Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Arthur » 14 dec 2011, 15:24

Dat van die HRA snap ik ook nog steeds niet. Met het afschaffen ervan heb ik niet direct een probleem. Je bent je extra spaarpot kwijt, niet leuk!
Maar als ze daardoor ook willen zorgen dat de huizenprijzen gaan zakken heb ik wel degelijk een probleem. 9 jaar geleden dit huis gekocht, vraagprijs was koopprijs zo ongeveer. Maar goed, nog steeds heb ik overwaarde, zelfs met de kk meegefinancierd. Als de prijzen erg hard gaan zakken ben ik natuurlijk wel het bokje, EN geen HRA meer EN geen overwaarde of zelfs een minderwaarde. Dat zullen erg veel mensen hebben want toendertijd werden de huizen vaak op die manier gekocht. Volgens mij stagneert de markt dan dus ook.
Wat ze ermee willen bereiken is me niet helemaal duidelijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 15:33

De huizenmarkt is al gestagneerd en voor heel veel mensen geldt dat probleem nu al.

Niets doen lost sowieso niets op. We zullen in tegenstelling tot wat Balkenende zei nú pas door 't zuur heen moeten bijten. Jij dus ook. Tenzij je gewoon blijft zitten waar je zit.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 dec 2011, 15:35

sterker nog ik heb me huis als starter 5 jaar geleden gekocht dus nog eerder dat probleem ;)
Dennis Cavallino schreef:maar hé, is dat sowieso al niet aan de gang? We moeten wat.
blijkbaar niet... ik heb NN al een paar keer benaderd dat ik mijn spaardoel voor mijn bankspaarrekening omhoog wil hebben zodat ik aan het einde meer kan aflossen daarmee en dat willen/kunnen ze niet :shock:

daar breekt echt me klomp hoor!! overal hoor je de verhalen dat banken problemen hebben met de hoge hypotheken en voornamelijk op de huizen van de starters van de afgelopen jaren en dan kom ik nota bene zelf met het voorstel om de aflossing te verhogen en dan kan dat niet :?

ja alleen door de hele hypotheek open te breken met alle boeterente's etc erbij... ze zijn gestoort!!!

Rupie

Bericht door Rupie » 14 dec 2011, 15:36

Arthur schreef:Dat van die HRA snap ik ook nog steeds niet. Met het afschaffen ervan heb ik niet direct een probleem. Je bent je extra spaarpot kwijt, niet leuk!
Maar als ze daardoor ook willen zorgen dat de huizenprijzen gaan zakken heb ik wel degelijk een probleem. 9 jaar geleden dit huis gekocht, vraagprijs was koopprijs zo ongeveer. Maar goed, nog steeds heb ik overwaarde, zelfs met de kk meegefinancierd. Als de prijzen erg hard gaan zakken ben ik natuurlijk wel het bokje, EN geen HRA meer EN geen overwaarde of zelfs een minderwaarde. Dat zullen erg veel mensen hebben want toendertijd werden de huizen vaak op die manier gekocht. Volgens mij stagneert de markt dan dus ook.
Wat ze ermee willen bereiken is me niet helemaal duidelijk.
Ik zie het probleem niet. Je hebt een hypotheek afgesloten voor een huis wat je kan betalen als het goed is en beter als je ook rekening hebt gehouden met afschaffing hra. Je hebt een dak boven je hoofd, je kan het betalen, dus prima toch. Tja, dat het aan het einde van de rit misschien minder waard is, wat ik durf te betwijfelen gezien je leeftijd, heb je pech gehad. Net zo goed als mensen dachten te kunnen verdienen aan een huis. Daar is het economische model misgegaan. Een huis koop je om een dak boven je hoofd te hebben wat uiteindelijk van jou is. Niet om geld te verdienen. Misschien ben ik een beetje zuur omdat ik er nooit van heb kunnen profiteren (integendeel), maar de andere kant van de medaille is dat het vorige model van de zotte was imo.

