Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
alpinadrachten
Berichten: 116
Lid geworden op: 16 okt 2008, 08:19

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door alpinadrachten » 09 dec 2011, 20:05

En?

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Spijkerhard » 09 dec 2011, 20:15

Nou? nou, nou, nou?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Reind » 10 dec 2011, 09:05

De auto is gechipt :df: Eindelijk

We zijn begonnen met een begin run. Het is een duitse fleet edition, dit houd in dat hij in Duitsland is geleverd met aangepaste software. Hij zou daardoor 163pk ipv 177pk moeten hebben.

1ste meeting kwam uit op: 169pk/360Nm

Een goede basis. Nog even overlegd wat te doen. Eigenlijk wou ik de racesoftware welke ook word gebruikt voor de TDC. Derk raden me dat toch wel af. Misschien iets te lomp en kan op den duur met mijn kilometers het roetfilter beinvloeden. Dus eerst maar eens kijken hoe het gaat met een wat mildere versie. Zo gezegd zo gedaan

2de meeting kwam uit op: 215pk/420Nm

Een mooie verbetering. Stuk gereden en de auto is zoals verwacht veel sneller geworden en vlieg werkelijk door de versnellingen heen. Nadeel blijft dat roelfilter. Die houd het opspoelen van de turbo echt tegen. Hierdoor ikrijg je op lage toeren een beetje een aan/uit effect. Alles boven de 1900 toeren is prima.

Hij zit nu rond de 8s op de 100 en ga binnenkort even de a31 op om de nieuwe topsnelheid vast te stellen.


Mijn auto is nu compleet naar mijn zin :df: Maar de volgende word wel weer een 330d/335d :D

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28620
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Martijn_bmw » 10 dec 2011, 10:38

Reind schreef: Mijn auto is nu compleet naar mijn zin :df: Maar de volgende word wel weer een 330d/335d :D
eens een 6 cilinder gehad en het blijft knagen he :mrgreen: ik ken het... altijd 6 cilinders gereden en daarna vanwege meer km's nu voor de 2de keer een 4 pitter gekozen.... blijven top wagens maar toch blijft er iets knagen van had ik maar een 6 cilinder gekozen :tooth:

maargoed, mooie chip resultaten en veel plezier er mee! :df:

alpinadrachten
Berichten: 116
Lid geworden op: 16 okt 2008, 08:19

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door alpinadrachten » 10 dec 2011, 10:58

Mooie resultaten!!!
4 pk meer als die vanmij voor de chip. 9 pk meer na de chip. Hij wil dus wel graag :df:

veel plezier ervan. Wat roetfilter betreft heb ik ook. Heb jij redenen om hem te laten zitten?
Moet me daar binnenkort maar eens in verdiepen.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door leonard » 11 dec 2011, 15:01

Flinke toename Reind, maar kan begrijpen dat je een 6pitter mist. Zou het pk's schelen als je het roetfilter verwijderd?

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Chris van S. » 12 dec 2011, 13:02

Ongetwijfeld Leonard! Of het in praktijk kan weet ik niet bij een E9x. Er zijn genoeg auto's simpelweg niet kan omdat de ECU niet voor de gek te houden valt. Echter, waar ook rekening mee gehouden moet worden is de strengere roetmeting bij de APK, alhoewel het geen APK eis is. Als de roetfilter is gedemonteerd is de kans heeeel groot dat de uitstoot veel hoger is zonder roetfilter en is het APK afkeur. En of je financieel vrolijk word van elke keer de-en monteren van de roetfilter betwijfel ik ten zeerste. Naar mijn gevoel is het niet alleen maar een half uurtje werk om een stukje uitlaat te de- en monteren. Een DPF-systeem kan vrij complex zijn.....

