Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 16:57

Rico, ik ben dit draadje ooit begonnen omdat ik twijfelde of we wel een huis moesten kopen.

Ben blij dat iedereen toen mee dacht.

Uiteindelijk hebben wij een groter huis gekocht dan verwacht. Dat was verstandiger dan een appartement kopen, waar je met de komst van een kind weer uit zou moeten. Dan hadden we net zo goed kunnen blijven huren. Dat we nu een kindje krijgen wisten we toen nog niet.

Waar 't mij om gaat is dat men zich bewust is van de feiten, de mogelijke gevolgen en de keuzes die je zelf maakt.

Dat je je niet blind moet staren op mooie cijfers van vandaag, maar op de toekomst.

Tegelijkertijd moet iedereen voor zichzelf weten wat men met informatie uit dit draadje doet. Mij helpt 't heel goed om mijn eigen keuzes te maken. Ik heb een goed beeld van de wereld waarin ik leef. Dat vind ik belangrijk. Ik slaap goed en lig er niet wakker van. Onwetendheid maakt onzeker en daar lig je wel wakker van. Dat probeer ik hier in ieder geval te voorkomen. Doe ermee wat jij wilt.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 dec 2011, 17:03

Rico hierboven heeft 'n punt, ik lees ongeveer alles van jou(Dennis) in deze draad en hoe rasoptimistisch JIJ ook bent, dat komt er niet uit:Oorlog/ellende etc. (Even zwart/wit)
Dennis Cavallino schreef:Onwetendheid maakt onzeker en daar lig je wel wakker van.
Je mag van mij weten dat ik redelijk op de hoogte ben en wil blijven van vanalles(mede door dit draadje), maar als ik jouw(of romo's for that matter) comments/ideeen lees, bekruipt me vaak juist 'n negatieverig gevoel, Dennis.

Ik ben geen struisvogel, verre van , maar soms is 't beter om juist niet alles te (WILLEN) weten, dunkt me....
En overanalyzing lijkt me ook niet zo relaxed.

:beer:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 17:06

De afgelopen jaren ben ik ook voor mijzelf begonnen, puur om dingen te gaan doen die ik echt leuk vond. Verantwoord? Kweetnie, maar het was voor mijzelf erg goed. Ik heb dat nu achter mij gelaten, omdat ik een goede baan aangeboden kreeg. Wel 23 keer over getwijfeld, maar uiteindelijk toch de stap gezet. De markt waarin ik opereerde werd mij te onzeker.

Wat vervolgens gebeurde is dat heel de markt waarin ik werkte als een kaartenhuis inéén is gestort. Zomaar. Dus mijn voelsprieten werken kennelijk goed genoeg. De kennis die je met je meedraagt bezit je niet voor niets. Daar geloof ik in.

Het lezen van nieuwsberichten is ook zoiets wat mij boeit: veelal ben ik 't niet eens met wat er wordt geschreven. Verkeerde aannames of conclusies, of simpelweg verdraaide of halve waarheden. Als lezer moet je je dan wel kranig verweren tegen al die onzin. Dan helpt een draadje als dit met veel achtergrondinfo.

Dit draadje helpt ook om kansen te gaan zien. Mij wel. In het werk wat ik nu doe is dat een cruciaal onderdeel. Daarvoor moet ik de wereldwijde economie én diverse locale economieën snappen. Kansen en risico's liggen daarbij dichtbij elkaar. Die nuance moet je zelf aanbrengen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 dec 2011, 17:10

Ik denk dat veel lezers van dit topic, dan wel veel DF-ers in de fortuinlijke omstandigheden zitten dat er ruim vlees op de botten zit.....maar das voor het over grote deel wel anders daar is het krap aan allemaal.

In de huidige economische malaise met kans op werkloosheid, met zekerheid op stijgende lasten (zorg, huur, voeding, gas/water/elektra) met velen die niet eens een inflatiecorrectie op het inkomen krijgen en dus op de 0-lijn staan, is het duidelijk dat velen hoe dan ook inleveren.........dat gaat zijn weerslag op de consumptie krijgen......kijk eens hoe het in de horeca gaat b.v.............dramatisch dus, daar wordt als eerste bezuinigd ..

