Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Marc R » 21 dec 2011, 14:24

Ik vraag me af of het verschil van rijden met betrekking tot het wel of niet hebben van X-drive bij BMW goed merkbaar is.

BV de 335i of 335i met X-drive.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Sperdy » 21 dec 2011, 14:28

allebei ruk..

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Marc R » 21 dec 2011, 14:37

Ghargh..... :hungry:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Arthur » 21 dec 2011, 15:06

En hebben ze nog een turbo ook... :lol:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Tristan » 21 dec 2011, 15:12

Geen ervaring met X-drive behalve in de X5. Maar zolang je normaal rijdt merk je er weinig van denk ik. Misschien dat verbruik bij X-drive iets hoger ligt. Denk dat je het verschil pas merkt bij stevige bochten etc.

Misschien dat Marcel hierover meer kan vertellen, die rijdt een F10 5-serie met X-drive.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door M@rcel » 21 dec 2011, 16:06

Vooralsnog merk ik er alleen in positieve zin iets van dat ik met een Xdrive onderweg ben.
Of dat geheel aan het Xdrive systeem te danken is weet ik niet, want er zit dan ook gelijk hydraulische stuurbekrachtiging ipv elektrische stuurbekrachtiging op een F10 530d.

De auto stuurt in ieder geval een stuk rustiger, is zeker minder gevoelig voor zijwind dan normale 5 series.
Driften doe ik niet met zo'n auto, maar af en toe flink een afrit of klaverblad nemen gaat ronduit subliem en is de exitsnelheid voor mijn gevoel beter dan een rwd variant, zeker in korte bochten.
Bij normale omstandigheden merk ik niet dat het een Xdrive is, maar heb ook geen idee wat dan de aandrijfverhouding is? Het systeem in dacht ik helemaal (100%) variabel tussen de voor en achterwielen.

Tja, voor quattro-rijders wellicht een bekend gegeven, maar voor mij is de rust van de Xdrive bij hogere snelheden en slechte weersomstandigheden van een compleet andere orde dan bij de rwd varianten, die zeker bij plassen en sporen willen gaan zoeken.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Tristan » 21 dec 2011, 16:10

Marcel, duidelijk.

Normaal gesproken zou je verwachten dat de X-drive eerder zal ondersturen, maar met zo'n relatief zware auto zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken omdat de auto er zich toch niet voor leent om echt te trappen.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door M@rcel » 21 dec 2011, 16:14

Tristan,

Misschien had je het al in het EVO magazine draadje gelezen? Deze maand een test tussen je twee waggies. :thumbup:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Marc R » 21 dec 2011, 17:44

Bedankt Marcel,

Iets wat bij Quattro wel opvalt is het "wringen" van de wagen als je een hele korte draai maakt (maximale stuuruitslag) heeft X-drive dat ook?

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door M@rcel » 21 dec 2011, 17:47

Nee, geen last van Marc.

Online
Rnd
Berichten: 2312
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Rnd » 21 dec 2011, 20:09

Ik heb een E90 330xd en ben echt een grote fan van x-drive op de 3-serie. Wegligging in bochten is fenomenaal. Verdeling is dacht ik standaard 60/40. Zestig procent naar de achterwielen, maar weet het niet zeker. Het systeem werkt ook als een sper. Ik heb ook een 328i gehad en die begon snel met zijn kont te wiebelen bij glad weer. Leuk voor de driftkoningen, maar ik wil gewoon tractie onder alle omstandigheden. Vooral op wintersport is het ideaal. Met winterbanden en x-drive kom je overal omhoog. Ik heb nooit meer sneeuwkettingen hoeven gebruiken. Ik wil niet anders meer. Volgende auto wordt wederom een x-drive, maar geen SUV. X5, X3, X1....leuk voor uiterlijk vertoon maar de rijeigenschappen zijn minder dan een "gewoon" laag model.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Marc R » 21 dec 2011, 20:25

Je hoeft me niet te overtuigen van vierwielaandrijving hoor,ik heb ook X-drive al heet dat bij mij Quattro..;-)


Ik wil alleen weten hoe BMW's met dit systeem zich gedragen,toch bedankt voor je input :thumbup:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Tristan » 22 dec 2011, 09:01

M@rcel schreef:Tristan,

Misschien had je het al in het EVO magazine draadje gelezen? Deze maand een test tussen je twee waggies. :thumbup:
Ja, gelezen. :thumbup:

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Leen » 22 dec 2011, 10:24

het is zoals arnoud en marcel zeggen , voor extra veiligheid en meer tractie is het goed , zoek je een uitdagender en rustiger sturende auto is de RWD altijd te prefereren ,

wij hadden hier een e91 330XD en e90 330D 2 jaar gelijktijdig en ik vond de de RWD "lekkerder"en rustiger insturen dan de AWD , buiten dat had de X 5 setjes voorbanden weggereden wegens cuppen tegen de 2 setjes voor de RWD .

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door EG » 22 dec 2011, 21:16

Met echt goede banden glijd een E90/E91 echt niet zomaar weg hoor, ik begrijp niet hoe je dat voor elkaar krijgt.

Juist met de E90/E91 vind ik dat je het minst van alle BMW's merkt dat je met een RWD onderweg bent. Bakken vol met grip, ook met nat weer, en ja ook met ESP/DTC/ASR whatever uit.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door M@rcel » 23 dec 2011, 16:26

Volgens mij zijn de nieuwste Xdrive varianten al niet meer te vergelijken met de e90/e60 Xdrives.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door Sjoerd » 27 dec 2011, 14:26

Ik vind de X-drive op een 7 serie echt een verademing. Nadeel alleen is dat de draaicirkel groter is en je de achterwielsturing ook niet kan bestellen.

760 met X-drive; waar blijf je?!

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Verschil in rijden BMW X-drive en "normaal" RWD

Bericht door steve smith » 27 dec 2011, 19:03

Eerlijk gezegd denk ik dat je daar op kan wachten tot je een ons weegt. De V8 leent zich qua packaging prima voor X-drive omdat de turbo's tussen de banken zitten. Bij de V12 zitten ze op de conventionele plekken aan de buitenkant, waardoor het daar goed klem vol zit met pre-kats formaatje schoenendoos, en een paar stortkokers als voorpijpen. Als je daar nog een diff en aandrijfassen bij frommelt krijg je volgens mij thermisch een ziekenhuis.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ, Google [Bot] en 29 gasten