Zwakke punten E39 520i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timmert
Berichten: 198
Lid geworden op: 04 aug 2006, 22:22
Locatie: Delfgauw

Zwakke punten E39 520i

Bericht door Timmert » 02 dec 2011, 19:48

Wegens het overlijden van een kennis kunnen we zijn 520i overnemen. Zelf kan ik er niet zoveel mee (rij teveel kilometers), maar het zou een goede vervanging voor de Astra van m'n vriendin kunnen zijn. Die heeft 240k op de teller en loopt een beetje op z'n laatste benen.

Specs van de 5:

- 520i handgeschakeld
- 1997
- 270k gelopen
- Altijd door de dealer onderhouden (for what it's worth..)
- Alleen langere afstanden mee gereden en altijd onder de carport gestaan ;)

Ik heb de auto van de week opgehaald, stuurt en rijdt goed. Startte na 8 weken stilstand zonder morren.
Bij doortrekken tot 6k rpm voel ik wat schokken tijdens de acceleratie, alsof ie zo nu en dan even inhoudt.
Verder loopt ie mooi rond en stil, alleen wat weinig trekkracht bij lage toeren (maar ik ben een 160pk/380nm diesel gewend). Bij 120km/u komt er een hoop lawaai uit de voortrein, is bij 140 weg. Lijkt mij een wiellager. Is dat een dure reparatie?
Verder rook ik een klein beetje olie buiten de auto, na een rit van 40km waarbij ik hem een paar keer doorgetrokken heb.

Wat zijn de bekende zwakke punten van zo'n auto? M'n vriendin rijdt niet veel (10k per jaar), dus als ze er nog 3 á 4 jaar mee kan karren zonder grote problemen zou dat leuk zijn.

Alvast bedankt voor jullie input!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40153
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Knot » 02 dec 2011, 19:51

Allereerst gecondoleerd met het verlies van een bekende natuurlijk, da's nooit leuk.

Wiellager zou je vooral in de bochen moeten horen, meestal is het linksvoor, die heeft het zwaar met op en afritten dus slijt harder.

Kan geen kwaad om een 100+ km rit te doen, de hele auto lekker op te warmen natuurlijk en daarna eens een paar keer goed door te halen en vervolgens af laten koelen, misschien dat ie dan niet meer stottert.

Gebruikersavatar
Timmert
Berichten: 198
Lid geworden op: 04 aug 2006, 22:22
Locatie: Delfgauw

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Timmert » 02 dec 2011, 19:53

Knot schreef:Allereerst gecondoleerd met het verlies van een bekende natuurlijk, da's nooit leuk.

Wiellager zou je vooral in de bochen moeten horen, meestal is het linksvoor, die heeft het zwaar met op en afritten dus slijt harder.

Kan geen kwaad om een 100+ km rit te doen, de hele auto lekker op te warmen natuurlijk en daarna eens een paar keer goed door te halen en vervolgens af laten koelen, misschien dat ie dan niet meer stottert.
Dank. De beste man was 93 en heeft ontzettend veel goeds bereikt in zijn leven, dat maakt het iets draaglijker.

Ik heb juist het idee dat het rechtsvoor is. Bij een flyover naar links is het geluid weg namelijk...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40153
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Knot » 03 dec 2011, 12:06

Da's idd een mooie leeftijd.

Zou kunnen maar meestal is het linksvoor, en die hoor je ook in rechterbochten dan.

Lager kost voor een M5 150 euro, zal voor een 520i hetzelfde zijn lijkt me. Veerpoot moet wel even los daarvoor dacht ik maar is te doen.

Gebruikersavatar
Timmert
Berichten: 198
Lid geworden op: 04 aug 2006, 22:22
Locatie: Delfgauw

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Timmert » 09 dec 2011, 21:38

Je had gelijk, het is het lager LV ;)
Verder is er een fuseekogel versleten, moeten er 2 nieuwe banden op, en heeft ie een beurtje nodig.

Ik heb 'm maar gekocht, beetje opknappen, poetsen en dan laat ik m'n vriendin er in rijden of ik verkoop 'm door :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40153
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Knot » 09 dec 2011, 22:16

Dank :D

Beurtje en banden zijn normaal onderhoud natuurlijk, veiligheid en behoud van de auto/motorblok.

Wiellager ben ik benieuwd of dat ook 120 euro kost en of de veerpoot los moet (+uitlijnen) net als bij de M5.

