En daarom, turbo !

Dit is ons algemene autoforum.
Luco

Re: En daarom, turbo !

Bericht door Luco » 21 dec 2011, 15:55

Martijn_bmw schreef:
Andre schreef:Er is net raket afgeschoten met 250 ton brandstof.

Hoe veel km kan ik daar wel niet op rijden:) lol

Wat is het verbruik van een vliegtuig. etc etc.

Het zo jammer dat de auto en auto industrie compleet word leeg gemolken. Het draait allemaal om geld.

Als Co2 zo belangrijk was dan moeten ze die raket eerst maar eens aan de grond houden. En het vliegverkeer qua aantallen terug dringen etc.
hele dikke +1

auto is altijd makkelijk raken maar er zijn andere vervuilers die veel meer vervuilen pak die (ook) eens aan!
Ik vermoed dat die ene raket en het vliegtuigverkeer minder vervuilt dan alle auto's bij elkaar.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 dec 2011, 16:02

pjvandergaag

Bericht door pjvandergaag » 21 dec 2011, 16:17

Martijn_bmw schreef:veel informatie:

http://www.bovag.nl/media/files/cijfers ... en.doc.pdf
ZEER INTERESSANT

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2011, 16:32

Robin schreef:Al Gore had meegemoeten ipv André Kuipers, en dan gewoon geen peut meer hebben voor de terugweg over 'n half jaar:)
Ik weet niet of mensen 't hier gemist hebben, maar Al Gore heeft de laatste maanden meerdere malen gezegd dat hij is gaan twijfelen aan de menselijke invloed van de klimaatverandering door uitstoot.

Hij is (eindelijk) in gaan zien dat het meer lijkt te komen door bos-kap en gebrek aan water (wat tevens een gevolg is van die boskap en klimaatverandering door die boskap). Door de boskap ontrekt de natuur minder Co2 uit de lucht, koelt de aarde op de warmste plekken ter wereld minder af, verdampt daar al 't water en wordt de bovenlaag van de grond kurkdroog en hard, waardoor je er zonder maatregelen niets meer kunt verbouwen.

Kortom, Al Gore heeft zijn open geopend en nu is water zijn stokpaardje. Co2-gelul van zijn hand zullen we minder gaan horen, schat ik zo in.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 21 dec 2011, 16:36

Dennis Cavallino schreef:
Robin schreef:Al Gore had meegemoeten ipv André Kuipers, en dan gewoon geen peut meer hebben voor de terugweg over 'n half jaar:)
Ik weet niet of mensen 't hier gemist hebben, maar Al Gore heeft de laatste maanden meerdere malen gezegd dat hij is gaan twijfelen aan de menselijke invloed van de klimaatverandering door uitstoot.

Hij is (eindelijk) in gaan zien dat het meer lijkt te komen door bos-kap en gebrek aan water (wat tevens een gevolg is van die boskap en klimaatverandering door die boskap). Door de boskap ontrekt de natuur minder Co2 uit de lucht, koelt de aarde op de warmste plekken ter wereld minder af, verdampt daar al 't water en wordt de bovenlaag van de grond kurkdroog en hard, waardoor je er zonder maatregelen niets meer kunt verbouwen.

Kortom, Al Gore heeft zijn open geopend en nu is water zijn stokpaardje. Co2-gelul van zijn hand zullen we minder gaan horen, schat ik zo in.
Daar kan ik me wel in vinden, iedereen moet meer water drinken :thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 dec 2011, 16:40

OK, dus we schieten hem niet de ruimte in, maar verzuipen 'm...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 21 dec 2011, 16:40

Dennis Cavallino schreef:Kortom, Al Gore heeft zijn open geopend en nu is water zijn stokpaardje. Co2-gelul van zijn hand zullen we minder gaan horen, schat ik zo in.
Maar...maar....maar hoe moet het dan met manbearpig?
http://www.southpark.nl/clips/sp_vid_103669/

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2011, 16:44

+1 @ Hans... totaal geen belang bij die +1 hoor..... lol :)

LOL@Robin

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 21 dec 2011, 18:21

Luco schreef:
Martijn_bmw schreef:
Andre schreef:Er is net raket afgeschoten met 250 ton brandstof.

