Zucht.... keukens, vloeren, etc.alles te maken met nieuwbouw
- Luco
Re: Zucht.... keukens, vloeren, etc.alles te maken met nieuw
Dat bedoel ik dus Rico, jij gaat ervan uit dat ze schijt hebben aan andermans spullen, soms wel, soms niet.
Kijk, het kozijn kan ook beschadigd zijn na het plaatsen en pas gezien door de schilder, maar ja dan is de spaccer al geweest.
Soms is het dan zo dat repareren er niet netter op wordt, dat is een afweging die je dan moet maken.
Vergeet niet dat het voor 90% allemaal handwerk is en dat er altijd onvolkomendheden zijn, de vraag is zijn ze acceptabel en binnen de norm.
Het is geen robotwerk he.
Kijk, het kozijn kan ook beschadigd zijn na het plaatsen en pas gezien door de schilder, maar ja dan is de spaccer al geweest.
Soms is het dan zo dat repareren er niet netter op wordt, dat is een afweging die je dan moet maken.
Vergeet niet dat het voor 90% allemaal handwerk is en dat er altijd onvolkomendheden zijn, de vraag is zijn ze acceptabel en binnen de norm.
Het is geen robotwerk he.
- RVV
Luco zo dacht ik toen ook over dat kozijn. Heb er ook nooit een groot punt van gemaakt. Overigens heb ik me bewust nooit met de bouw bemoeit. Ging alleen elk weekend kijken hoever ze waren opgeschoten. Maar tijdens de bouw nooit de aannemer aangesproken. Verder heb ik ook nooit zelf geklust in de woning. Alles door professionals laten doen (ben zelf ook geen klusser). Aannemer was geen kutaannemer prima bouwbedrijf. 10 jaar giw garantie dat soort dingetjes. Van de dingen die hij moest oplossen na de oplevering heeft hij ook 97 procent gedaan. Maar het zijn vooral de dingetjes die je op DAT moment minder belangrijk acht, je een teveel een zeurder voelt. Misschien meer op je strepen staan. Maar er komt als je niet deskundig bent in de zin van je bouwt zelf nooit woningen megaveel op je af. Prioriteit zijn vooral de belangrijke dingen.
- Luco
Dan is het toch zoals ik aangaf, het is handwerk, nooit perfect, en soms is repareren niet de beste oplossing.
Dat het niet fijn is snap ik, alleen kan je daar als aannemer of opdrachtgever weinig mee.
Ik heb ook wel eens mensen die bv over tegelwerk "zeuren" dat het niet is zoals het nu bij hun thuis is, of ja als ik het zelf doe besteed ik er meer aandacht aan.
Ja kan allemaal waar zijn, maar de tegellijmer moet ook gewoon aan zijn meters komen, anders verdient die niks.
Soms is het ruim binnen de norm, soms op het randje, nogmaals, allemaal handwerk.
Mensen krijgen dan de keuze, ik adviseer meestal om het te laten zitten met bovenstaande uitleg.
In 95% van de gevallen is het dan (als ze gekozen hebben de "foute" tegels te laten vervangen) achteraf ook weer niet goed en hadden ze het liever laten zitten, ja dat heb ik u geadviseerd, maar mensen zijn tegenwoordig redelijk wantrouwend, jammer, want ik geef proffesioneel en vakkundig advies, daar wordt ik namelijk voor betaald.
Dat het niet fijn is snap ik, alleen kan je daar als aannemer of opdrachtgever weinig mee.
Ik heb ook wel eens mensen die bv over tegelwerk "zeuren" dat het niet is zoals het nu bij hun thuis is, of ja als ik het zelf doe besteed ik er meer aandacht aan.
Ja kan allemaal waar zijn, maar de tegellijmer moet ook gewoon aan zijn meters komen, anders verdient die niks.
Soms is het ruim binnen de norm, soms op het randje, nogmaals, allemaal handwerk.
Mensen krijgen dan de keuze, ik adviseer meestal om het te laten zitten met bovenstaande uitleg.
