Olie-wissel mania (en kartel?) VS

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Olie-wissel mania (en kartel?) VS

Bericht door Dennis Cavallino » 16 dec 2011, 22:11

In de VS is het doodnormaal dat je iedere 3000 miles olie laat verversen.

Nu komt er in Californië een campagne die mensen gaat adviseren om de service intervallen van dealers te gaan opvolgen (bij BMW om de 15.000 miles).

Halleluja, dat werd tijd.
Soms heeft de Co2 hoax dus wel zin. Dit gaat miljoenen liters per jaar schelen. Miljarden zelfs als heel Noord-Amerika dit advies opvolgt. Eindelijk een maatregel die echt zoden aan de dijk zet. :clap:

Downforce Hans

Re: Olie-wissel mania (en kartel?) VS

Bericht door Downforce Hans » 16 dec 2011, 23:21

Ik weet niet waar dat vandaan komt maar ik geloof helemaal niks van die 3000 miles.
Misschien in de jaren vijftig maar er is geen één auto zeker niet in de laatste 15 jaar waar het in een onderhoudsboekje staat.
Voor de Japanse merken al helemaal niet.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 16 dec 2011, 23:26

Het leek mij ook sterk, maar je krijgt idd best wat hits die lijken te suggereren dat wij Europeanen veel later olie wisselen dan de yanks:

http://articles.cnn.com/2008-04-16/livi ... =PM:LIVING" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 dec 2011, 23:41

http://www.autoblog.com/2011/12/16/cali ... l-changes/" onclick="window.open(this.href);return false;

If you ask the typical driver how often they should change their oil, the answer would likely be about 3,000 miles. But thanks to advances in engine and oil technology, the 3,000-mile barrier is just a number. Many vehicles can travel 7,500 miles or more between oil changes, but still a large number of drivers head to the nearest oil change facility for their 3,000-mile fix.

The Los Angeles Times reports that the State of California is looking to shift that paradigm with a new ad campaign that will encourage motorists to hold off on that early oil change. The Check Your Number campaign is instead imploring motorists to follow the manufacturer's recommendations, which in the case of BMW could be as high as 15,000 miles. The California Department of Resources, Recycling and Recovery points out that the longer oil change intervals could save 10 million gallons of oil every year.

While we're guessing that many tax-paying oil change facilities in California aren't big fans of this ad campaign, it could save consumers money and conserve resources. And the savings aren't just for California residents either. Nationally, 51 percent of vehicle owners feel they should change their oil at the 3,000 mile mark, and only 33 percent go beyond 4,000 miles.

KW

Bericht door KW » 17 dec 2011, 00:00

Wow wist niet dat het zo erg was! Maar dat het zo is geloof ik wel. Amerikanen zijn een heel ander volk dan Europeanen. En zeker als heel Noord Amerika gaat meedoen gaat dat idd echt zoden aan de dijk zetten wbt vermindering van olieverbruik. 10-15.000 miles (15-25.000 km) lijkt me helemaal niet gek, uiteraard afhankelijk van hoeveel je per jaar rijdt. Maar in Amerika is het heel gewoon veel km's te rijden omdat alles ver uit elkaar ligt en overal de auto voor gebruikt wordt. Ook al niet vergelijkbaar met Europa.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 dec 2011, 00:14

Nu nog ff Ron91 in de ban gooien.

Met de opmars van aardgas in de VS zullen ze daar ook op over kunnen stappen. Ideaal om de V8-en van suv's, pick-up trucks, schoolbussen etc op te laten rijden. Vrachtagens rijden daar zowel op Diesel als benzine. Peterbilts worden al met aardgas geleverd.

Tom

Bericht door Tom » 17 dec 2011, 00:20

KW schreef:Maar in Amerika is het heel gewoon veel km's te rijden omdat alles ver uit elkaar ligt en overal de auto voor gebruikt wordt.
Maar dat zou voor de olie toch juist beter zijn, dat ie voor langere tijd op temperatuur blijft?
Volgens mij hebben taxi's daarom ook zoveel kilometers op de teller staan, die auto's staan nooit stil, lijkt mij veel beter voor de motor.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 dec 2011, 00:24

Klopt. Of je doet zoals ik afgelopen jaren: max km-trage van de lease-Diesel er in 2 jaar doorheen jassen: 180.000 km. Daar merkt zo'n motorblok niets van. Wel een paar keer per jaar beurtjes... :df:

Veel mensen zijn bang voor hoge km-standen, maar de cilinderwanden en zuigers hebben dankzij moderne olie en brandstof amper te lijden.