Arthur

Bericht door Arthur » 14 dec 2011, 15:36

@Dennis: Dat was ik idd van plan. Verbouwinkje achter de rug, komend voorjaar nog een kleine investering en alles is "als nieuw". Heb ook de komende 16 jaar nog dezelfde rente en weet waar ik aan toe ben. Al kan ik niet in de toekomst kijken :)

Arthur

Bericht door Arthur » 14 dec 2011, 15:39

@Ruben: ik heb ook idd geen probleem. Kan het opbrengen zonder HRA, dat was het uitgangspunt. Tegenvaller zal zijn dat het huis minder waard wordt dan de hypotheek. Maar ik ben nog geen oude knakker dus wie weet hoe het is over 20-30 jaar.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2011, 15:41

Simpel het kost de staat enorm veel geld.

Zoals het nu staat lenen de mensen maximaal en door HRA kunnen ze dus meer lenen. Uiteindelijk betalen ze daar rente over en de enige die er van profiteerd is de geldverstrekker.

Achteraf kijkt men een koe in zijn kont maar had je geen HRA gehad dan hadden de prijzen simpelweg nooit zo gestegen. Ga maar na die stijgen alleen als het er voor betaald word en hadden de mensen dat geld niet kunnen lenen dan hadden die prijzen ook niet zo hoog geweest. Idem voor producten ala aflossingsvrije hypotheken enz.

Wat jij nu schrijft is voor veel mensen ook een probleem in dat geval. Ik heb het hier volgens mij wel eens eerder geschreven maar 1 van de hufterige dingen van HRA en een aflossingsvrije hypotheek is je restschuld, die krijg je als koper namelijk wel netto op je dak bij een gedwongen verkoop bijvoorbeeld. Echtscheidingen enz noem het allemaal maar op. Word nu de HRA afgeschaft en plettert de markt in elkaar dan loop je tegen hetzelfde probleem aan. Tenzij de eigenaren hun verlies niet willen nemen en blijven zitten waar ze zitten, in dat geval blijft de markt dus gewoon op slot zitten. In een hogere mate als nu simpelweg omdat die bedragen die er in de jaren hiervoor voor betaald werden voorlopig even niet meer terug komen.

In mijn situatie bijvoorbeeld, ik maak geen gebruik van HRA dus of het nu wel of niet afgeschaft word is voor mij niet zo belangrijk, maar als ik dus van mijn huis af zou willen en het is de helft minder waard dan heb ik wel een 'probleem'. (Niet als in ik raak aan de bedelstaf maar het gaat dan wel geld kosten) Dan zou ik daar dus mijn verlies op moeten nemen. Wat op zich wel te overleven is, aangezien je bij een nieuwe hypotheek je oude restschuld meefinancieren kan. Je nieuwe huis is dus goedkoper maar doordat je de restschuld meefinanciert blijf je dus iets duurder wonen.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 14 dec 2011, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2011, 15:43

Martijn_bmw schreef:sterker nog ik heb me huis als starter 5 jaar geleden gekocht dus nog eerder dat probleem ;)
Dennis Cavallino schreef:maar hé, is dat sowieso al niet aan de gang? We moeten wat.
blijkbaar niet... ik heb NN al een paar keer benaderd dat ik mijn spaardoel voor mijn bankspaarrekening omhoog wil hebben zodat ik aan het einde meer kan aflossen daarmee en dat willen/kunnen ze niet :shock:

daar breekt echt me klomp hoor!! overal hoor je de verhalen dat banken problemen hebben met de hoge hypotheken en voornamelijk op de huizen van de starters van de afgelopen jaren en dan kom ik nota bene zelf met het voorstel om de aflossing te verhogen en dan kan dat niet :?

ja alleen door de hele hypotheek open te breken met alle boeterente's etc erbij... ze zijn gestoort!!!
Die banken hebben alleen een probleem als de hypotheeknemer niet betaald.

Extra aflossen zoals in jou geval zitten ze niet op te wachten, hoe minder er uitstaat hoe minder rente ze vangen. En waar waren ze nou ook alweer voor in business?

Dus als jij aangeeft geld genoeg te hebben om nog meer af te lossen zitten die lui daar niet op te wachten :lol:

Arthur

Bericht door Arthur » 14 dec 2011, 15:46

Bert, maar zelfs met aflossingsvrij (wat ik grotendeels heb) zie/zag ik dat niet als probleem. Als over 20-30 jaar de hyphotheek afloopt zal ik dat geld opnieuw moeten lenen. En de nettolasten dragen dan. Doe ik nu ook al. En wie zegt me wat dan bv 100.000,- van nu is?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 14 dec 2011, 15:46

Heel egoistisch, maar van mij mag die huizencrisis nog wel even doorgieren.

