Nieuwe BMW 3-serie (2012) - Eerste foto's @ p.6

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
VLA

Re: Nieuwe BMW 3-serie (2012) - Eerste foto's @ p.6

Bericht door VLA » 14 dec 2011, 20:39

Wouter81 schreef:
Tristan schreef:Heb net even zitten configureren maar een 328i Sport Line in HE met wat leuke opties zit je op 60K. Dat is gewoon scherp aangezien mijn 123d net daaronder zit. En dan vind ik een 3-serie toch even wat meer auto.
Staat de NL configurator al online??
Yep.

Joop

Bericht door Joop » 14 dec 2011, 20:56

De Nederlandse prijslijst: Prijslijst F30 3er 01-2012 NL

VLA schreef:
Wouter81 schreef:
Tristan schreef:Heb net even zitten configureren maar een 328i Sport Line in HE met wat leuke opties zit je op 60K. Dat is gewoon scherp aangezien mijn 123d net daaronder zit. En dan vind ik een 3-serie toch even wat meer auto.
Staat de NL configurator al online??
Yep.

Is deze avond gebeurd... Begin van de avond stond ie er nog niet op...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 21:20

RVV schreef:
ErikS schreef:42K is gewoon bang f the buck voor een 3 serie met 245 pk.

Dat is de gedachtegang die BMW ook graag ziet. Ze hebben liever klanten die naar het motorvermogen kijken dan naar de motortechniek. 245 pk lijkt goedkoop, maar eigenlijk betaal je in verhouding tot exact dezelfde motor in de 320i met 184pk veel te veel. Want BMW hoeft nauwelijks extra te investeren in de algehele techniek die voornamelijk bestaat uit een softwarematige aanpassing. BMW lacht zich de ballen uit de broek, want waar ze eerder de relatief dure 3 liter atmo moesten downsizen qua vermogen. 330i -> 325i en er ook minder voor konden vragen. Kunnen ze nu een goedkope motor upsizen en er meer voor vragen. Geweldig concept voor de boekhouders bij BMW. Is ook de kunst van marketing geef minder maar laat de klant geloven dat hij meer krijgt. En minder betaald. Voedselfabrikanten doen niet anders, grotere verpakkingen, effectief 20% minder inhoud maar de prijs is slechts 10% lager..
Aan de ene kant ben ik het me je eens, aan de andere kant niet en dat laatste komt omdat de 328i completer wordt aangeboden. 17 inch, mistlampen, verwarmde buitenspiegels en meer pk's en smeuiigheid. Ik snap dus niet helemaal waarom je nou uitgerekend dit motortype op de korrel moet nemen terwijl het voor mij juist de meest voor de hand liggende uitvoering is. Ik had de 3 serie eerst niet eens op mijn shortlist staan, maar sinds de test van Dutch is mijn interesse gewekt. Met name in de 328i.

Ergens hoop ik nog dat de GT 86 binnen mijn plan gaat passen (het wachten is op Toyota NL), maar deze 328i (of 320d EDE) zou verruit de beste kandidaat zijn voor mij om te kiezen. Enig alternatief is de Wrangler voor mij, maar dan tik ik wel veel meer bijtelling af voor jan joker. Ik moet nog ff uitrekenen of ik naast de 3 Touring mijn Cherokee nog kan houden. Maar echt nodig is die auto dan niet, de F31 328i lijkt mij voor mij de ideale allrounder.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 dec 2011, 21:41

Ik denk aan dezelfde auto Dennis, F31 328i. Goeie stoelen, sportstuur, xenon, setje mooie wielen en cruise.... veel meer opties hoef ik niet. Satnav ed boeit me totaal niet. En graag in Estoril blauw!

Als je de 328i dan ook nog chipt, dan gaat het behoorlijk rap denk ik. :-) 280 pk??

RVV

Bericht door RVV » 14 dec 2011, 21:50

Natuurlijk is een 328i completer, dat was een 330i ook altijd al tov 325i. Dat is verder niets nieuws. Dat de 328i nu ineens binnen het plaatje van je shortlist past is leuk voor jou, maar dat doet niks af aan het feit dat BMW een compleet motorconcept heeft geofferd ten faveure van de rekenmeesters bij BMW. De 330i of 325i 6 in lijn was toch al nooit een optie voor jou. De 4 cilinders atmo's te zwak, ja dan is een 4 cilinder met turbo echt de uitkomst. Dat snap ik ook best wel. BMW zal een hele nieuwe klantenkring er mee aanspreken, denk dat die vooral uit de VAG/Audi hoek zullen komen . Het zal ook wel mijn afkeer zijn tegen het hele "we moeten groen worden" gebeuren bij BMW. Vroeger draaide de slogan van BMW om het rijplezier, nu om minder emissie en meer vermogen. (staat letterlijk op die prijslijst).