In 95% van de gevallen is het dan (als ze gekozen hebben de "foute" tegels te laten vervangen) achteraf ook weer niet goed en hadden ze het liever laten zitten, ja dat heb ik u geadviseerd, maar mensen zijn tegenwoordig redelijk wantrouwend, jammer, want ik geef proffesioneel en vakkundig advies, daar wordt ik namelijk voor betaald.
- Elise
Tegelwerk wat binnen de norm getegeld is kan er verschikkelijk lelijk uitzien.....en om dat dan te rechtvaardigen met een verhaal dat die tegelzetter z'n meters moet maken om wat te verdienen vind ik wel heel erg de kant van die tegelzetter kiezen.....Luco schreef:Dan is het toch zoals ik aangaf, het is handwerk, nooit perfect, en soms is repareren niet de beste oplossing.
Want als zo'n tegelzetter er de tijd voor neemt dan kan het allemaal wel netjes.....alleen wil die man ook beleg op z'n brood....dan moet de meterprijs gewoon omhoog...lijkt me simpel.
Verder kan een aannemer de beste van de hele wereld zijn...hij is uiteindelijk toch afhankelijk van zijn eigen mensen en de onderaannemers (en daar het personeel van).
- Luco
Ja, en het is heel simpel, als het binnen de norm is, heb je niet het recht om het af te keuren, en je kan wel heel makkelijk lullen dat dan de meterprijs omhoog moet, maar ja we willen allemaal een huis van 4 ton voor de prijs van 3 ton he, dus ja, ergens moet er dan een tonnetje geregeld worden.Elise schreef:Tegelwerk wat binnen de norm getegeld is kan er verschikkelijk lelijk uitzienLuco schreef:Dan is het toch zoals ik aangaf, het is handwerk, nooit perfect, en soms is repareren niet de beste oplossing.
Verder kan een aannemer de beste van de hele wereld zijn...hij is uiteindelijk toch afhankelijk van zijn eigen mensen en de onderaannemers (en daar het personeel van).
Dan moet je gewoon het tegelwerk laten vervallen en het zelf doen, of een andere badkamer/tegels tegen meerprijs, maar ja dan vind men het weer te duur.
- RVV
Luco ik vind dat wat te makkelijk.. ik wilde geen huis van 4 ton voor 3 ton. Ik wilde alles mooi en netjes afgewerkt hebben.
Mensen die een nieuw huis willen, kiezen bewust voor nieuw, dus ook de daarbij behorende kwaliteitsstandaard van goede afwerking. Als een schakel in de keten niet de verwachte kwaliteit kan leveren voor de gevraagde prijs, dan moet die afhaken en geen slecht werk afleveren. En als die dan wel slecht werk aflevert dan moet hij zich daar ook voor verantwoorden. Zo werkt het overal. Een auto die een dealer aflevert hoort ook geen kras op de het portier te hebben. Verhaal van ja maar dat is ook mensenwerk accepteer je ook niet. Als je een jas koopt, accepteer je ook niet een klein winkelhaakje in de mouw. Ja dat is ook mensenwerk..Kortom alle schade die aan goederen ontstaat is mensenwerk. Een ook mensen moeten dat oplossen.
Mensen die een nieuw huis willen, kiezen bewust voor nieuw, dus ook de daarbij behorende kwaliteitsstandaard van goede afwerking. Als een schakel in de keten niet de verwachte kwaliteit kan leveren voor de gevraagde prijs, dan moet die afhaken en geen slecht werk afleveren. En als die dan wel slecht werk aflevert dan moet hij zich daar ook voor verantwoorden. Zo werkt het overal. Een auto die een dealer aflevert hoort ook geen kras op de het portier te hebben. Verhaal van ja maar dat is ook mensenwerk accepteer je ook niet. Als je een jas koopt, accepteer je ook niet een klein winkelhaakje in de mouw. Ja dat is ook mensenwerk..Kortom alle schade die aan goederen ontstaat is mensenwerk. Een ook mensen moeten dat oplossen.
- Luco
Rico, lees eerst de normen er maar eens op na, als iets binnen de norm is heb je gewoon geen recht om het af te keuren.
Het is nu eenmaal zo dat er normen zijn in de bouw, omdat het namelijk geen robotwerk is zoals bij een auto.