De huizenmarkt ligt echt op het gat, loodgieters, aannemersbedrijven en keukenboeren, wellicht ook de plaatselijk meubelboulevard, ze krijgen het allemaal voor de kiezen..........

En dan kan je zeggen "ik merk er (nog) niets van", maar ik denk dat er in je omgeving snel het e.e.a merkbaar zal worden.............wees blij dat je nog niets merkt, dan hoor je bij de beter gesitueerden in dit land........

Het is maar net uit wiens perspectief je het bekijkt..........

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 dec 2011, 17:11

@Robin: Eens hoor. Romo en ik schetsen de situatie hier in dit draadje nauwelijks rooskleurig. Is ook geen aanleiding voor. Oorlogsdreiging hangt in de lucht. De afgelopen jaren is die kans alleen maar toegenomen.
Wij wonen hier nu veilig en ver weg van heel veel ellende op dat gebied, maar met de huidige ontwikkelingen in europa, midden-oosten, noordpool en alle belangenverstrengelingen wereldwijd is er een vuurtje aangewakkerd die extra gevoed wordt door de wereldwijde economische krimp in combinatie met toenemende schaarste. Je hoeft geen historicus te zijn om in te zien dat er meer kans op oorlog is, dan in de afgelopen 60 jaar.

Soms kun je dan maar beter wél de struisvogeltactiek hanteren. Mijn pessimisme hieromtrent beperkt zich met name tot dit draadje. Verder heeft niemand daar last van. Ik stel mij irl niet op als doomdenker ofzo. Ik ben er verder ook niet heel bewust mee bezig dat wij in een oorlog terechtkomen. In mijn achterhoofd speelt 't echter wel mee hoor, maar wie ben ik om daar dan iets aan te veranderen? Live life to the max. Pluk de dag. Morgen gooit er iemand een granaat in je bushok....

Robin

Bericht door Robin » 13 dec 2011, 17:14

@Dennis, ik snap je en mooi dat je die feeling met bepaalde omstandigheden hebt. IK lees het 'n beetje alsof jij straks 100 jaar geleden een ticket voor 'n bootje wat vanuit Southampton naar NYC zou vertrekken ,varen laat, met een reden. :D *

@Romo, natuurlijk goed verhaal, maar wel eentje die ik al 82keer heb gehoord, niet dat dat zo'n probleem is, maar je snapt me wel.

*Want dit is nog maar 't topje van de ijsberg.

Xave30

Bericht door Xave30 » 13 dec 2011, 17:16

Ik kan jullie (Dennis, Romo oa.) social commentary zeker waarderen.
Dennis Cavallino schreef:@Robin: Eens hoor. Romo en ik schetsen de situatie hier in dit draadje nauwelijks rooskleurig. Is ook geen aanleiding voor. Oorlogsdreiging hangt in de lucht. De afgelopen jaren is die kans alleen maar toegenomen.
Wij wonen hier nu veilig en ver weg van heel veel ellende op dat gebied, maar met de huidige ontwikkelingen in europa, midden-oosten, noordpool en alle belangenverstrengelingen wereldwijd is er een vuurtje aangewakkerd die extra gevoed wordt door de wereldwijde economische krimp in combinatie met toenemende schaarste. Je hoeft geen historicus te zijn om in te zien dat er meer kans op oorlog is, dan in de afgelopen 60 jaar.
Exactement.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 dec 2011, 17:16

Optimisten zien zelden de werkelijkheid..........dat is wetenschappelijk bewezen.................

Dat er dingen gaan veranderen is klip en klaar, dat geldt voor de economie, voor het milieu, voor het gebruik van water en fossiele brandstoffen............

Het huidig economische model is niet langer houdbaar, kijk naar de megaschulden die niet meer in normale maten en getallen zijn weer te geven..................somebody`s gonna pay, guess who??

romo

Bericht door romo » 13 dec 2011, 17:19

Robin, jij heb niks te klagen want vlees op het bot, geldt ook voor mij, kan doen en laten wat ik wil............maar that`s the happy few...............echt, de meerderheid zit aan de onderkant, of komt er in rap tempo..........