Daarom in de titel: olie-wissel mania en kartel.

steve smith

Bericht door steve smith » 17 dec 2011, 00:42

3k Miles slaat nergens op, maar de intervallen die sommige fabrikanten voorschrijven om de leasehonden blij te maken slaan ook nergens op. Voorbeeldje: Sprinter 518cdi die volgens de servicemelding bij 40k nieuwe olie wil. Het enige is dat vanaf 32 à 35k ze niet voorruit te schoppen is, ineens een turbogat heeft, en olie gaat gebruiken. De eerste 25k hoef je niks bij te vullen, de volgende 15k 4x 1 liter. En na een beurt weer fijn lopen....

De oplossing? Halverwege de interval ff nieuw sap erin, niet resetten, en ze knort vrolijk en zonder olieverbruik.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 dec 2011, 01:15

20k ga ik voor de C3 ook aanhouden. Olie + filter kost niets. Dat zal bij ons dus jaarlijks zijn.

KW

Bericht door KW » 17 dec 2011, 07:33

Tom schreef:Maar dat zou voor de olie toch juist beter zijn, dat ie voor langere tijd op temperatuur blijft?
Volgens mij hebben taxi's daarom ook zoveel kilometers op de teller staan, die auto's staan nooit stil, lijkt mij veel beter voor de motor.
Ja dat klopt zeker, dus niet alleen de interval qua km's/mls kan omhoog, ook de interval qua tijdsduur.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 17 dec 2011, 10:00

De gemiddelde Amerikaan DENKT dat het 3000 mile is.......
Als je hier een bejaardentehuis in loopt en je stelt de zelfde vraag zullen ze hoogstwaarschijnlijk zeggen 2000 km.
Dat is toch heel wat anders dan dat ze die stand ook aanhouden als verversingen interval.
Een enkeling zal het doen maar de meesten niet.
Ik vind het Amerikaanse onderzoek eigenlijk nergens over gaan.......zeker komkommertijd daar........... :wink:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 17 dec 2011, 10:14

Eerlijk gezegd let ik niet zo op de opgegeven intervallen. Bij de nieuwe auto's vind ik dat veel te lang.
Benzine 10K(max 1,5 jaar anders vervang ik het), diesel 15K en LPG 15K.

Als je olie goedkoop koopt, dan vervang je het ook wat sneller denk ik. In mijn geval wel in ieder geval.
Voor een beurt bij de dealer zou ik ook de opgegeven intervallen aanhouden. Veel te duur.

Als je 3K hanteert is het gewoon weggegooid geld en milieubelastend zonder dat je er wat mee opschiet. Het is vreemd dat het zolang doorgegaan is in de VS. Die tijd ligt al lang achter ons.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 dec 2011, 10:17

Denk ook even in tijd.

De gemiddelde Amerikaan woont in een stad en heeft alles om de hoek. Dus een gemiddelde auto legt daar maar weinig afstand af op jaarbasis. Gaat zo'n ding 1x per jaar naar de garage voor een checkup dan is het logisch dat er nieuwe olie in gaat terwijl er bijvoorbeeld maar 3000 miles op staat.

Dat is hier bij veel niet anders, 1x per jaar APK en een beurtje.

Ar

Bericht door Ar » 17 dec 2011, 10:27

In tijd wel ja. Een oliewissel zal ook wel goedkoper zijn.

HJ2

Bericht door HJ2 » 17 dec 2011, 10:38

Ach... Kijk gelijk ook even wat dichter bij huis.

Ik geloof dat het voor mijn Fiat Marea was, maar houd me ten goede...

Servicebeurt met Olieverversen in Nederland om de 15.000 KM. Voor de zelfde wagen in Belgie om de 30.000 KM! Nu zijn wij wel een beetje anders als onze Belgsche vrienden, maar zoveel verschillen wij nu ook weer niet, en ons autogebruik ook niet.

Ook in de EU zou dus qua besparing op olie nog wat te halen zijn, al zij het niet zo veel in de US als ik bovenstaande moet geloven...

daNpy

Bericht door daNpy » 17 dec 2011, 10:44

De gemiddelde Nederlander vind elke stuiver aan onderhoud al teveel.