Tevens is een beschadiging iets anders als bv tegelwerk of een vloer die men niet goed vind, maar wel binnen de norm zit. Daar kan je echt niks aan doen.
Ook moeten mensen eens goed nakijken wat ze nu precies kopen, dan was er bij een oplevering veel minder discussie.
Het is nu eenmaal zo dat er normen zijn in de bouw, omdat het namelijk geen robotwerk is zoals bij een auto.
Tevens is een beschadiging iets anders als bv tegelwerk of een vloer die men niet goed vind, maar wel binnen de norm zit. Daar kan je echt niks aan doen.
Ook moeten mensen eens goed nakijken wat ze nu precies kopen, dan was er bij een oplevering veel minder discussie.
- RVV
Ik wil ook geen discussie over die normen starten, dat is jouw vakgebied, gaat mij meer over de algemene kwaliteitsverwachting. Snap best dat het megazeikerig kan overkomen als mensen een liniaal naast het tegelwerk leggen, dat zou ik ook nooit doen.
- Luco
Rico, juist die kwaliteitsverwachting is bij veel mensen veel te hoog.RVV schreef:Ik wil ook geen discussie over die normen starten, dat is jouw vakgebied, gaat mij meer over de algemene kwaliteitsverwachting. Snap best dat het megazeikerig kan overkomen als mensen een liniaal naast het tegelwerk leggen, dat zou ik ook nooit doen.
Jij geeft het zelf al aan door het te vergelijken met het kopen van een auto, dat kan absoluut niet vergeleken worden.
Een liniaal langs het tegelwerk leggen mag hoor, of op de vloer

Mensen denken dat een vloer ook helemaal vlak moet zijn, nou ik kan je vertellen dat er meer marge in mag zitten dan dat 90% verwacht

- RVV
Dat die kwaliteitsverwachting hoog is, is natuurlijk ook omdat het om heel veel geld gaat. Maar als mensen dat niet mogen verwachten, dan dient een aannemer dit van te voren ook uit te leggen. Zich verschuilen achter de ingewikkelde juridische bouwtermen in de kleine lettertjes van dikke contracten vind ik wat te makkelijk. Natuurlijk dien je die te lezen, maar tussen lezen en alles feilloos begrijpen van een materie waar je geen kaas van hebt gegeten zit nog een groot verschil.
- jos_br
Waarom een auto bij aanschaf wel laten keuren en een huis niet? Ik heb eens een huis door Eigen huis laten keuren en was hier blij mee aangezien die gasten echt meer zien dan ik. Dat aannemers en makelaars wat geirriteerd reageren geloof ik wel, hun werk/aanbieding wordt niet altijd even fijn beoordeelt wat dus vaak als futuliteit wordt gezien, maar zoals door Rico aangehaald wel degelijk ergeniswekkend kan zijn. Helaas voor bouwers kennen de mensen van Eigen huis de normen ook en wordt hier dus ook naar gehandelt.
Jos.
Jos.
- Luco
Alles wordt aangegeven met nen normen, die kan je gewoon inzien, maar 95% vind dat teveel werk.RVV schreef:Dat die kwaliteitsverwachting hoog is, is natuurlijk ook omdat het om heel veel geld gaat. Maar als mensen dat niet mogen verwachten, dan dient een aannemer dit van te voren ook uit te leggen. Zich verschuilen achter de ingewikkelde juridische bouwtermen in de kleine lettertjes van dikke contracten vind ik wat te makkelijk. Natuurlijk dien je die te lezen, maar tussen lezen en alles feilloos begrijpen van een materie waar je geen kaas van hebt gegeten zit nog een groot verschil.
Vreemd, bij een auto doe je dat wel en bij een huis niet, en dan ligt het aan de aannemer

- dvh
Ik heb het nog nooit gedaan vandaar mijn vraag.
Stel je koopt een nieuwe badkamer en laat deze monteren/plaatsen, hoe weet je als consument dan wat " binnen de marge " valt.
Is de marge betreft tegelwerk landelijk vastgesteld?
Want anders kom je er (juridisch ) nooiy uit. Want dan verschilt de marge bij bedrijf A weer met bedrijf B.
Stel je koopt een nieuwe badkamer en laat deze monteren/plaatsen, hoe weet je als consument dan wat " binnen de marge " valt.