Hoe veel km kan ik daar wel niet op rijden:) lol

Wat is het verbruik van een vliegtuig. etc etc.

Het zo jammer dat de auto en auto industrie compleet word leeg gemolken. Het draait allemaal om geld.

Als Co2 zo belangrijk was dan moeten ze die raket eerst maar eens aan de grond houden. En het vliegverkeer qua aantallen terug dringen etc.
hele dikke +1

auto is altijd makkelijk raken maar er zijn andere vervuilers die veel meer vervuilen pak die (ook) eens aan!
Ik vermoed dat die ene raket en het vliegtuigverkeer minder vervuilt dan alle auto's bij elkaar.
Ben ik het wel mee eens.
Werk zelf bij de KLM en daar zijn ze druk bezig om alles een stuk milieuvriendelijker te maken en ze zijn ook flink bezig met biobrandstof (en niet alleen in de vliegtuigen)
Bij vliegtuigen moet je het ook zo zien, een 747 waar bijvoorbeeld 300 passagiers in zitten is al gelijk aan zeg 200 auto's als er meerdere mensen in 1 auto zitten. Tel daar de hoeveelheid vracht nog eens bij op en verdeel dat over het aantal benodigde vrachtwagens en dan is het ineens zo vies nog niet.

Sta zelf wel open voor de nieuwe technieken, brandstofprijs flink opschroeven lijkt mij niet de oplossing.
Mensen die echt auto moeten rijden blijven dat toch wel doen en het alternatief OV werkt gewoon niet voor een groot aantal. (bij mij rijd als ik vroege dienst heb het OV niet eens en als het rijd ben ik 4 keer langer onderweg dan met de auto)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 dec 2011, 18:27

Snipe

Bericht door Snipe » 21 dec 2011, 18:46

Ruben schreef:Ik vraag het me al jaren af. Waarom innoveert de automobielindustrie zo weinig? Het enige antwoord wat ik kan bedenken is dat ze duurzaamheid niet als bepalende factor gebruiken, maar gewoon met de flow meegaan tot ze gedwongen worden iets anders te doen. Apart, want je zou verwachten van dit soort grote bedrijven, met zoveel technische knowhow en zoveel geld dat aan r&d wordt uitgegeven dat we ondertussen wel ergens anders zouden zijn.

Of is de lobby niet sterk genoeg of die van de olie nog te sterk? Of hebben we slappe regeringsleiders die geen grote stappen durven te nemen mbt het mobiliteitsvraagstuk? Tja.

Ik houd het er maar ff op dat de automobielindustrie niet zo innovatief is als ze zichzelf weleens voor willen doen. Benadering van het concept mobiliteit zuigt gewoon.
Auto's zijn veel veiliger geworden in de laatste decennia. Daarnaast zijn ze stukken zuiniger geworden. Er wordt op grote schaal gekeken naar andere aandrijfconcepten, waaronder elektrisch, hybride en waterstof. Daarnaast is het gebruiksgemak vooruitgegaan door het toepassen van geavanceerde elektronica, zoals navigatiesystemen (maar met de term 'navigatiesysteem' doe je een systeem als ConnectedDrive tekort).

Vergelijk dat eens met vrachtwagens of vliegtuigen. De kans dat je een crash met je auto niet overleeft is vele malen kleiner geworden, hoe is dat bij een vliegtuig? Wat zie je vaker, een Prius of een hybride vrachtwagen?

Maar er zijn twee dingen die je in die post door elkaar haalt; eerst heb je het over het gebrek aan innovaties in de automobielindustrie, later heb je het over 'het mobiliteitsvraagstuk'. Je kunt niet van autofabrikanten verwachten dat ze dat vraagstuk op gaan lossen, want hun business is auto's fabriceren. En dat doen ze goed, want er zijn weinig industrieën die zich zo sterk hebben verbeterd in de afgelopen decennia als de auto-industrie.

