Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Situatie: Stel dat je een elektrische auto van de zaak gaat rijden, zowel zakelijk als privé. Ik noem even een Tesla Model S als voorbeeld. M'n collega heeft interesse in de Tesla Model S. Op de zaak hebben we krachtstroom, dus dat is zo geregeld, maar bij hem thuis opladen is ook noodzakelijk. De auto wordt zakelijk gekocht, dus we moeten alles in eigen beheer zien te regelen.
Vraag 1: Wat zijn dan de mogelijkheden om een oplaadpunt thuis te laten plaatsen waarvan alle kosten te allen tijde door de zaak worden betaald? Dus privé geen gelul met voorschieten van de maandelijkse energierekening, laat staan het achteraf moeten verrekenen van de eindejaarsnota. Dat kan weleens tegenvallen.
Vraag 2: Hoe regel je dat 't beste/makkelijkste voor zowel bedrijf als berijder?
Vraag 3: Ik lees daar nog niets over, maar hoe zit 't dus met het aanvragen van krachtstroom door de zaak op een privé-adres? Kan dat wel? En zijn de kosten van het netbeheer dan ook allemaal zakelijk, of slechts een deel, of helemaal privé?
Heeft iemand hier dat al eens uitgezocht?
Ik ben benieuwd.
Vraag 1: Wat zijn dan de mogelijkheden om een oplaadpunt thuis te laten plaatsen waarvan alle kosten te allen tijde door de zaak worden betaald? Dus privé geen gelul met voorschieten van de maandelijkse energierekening, laat staan het achteraf moeten verrekenen van de eindejaarsnota. Dat kan weleens tegenvallen.
Vraag 2: Hoe regel je dat 't beste/makkelijkste voor zowel bedrijf als berijder?
Vraag 3: Ik lees daar nog niets over, maar hoe zit 't dus met het aanvragen van krachtstroom door de zaak op een privé-adres? Kan dat wel? En zijn de kosten van het netbeheer dan ook allemaal zakelijk, of slechts een deel, of helemaal privé?
Heeft iemand hier dat al eens uitgezocht?
Ik ben benieuwd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
goede vraag
een aparte meter plaatsten e.d. kan wel, geloof dat ze zelfs tegenwoordig op afstand af kunnen lezen?
maar helemaal zonder gedoe? dan zou je baas vooraf op geschat gebruik moeten betalen en valt het mee krijgt ie wat retour, dus denk idd dat het wel kan.
maar nog weinig nieuws over gehoord.

een aparte meter plaatsten e.d. kan wel, geloof dat ze zelfs tegenwoordig op afstand af kunnen lezen?
maar helemaal zonder gedoe? dan zou je baas vooraf op geschat gebruik moeten betalen en valt het mee krijgt ie wat retour, dus denk idd dat het wel kan.
maar nog weinig nieuws over gehoord.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Meer voorschot betalen is: rente gunnen aan energiemij. Dat doen we natuurlijk niet.
Waar het om gaat is dat er geen gezeik ontstaat tussen bv en personeel en dat de extra aansluiting omkeerbaar (verwijderbaar is).
Het is volgens mij nog best een gedoe en geregel.
Waar het om gaat is dat er geen gezeik ontstaat tussen bv en personeel en dat de extra aansluiting omkeerbaar (verwijderbaar is).
Het is volgens mij nog best een gedoe en geregel.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
dat sowieso...
ook wel een redelijk extra kostenpost de aansluiting maken denk ik...al kun je na die tijd stel je gaat elders werken op jou naam zetten die meter en het aansluitpunt voor you never know EV kar of een zwaar las apparaat oid
wellicht is er een subsidie potje voor in het subsidie strooiend NL...
ook wel een redelijk extra kostenpost de aansluiting maken denk ik...al kun je na die tijd stel je gaat elders werken op jou naam zetten die meter en het aansluitpunt voor you never know EV kar of een zwaar las apparaat oid