RVV

Bericht door RVV » 14 dec 2011, 21:54

Wouter, even chippen naar 280pk ik denk dat je dat kunt vergeten. BMW timmert die weg helemaal dicht. Is het niet softwaretechnisch dan is het wel garantietechnisch. Daarbij krijgen BMW die als gechipt in het het systeem staan bij BMW gelijk een brandmerk mee. Gevolg een restwaarde die 5000 euro of meer lager ligt. Ga dat maar eens uitleggen bij de leasemaatschappij.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 14 dec 2011, 22:04

Rico, heeft de firma BMW je iets misdaan? :duh:

Knot

Bericht door Knot » 14 dec 2011, 22:07

Ik kom op 61.113,86 uit voor een rooie 328i sedan in sportline met de nodige opties (sportautomaat, leder, schuifdak, hartman/karton), gewoon wat ik gaaf/handig vond en niet TE gek gedaan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 22:09

Vroeger, heel vroeger, hadden alle BMW's nog carburateurs. Toen opeens kwam er een injectiesysteem en toen schreeuwde ook iedereen moord en brand, terwijl de oliecrisis intrad. BMW overleefde die crisis.

BMW kwam zelfs met de 1e in serie geproduceerde turbo in 1974. Porsche volgde twee jaar later, Audi nog veel later. Ik vind zo'n motor meer bij BMW passen dan jij kennelijk. Freude am Fahren zit bij BMW in iedere vezel, dat hoeven ze toch niet in iedere prijslijst te kwakken? Hun rijplezier komt door:
- stuurgevoel
- balans
- RWD

Het aantal cilinders of de brandstof doet er niet toe. Dát is BMW voor mij. Altijd al geweest. Ik ben ook geen BMW fan, nooit geweest, maar als autoliefhebber en als iemand die van lekker sturen houdt, kan ik meerdere modellen van het merk waarderen. Ook ik krijg een stramme kabouter als ik mijn m20b25 startte, maar datzelfde gevoel kreeg ik in de laatste 3 generaties 325 dus niet. Die motoren waren mij niet levendig genoeg, niet snel genoeg, ze waren het gewoon net-niet. Dan maar een turbo op een 4-cilinder. Meteen méér stuurplezier als het goed is.

Belangrijker vind ik dat de 3 serie eindelijk de binnenruimte heeft gekregen die bij het formaat auto past. Dit ding is even groot als een 7 serie van een paar generaties terug... Een prima alternatief voor een 5 serie dus, als je die niet mag/kan of wil rijden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 22:14

MartijnGizmo schreef:Rico, heeft de firma BMW je iets misdaan? :duh:
Dat bukken begon pijn te doen

Tom

Bericht door Tom » 14 dec 2011, 22:17

RVV schreef:Het zal ook wel mijn afkeer zijn tegen het hele "we moeten groen worden" gebeuren bij BMW.
Het komt ze vooral erg goed uit denk ik.

Die 328i is natuurlijk erg goed. Zou ik ook prima dagelijks kunnen rijden. Maar 't is geen 330i met 3.0 6-in-lijn. Siliconentieten die opgeblazen zijn naar een D cup zijn ook geen naturel D cup die je eigenlijk wilt voelen :tooth:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 14 dec 2011, 22:19

Zal wel heiligschennis zijn hier maar ik heb in een daily liever een een 4 cil turbo dan een 6 cil atmo.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 22:23

Een wijf met cup D die een beetje dood op d'r rug ligt, daar hoeven ze je toch ook niet voor wakker te maken?

Je wilt een levendig sl@je en een levendig blok.

Een .30i 6 in lijn is dat
Een .25 6 in lijn is dat niet
Een .28i. 4 cil turbo is dat weer wel. Boeiend hoe het er onder de dekens uitziet als't goed rijdt... Toch? :)
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 14 dec 2011, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 22:26

Wouter81 schreef:Zal wel heiligschennis zijn hier maar ik heb in een daily liever een een 4 cil turbo dan een 6 cil atmo.
In het geval van een 3 serie: +1, zeker voor die prijs.
De baas ook blij, want brandstofkosten scheelt ook aanzienlijk...