GTRene

Bericht door GTRene » 13 dec 2011, 17:34

romo schreef:Ik denk dat veel lezers van dit topic, dan wel veel DF-ers in de fortuinlijke omstandigheden zitten dat er ruim vlees op de botten zit.....maar das voor het over grote deel wel anders daar is het krap aan allemaal.

In de huidige economische malaise met kans op werkloosheid, met zekerheid op stijgende lasten (zorg, huur, voeding, gas/water/elektra) met velen die niet eens een inflatiecorrectie op het inkomen krijgen en dus op de 0-lijn staan, is het duidelijk dat velen hoe dan ook inleveren.........dat gaat zijn weerslag op de consumptie krijgen......kijk eens hoe het in de horeca gaat b.v.............dramatisch dus, daar wordt als eerste bezuinigd ..

De huizenmarkt ligt echt op het gat, loodgieters, aannemersbedrijven en keukenboeren, wellicht ook de plaatselijk meubelboulevard, ze krijgen het allemaal voor de kiezen..........

En dan kan je zeggen "ik merk er (nog) niets van", maar ik denk dat er in je omgeving snel het e.e.a merkbaar zal worden.............wees blij dat je nog niets merkt, dan hoor je bij de beter gesitueerden in dit land........

Het is maar net uit wiens perspectief je het bekijkt..........
klopt...
en dan zeggen ze dat mensen de handen op de knip houden...euh...geen geld meer over hebben om bepaalde zaken buiten eten e.d. te kopen en dus geen geld meer in de knip hebben (velen aan onderkant)
en dat ze nu meer gaan sparen? dat kan, maar niet door die mensen in die groep aan de onderkant want die houden niks over als de vaste lasten zijn betaald en de boodschappen binnen zijn, dus die spaarders is hoofdzakelijk een andere groep....

en dan zeggen ze, iedereen heeft er voordeel van gehad toen de euro binnen gehaald werd...owja? in vele gevallen werden veel zaken duurder en dus vroeg meer van je uit te geven budget...en als je al net rond kon komen kon je dat op den duur later net niet meer.

diegenen die bepaalde beroepen hadden gingen er inderdaad dik op vooruit, ze rekenden soms bedragen in euro's die voorheen in guldens werden betaald 1 op 1 om of in elk geval veel hoger dan de werkelijke waarde, en een groep waar voor hen bv bonussen in getallen uitgekeerd/genomen (1 op 1) al waren het guldens...

wat dus de prijzen voor consument weer wat hoger maakte immers het potje moest gevuld worden doch de minder bedeelden kregen weinig meer te besteden, in verhouding minder dan de groei zeg maar...tja dat was ook vragen om...
we zullen zien wat het wordt en of wat er van komt. :duck:

Robin

Bericht door Robin » 13 dec 2011, 18:04

Romo, ik snap je , maar als ik één ding niet ben is het wel 'n optimist(hoor ik van mensen om me heen soms), ze vinden mij meer 'n pessimistische inslag hebben(al zou je dat op dit forum misschien niet zeggen), ik noem mezelf realist. Maar 't kan ook doorslaan(niet jullie daarmee bedoelend, maar wel 'n beetje toch...)

Geloven jullie me als ik zeg dat ik al 'n paar keren over een soort 'Russische Revolutie'heb gedroomd. Dus niet letterlijk, maar ook 'het volk' zwaar in opstand tegen , ja tegen wie, nou, bijv. tegen 'n winkel als die van mij/ ons....bijvoorbeeld. :bag:

romo

Bericht door romo » 13 dec 2011, 18:57

Even gekaapt bij de buren, maar dit is in essentie waar we naar toe gaan c.q. zijn aanbeland;

Klant heeft fysiek goud en zilver in opslag bij de bank in de kluis.
En nu is er een discussie wie de eigenaar is, omdat dat goud dor de bank is gebruikt als onderpand..........

http://www.zerohedge.com/news/gold-r...-physical-gold" onclick="window.open(this.href);return false;

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 dec 2011, 19:35

Dennis Cavallino schreef:Rico, ik ben dit draadje ooit begonnen omdat ik twijfelde of we wel een huis moesten kopen.

Ben blij dat iedereen toen mee dacht.

