercise may lower costs by 5 billion Euros ($6.5 billion) a year, and cut assembly times by 30 percent.

Not quite understanding the kit architecture, Bloomberg raises the specter that one wrong bolt could now bring the whole company down. They cite Christoph Stuermer, a Frankfurt-based analyst with IHS Automotive, which is not known for its precise predictions:

“If something goes wrong, then one may get hit by an epidemic plague. The more connected the structures, the higher the threat of contagion.”

Volkswagen already has quite cleverly leveraged platforms across models, brands and segments. There is very little similarity between an Audi TT and a Volkswagen Beetle, despite them (and a panoply of others) sharing the same underpinnings. The kit architecture takes this principle to a new dimension. Properly executed, it can make for a very profitable car company. Juergen Pieper, an analyst with Bankhaus Metzler inFrankfurt, estimates that the technology will save 5 billion Euros by 2016, and says:

“The parts-sharing program is a very big lever to improve profitability that other companies don’t make use of because of the complexity. Without this cost-cutting program, margins wouldn’t likely rise from this year’s peak.”

Volkswagen reported an operating margin of 7.7 percent through the first nine months of 2011 and has a goal of lifting that to more than 8 percent by 2018. Without the new vehicle architecture, margins could average about 6 percent, said Pieper.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: VAG/Porsche "Baukasten"

Bericht door Robin » 21 dec 2011, 11:52

Volgens mij is dit Rico's stokpaardje contra de VAG Modellpolitik?

Ik snap VAG wel, daar niet van, nog meer Einheitswurst ist vorteiliger für de Portemonnee. Und so ists.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2011, 12:40

Genau

Und das ist sjeise

Niall

Bericht door Niall » 21 dec 2011, 12:59

Heel simpel van VAG. Het kost gigantisch veel geld om een platform te maken, voor een Golf minimaal 1 Miljard Euro. Reken dat door voor elk model en ga je veel geld verdienenen als je hier kan besparen.

Voorbeeld dat ik ken uit mijn eigen werk is dat BMW en Mercedes voor nieuwe modellen een gezamelijke deurslot hebben ontwikkeld, waarom de ontwikkelingskosten gedeeld worden. Per jaar zijn dat 9 miljoen sloten, tel uit je winst. VW doet dit bv al jaren.

Marc R

Bericht door Marc R » 21 dec 2011, 13:00

Helaas gaat het met veel dingen die kant op...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 dec 2011, 13:11

Alle vrouwen zijn in de basis ook hetzelfde... Toch geilen we (bijna) allemaal op een andere :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 21 dec 2011, 13:13

Terug naar de T Ford...........

Tom

Bericht door Tom » 21 dec 2011, 13:18

Zakelijk slim om zo kosten te besparen.
Maar bij al die bouwblokken (en marketing-badges om de juiste lifestyle aan te spreken) mis ik een stuk passie voor het product zelf. Daarom doet VAG mij ook weinig tot niets. Auto's gemaakt door de boekhouders.

Robin

Bericht door Robin » 21 dec 2011, 13:53

Tom schreef:Zakelijk slim om zo kosten te besparen.
Maar bij al die bouwblokken (en marketing-badges om de juiste lifestyle aan te spreken) mis ik een stuk passie voor het product zelf. Daarom doet VAG mij ook weinig tot niets. Auto's gemaakt door de boekhouders.
Mee eens, maar:
Noem mij 'n merk waar dat eigenlijk niet zo is anno 2011. En waar nog 'n redelijk prijskaartje aan hangt.....

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 21 dec 2011, 14:31

Robin schreef:Mee eens, maar:
Noem mij 'n merk waar dat eigenlijk niet zo is anno 2011. En waar nog 'n redelijk prijskaartje aan hangt.....
Precies, en als je met betrekking tot dit onderwerp over passie gaat spreken leef je m.i. nog in het verleden. VAG loopt wat dit betreft voorop in de industrie en andere fabrikanten zullen snel willen aanhaken. Dat heeft niets met passie maar met het voortbestaan van de onderneming te maken. Als ik de hedendaagse allianties hoor schrik ook telkens weer. MB motoren in allerhande auto's, Renault motoren in MB's, platforms delen met Renault, PSA motoren in toekomstige FWD BMW's etc etc, Lancia :oops: . Voor passie moest je bij Saab zijn met zijn GM platforms.