Ik verwacht pas op z'n vroegst over twee jaar een huis te kopen, ik denk/hoop dat ik tegen die tijd spekkoper ben :kikker:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 14 dec 2011, 15:52

Richardt. schreef:Ik verwacht pas op z'n vroegst over twee jaar een huis te kopen, ik denk/hoop dat ik tegen die tijd spekkoper ben :kikker:
Dan hoop ik dat je goed gespaard hebt, want al dat volk dat na wegvallen van de HRA goedkoper moet/wil gaan wonen zal de onderkant van de markt goed leegscheppen.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 14 dec 2011, 15:53

Bert ///M3 schreef:Simpel het kost de staat enorm veel geld.
Wat hij zegt.

Hier wat cijfers om het in perspectief te zien, wat er de laatste 10 jaar gebeurd is:

De overheid is nu jaarlijks 11,4 miljard euro kwijt aan de hypotheekrenteaftrek. Dat was in 1995 nog 5,2 miljard euro. De Nederlandse hypotheekschuld is 616 miljard euro, een bedrag dat bijna even groot is als het bruto binnenlands product. In 2000 bedroeg de hypotheekschuld nog 286 miljard euro. Het grote aandeel koopwoningen in Nederland levert de schatkist overigens ook geld op, onder meer door het eigenwoningforfait (2,2 miljard euro) en door de overdrachtsbelasting. Nieuwe kopers moeten 6 procent belasting betalen over de waarde van hun huis - goed voor jaarlijks 2,4 miljard euro.

http://www.hypotheker.nl/Hypotheken/Hyp ... de+vragen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Elise

Bericht door Elise » 14 dec 2011, 16:01

Hoe het hele HRA gebeuren eruit komt te zien weet uiteindelijk niemand, maar zoals dvh schetst dat het "stopt" voor voor nieuwe hypotheken en dat bestaande hypotheken nog jaaaaren de tijd hebben om actie te ondernemen zie ik niet gebeuren. Dat is de nekslag voor de starters op de huizenmarkt.....

En mocht er wel gesleuteld worden aan de HRA, dan zal dat ook gebeuren aan het Eigenwoningforfait..... per saldo zal het allemaal wel meevallen.

Verder wordt er wel veel geschreeuwd over het in elkaar zakken van de woningmarkt en veel crisisgelul, per saldo is er sinds de crisis nog maar een paar % van de waarde af.....dat was begin 80'er jaren wel even anders !!!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2011, 16:05

Begin jaren 80 was de hypotheekrente ook 13% :) Als dat nu weer zou gebeuren dan heb je ws hetzelfde scenario.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 dec 2011, 16:11

Arthur schreef:Bert, maar zelfs met aflossingsvrij (wat ik grotendeels heb) zie/zag ik dat niet als probleem. Als over 20-30 jaar de hyphotheek afloopt zal ik dat geld opnieuw moeten lenen. En de nettolasten dragen dan. Doe ik nu ook al. En wie zegt me wat dan bv 100.000,- van nu is?
100.000 nu is hetzelfde als 53.608 over 30 jaar ;) (uigaande van 2,1% inflatie)

zie verder: http://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/inflatie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

kortom het moet wel heeeeeeeeeeeeeeel raar lopen als de waarde van je huis over 30 jaar niet gelijk of hoger is dan je hypotheek.

alleen als de huizenprijs met bijna 50% daald zou dat het geval zijn ;)

maar waar iedereen aan voorbij gaat bij de discussie over de HRA en de hoge huizenprijzen zijn de bouwkosten van een nieuw huis. Doordat arbeid, grondstoffen en grond veel duurder zijn geworden de afgelopen jaren is het ook niet meer mogelijk om veel goedkoper te bouwen.

en die nieuwbouwprijzen geven weer voor een groot deel de drijfveer voor de waarde van bestaande huizen.

alleen de grondprijzen zouden kunnen dalen als de gemeenten minder er voor gaan vragen maar ook bij de gemeenten is het cricis dus dat zie ik ook niet gebeuren.

verder worden de grondstoffen en lonen alleen maar hoger ;)