Uiteindelijk hebben wij een groter huis gekocht dan verwacht. Dat was verstandiger dan een appartement kopen, waar je met de komst van een kind weer uit zou moeten. Dan hadden we net zo goed kunnen blijven huren. Dat we nu een kindje krijgen wisten we toen nog niet.

Waar 't mij om gaat is dat men zich bewust is van de feiten, de mogelijke gevolgen en de keuzes die je zelf maakt.

Dat je je niet blind moet staren op mooie cijfers van vandaag, maar op de toekomst.

Tegelijkertijd moet iedereen voor zichzelf weten wat men met informatie uit dit draadje doet. Mij helpt 't heel goed om mijn eigen keuzes te maken. Ik heb een goed beeld van de wereld waarin ik leef. Dat vind ik belangrijk. Ik slaap goed en lig er niet wakker van. Onwetendheid maakt onzeker en daar lig je wel wakker van. Dat probeer ik hier in ieder geval te voorkomen. Doe ermee wat jij wilt.
om exact dezelfde reden heb ik 5 jaar geleden precies dezelfde beslissing genomen en ik ben er nu ERG blij mee :D

in dit huis kan ik bij wijzen van spreken blijven wonen tot ze me er tussen 6 plankjes uitdragen...

en de hypotheeklasten kan ik ook zonder HRA dragen dus ik maak me niet zo druk om mijn persoonlijke situatie ;)

maar ben het wel met jullie eens dat voor vele andere NL-ers de vlag er behoorlijk anders voor staat!

dvh

Bericht door dvh » 13 dec 2011, 19:51

Dennis, mijn spaarplan dient ervoor om over 4/5 jaar ( mits alles gewoon doordraait als afgelopen 2 jaar ) mijn huis vrij te hebben. Niet dat ik het af los.. Maar gewoon genoeg cash op de spaarpotbv dat het kan ( kheb 2 bv's , een als spaarpot )

Dus dan moet ik redelijk wat sparen..
Geeft me een veilig gevoel dat ik gewoon qua levensonderhoud niet afhankelijk ben van een belastingdienst, een bijslag, of whatever. Gewoon self supporting zoveel als het mogelijk is.

En misschien doe ik er langer over.. Ik bedoel.. Auto's kopen zal een grote valkuil zijn :mrgreen:
Het is iig wel een persoonlijk doel voor de komende jaren.

Dennis Cavallino schreef:Tja, wat is sparen?

Iedere maand 1 euro opzij zetten? of 10, of 100, of 1000?

Is 1000 euro in de plus staan op je betaalrekening ook sparen? Of 10.000 wat mij part.

Of is sparen iedere maand geld inleggen, zodat je na 30 jaar je hypotheek kunt aflossen en/of je een eigen pensioenpot hebt? Indexeer je je spaargeld dan jaarlijks? Kun je rentenieren van je spaargeld als je oud en lelijk bent?

Als je echt goed wilt sparen dan leg je iedere maand 25% van je inkomen opzij. En als je het goed regelt met je baas, dan laat je ieder jaar je salaris indexeren met 5% of meer. Je kosten stijgen ten slotte ook jaarlijks met +-5% of meer.

Nu de huizenmarkt voor iedereen wel duidelijk maakt dat 'sparen' via onroerend goed niet meer vanzelfsprekend is, gaan mensen hun geld ook anders uitgeven, maar mensen gaan ook 'anders' sparen. Dat is voor ieder mens verschillend, dunkt mij.

Wij sparen ook. Voor het aflossen van de hypotheek over tig jaar. Voor een maandelijks buffertje. Voor ons kind. Etc. Of 't genoeg is? Geen idee. In mijn optiek spaar je altijd te weinig, dus kun je 't maar beter uitgeven. :)

dvh

Bericht door dvh » 13 dec 2011, 20:04

Robin schreef:Rico hierboven heeft 'n punt, ik lees ongeveer alles van jou(Dennis) in deze draad en hoe rasoptimistisch JIJ ook bent, dat komt er niet uit:Oorlog/ellende etc. (Even zwart/wit)
Dennis Cavallino schreef:Onwetendheid maakt onzeker en daar lig je wel wakker van.
Je mag van mij weten dat ik redelijk op de hoogte ben en wil blijven van vanalles(mede door dit draadje), maar als ik jouw(of romo's for that matter) comments/ideeen lees, bekruipt me vaak juist 'n negatieverig gevoel, Dennis.