Want anders kom je er (juridisch ) nooiy uit. Want dan verschilt de marge bij bedrijf A weer met bedrijf B.
- Luco
dvh schreef:Ik heb het nog nooit gedaan vandaar mijn vraag.
DVH
Je hebt in de bouw voor bijna alles nen normen, die bepalen waar het onderdeel aan moet voldoen, verdeeld in natuurlijk materiaal en arbeid, even kort gezegd.
Kijk, koop je goedkope agganebbestegels waar al 3 mm verschil in zit, dan kan je van de tegelzetter niet verwachten dat het strak werk wordt, dus is het allemaal onderverdeeld in klasses.
Klasse 1 is topkwaliteit en klasse 6 is de agganebbestegel.
Koop je klasse 1 tegels kan je in de nen normen nakijken wat de maximale afwijking is, verder heeft het dan ook nog met de ondergrond te maken, als die in klasse 6 zit, dan kan het tegelwek bijna niet volgens klasse 1 gedaan worden.
Dus moeten alle onderdelen aan klasse 1 voldoen.
Met kleine tegeltjes heb je wat meer speelruimte, maar als je bv tegels van 1m2 op de vloer of wand wilt, dan zal de vloer en de wand bijna aan klasse 0 moeten voldoen wat dus redelijk wat gaat kosten.
Woningbouw is meestal klasse 4 a 5 en als voorbeeldje mag dan in een vloer over bv 4 meter lengte, bijna 2,5 cm hoogteverschil hebben, nou ga daar maar eens een tegelvloer van tegels van 1m2 neerleggen, dat is onmogelijk om dat strak te krijgen, maar de mensen verwachten dat wel..
- Elise
Tja die regeltjes en normen......heerlijk om je erachter te verschuilen.
Het grootste probleem is naar mijn mening dat je gewoon geen fatsoenlijke vakman kunt vinden.....gewoon een timmerman die wel fatsoenlijk een deur kan afhangen, een stukadoor die even een mooi schuurplafond erin maakt.......helaas, je komt ze amper tegen en zeker niet bij nieuwbouw.
Het grootste probleem is naar mijn mening dat je gewoon geen fatsoenlijke vakman kunt vinden.....gewoon een timmerman die wel fatsoenlijk een deur kan afhangen, een stukadoor die even een mooi schuurplafond erin maakt.......helaas, je komt ze amper tegen en zeker niet bij nieuwbouw.
- Luco
Heeft niks met verschuilen te maken, maar goed kennelijk ben je bouwkundig onderlegd, en kom je met goede argumenten, dus je hebt gelijkElise schreef:Tja die regeltjes en normen......heerlijk om je erachter te verschuilen.

- Elise
Jij snapt het helemaal LucoLuco schreef:Heeft niks met verschuilen te maken, maar goed kennelijk ben je bouwkundig onderlegd, en kom je met goede argumenten, dus je hebt gelijkElise schreef:Tja die regeltjes en normen......heerlijk om je erachter te verschuilen.

- Sytze
Ik denk dat er vakmensen genoeg zijn maar kwaliteit kost geld,en dat is er weer te weinig.
- Luco
Sytze schreef:Ik denk dat er vakmensen genoeg zijn maar kwaliteit kost geld,en dat is er weer te weinig.
Een aannemer wordt zo uitgeknepen dat er een marge is van 2 tot 3% op de projecten.
Dan is er inderdaad geen ruimte voor extra kwaliteit, er wordt volgens de normen gewerkt, dat veel mensen andere verwachtingen hebben van de norm is niet anders.
Maar mensen geven aan een tweedehands auto wel geld uit voor een dure anwb of tuv keuring, maar een stukje begeleiding inkopen bij het kopen van een huis is allemaal te duur, ja dan moet je niet de ontwikkelaar of de aannemer de schuld geven als je niet eens snapt welke kwaliteit je koopt.
- Sytze
Ik ken het Luco ik werk zelf bij een aannemers bedrijf.
Het is soms niet normaal hoeveel iemand anders goedkoper kan bouwen....dat ga je echt wel in de kwaliteit terug vinden.