JP

Bericht door JP » 14 dec 2011, 22:35

Een eveneens rooie 328, moet er nog wat lak bij, nog een line uitkiezen, nog afleverkosten....kom ik al over de €47k, zonder een optie.

:nah:

Knot

Bericht door Knot » 14 dec 2011, 22:35

Dennis Cavallino schreef: Een .28i. 4 cil turbo is dat weer wel. Boeiend hoe het er onder de dekens uitziet als't goed rijdt... Toch? :)
Dan vind ik die .28i wel weer een sl@je die kreunt en blaast als een vent... rijdt prima maar klinkt niet ;)

RVV

Bericht door RVV » 14 dec 2011, 22:37

Wouter81 schreef:Zal wel heiligschennis zijn hier maar ik heb in een daily liever een een 4 cil turbo dan een 6 cil atmo.

Zoals ik al schreef klanten uit de VAG hoek zullen er gek op zijn.

Martijn BMW was voor mij altijd een liefhebbers merk met bepaalde kernwaarden waar je als liefhebber blind op kon varen. Ja, dat ze de liefhebber ondergeschikt zijn gaan vinden ten faveure van economische motieven. Dat stoort mij zeer. Een merk als BMW had altijd een onderscheidend karakter. Je wist waarom je voor een BMW koos (denk aan waarom jij voor een Mini hebt gekozen). Als ik Audi (vul elk willekeurig merk maar in) had willen rijden dan reed ik wel een Audi en geen BMW. Nu maakt het blijkbaar allemaal niet zoveel meer uit.

Maar BMW is slim, ze spelen het slim en ze gaan echt megacashen met die 4 cilinder turbotroep. Groot gelijk hebben ze kan niet anders zeggen. Fosielen als ik moeten elders maar hun wonden likken. Ikke wel snappen :ziek:

Tom

Bericht door Tom » 14 dec 2011, 22:41

Knot schreef:
Dennis Cavallino schreef: Een .28i. 4 cil turbo is dat weer wel. Boeiend hoe het er onder de dekens uitziet als't goed rijdt... Toch? :)
Dan vind ik die .28i wel weer een sl@je die kreunt en blaast als een vent... rijdt prima maar klinkt niet ;)
Hahaha
Dat elastische karakter van zo'n turbo zal ook wel lijken op die siliconen qua gevoel, moet je even doorheen voor je het echt tiet voelt :tooth:

Maar kan zoiets wel?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 14 dec 2011, 22:52

Even kaartje kopen voor het BMW museum Rico, al die nostalgie... :-)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 22:54

Rico en Tom, hebben jullie de test van Mattijs uberhaupt gelezen?

Vooral Rico's zuurgraad snap ik niet. Bij de 6 -cilinder lag de helft van het blok vóór dit torretje. Dit is de 335i, maar dan voor maar 2/3 qua inhoud. De 335i is echt vele malen leuker dan een 330i. Deze 328i is weliswaar iets tammer, maar ik kan me niet voorstellen dat je dit objectief beschouwd een slecht blok/product noemt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 22:57

Bijna het atmo-gevoel

Waarbij we aankomen bij die vierpitsturbo – en de hamvraag voor de BMW-purist. Want doet die alsnog afbreuk aan het fantastische weggedrag van de nieuwe 3 Serie? Om te beginnen: een Reihensechser is 't niet. Hij klinkt niet zo – of eigenlijk klinkt-ie gewoon niet, totdat je 'm de begrenzer laat opzoeken, waarna je wordt geconfronteerd met een weinig gecultiveerde en nogal onverbloemde viercilindersnerp. Aan bewuste soundscaping om het gebrek aan zes-in-lijn te verbloemen lijkt BMW dan ook niet te hebben gedaan. What you hear is what you get, je doet het er maar mee.

Maar tegelijk komt het torretje wel akelig dicht in de buurt van een atmo als het gaat om gasrespons en vermogensaanbod (als we praten over de sportstand uiteraard). De TwinScroll-turbotechniek in combinatie met Valvetronic en dubbel VANOS levert een bijkans traploze turbo op, zowel letterlijk als figuurlijk. De overdaad aan koppel onderin is de driveability-kers op de taart, want met de achttrapsautomaat heb je bijna te veel versnellingen om uit te kiezen, vooral op het circuit.