Ik las laatst een interview met Chris Bangle, die zei er interessante dingen over. Volgens hem gaat de auto-industrie wél veranderen. De fabrikanten zijn niet getrouwd met auto's, ze kunnen volgens hem ook in andere vormen van mobiliteit voorzien. Als voorbeeld gaf hij BMW, dat begonnen is met de productie van vliegtuigmotoren.
Hij denkt dat mobiliteit zal veranderen. Er komt een dag dat mensen niet meer in auto's geïnteresseerd zullen zijn, maar in oplossingen voor hun persoonlijke vervoer. Daarbij gaf hij als voorbeeld dat jonge ontwerpers de vraag kregen een interieur voor de 3 Serie te schetsen; een sportieve, op de bestuurder georiënteerde auto, maar alle ontwerpers kwamen met een lounge-achtig ontwerp. Op een dag gaat het niet meer om de auto zelf, maar om de manier waarop je je vervoermiddel tijdens het gebruik kunt personaliseren.

Dat zou ook kunnen natuurlijk, maar zien is geloven wat mij betreft.

Rupie

Bericht door Rupie » 21 dec 2011, 19:22

Volgens mij spreek jij jezelf nu tegen door het stuk van Bangle en BMW aan te halen :wink:

Mobiliteitsvraagstuk is wat mij betreft wel iets waar autofabrikanten voor moeten gaan. De angst van Dennis dat je er als autoliefhebber dan bekaaid van af komt lijkt mij ook niet gegrond. Ik zie prima mogelijkheden voor de echte autoliefhebber om zijn hobby te blijven beoefenen. En ik heb het dan niet over de Passat rijder or whatever. Die gaan inderdaad op de automatische piloot op een loungeachtig concept. Beetje visionair had dit allang gezien en geimplementeerd. Natuurlijk van de zotte dat een stel jongelui dat moeten aangeven. Als je een beetje hersens hebt dan wist je dat allang. En als er wat mensen met ballen waren op beinvloedingsniveau waren we daar allang geweest. Win win en verder niet zeiken en lekker 's avonds naar vrouw en kind en de aardappelen. Al die ego's op de weg is nergens goed voor.

God, wat hebben we toch een hoop sukkels op deze planeet :devil:

En nee, ik kan me er helemaal niet druk over maken :cowboy: :bag:

Overigens andere insteek is allemaal thuiswerken. Had er ook allang doorgedrukt moeten worden en lost waarschijnlijk ook een groot deel van het mobiliteitsvraagstuk op.

Had ik al gezegd dat er wel heel veel sukkels op deze planeet rondlopen :shithappens: :cowboy:

Tijd voor iets leuks, ik ga me even ergens anders op concentreren. Anders krijg ik weer toegeworpen dat ik een zuurpruim ben.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 dec 2011, 19:30

Ik dacht dit soort dingen te zien te krijgen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ByVi-mPP ... re=related[/youtube]

En dan nog een draadje: En daarom, Atmo! Met wat lekkere toeren screamers erin. Zitten we op DF of in de 2e kamer hier :zwijntje:

dvh

Bericht door dvh » 21 dec 2011, 19:31

2e kamer is het best lopende forumonderdeel op Gummen.org !
:zwijntje:

Snipe

Bericht door Snipe » 21 dec 2011, 19:33

Ruben schreef:Volgens mij spreek jij jezelf nu tegen door het stuk van Bangle en BMW aan te halen :wink:
Dat was ook niet bedoeld als onderbouwing van mijn mening, maar meer als a different point of view.

Luco

Bericht door Luco » 21 dec 2011, 19:34

Snipe schreef: er zijn weinig industrieën die zich zo sterk hebben verbeterd in de afgelopen decennia als de auto-industrie.
.
Meen je dit nu echt?
Hybride en elektrisch zijn echt niet nieuw hoor, en dat doen ze alleen maar om aan de strengere eisen te voldoen, heeft imho niks met innovatie te maken.
Beide concepten waren er 100 jaar geleden ook.