Ik ben geen struisvogel, verre van , maar soms is 't beter om juist niet alles te (WILLEN) weten, dunkt me....
En overanalyzing lijkt me ook niet zo relaxed.

:beer:
+1

Jij schrijft het, ik denk het.

@ Martijn/Wouter
De HRA, wanneer deze " stopt " zal deze stoppen voor nieuwe hyphotheekverstrekkers.
Wij zullen een , op 30 jaar gebaseerde , vermindering gaan meemaken. Maar dat wil ook zeggen dat mocht het stoppen, je nog jaaaaren de tijd hebt om ,mocht het überhoubt nodig zijn , actie te ondernemen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 dec 2011, 20:29

dvh schreef:Dennis, mijn spaarplan dient ervoor om over 4/5 jaar ( mits alles gewoon doordraait als afgelopen 2 jaar ) mijn huis vrij te hebben. Niet dat ik het af los.. Maar gewoon genoeg cash op de spaarpotbv dat het kan ( kheb 2 bv's , een als spaarpot )
:shock: dat is minimaal 50K per jaar sparen!! dat ga ik niet redden... maargoed mijn spaardoel is hetzelfde (stukje in bankspaarproduct / stukje losse spaarrekening) maar ik doe er "wat" langer over :kikker:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 14 dec 2011, 02:41

romo schreef:Even gekaapt bij de buren, maar dit is in essentie waar we naar toe gaan c.q. zijn aanbeland;

Klant heeft fysiek goud en zilver in opslag bij de bank in de kluis.
En nu is er een discussie wie de eigenaar is, omdat dat goud dor de bank is gebruikt als onderpand..........

http://www.zerohedge.com/news/gold-r...-physical-gold" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Had het van het weekend al gelezen ja, grote banken (HSBC) die elkaar aanklagen om dit soort dingen. Goud van MF global is schijnbaar ook 'creatief' overgeheveld naar een andere grote bank (zonder dat die daar recht op hadden overigens.... which makes it stealing). Heb van het weekend gemaild naar een (economisch aangelegde) maat van me: voor eind januari of misschien nog wel dit jaar gaan er een paar banken op hun muil (failliet). Als je daar als bedrijf je cash hebt staan wil ik nog wel eens horen of je dan niks meer merkt van de crisis :) (hoeft overigens niet per se een nederlandse bank te zijn).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 08:59

Rico: Dit soort berichten zijn voor jou, doe ermee wat je wilt (zie 't als een kans, of waarschuwing):
http://www.rtl.nl/components/financien/ ... omlaag.xml" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 09:19

Onder 't mom van 'positief nieuws/oplossingen':
China gaat nog meer open voor import
Door redactie op 12 december 2011

China zal meer importeren: dat is de manier waarop het land de wereldhandel wil stimuleren en Europa door de crisis helpen. Toezeggingen in die zin werden gedaan door president Hu Jintao bij de viering van 10 jaar lidmaatschap van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en door Fu Ying, onderminister van Buitenlandse Zaken.

Fu Ying, die sprak in de marge van de World Policy Conference in Wenen, gaf commentaar bij de suggesties die de laatste tijd te horen zijn geweest dat China een groot deel van de Europese regeringsschulden zou moeten opkopen, om de Eurozone door de crisis heen te helpen en in zijn eigen belang. Beijing zou dan zijn geldreserves diversifiëren, door het aandeel van de dollar te verminderen, en zijn eigen grootste exportmarkt, Europa, versterken. De visie van China, verwoord door de onderminister, is dat een land met 120 miljoen mensen die minder dan 1 dollar per dag hebben, niet in de positie is om rijke, ontwikkelde landen te redden via een vorm van ‘ontwikkelingshulp’. Het is een beter idee om met internationale partners te blijven samenwerken en vooral om de economie van Europa te stimuleren. Dat laatste doet China door te investeren, te kopen in Europa en meer te importeren uit het continent.