Elise

Bericht door Elise » 14 dec 2011, 16:12

Bert ///M3 schreef:Begin jaren 80 was de hypotheekrente ook 13% :) Als dat nu weer zou gebeuren dan heb je ws hetzelfde scenario.
Ach, uiteindelijk komt alles op hetzelfde neer:
De meeste mensen gaan naar een hypotheekadviseur.....vertellen hoeveel ze verdienen en die beste man rekent voor ze uit wat de maximale hypotheek is die ze kunnen betalen (dus afhankelijk van hypotheekrente, aftrek, bijtellen en wat nog al niet meer)......en dat is dus het budget en daarvoor gaat men dan de markt op!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 dec 2011, 15:29

Nou, zal ik dan al 't negatieve nieuws van vandaag negeren en speciaal voor de positivo's opbeurende teksten copy-pasten?
De recessie in de eurozone zal niet langer dan een jaar duren. De vraag uit opkomende markten zal de groei in Europa weer aanjagen en met het akkoord over een fiscale unie in de eurozone is een oplossing voor de crisis in zicht. Dit stelt accountants- en adviesbureau Ernst & Young in zijn Eurozone Forecast, die het donderdag publiceerde.

Volgens hoogleraar financiële economie Sylvester Eijffinger, die bij de presentatie van het rapport aanwezig was, is het besluit om de eurozone tot een fiscale unie om te vormen een beslissende stap richting een geharmoniseerd economisch bestuur. ,,Het is daarbij wel essentieel dat er een preventiesysteem onder toezicht van de Europese Commissie komt, waardoor bij landen kan worden ingegrepen voordat het echt fout gaat.''

Ernst & Young verwacht dat met een voortvarende implementatie van het akkoord de economie in de eurozone zich in 2012 stabiliseert. ,,Bovendien blijft er een prikkel uitgaan van de opkomende markten, die naar verwachting de groei gaan aanjagen, waardoor de groei in de eurozone in 2014/2015 weer rond de 2 procent uitkomt'', aldus bestuursvoorzitter van Ernst & Young Nederland, Pieter Jongstra.
:happy birthday:

Maar goed, misschien trek je (ook) andere conclusies uit dit verhaal. :ninja:

GTRene

'Nepvader' leeft van kinderbijslag

Bericht door GTRene » 16 dec 2011, 00:35

en dan denk je dat ze in NL gek zijn van onze belastingcenten uitdelen naar velen die er geen recht op hebben...

dan kan deze Griek ze nog een lesje leren :lol:
Een 54-jarige Griek heeft jarenlang geleefd van de kinderbijslag die hij ontving voor 19 kinderen die helemaal niet bestaan. De fraude kwam aan het licht toen bleek dat zijn 'gezin' het grootste van heel Griekenland was. Sinds 1996 gaf de man elk jaar de geboorte van een kind aan. Hij vervalste geboortecertificaten met behulp van foto's die hij op internet vond. In 2001 nam de man ontslag als politieagent omdat de inkomsten uit kinderbijslag hoog genoeg waren om van te leven.

De Griek werd gisteren opgepakt toen hij zich bij een loket in Athene meldde om 8000 euro te incasseren.
http://nos.nl/artikel/322725-nepvader-l ... jslag.html" onclick="window.open(this.href);return false;
whaha ongelofelijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 dec 2011, 09:27

IMF-chef waarschuwt voor jaren '30 toestanden
''De wereldwijde economie krijgt mogelijk te maken met economische teruggang, groeiend protectionisme, isolationisme en wat gebeurde in de jaren 30 (depressie).''

De uitspraken van Lagarde komen op een moment dat de spanningen in Europa oplopen. Zo suggereerde de topman van de Banque de France dat de rating van het VK eerder zou moeten worden verlaagd dan die van Frankrijk.

''Er is geen enkele economie te wereld die immuun is voor de crisis die zich niet alleen ontvouwt, maar ook escaleert.''
Dit is dus het IMF, geen doemdenkgoeroe. Ergens ben ik blij dat ze het benoemt en niet ontkent, dan kunnen we er met z'n allen iets aan gaan doen. Hopelijk worden de juiste keuzes gemaakt.