Persoonlijk zou ik de auto kietelen naar wens + roetfilter.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5443
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Kasteel » 12 dec 2011, 13:09

Arthur schreef:Staat de restwaarde BPM tegenwoordig beschreven? Meende dat dat eerst anders was. Origineel BPM bedrag, behalve bij een geïmporteerde met rijdbare schade (ofzo :) )
Zo dacht ik het dus ook, maar wellicht door de wijzigingen dat nu de afgedragen BPM vermeld staat :)?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40247
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Knot » 12 dec 2011, 13:18

Niet verkeerd zeg 46pk en 60nm toename!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28620
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Martijn_bmw » 12 dec 2011, 13:24

Chris van S. schreef:Ongetwijfeld Leonard! Of het in praktijk kan weet ik niet bij een E9x. Er zijn genoeg auto's simpelweg niet kan omdat de ECU niet voor de gek te houden valt. Echter, waar ook rekening mee gehouden moet worden is de strengere roetmeting bij de APK, alhoewel het geen APK eis is. Als de roetfilter is gedemonteerd is de kans heeeel groot dat de uitstoot veel hoger is zonder roetfilter en is het APK afkeur. En of je financieel vrolijk word van elke keer de-en monteren van de roetfilter betwijfel ik ten zeerste. Naar mijn gevoel is het niet alleen maar een half uurtje werk om een stukje uitlaat te de- en monteren. Een DPF-systeem kan vrij complex zijn.....

Persoonlijk zou ik de auto kietelen naar wens + roetfilter.
+1 de tijd van het stuk er tussenuit flexen en een rechte pijp er tussen lassen is voorbij ;)

helaas zijn het rijdende computers geworden met enorm complexe controle middelen die niet zomaar zijn uit te programeren of te misleiden....

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Reind » 12 dec 2011, 16:39

Een 6 pitter blijft natuurlijk begeerlijk. Maar deze loopt ook loeihard en heeft een verbuik van rond de 1:19. Nu nog niet want ik rij alleen maar plankgas :df: Maar op de cruise zit hij eigenlijk altijd onder de 5l/100km grens. Dat is met mijn kilometrage ook wat voor te zeggen.

Heb hem gister even los gelaten in Duitsland en ding loopt in een keer door naar de 240 en dan is de koek op. Die 320d EDE liept 229 en toen was bij die ook de koek op. Zelfs bultje af helpt dan niet meer. gevalletje begrenzer????

Mbt het roetfilter. Deze verwijderen scheelt echt 10pk/25Nm met dezelfde software. Plus de turbo spoelt makkelijker op waardoor hij onderin lekker los is en je geen aan/uit gevoel hebt. Dat vind ik wel een minpunt hoor, tot 1800 beetje zielig doen en dan ineekeer die koppel knal. Soepel is anders.

Nadeel is wel dat zonder roetfilter de auto van binnen gaat stinken (ziekelijke lucht) en hij gewoon gaat roeten. Ook kan de software van streek raken. Derk rade mij het iig af.

Thijs-v-d-H
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 mei 2009, 20:59

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Thijs-v-d-H » 12 dec 2011, 16:44

320d EDE is idd begrensd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40247
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Knot » 12 dec 2011, 17:06

Zielig gedoe vind ik dat zeg.. net als de Golf V bluemotion, beetje op 200 afkappen.. sneu.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Tristan » 12 dec 2011, 20:09

123d is ook begrenst op 238 km/u, zo'n 250 op de teller. :x

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43165
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Arthur » 13 dec 2011, 11:46

Volgens mij zijn de meeste BMW's begrensd? Ik had het id dat de 130i ook harder kon. Altijd 1 streep boven de 260. 261/262 dan ongeveer. Geen id hoeveel op GPS.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door RVV » 13 dec 2011, 12:18

Die 120d (163pk) liep anders ook wel hard Arthur (indertijd) was dat niet toen 242 km/h teller ofzo?

Mijn 330d automaat heb ik volgens mij nog nooit boven de 240 teller gehad. Misschien met hele lange aanloop wat harder?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40247
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Knot » 13 dec 2011, 13:02

Dat je op 250 echte kilometers begrensd tot daar aan toe, dat is nog een afspraak die gemaakt is maar de rest eronder is onzin.