Rupie

Bericht door Rupie » 21 dec 2011, 19:36

dvh schreef:2e kamer is het best lopende forumonderdeel op Gummen.org !
Ik denk dat daar het gemiddelde intelligentie niveau dan ook een puntje of 50 hoger ligt.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 dec 2011, 19:37

@video Niels, wat een animal :df:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 21 dec 2011, 19:38

Martijn_bmw schreef: auto is altijd makkelijk raken maar er zijn andere vervuilers die veel meer vervuilen pak die (ook) eens aan!
Vergeet het maar dat dit gaat gebeuren, nu Canada ook ineens geen zin meer heeft in het Kyoto verdrag kon het wel eens helemaal op losse schroeven komen te staan.

dvh

Bericht door dvh » 21 dec 2011, 19:40

Ruben schreef:
dvh schreef:2e kamer is het best lopende forumonderdeel op Gummen.org !
Ik denk dat daar het gemiddelde intelligentie niveau dan ook een puntje of 50 hoger ligt.
Ah, vandaar dat ik er niet kom :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2011, 20:11

Toen ik zei dat de automobiliteit van de toekomst voor ons autoliefhebbers weleens oninteressant kan worden, had ik ook dat interview van Bangle in mijn hoofd. De jeugd wil geen auto meer kopen, voor hun wordt automobiliteit wellicht meer een vorm van social media, dan dat het nog te maken heeft met autorijden.

Snipe

Bericht door Snipe » 21 dec 2011, 20:13

Luco schreef:
Snipe schreef: er zijn weinig industrieën die zich zo sterk hebben verbeterd in de afgelopen decennia als de auto-industrie.
.
Meen je dit nu echt?
Hybride en elektrisch zijn echt niet nieuw hoor, en dat doen ze alleen maar om aan de strengere eisen te voldoen, heeft imho niks met innovatie te maken.
Beide concepten waren er 100 jaar geleden ook.
Ja, ik weet wel dat er 100 jaar geleden ook hybrides waren. Maar ik weet ook dat je er nu heel wat meer op de weg ziet. Of weet jij een hybride van 100 (of 40 of 20) jaar geleden die in net zulke aantallen als bijvoorbeeld de Prius werd verkocht?
De innovatie hoeft natuurlijk niet altijd in de vinding zelf te zitten, maar het kan ook zo zijn dat je een manier vindt om het in behoorlijke aantallen te produceren (en verkopen). Carbon bestaat ook al een tijdje, maar ik vind zo'n BMW i3 waar het op grote schaal wordt toegepast toch innovatief.

Ik zie ook wel dat de ontwikkelingen in bijvoorbeeld de computerbusiness wat harder gaan, maar als je het afzet tegen de scheepvaart, luchtvaart of vrachtvervoer lijkt de auto-industrie me aardig innovatief.

Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar ik vind het wel interessant om te horen wat je dan wel innovaties zou vinden.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 21 dec 2011, 20:35

Dennis Cavallino schreef:Nope, ze zetten er zuinige auto's van VW en FIAT tegenover. Productie van Porsche en Ferrari is juist vrij hoog voor sportwagenfabrikanten.
Dacht ik ook te weten en daarom vind ik het een vreemd artikel waarin wordt geschreven dat bijv Skoda de norm niet haalt. Als merk wellicht niet maar een boete krijgen ze niet omdat ze binnen het VAG concern vallen welk waarschijnlijk gewoon aan de norm zal voldoen.

Co2 geneuzel is niet fair imho. Een exotische sportwagen beboeten onder het mom van de vervuiler betaald slaat nergens op wetende dat dit soort auto's maar een marginaal aantal km's maakt. Ik vond die kilometerheffing geen slecht idee...dan betaald echt de vervuiler. Nog simpeler zou een hoge bezineprijs...maar goed we wonen niet op een eiland.

Luco

Bericht door Luco » 21 dec 2011, 20:38

Nou ja innovatie is vernieuwing, je kan een elektrische auto nou niet vernieuwend noemen als die er al meer dan 100 jaar is, en wat ik net al zei, de autoindustrie past dit nu op grotere schaal toe omdat ze MOETEN (vanwege steeds strengere eisen), niet omdat ze graag innovatief willen zijn.

Ik heb in de utoindustrie de afgelopen jaren niks innovatiefs gezien, ja misschien waterstof.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2011, 23:01

Staat er nou ufo-industrie? Die zijn al helemaal niet innovatief, die hebben al 10.000 jaar dezelfde vliegende schotels!

Plaats reactie