Joy

Bericht door Joy » 16 dec 2011, 14:58

Interessant artikel over hoe Amerika z'n eigen energiemarkt aan het herstructureren is, met als gevolg een sterkere munt en een afname van schuld en afhankelijkheid.

http://www.iex.nl/Column/69329/Olie-emp ... -back.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 dec 2011, 15:23

Dit is dus het IMF, geen doemdenkgoeroe. Ergens ben ik blij dat ze het benoemt en niet ontkent, dan kunnen we er met z'n allen iets aan gaan doen. Hopelijk worden de juiste keuzes gemaakt.
Juiste keuzes;

-Niemand zag hem aankomen die crisis, van links niet, van rechts niet, deskundig danwel ondeskundig....een toale misser

-Een dubbele dip die zou ook niet komen

-Het komt allemaal wel weer goed, ga lekker slapen

Intussen zijn we links, rechts, onder en boven ingehaald op lichtsnelheid door het Higgs Boson..............het is van een onvoorstelbare onthutsentheid, de mate waarin de incompetentie van politieke leiders de laatste 4 jaren is tentoongespreid................

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 dec 2011, 15:32

Over de jaren '30:

Mijn overgrootvader had in de jaren '30 een Cadillac Convertible.

M'n grootvader een Ford V8 en 'n andere overgrootvader 'n Studebaker nogwat.

En ze woonden allemaal hiero in dat duffe zogenaamde achterlijke Friesland/Twente of in Amsterdam Oud Zuid.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 dec 2011, 15:39

En wat reden ze tussen 40-45?

Het geld dat in de jaren '20 was verdiend was echt niet bij iedereen opeens op. Tenzij je knaken in '29 op de beurs was belegd....

Wel zat iedereen 'opeens' zonder werk.

Spaarpotjes bij 't volk beperkten zich tot een sok of 2.

De spanningen werden op straat voelbaar, maar vooral ook in de politiek. Dus leuk als je toen een dikke bak reed, maar om je heen ontstond 't nationaal socialisme. De kans is aanwezig dat je dat nu ook gaat krijgen. Dan rijd je opeens minder gezellig met je 1 M door een middenklasse-buurtje waar mensen hun rookworst koken op een stuk brandende kerstboom.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 16 dec 2011, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 dec 2011, 15:42

Dennis Cavallino schreef:En wat reden ze tussen 40-45?

M'n opa hield z'n V8, maar veel dingen hier geconfisqueerd, hij kocht begin jaren '50 een Ford Anglia aldus m'n pa. De jaren '30 waren 't probleem niet, De oorlog wel(DOH) en de wederopbouw in de '50s. Maar in de '30s was 't allemaal wel ok, dát bedoel ik.

Dast jij nou gaat zeggen dat er oorlogsdreiging is/kan zijn:OK dat kan. Maar alles op 'n andere manier dan WWI en II. Hoe en wat weet ik al niet en jij ook niet.

Die vergelijking met andere decennia, ik ben er niet weg van en vind het non-informatie, nu is nu en 80 jaar geleden hadden we bepaalde dingen/omstandigheden/technologieeen niet en andere dingen weer wel. Wat we nu meemaken , kun je niet één op één spiegelen aan bepaalde periodes.

Tuurlijk ligt het heden in 't verleden en andersom en het is 'n golfbeweging waar we wat van zouden moeten leren, maar één op één. No way José.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 dec 2011, 15:49

Joy schreef:Interessant artikel over hoe Amerika z'n eigen energiemarkt aan het herstructureren is, met als gevolg een sterkere munt en een afname van schuld en afhankelijkheid.

http://www.iex.nl/Column/69329/Olie-emp ... -back.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staan heel wat zaken in genoemd die het lezen waard zijn:
Gasvoorraad van 100 jaar
Prijsdaling van gas ter grootte van 50% in 3 jaar tijd
Afzetgroei van 1 tot 30% in 10 jaar tijd
500.000 banen erbij dankzij deze gassector

Tel daarbij op de ontwikkelingen die zonne-energie, wind-energie, terrapower (Bill Gates!) en de reductie van energie doormaken op dit moment in de VS. Best een interessante ontwikkeling, die imho in eerste instantie vooral positief uitpakt voor de wereld. Misschien komt er dan toch een betere wereld?

Plaats reactie