Tom

Bericht door Tom » 21 dec 2011, 14:45

Ja natuurlijk logisch dat merken het zo aanpakken, ze moeten wel willen ze blijven voortbestaan (al genoeg merken die de afgelopen 10-15 jaar daardoor verloren zijn gegaan).
Maar dan kan ik het als liefhebber nog wel jammer vinden.
Als iedereen alleen naar fastfood tenten gaat roep je toch ook niet dat mensen die wel van culinaire zaken houden in het verleden leven :lol:

Robin

Bericht door Robin » 21 dec 2011, 14:47

Passie is 'n ruim begrip. En mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Luco

Bericht door Luco » 21 dec 2011, 14:49

Is toch niks nieuws, wordt alleen steeds verder uitgemolken en gaan alle auto's steeds meer op elkaar lijken.

Nog even is 95% hetzelfde met alleen een iets ander huidje, net als aygo, 107, c1.
nieuwe twingo staat op vorige clio platform, enz enz enz.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2011, 10:44

Ik kan me echt niet voorstellen dat de ontwikkeling van een nieuw platform 1 miljard euro kost.
Aan de andere kant is 't niet zo'n gek bedrag, want dat is ook het jaarbudget van een paar F1 teams en die bouwen slechts een paar auto's.

Toch verbaast 't mij dat een platform zoveel moet kosten. Ik zou daar, puur uit interesse, wel eens een gespecificeerde begroting van willen zien (maar dan moet ik ff inbreken bij ze, ben ik bang).

Luco

Bericht door Luco » 22 dec 2011, 10:51

Ik denk dat met name de computerprogrammas erg duur zijn.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2011, 11:28

Ik snap wel dat sommige zaken geld kosten, het zal wel ongeveer zo'n soort lijst zijn:
- Marktonderzoek
- Ontwerp
- Personeel + overhead + opleiding/educatie/training/werving
- R&D + software + computers + proefmodellen
- Testen + crashtests
- Fabricagelijn en andere productiefasciliteiten aanpassen/ontwikkelen/nieuwbouwen
- Materiaal + inkoop + testen, aanpassen, verbeteren etc.
- Juridische zaken (patenten, manuals/handboeken, huisstijl/brochures, typegoedkeuring, garanties etc.)
- Marketing en PR + pers en introductie
- Marge + opslag + post onvoorzien

Maar 1 miljard vind ik gewoon erg veel geld in een tijd dat 3D ontwerp en digitaal testen wel zo'n beetje voor een appel en een ei is uit te voeren en tevens heel veel tijd scheelt. Volgens mij overdrijven autofabrikanten zo'n bedrag, om de marginale aanpassingen en verbeteringen toch nog waarde te geven. Ik heb 't idee dat het vooral een onderdeel is van de PR/Marketing. Doe maar net alsof 't allemaal vreselijk duur is, dan koopt men 't wel....

Niall

Bericht door Niall » 22 dec 2011, 18:20

Dennis zie: http://www.volkswagenag.com/content/vwc ... 2011_d.pdf Pagina 35. In een half jaar 3,6 miljard aan ontwikkelingskosten.

BMW bv heeft in München 10.000 man in dienst die alleen ontwikkeling doen, hiervan heeft de meerderheid minimaal een unitversitaire opleiding. Neem daarbij dat er bij de toeleveranciers ook ontwikkelen voor de grote OEM's, dit wordt bv terug betaald door productie of gewoon direct door consultancy.

Bij de Automotive business telt maar 1 ding, aantallen. Hierop wordt de prijs bepaald en deze is daarna niet meer onderhandelbaar als de aantallen tegenvallen. Prijsreducties van minimaal 3-% per jaar is heel normaal, en als jou materiaal duurder wordt is het dikke pech voor de toeleverancier.

RVV

Bericht door RVV » 22 dec 2011, 18:32

Robin schreef:Volgens mij is dit Rico's stokpaardje contra de VAG Modellpolitik?

Ik snap VAG wel, daar niet van, nog meer Einheitswurst ist vorteiliger für de Portemonnee. Und so ists.
Min of meer de reden dat ik indertijd na 5 jaar Audi rijden afscheid van het merk heb genomen. Ik voelde me namelijk letterlijk genomen toen ik de Audi S3 had en Seat met een gelijkwaardige auto kwam, zelfs mooier en ook nog eens 15K goedkoper. Kijk ik zie het zo.. als ik een Audi wil rijden.. dan kan ik beter voor minder geld een Volkswagen rijden met dezelfde techniek. Maar waarom een Volkswagen rijden met die techniek als je ook een Seat kan rijden waarbij je nog meer bang for the bucks krijgt. Maar eigenlijk is een Seat kopen ook niet slim, want echt slimme mensen kopen namelijk een Skoda! Maar ik wil geen Skoda dus ben ik uitgepraat bij VAG.