Dus op welke punten ga je dan nog meer besparen? ;)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 dec 2011, 11:26

Dennis Cavallino schreef:20k ga ik voor de C3 ook aanhouden. Olie + filter kost niets. Dat zal bij ons dus jaarlijks zijn.
Dus wat de Amerikanen straks besparen gaan wij Europeanen weer inhalen? :mrgreen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 dec 2011, 12:10

ik hou me gewoon aan de BMW interval aan, wanneer hij aangeeft dat het tijd is krijgt hij nieuw sap ;)

BMW zal er vast overna gedacht hebben denk ik dan...

en ik rij "goede" kilometers bijna nooit een stadsritje altijd lekker warm worden en veel snelweg/2 baans...

Ar

Bericht door Ar » 17 dec 2011, 14:21

http://www.valvoline.nl/NextGen" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Het verhaal van Valvoline, dat uiteindelijk tot de geboorte van NextGen leidde, begon in feite bij een aantal kleinere oliemaatschappijen. Zij hadden de voordelen van gerecyclede olie ingezien en begonnen het product op een kleine schaal te produceren. Zij slaagden er echter niet in om het product voor een breed publiek toegankelijk te maken. Valvoline, gekenmerkt door haar voortdurende innovaties, was zich ook bewust van het potentieel van gerecyclede olie. Het was voor Valvoline duidelijk dat het eindeloze proces van het zoeken en boren naar en het vervoeren en raffineren van ruwe aardolie niet eeuwig kan blijven duren. Onze natuurlijke rijkdommen zijn beperkt. Het milieu wordt te zwaar belast wanneer we van ruwe aardolie afhankelijk blijven. Er moest dan ook een betere manier worden gevonden.

Dus gingen we aan het werk. We vatten het plan op om gerecycleerde motorolie te maken die enerzijds voldoet aan onze strenge kwaliteitseisen en anderzijds bijdraagt aan het milieu. Naarmate het herraffinageproces geleidelijk aan verbeterde, slaagden we erin om met een revolutionair nieuw product naar buiten te komen.

Elise

Bericht door Elise » 17 dec 2011, 20:15

Dennis Cavallino schreef:In de VS is het doodnormaal dat je iedere 3000 miles olie laat verversen.
In Australie iedere 5000KM, wat op hetzelfde neerkomt.

Peric

Bericht door Peric » 17 dec 2011, 20:26

Bert ///M3 schreef:De gemiddelde Amerikaan woont in een stad en heeft alles om de hoek. Dus een gemiddelde auto legt daar maar weinig afstand af op jaarbasis.
1 op de 3 Amerikanen is te dik, dus ik denk dat de gemiddelde Amerikaan voor ieder wissewasje in z'n 'truck' stapt en 300 meter verderop 'm weer uitzet..

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 dec 2011, 20:45

Olie kost daar ook niets, evenals de benzine nog altijd. In 2002 was ik er op vakantie en toen vond ik al die dikke bakken wel gaaf. De laatste keer in 2009 dacht ik echt bij mezelf dat die mafkezen gewoon alle olie van de wereld aan het opslurpen zijn. Gewoon belachelijk hoe men daar met energie om gaat imho.... Benzine was ook gewoon nagenoeg niets duurder geworden in die zeven jaar tijd.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 17 dec 2011, 21:00

Dennis Cavallino schreef:20k ga ik voor de C3 ook aanhouden. Olie + filter kost niets. Dat zal bij ons dus jaarlijks zijn.
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 17 dec 2011, 22:53

tegenwoordig heb je ook betere olien, vroeger had je wat midnere kwaliteit en snel kans op black sludge e.d. vooral turbo motoren moest je mee uitkijken :D
met die synthetische olien is het al een stuk beter en met de betere motoren ook.

ik weet nog toen ik 16 was (euh in 1979 dus) werkte ik bij een auto/garage bedrijfje en als er dan een olie wissel was ging de zwarte afgewerkte olie in een dikke kachel :lol: dat ding werkte op olie, zal ook lekker vies voor het milieu zijn geweest, en veel stonk ook naar olie :kikker:
jaja dat was nog de tijd dat we met een banden stang en grote wippers (dus geen banden apparaat) de banden eraf rammen en weer monteren en owja binnenband ook nog e.d. :lol: gelukkig hadden we toen geen 30 serie brede platte sloffen :wink:

waar is de tijd gebleven :df:

Plaats reactie