Hu Jintao van zijn kant sprak op de viering van tien jaar lidmaatschap van de WTO en voorspelde dat in de komende vijf jaar de jaarlijkse import van zijn land 8 biljoen (een miljoen maal een miljoen) dollar zou overtreffen. Ter vergelijking: de afgelopen tien jaar was de totale import 7,5 biljoen, in grote mate dank zij het succesrijke lidmaatschap van de WTO. De import zo sterk verhogen als beloofd zal een stevige inspanning vragen. Zo kocht China in 2010 slechts voor 1,39 biljoen goederen in het buitenland. Hoopgevende tekenen die daar tegenover staan zijn bijvoorbeeld dat het handelsoverschot in november afnam tot 14,5 miljard dollar, tegenover 17 miljard in oktober. Ook steeg in november volgens de douane de import met 22%, de export maar met 14%. Volgens de Chinese president zal zijn land met volle overtuiging streven naar een evenwichtige handelsbalans. Hu Jintao zei dat China kansen wilde creëren voor heel wat landen in de wereld en bezig bleef de eigen economie te hervormen. Een van de krachtlijnen daarin is de stimulering van de binnenlandse consumptie die de belangrijkste motor van de groei moet worden in plaats van de export.

Bronnen: WGN Radio (radio Chicago, VS) http://www.wgnradio.com/" onclick="window.open(this.href);return false;, BBC, China Daily
China heeft er afgelopen maanden best wat aan gedaan om de snel oplopende inflatie de kop in te drukken en de eigen economie af te remmen. Dat is een goede stap geweest. Onze westerse journalisten schrijven echter dat het slechter gaat met de economie daar in China, maar in feite is het juist goed nieuws. Zowel voor China, als voor ons. Een bubbel daar is wel 't laatste wat we wereldwijd moeten willen.

Het nadeel is dat China daardoor wel steeds sterker wordt, maar zolang ze onze producten meer en meer gaan importeren is dat louter positief imho.

Elise

Bericht door Elise » 14 dec 2011, 09:55

dvh schreef:De HRA, wanneer deze " stopt " zal deze stoppen voor nieuwe hyphotheekverstrekkers.
Wij zullen een , op 30 jaar gebaseerde , vermindering gaan meemaken. Maar dat wil ook zeggen dat mocht het stoppen, je nog jaaaaren de tijd hebt om ,mocht het überhoubt nodig zijn , actie te ondernemen.
Of jij begrijpt niet hoe de HRA in elkaar steekt, of je legt het verkeerd uit....maar wat hierboven staat klopt niet....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 10:53

De gevolgen van het afschaffen van de HRA zijn niemand 100% duidelijk, ook politici en experts niet, dus laten wij niet meteen met vingertjes naar elkaar wijzen als er nuances aangebracht dienen te worden. Wat dvh zegt klopt wel degelijk, met als nuance dat als je de HRA afschaft, de schuld hoge wordt dan de waarde van het huis (in de meeste gevallen). Dat zet nog al wat zoden aan de dijk. Dus ook al worden huidige hypotheken ontzien, gevolgen krijgt 't sowieso en daar is men 't nog lang niet over eens.

Elise

Bericht door Elise » 14 dec 2011, 11:29

Dennis Cavallino schreef:De gevolgen van het afschaffen van de HRA zijn niemand 100% duidelijk, ook politici en experts niet, dus laten wij niet meteen met vingertjes naar elkaar wijzen als er nuances aangebracht dienen te worden. Wat dvh zegt klopt wel degelijk, met als nuance dat als je de HRA afschaft, de schuld hoge wordt dan de waarde van het huis (in de meeste gevallen). Dat zet nog al wat zoden aan de dijk. Dus ook al worden huidige hypotheken ontzien, gevolgen krijgt 't sowieso en daar is men 't nog lang niet over eens.
Heb je de posting van dvh goed gelezen en begrepen?
Stel dat dat inderdaad waarheid wordt, wat betekend dat dan volgens jouw voor de woningmarkt?

dvh

Bericht door dvh » 14 dec 2011, 11:54

Mijn uitleg is wat ongelukkig omschreven.
Zit momenteel in het buitenland op mijn iphone.. Hele verhalen typen gaat daardoor niet zo lekker.

Maar wanneer de HRA afgeschaft zal worden, zal het waarschijlijk in een vorm gaan als hierboven beschreven.
De stelling is dat de regering ervanuit gaat dat wanneer je een huis koopt je deze in 30 jaar afbetaald.
Je HRA zal dus afnemen naarmate het huis steeds meer en meer van jezelf wordt.