Gebruikersavatar
Timmert
Berichten: 198
Lid geworden op: 04 aug 2006, 22:22
Locatie: Delfgauw

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Timmert » 10 dec 2011, 10:54

Ik weet niet wat het lager los kost, maar de universele garage waar ik met m'n eigen auto ook kom had het over 400 euro voor fuseekogel (wordt dan gelijk een hele draagarm?) + wiellager + montage.
Volgens de monteur (die zelf ook een E39 heeft) moet inderdaad de veerpoot even los.

Klonk mij redelijk in de oren..

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Martijn_bmw » 10 dec 2011, 17:05

klopt idd dat het een hele draagarm is en dan vind ik die prijs zeker redelijk incl wiellager!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40153
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Knot » 10 dec 2011, 21:48

Dat is niet te duur hoor. Let wel even wat voor merk materiaal je krijgt.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door frankv » 10 dec 2011, 23:06

Ik heb een 520 e39 touring. DE tip van mij is dat je er geen 10m mee moet rijden. Dus niet vanuit koud even achteruit op de oprit, en weer vooruit om hem iets te verzetten en dan weer uit. Grote kans dat hij dan de eerstvolgende keer heel moeilijk of gewoon niet meer start omdat hij verzopen is. Dus als je rijdt, rijd er dan tenminste 100m mee, en geen 10m, of laat hem nog even stationair draaien. Dit is geen fout van mijn exemplaar alleen, ik ben het meerdere keren op het internet tegengekomen en ook mijn monteur waakt er voor deze auto's niet "even" te verzetten als ze in de weg staan.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 dec 2011, 12:31

Dat vinden ze inderdaad niet lekker. Heeft mijn 320i ook hoor.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Martijn_bmw » 11 dec 2011, 13:28

waarschijnlijk omdat ze bij de start (te) veel brandstof inspuiten en als dat niet helemaal verbrand in die 10 meter dan slaat het neer in de verbrandingsruimte waardoor hij de volgende keer niet lekker start ;)

mijn oude E30's hadden er ook altijd last van... vanaf de E46 heb ik het eigenlijk niet meer gemerkt!

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door frankv » 11 dec 2011, 15:22

Ik las naast het verzuipverhaal ook iets over dat de hydraulische klepstoters niet goed zouden werken na een zeer kort koud ritje. Dat komt wel overeen met mijn ervaring. Het was bij mij laatst een keer heel erg. Ik had het idee dat er geen compressie opgebouwd werd als de startmotor rond ging.

Ik had hem 's middags 2x5m verzet omdat mijn vrouw hem zo had geparkeerd dat ik er niet meer uit kon. Toen ging zij 's avonds weer weg met de 520, niet wetend dat ze wat op moest letten bij het starten. Toen ze na 3 keer proberen te starten weer binnen kwam met "hij doet het niet", was het helemaal over en uit. Ik heb hem pas de volgende dag weer aan gekregen door zo lang door te starten dat ik de 730 er stationair lopend aan moest hangen omdat de accu het niet trok. Maar in de 4 jaar dat ik de 520 heb, is dit de eerste keer dat het zo slecht ging. Combi van heen en weer, en een vrouw die er een paar uur later geen erg in had dat ze op moest letten en even door moest starten...

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 dec 2011, 15:31

De viercilinders hebben er ook geen last van voor zover ik weet.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door frankv » 11 dec 2011, 16:28

Ik heb zat andere BMW's gehad en geen een had dit probleem. Volgens mij is het specifiek de M52B20. Maar goed, als je het eenmaal weet zou ik me er niet door laten afschrikken. Gewoon niet slechts 10m in rijden :-)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 dec 2011, 22:07

Vriend van me had het jaren geleden al met een E30 320i. Dus het is iig een 6-cilinder kwaaltje.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door Martijn_bmw » 12 dec 2011, 21:17

klopt ik heb vele E30 320i's en 325i's gehad en die hadden er allemaal last van ;)

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door frankv » 13 dec 2011, 13:46

In de E30 zat de M20 motor, daar heb ik het probleem nooit mee gehad. Op het internet lees je over de problemen bij de E36 en E39, dus bij de M50 en M52 blokken die (anders dan dat het ook 6-cilinders zijn) compleet anders zijn dan de M20.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Zwakke punten E39 520i

Bericht door M@rcel » 13 dec 2011, 16:02

M'n 323ti (m52) had er ook last van.
Zag het als een soort waarschuwing van mijn auto "mij niet voor dit soort momentjes wakker maken" :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo en 8 gasten