Maarja mensen willen graag goed en goedkoop en dat kan vaak niet.
Het is soms niet normaal hoeveel iemand anders goedkoper kan bouwen....dat ga je echt wel in de kwaliteit terug vinden.
Maarja mensen willen graag goed en goedkoop en dat kan vaak niet.
- Elmar
Tegenwoordig zijn de mensen veel mondiger.
En dat merken ze in de hemel en hel ook. Dus als er vrienden of familie ooit neer de hel zijn gegaan en jij naar de hemel (of vice versa) dan wil je die misschien toch wel weer eens zien.
Dus al die verzoeken komen bij Petrus en de duivel terecht en zij besluiten om een brug te bouwen tussen de hel en hemel, welke overigens niet heel ver van elkaar verwijderd zijn. Er zit enkel een brede kloof tussen.
De duivel stelt voor om ieder de helft van de brug te bouwen met de beste aannemers die ze hebben en zo elkaar in het midden te treffen. Petrus vind dat een goed idee.
Na 4 weken hard werken in de hel schiet de brug over de kloof al aardig op, echter ziet de duivel dat er aan de overkant niets gebeurd.
Hij neemt contact op met Petrus, met de vraag waarom ie nog niet is begonnen.
Petrus antwoord met: Ik heb in de hemel geen goede aannemer kunnen vinden...
En dat merken ze in de hemel en hel ook. Dus als er vrienden of familie ooit neer de hel zijn gegaan en jij naar de hemel (of vice versa) dan wil je die misschien toch wel weer eens zien.
Dus al die verzoeken komen bij Petrus en de duivel terecht en zij besluiten om een brug te bouwen tussen de hel en hemel, welke overigens niet heel ver van elkaar verwijderd zijn. Er zit enkel een brede kloof tussen.
De duivel stelt voor om ieder de helft van de brug te bouwen met de beste aannemers die ze hebben en zo elkaar in het midden te treffen. Petrus vind dat een goed idee.
Na 4 weken hard werken in de hel schiet de brug over de kloof al aardig op, echter ziet de duivel dat er aan de overkant niets gebeurd.
Hij neemt contact op met Petrus, met de vraag waarom ie nog niet is begonnen.
Petrus antwoord met: Ik heb in de hemel geen goede aannemer kunnen vinden...
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
^hahaha
Jij gaat dus ook naar de hel als ik zo naar me plafond kijk!

- jos_br
Luco schreef:Sytze schreef:Ik denk dat er vakmensen genoeg zijn maar kwaliteit kost geld,en dat is er weer te weinig.
Maar mensen geven aan een tweedehands auto wel geld uit voor een dure anwb of tuv keuring, maar een stukje begeleiding inkopen bij het kopen van een huis is allemaal te duur, .
Hier spreek je jezelf tegen. Eigenhuis geeft wanneer jij dat wilt die begeleiding, alleen wordt dat dan weer als zeiken afgewimpelt.
Jos.
-
Had je dat niet eerder kunnen zeggen? :shout:Nutkees schreef:^hahaha
Hij zou van mijn muren een hemel maken met engeltjes...
- Luco
Beste Jos, met begeleiding bedoel ik niet een eindoplevering waar je niks aan hebt, je loopt daarmee altijd achter de feiten aan.jos_br schreef:Luco schreef:Sytze schreef:Ik denk dat er vakmensen genoeg zijn maar kwaliteit kost geld,en dat is er weer te weinig.
Maar mensen geven aan een tweedehands auto wel geld uit voor een dure anwb of tuv keuring, maar een stukje begeleiding inkopen bij het kopen van een huis is allemaal te duur, .
Hier spreek je jezelf tegen. Eigenhuis geeft wanneer jij dat wilt die begeleiding, alleen wordt dat dan weer als zeiken afgewimpelt.
Jos.
Mijn excuses als ik onduidelijk ben, maar met begeleiding bedoel ik vanaf do (definitief ontwerp) fase de kopers begeleiden en adviseren en ook controle op de bouwplaats tijdens de bouw.
Eigen huis bied dat ook, maar alleen als er een bepaald percentage kopers van een nieuwbouwproject meedoet.
Dan kan je veel meer ondervangen.