Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD
-
Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD
Ik vraag me af of het verschil van rijden met betrekking tot het wel of niet hebben van X-drive bij BMW goed merkbaar is.
BV de 335i of 335i met X-drive.
BV de 335i of 335i met X-drive.
- Sperdy
Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD
allebei ruk..
-
- Arthur
- Auto: Nr.51
En hebben ze nog een turbo ook... 

- Tristan
Geen ervaring met X-drive behalve in de X5. Maar zolang je normaal rijdt merk je er weinig van denk ik. Misschien dat verbruik bij X-drive iets hoger ligt. Denk dat je het verschil pas merkt bij stevige bochten etc.
Misschien dat Marcel hierover meer kan vertellen, die rijdt een F10 5-serie met X-drive.
Misschien dat Marcel hierover meer kan vertellen, die rijdt een F10 5-serie met X-drive.
-
Vooralsnog merk ik er alleen in positieve zin iets van dat ik met een Xdrive onderweg ben.
Of dat geheel aan het Xdrive systeem te danken is weet ik niet, want er zit dan ook gelijk hydraulische stuurbekrachtiging ipv elektrische stuurbekrachtiging op een F10 530d.
De auto stuurt in ieder geval een stuk rustiger, is zeker minder gevoelig voor zijwind dan normale 5 series.
Driften doe ik niet met zo'n auto, maar af en toe flink een afrit of klaverblad nemen gaat ronduit subliem en is de exitsnelheid voor mijn gevoel beter dan een rwd variant, zeker in korte bochten.
Bij normale omstandigheden merk ik niet dat het een Xdrive is, maar heb ook geen idee wat dan de aandrijfverhouding is? Het systeem in dacht ik helemaal (100%) variabel tussen de voor en achterwielen.
Tja, voor quattro-rijders wellicht een bekend gegeven, maar voor mij is de rust van de Xdrive bij hogere snelheden en slechte weersomstandigheden van een compleet andere orde dan bij de rwd varianten, die zeker bij plassen en sporen willen gaan zoeken.
Of dat geheel aan het Xdrive systeem te danken is weet ik niet, want er zit dan ook gelijk hydraulische stuurbekrachtiging ipv elektrische stuurbekrachtiging op een F10 530d.
De auto stuurt in ieder geval een stuk rustiger, is zeker minder gevoelig voor zijwind dan normale 5 series.
Driften doe ik niet met zo'n auto, maar af en toe flink een afrit of klaverblad nemen gaat ronduit subliem en is de exitsnelheid voor mijn gevoel beter dan een rwd variant, zeker in korte bochten.
Bij normale omstandigheden merk ik niet dat het een Xdrive is, maar heb ook geen idee wat dan de aandrijfverhouding is? Het systeem in dacht ik helemaal (100%) variabel tussen de voor en achterwielen.
Tja, voor quattro-rijders wellicht een bekend gegeven, maar voor mij is de rust van de Xdrive bij hogere snelheden en slechte weersomstandigheden van een compleet andere orde dan bij de rwd varianten, die zeker bij plassen en sporen willen gaan zoeken.
- Tristan
Marcel, duidelijk.
Normaal gesproken zou je verwachten dat de X-drive eerder zal ondersturen, maar met zo'n relatief zware auto zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken omdat de auto er zich toch niet voor leent om echt te trappen.
Normaal gesproken zou je verwachten dat de X-drive eerder zal ondersturen, maar met zo'n relatief zware auto zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken omdat de auto er zich toch niet voor leent om echt te trappen.
-
Tristan,
Misschien had je het al in het EVO magazine draadje gelezen? Deze maand een test tussen je twee waggies.
Misschien had je het al in het EVO magazine draadje gelezen? Deze maand een test tussen je twee waggies.

-
Bedankt Marcel,
Iets wat bij Quattro wel opvalt is het "wringen" van de wagen als je een hele korte draai maakt (maximale stuuruitslag) heeft X-drive dat ook?
Iets wat bij Quattro wel opvalt is het "wringen" van de wagen als je een hele korte draai maakt (maximale stuuruitslag) heeft X-drive dat ook?
-
Nee, geen last van Marc.
-
Ik heb een E90 330xd en ben echt een grote fan van x-drive op de 3-serie. Wegligging in bochten is fenomenaal. Verdeling is dacht ik standaard 60/40. Zestig procent naar de achterwielen, maar weet het niet zeker. Het systeem werkt ook als een sper. Ik heb ook een 328i gehad en die begon snel met zijn kont te wiebelen bij glad weer. Leuk voor de driftkoningen, maar ik wil gewoon tractie onder alle omstandigheden. Vooral op wintersport is het ideaal. Met winterbanden en x-drive kom je overal omhoog. Ik heb nooit meer sneeuwkettingen hoeven gebruiken. Ik wil niet anders meer. Volgende auto wordt wederom een x-drive, maar geen SUV. X5, X3, X1....leuk voor uiterlijk vertoon maar de rijeigenschappen zijn minder dan een "gewoon" laag model.
-
Je hoeft me niet te overtuigen van vierwielaandrijving hoor,ik heb ook X-drive al heet dat bij mij Quattro..
Ik wil alleen weten hoe BMW's met dit systeem zich gedragen,toch bedankt voor je input

Ik wil alleen weten hoe BMW's met dit systeem zich gedragen,toch bedankt voor je input

- Tristan
Ja, gelezen.M@rcel schreef:Tristan,

- Leen
het is zoals arnoud en marcel zeggen , voor extra veiligheid en meer tractie is het goed , zoek je een uitdagender en rustiger sturende auto is de RWD altijd te prefereren ,
wij hadden hier een e91 330XD en e90 330D 2 jaar gelijktijdig en ik vond de de RWD "lekkerder"en rustiger insturen dan de AWD , buiten dat had de X 5 setjes voorbanden weggereden wegens cuppen tegen de 2 setjes voor de RWD .
wij hadden hier een e91 330XD en e90 330D 2 jaar gelijktijdig en ik vond de de RWD "lekkerder"en rustiger insturen dan de AWD , buiten dat had de X 5 setjes voorbanden weggereden wegens cuppen tegen de 2 setjes voor de RWD .
-
Met echt goede banden glijd een E90/E91 echt niet zomaar weg hoor, ik begrijp niet hoe je dat voor elkaar krijgt.
Juist met de E90/E91 vind ik dat je het minst van alle BMW's merkt dat je met een RWD onderweg bent. Bakken vol met grip, ook met nat weer, en ja ook met ESP/DTC/ASR whatever uit.
Juist met de E90/E91 vind ik dat je het minst van alle BMW's merkt dat je met een RWD onderweg bent. Bakken vol met grip, ook met nat weer, en ja ook met ESP/DTC/ASR whatever uit.
-
Volgens mij zijn de nieuwste Xdrive varianten al niet meer te vergelijken met de e90/e60 Xdrives.
- Sjoerd
Ik vind de X-drive op een 7 serie echt een verademing. Nadeel alleen is dat de draaicirkel groter is en je de achterwielsturing ook niet kan bestellen.
760 met X-drive; waar blijf je?!
760 met X-drive; waar blijf je?!
-
Eerlijk gezegd denk ik dat je daar op kan wachten tot je een ons weegt. De V8 leent zich qua packaging prima voor X-drive omdat de turbo's tussen de banken zitten. Bij de V12 zitten ze op de conventionele plekken aan de buitenkant, waardoor het daar goed klem vol zit met pre-kats formaatje schoenendoos, en een paar stortkokers als voorpijpen. Als je daar nog een diff en aandrijfassen bij frommelt krijg je volgens mij thermisch een ziekenhuis.