Online
Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Richardt. » 13 dec 2011, 13:11

Misschien zit er wel een technische redenatie achter?

Kan me best voorstellen dat zo'n geknepen business uitvoering hoge toerentallen/lange tijd vol vermogen minder leuk vind?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Tristan » 13 dec 2011, 13:11

Misschien willen ze niet dan de diesels lang op hoge topsnelheid resp. langdurig hoge toeren draaien.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Reind » 13 dec 2011, 15:56

Die 320d EDE heeft een heeeeeele lange 6. Die loopt dus gewoon 3500rpm op topsnleheid. Lekker economisch :kikker:

Mij 320d gaat richt de 4300 rpm uit mijn hoofd.

Voor de rest geen idee waarom ze de boel begrenzen.

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Laurens » 13 dec 2011, 19:01

Ik ga binnenkort van m'n 118d roetfilter vervangen door een andere downpipe, daarna software aanpassen. Zo spannend als het lijkt met die softare schijnt het allemaal niet te zijn. In ieder diegene waar ik hem ook heb laten chippen maakte er absoluut geen probleem van.

Ik zit nu op 170pk en 340nm ben benieuwd hoeveel het gaat schelen, schijnt qua verbruik ook nog weer een stukje beter te worden. Roetmeting schijnt indien goed afgesteld absoluut geen probleem te zijn. Hoe dat met die stank zit hoop ik dat het mee valt, vraag me af waarom dat meer zou worden. In principe veranderen je niets aan waar het gas eruit komt dus zou je binnen niet meer of minder mogen gaan ruiken...

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door leonard » 13 dec 2011, 22:05

Ben benieuwd Laurens. Hoor graag je ervaring misschien dat het ook wat voor mijn 3serie is....

alpinadrachten
Berichten: 116
Lid geworden op: 16 okt 2008, 08:19

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door alpinadrachten » 13 dec 2011, 23:38

Geur van roetfilter vind ik ook raar mijn e46 zonder roetfilter stonk ook niet...had ook nooit een roetfilter gehad hoor..

Moet Derk toch nog ff bellen dus ik vraag het hem of het bij die van mij ook het geval is.
Goed te horen dat je nu super tevreden bent. Veel veilige km gewenst bij deze

D. Peters
Berichten: 232
Lid geworden op: 27 jul 2011, 13:54
Auto: Etron GT
Locatie: Noorwegen

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door D. Peters » 15 dec 2011, 12:11

Mooi dat hij zo lekker loopt nu. Zou er uit mijn 320d 150pk (330nm) nog wat te halen zijn? Volgens ODB tuning is hij te tunen tot 178pk en 380nm, kosten EUR 399. Heeft iemand hier ervaringen mee? Blok heeft inmiddels 214kkm gelopen en bij 66kkm is de turbo vervangen.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E91 touring m pakket.... kenteken binnen

Bericht door Reind » 15 dec 2011, 12:35

Doen, je weet niet wat je meemaakt. Ik heb in het verleden ook een 320d 150pk gehad. Word een totaal andere auto. Ding liep als de brandweer en heb hem verkocht met 250.000km verkocht. Nooit wat mee gehad.

Mijn Pa had toen een E320cdi. Dat is zeker geen stakker maar hij reed mij in Dld niet los. Die auto was nieuw en kosten 90K :D Ik heb hem toen wel even uitgelachen :tong:

Mbt het roetfilter. Bij mijn 330d was die er ook uit en hij liep daarna wel beter. Turbo spoelt gewoon beter en sneller op wat de gasrespons positief beinvloed. Dat stinken was te merken in de testomgeving (de ruimte waar de rollenbank staat opgestelt). Hoe dat op de weg is weet ik niet. Feit is wel dat de moderne motor echt weleens in de stress kunnen schieten zonder roetfilter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bakker, bartje325i, EricYellow, Jan Terwolde, jvb, liquidpopcorn, mark123, Murena, Philipoo, Richardt. en 10 gasten