De vier cilinders liggen bovendien op de plaatsen drie tot en met zes van de zescilinder, en hoewel BMW voor elke auto streeft naar een gewichtsverdeling van 50/50, maakt het voor de 328i wel énig verschil, aldus Jos van As. Het is lastig te verifiëren, want de appels van een zescilinder in een E90 330i zijn nu eenmaal niet de peren van een viercilinderturbo in een F30 328i, met z'n ontegenzeggelijk verbeterde onderstel
.

RVV

Bericht door RVV » 14 dec 2011, 23:09

Natuurlijk heb ik Dutch zijn test gelezen :wink: daar wil ik ook helemaal niets op afdingen. Maar dat is ook zoals Dutch het heeft ervaren. Mijn eigen invulling daaraan is zoals ik het zie. Maar het is natuurlijk een drogreden om aan te halen dat een 6 in lijn "minder" fijn zou sturen. Dat fijne sturen is altijd belangrijk bij BMW of het een 4 of 6 cilinder is. Mooi voorbeeld uit eigen ervaring de 120d die ik had stuurde indertijd net even scherper, fijner dan de 130i die ik daarna reed. Maar je moest vanuit de ene auto overstappen in de ander om de vinger op de zere plek te leggen. Daarin tegen was die 4 cilinder diesel een megaruk motor tov de 6 in lijn. Dus de keuze een iets scherpere 4 cilinder (diesel) of 3 liter 6 in lijn met magnefieke motorloop, power, gasrespons was echt een no brainer. Nu zal die 4 benzine het allemaal wel een stuk beter doen, daar twijfel ik niet maar voor mij is het de opoffering van de 6 in lijn atmo niet waard. Maw die 4 cilinder turbo gaat er bij mij never nooit komen. Leasefappen deed ik sowieso al nooit aan. Blijft over uit de prive broekzak een rijdende senseo kopen. Ja daaagggg.

Wouter inderdaad de museumhoek.. Ik zie wel een bijkomend voordeel van de nieuwe prijsstellingen. De prijzen van de e90 6 cilinders (gebruikt) gaan heel zwaar onder druk komen te staan. Niemand wil die dingen straks nog hebben. Ik ga gewoon lekker wachten op de juiste lekkere uitvoering. :P

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 23:14

Iedereen blij. Jij een stuiterbak met 6 jankende toeters, wij (mits GT 86 prijs tegenvalt) lekker comfy met tankpas wn hele gezin door Europa met een muziekje aan, want gratiesj usb + iDrive... Freude am Fahren voor iedereen,

Tom

Bericht door Tom » 14 dec 2011, 23:17

Dit zegt autoblog erover (en ja, waarheid zal ergens in het midden liggen):
En over sportiviteit gesproken: de viercilinder twee liter grote TwinPower Turbo 328i is een sportief blokje. Met 245 pk en 350 Nm koppel dat al bij 1250 toeren per minuut beschikbaar is mag dat geen verrassing zijn. Dit is het blok dat de zescilinders moet gaan doen vergeten, maar daar komt meteen mijn belangrijkste kritiek op deze motor: dit ding klinkt als een koffiemolen. Zeker op toeren klinkt het in de auto gewoon als een heel hard werkende viercilinder en door de -overigens prima werkende- achtbak is dat werken relatief vaak te horen.
Een koffiemolen in je dikke premium sedan van 45K? Ja, prima als de baas betaald en het ding verder in de lage bijtelling valt, dan zal het je een rotzorg zijn. Maar van je prive centen wil je toch geen 4 cilinder die nergens naar klinkt in je BMW? In zo'n auto hoort een dikke motor.

Verder heb ik pas in een nieuwe 118i 170pk gereden, ook een modern turboblok, en nee ze mogen em houden van mij. Enige vlak waar ie 100% op scoort is dat energielabel.. de rest is het allemaal net niet.

Turbo.. hate it or love it... sommige hier zijn er voorstander van en anderen moeten er niks van hebben. We zullen elkaar nooit begrijpen. Een BMW met 6-in-lijn vond ik ook een duidelijke meerwaarde hebben (dat staat niet bij een Ford of Opel in de showroom), nu met die turboblokken kun je evengoed een Passat rijden (doet mij namelijk ook niks al geven ze die 250pk mee).

Knot

Bericht door Knot » 14 dec 2011, 23:17

4 en 6 cilinders... is allemaal om het even, kinderspel ;)

Plaats reactie