Het is net als met soep.. je hebt Bertoli soep de Luxe, Bertoli soep standaard. Unox soep en huismerk soep.. komt allemaal uit dezelfde soepketels bij Unilever.. verschil zit hem in de verpakking die er om heen zit.. die is bij Bertoli het mooist. En de verpakking is nou niet hetgene wat mij het minst boeit als het om VAG ''eh sorry soep gaat.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 dec 2011, 18:37

Niall schreef:
BMW bv heeft in München 10.000 man in dienst die alleen ontwikkeling doen, hiervan heeft de meerderheid minimaal een unitversitaire opleiding. Neem daarbij dat er bij de toeleveranciers ook ontwikkelen voor de grote OEM's, dit wordt bv terug betaald door productie of gewoon direct door consultancy.

.
:shocking: wat een bedragen...heel dorp aan het werk :clown:

Niall

Bericht door Niall » 22 dec 2011, 18:54

@Rene; Potentiele klant van het bedrijf waar ik werk is daar een paar maanden gedetacheerd geweest. Hij zei je kan niet voorstellen hoe groot het is maar ook hoe bureaucratisch het is. Dito voor een Mercedes en VW. Probleem bij zulke bedrijven is om met de juiste persoon aan tafel te komen, bijna onmogelijk indien je niet de wegen kent.

JP

Bericht door JP » 22 dec 2011, 18:59

RVV schreef: Het is net als met soep..
Yeah right...(niet omdat het over VAG gaat) maar die vergelijking met levensmiddelensector gaat niet op.
Een soepfabriek heeft meerdere lijnen, met verschillende recepten. Net als de wasmiddelfabriek, de koekjesfabriek en de glasfabriek...

GTRene

Bericht door GTRene » 22 dec 2011, 19:40

Niall schreef:@Rene; Potentiele klant van het bedrijf waar ik werk is daar een paar maanden gedetacheerd geweest. Hij zei je kan niet voorstellen hoe groot het is maar ook hoe bureaucratisch het is. Dito voor een Mercedes en VW. Probleem bij zulke bedrijven is om met de juiste persoon aan tafel te komen, bijna onmogelijk indien je niet de wegen kent.
lijkt me ook, wat een organisatie moet daar achter zitten, vandaar denk die bureaucratie, tis net dorp en qua samenwerking een "land" waar je de regie op moet houden en dat alles goed loopt, daar zie je dan ook vaak die bureaucratie.
vandaar ook zoveel modellen e.d. de mensen moeten aan het werk blijven, vraag me wel eens af, stel je hebt nu zeg 100 verschillende auto's en onderdelen, het gaat tegenwoordig zo snel en veranderingen e.d. dat je over zeg 10 jaar het dubbele hebt (die 100 is een getal kunnen er wel 100 x 100 zijn)
Dan moeten ze voor een aantal jaren onderdelen blijven leveren pfff komen ze straks in de knup :D wordt steeds ingewikkelder groter met elk jaar weer nwe auto's erbij en dito nazorg delen e.d.

Hielke

Bericht door Hielke » 22 dec 2011, 21:35

Als 80% van de 1 serie kopers al niet eens weet welke wielen worden aangedreven, hoeveel Polo, Ibiza, Golf of Octavia kopers zal het dan boeien of hun auto onderdelen met andere auto's deelt? Precies, nobody.

Het moet je als klant worst zijn hoe fabrikanten auto's produceren. Als het eindproduct maar aan je wensen voldoet.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 22 dec 2011, 21:44

En 80% van onze unieke auto's staat in unieke Vinexwijken met een passioneel ontworpen buitenkant en standaard beton van binnen :tooth:

Er wordt een beetje veel gezocht achter die platformeenheid. Het delen van een platform wil nog niet zeggen dat alles de zelfde rijeigenschappen heeft en de onderkant van de markt profiteert van een platform dat normaliter toegepast zou worden voor hoger gepositioneerde modellen. Skoda<>Audi is aardig maar als autoliefhebberij over ratio ging was Citroen nooit succesvol geworden met zijn DS reeks en wie betaald er dan nog extra voor een M pakket op een BMW...je had een bumper en krijgt weer een bumper...met iets andere vormen?!

Peric

Bericht door Peric » 22 dec 2011, 22:05

Even over je soep Rico..
Ben met je eens dat het allemaal VAG is, maar ze doen nog steeds verschillende componenten erin in de verschillende fabrieken. Yup, de aandrijftechniek enzo is hetzelfde, maar er zit nog steeds electronica, stoelen en dashboarden in. Juist dat is anders dan de Audi of VW. Dus er zit wel degelijk verschil tussen.

Plaats reactie