Luco ik voel dat wel degelijk. Ben het met je eens dagelijks met de flow mee op de 's lands wegen. Maakt het allemaal weinig uit. Met de mits en maar dat bv een gezinswagen met veel vermogen op de voorwielen, het vermogen toch af en toe vervelend in de weg kan zitten. Denk aan natte rotondes waar moderne ESP systemen het vermogen direct terugschroeven als er een slip wordt waargenomen. Ja dan rij je misschien te hard zou je kunnen zeggen, maar het terugschroeven van vermogen is ook een belemmering in je controle over de auto. Maargoed eerlijk is eerlijk opzich geen reden om een goede FWD te laten staan.
Over het benutten van RWD in een sportieve auto, neem ik als voorbeeld mijn Z4. 265pk atmo motor..niet gekocht om driftend over rotondes te vliegen, maar ik rij overwegend wel sportief over die binnendoorweggetjes waar jij het over had, die heb je hier volop. En dan benut ik RWD optimaal. Het grootste voordeel vind ik, dat je de achterkant van de auto kunt sturen met het gaspedaal. Geen aandrijfkrachten in het stuur en over het algemeen een fijnere balans. Op die weggetjes bv wil je helemaal geen lift oversteer hebben. Bekend fenomeen bij hoogvermogende FWD auto's om de reden dat die weggetjes waar ik het over heb amperan 2.5 meter breed zijn. Een RWD kun je met licht uitbrekende kont heel goed op het gas beheersen. Ik vind bij dezelfde sportieve rijstijl een RWD meer vertrouwen inboezemen dan een FWD. Waarbij het enige reddingsmiddel is als het fout gaat gas los. Bij een RWD kun je juist extra bijsturen door gas bij te geven. Compleet anders dan bij een FWD. Veel vermogen in een auto vind ik ook beter beheersbaar in een RWD. Meer controle over de auto.. maar inderdaad het is mogelijk dat bij een bepaalde rijstijl een FWD sneller is.
De keren dat ik met een FWD op de ring heb gereden vond ik altijd doodeng. Vooral bij lift oversteer.. was het vaak op hoop van zegen.. Een RWD geeft me een natuurlijk vertrouwen.
Maar een ander kan het natuurlijk compleet anders zien en een RWD met veel vermogen doodeng vinden