wellicht is er een subsidie potje voor in het subsidie strooiend NL...
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Je hebt niet per se krachtstroom nodig, zeker niet als je dat op je werk ook al hebt. Dan wordt het wat gemakkelijker, want dan kun je wellicht gewoon een onkostenvergoeding betalen op basis van een calculatie. Je berekent de hoeveelheid stroom die het kost om zo'n ding op te laden en je vermenigvuldigt dat met het aantal dagen of werkdagen in een maand. Dat zal altijd goedkoper zijn dan een laadpaal met krachtstroom aanleggen.
Voor zo'n laadpaal kun je geloof ik wel 250 euro subsidie krijgen, maar dan moet 'ie wel toegankelijk zijn voor anderen (aan de buitengevel van je huis bijvoorbeeld).
Voor zo'n laadpaal kun je geloof ik wel 250 euro subsidie krijgen, maar dan moet 'ie wel toegankelijk zijn voor anderen (aan de buitengevel van je huis bijvoorbeeld).
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Krachtstroom thuis moet voor een beetje electricien geen probleem zijn. Bij mijn weten schakelen ze groepen net even anders aan en hup, daar heb je je 380V (niet iets wat ik zelf zou doen overigens, maar dat hoeft dan ook niet want gewoon thuis aanwezig).
- Martijn_bmw
- Berichten: 28857
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
bij veel gemeentes krijg je gewoon een laadpaal voor de deur als je die aanvraagt
vraag ff bij Tesla na die weten er erg veel van

vraag ff bij Tesla na die weten er erg veel van

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
@Snipe: dat zorgt voor administratieve romslomp, net als dat je je zakelijke auto zelf voltankt en betaalt terwijl je een tankpas hebt.
Dat krachtstroon fysiek op ieder huis kan snap ik, want er loopt 480v door iedere straat, pas in de meterkast wordt het 220/240v. (corrigeer me als ik het verkeerd uitleg).
Het gaat mij erom dat het handig zou zijn als je op eigen terrein (dus niet gemeente/buurt die meeprofiteert) een fysieke energie aansluiting op naam van het bedrijf hebt staan. Dat er een extra meter in de meterkast komt is prima, zolang je privé maar 0 kosten hebt.
Dat krachtstroon fysiek op ieder huis kan snap ik, want er loopt 480v door iedere straat, pas in de meterkast wordt het 220/240v. (corrigeer me als ik het verkeerd uitleg).
Het gaat mij erom dat het handig zou zijn als je op eigen terrein (dus niet gemeente/buurt die meeprofiteert) een fysieke energie aansluiting op naam van het bedrijf hebt staan. Dat er een extra meter in de meterkast komt is prima, zolang je privé maar 0 kosten hebt.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Als privépersoon wil je ten slotte niet dat jij verantwoordelijk bent voor die aansluiting, want stel je voor dat je bedrijf failliet gaat, dan wil jij die kosten niet.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29460
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Kan die niet op 220 opgeladen worden?
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Iemand die je toch al salaris betaalt maandelijks een vast bedrag als onkostenvergoeding geven lijkt me administratief eenvoudiger dan toestanden met extra meters en aansluitingen.Dennis Cavallino schreef:@Snipe: dat zorgt voor administratieve romslomp, net als dat je je zakelijke auto zelf voltankt en betaalt terwijl je een tankpas hebt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28857
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
jawel maar gaat langzamerLuco schreef:Kan die niet op 220 opgeladen worden?

wat is er mis met een laadpaal op straat? die zijn altijd gekoppeld aan een eigen parkeerplaats en pas dus niemand anders kan die gebruiken