En het doel zal ook zijn om nieuwe starters niet de mogelijkheid mee te geven van HRA. Dus wat betekend dat voor de huizenmarkt ? Die zal dan hoogstwaarschijnlijk nog verder kelderen.. Starters zullen, wanneer zij de hyphotheek kunnen betalen, voor minder geld een huis kunnen kopen. En huidige huizenbezitters zullen met een dermate hoge hyphotheek blijven zitten dat verhuizen niet makkelijk zal worden. Daarbij zal er afgelost moeten worden gezien de HRA zal afnemen.

En wat Dennis zegt, niemand weet niet precies hoe of wat. Maar dit is de richting die ze op willen.
Het is geen keuze.. Het is kiezen tussen slecht, en slechter..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2011, 13:51

Iemand d e EUR/USD vandaag nog gezien? Gisteren was het nog 1,30 voor de kerst, vandaag 1,29 :duh:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2011, 14:03

Elise schreef:
Dennis Cavallino schreef:De gevolgen van het afschaffen van de HRA zijn niemand 100% duidelijk, ook politici en experts niet, dus laten wij niet meteen met vingertjes naar elkaar wijzen als er nuances aangebracht dienen te worden. Wat dvh zegt klopt wel degelijk, met als nuance dat als je de HRA afschaft, de schuld hoge wordt dan de waarde van het huis (in de meeste gevallen). Dat zet nog al wat zoden aan de dijk. Dus ook al worden huidige hypotheken ontzien, gevolgen krijgt 't sowieso en daar is men 't nog lang niet over eens.
Heb je de posting van dvh goed gelezen en begrepen?
Stel dat dat inderdaad waarheid wordt, wat betekend dat dan volgens jouw voor de woningmarkt?
Volgens mijn (sorry, flauw) gaat de huizenmarkt verder dalen als 't om de prijzen gaat, maar kan door de duidelijkheid omtrent de HRA-afschaf wel actief ingespeeld worden door zowel de financiele instellingen (hypotheekverstrekkers) en de markt zelf.

Mensen met een huis, die niet gaan verhuizen, die hebben er op één of andere manier pas last van als de banken moeilijk gaan doen dat hun woning minder waard wordt.... maar hé, is dat sowieso al niet aan de gang? We moeten wat.

HRA-aftrek-besluit nemen is imho een goede zaak. Op de lange termijn voor 't volk, op de korte termijn voor de overheid, want de HRA-aftrek kost de overheid ieder jaar meer geld (afgelopen jaren kwam er ieder jaar 2 miljard per jaar bíj. Das veul. Dat moeten we stoppen/indammen. Daarnaast hebben we het imf tegen ons en straks ook de rest van de EU als wij hiermee doorgaan.

Verder ben ik op het vlak van HRA geen kenner, maar ik heb niet 't idee dat een politicus, hypotheekadviseur of wie dan ook 't op dit vlak ook is. We zullen keuzes moeten maken die duidelijk zijn, die in lijn liggen met de EU en die we linksom of rechtsom toch verantwoord kunnen noemen. Lastige kwestie, maar we komen er wel uit. Zoals 't nu gaat (zeggen dat je niets gaat doen) werkt niet meer. Men wil duidelijkheid. Geef dat ze dan ook. Iets met blaren en zitten...

Soms heb ik weleens 't idee dat HRA en Pensioen mensen op de barricades krijgt, terwijl het volk amper snapt waar 't om gaat.\

Nu de Euro daalt, kan de EU weer mooi extra veel exporteren. Daarom kunnen ook de lonen EINDELIJK eens omhoog. Dat zou dan heel rap een einde kunnen maken aan diverse discussies. Meer geld, meer handel, meer duidelijkheid = meer vertrouwen in onze eigen economie. Dan nemen we de HRA-aftrek-afschaffing voor lief.... Als de huizenprijzen naar een niveau dalen vanwaar we weer kunnen gaan bouwen en de huizenmarkt daardoor aantrekt, dan zie ik de toekomst zonder HRA wel zonnig in.

Plaats reactie