-
OnlineLuco
- Berichten: 29460
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Gaat misschien wel langzamer, maar 380 aansluiten kost je al meer aan vastrecht, als je hem op 220 op kan laden is het een kwestie van een tellertje ertussen en maandelijks afrekenen.Martijn_bmw schreef:jawel maar gaat langzamerLuco schreef:Kan die niet op 220 opgeladen worden?
wat is er mis met een laadpaal op straat? die zijn altijd gekoppeld aan een eigen parkeerplaats en pas dus niemand anders kan die gebruiken
Meest simpele oplossing.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Precies.Luco schreef: Gaat misschien wel langzamer, maar 380 aansluiten kost je al meer aan vastrecht, als je hem op 220 op kan laden is het een kwestie van een tellertje ertussen en maandelijks afrekenen.
Meest simpele oplossing.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Als je kunt kiezen tussen auto in garage vs auto 300 meter verderop op straat....Martijn_bmw schreef:jawel maar gaat langzamerLuco schreef:Kan die niet op 220 opgeladen worden?
wat is er mis met een laadpaal op straat? die zijn altijd gekoppeld aan een eigen parkeerplaats en pas dus niemand anders kan die gebruiken
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
je moet minimaal zo'n oplader in de vloer hebben van je garage, niks geen gestekker, hup auto erboven zetten en het laad vanzelf op
een draad buiten aan je auto onbeheerd en grappige jongelui die de kabel doorknippen of er mee prutsen oid nee das niet wat.

een draad buiten aan je auto onbeheerd en grappige jongelui die de kabel doorknippen of er mee prutsen oid nee das niet wat.
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 20 aug 2011, 13:34
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
leesG Kolkman schreef:Krachtstroom thuis moet voor een beetje electricien geen probleem zijn. Bij mijn weten schakelen ze groepen net even anders aan en hup, daar heb je je 380V (niet iets wat ik zelf zou doen overigens, maar dat hoeft dan ook niet want gewoon thuis aanwezig).
http://www.thenewmotion.com/kosten/het- ... -roadster/
Met een kleine investering is dit wel mogelijk.
En als je een andere meter op een andere naam wil haal je jezelf een hoop rompeslop op je nek.
Makkelijkste is een meter tussen jou net en de acculader plaatsen en dit te laten verrekenen met je baas.
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 20 aug 2011, 13:34
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Dan ben je weer energie in de lucht aan het stoken.GTRene schreef:je moet minimaal zo'n oplader in de vloer hebben van je garage, niks geen gestekker, hup auto erboven zetten en het laad vanzelf op![]()
een draad buiten aan je auto onbeheerd en grappige jongelui die de kabel doorknippen of er mee prutsen oid nee das niet wat.
Leuke techniek maar nog niet goed doorontwikkeld, brengt een hoop verliezen mee.
Verder heeft zo`n oplader ook redelijk wat verliezen heeft.
Waardoor het totaalplaatje tcoh een stuk minder groen

-
OnlineLuco
- Berichten: 29460
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Elektrische auto van de zaak, praktische vragen
Dit is dus geen krachtstroom, maar een dubbele groep waar je dus niks aan hebt.Tuurke schreef:leesG Kolkman schreef:Krachtstroom thuis moet voor een beetje electricien geen probleem zijn. Bij mijn weten schakelen ze groepen net even anders aan en hup, daar heb je je 380V (niet iets wat ik zelf zou doen overigens, maar dat hoeft dan ook niet want gewoon thuis aanwezig).
http://www.thenewmotion.com/kosten/het- ... -roadster/
Met een kleine investering is dit wel mogelijk.
En als je een andere meter op een andere naam wil haal je jezelf een hoop rompeslop op je nek.
Makkelijkste is een meter tussen jou net en de acculader plaatsen en dit te laten verrekenen met je baas.
Hij zegt het zelf al, als je dan op 24 of 32 ampere wilt laden dan mag je voor de rest bijna niks meer gebruiken.
Gewoon op 16 ampere opladen.
Wil je meer zal je dus een zwaardere hoofdzekering moeten hebben, dan is de volgende vraag of de bekabeling naar binnen toe zwaar genoeg is.
Zo niet moet je dat ook aan laten passen. Dure grap.