Pure snelheid of Emotievol rijplezier?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Snelheid vs rijplezier

Pure snelheid
11
17%
Karaktervol rijplezier
54
83%

Totaal aantal stemmen: 65

Luco

Re: Pure snelheid of Emotievol rijplezier?

Bericht door Luco » 09 dec 2011, 11:53

RVV schreef:
Weet je wat het is, iedereen heeft het over atmo en rwd, maar even eerlijk, hoe vaak ga je nu driftend een rotonde rond of maak je werkelijk gebruik van de rwd?
Ook het verhaal van een fwd is altijd onderstuurd is achterhaald, maar goed waarschijnlijk heeft 95% van de mensen hier nog nooit in een niet onderstuurde fwd gereden en praat men elkaar na.

Of een RWD sneller of langzamer is dan een FWD of andersom dat boeit mij het allerminst eerlijk gezegd. Lijkt me ook alleen relevant voor circuitrijders die competitie rijden.
Jij maakt er nu weer sneller of langzamer van, dat zeg ik niet, mijn vraag was wanneer je nu werkelijk de zogenaamde voordelen van rwd gebruikt in het dgelijks gebruik.
In het dagelijks gebruik merk je dat verschil niet eens.
Dus juist op de limiet zitten de verschillen en aangezien je die bijna nooit op kunt zoeken op de openbare weg vraag ik me af waar je dat "fijner" gevoel dan vandaan haalt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 dec 2011, 11:55

Luco schreef: Weet je wat het is, iedereen heeft het over atmo en rwd, maar even eerlijk, hoe vaak ga je nu driftend een rotonde rond of maak je werkelijk gebruik van de rwd?
Ook het verhaal van een fwd is altijd onderstuurd is achterhaald, maar goed waarschijnlijk heeft 95% van de mensen hier nog nooit in een niet onderstuurde fwd gereden en praat men elkaar na.

Wat is emotievol rijplezier?
Voor iedereen anders, voor mij is het met een oude, mindere auto (en ook nog met fwd) laten zien dat je er ook "snel" mee kunt gaan.
Kijk 95% hier kan in een e30m3 een leuke tijd zetten op Zandvoort of Assen, probeer het eens in de vijf, dat zal 80% heel erg vies tegenvallen.

Op de weg rijplezier is in nederland bijna onmogelijk geworden, hard raggen over landweggetjes of dijkjes hoeft van mij niet meer, dus rijplezier in het dagelijks verkeer is er bijna niet, ik rij gewoon graag auto, of dat nu in de patrol, de clio of een corvette is, is mij om het even.
helemaal mee eens vooral de laatste zin!!

maar wbt die rwd dat vind ik dagelijks toch wel lekker hoor ;) je went aan de tractie die je hebt bij ff snel een kruising oversteken, rotonde oprijden etc... als ik soms in een fwd rij merk ik toch dat ik vaak last heb van doorspinnende wielen in zulke situaties ;)

Tristan

Bericht door Tristan » 09 dec 2011, 11:58

Luco schreef: Dus juist op de limiet zitten de verschillen en aangezien je die bijna nooit op kunt zoeken op de openbare weg vraag ik me af waar je dat "fijner" gevoel dan vandaan haalt.
Rust in het stuur doordat je geen aandrijfkrachten door je stuur voelt. Is gewoon een kwestie van smaak.

Luco

Bericht door Luco » 09 dec 2011, 12:02

Tristan schreef:
Luco schreef: Dus juist op de limiet zitten de verschillen en aangezien je die bijna nooit op kunt zoeken op de openbare weg vraag ik me af waar je dat "fijner" gevoel dan vandaan haalt.
Rust in het stuur doordat je geen aandrijfkrachten door je stuur voelt. Is gewoon een kwestie van smaak.
Net of je dat voelt bij een moderne fwd in het dagelijks gebruik :dood:

ErikS

Bericht door ErikS » 09 dec 2011, 12:04

Luco schreef:
Tristan schreef:
Net of je dat voelt bij een moderne fwd in het dagelijks gebruik :dood:

Euh ja... Mijn BMW is heerlijk rustig in het stuur tov golfjes / nieuwe caddy etc etc...
RWD is gewoon net wat mooier, maar ik weet niet of ik er een FWD voor zou laten staan..

Precies wat jij zegt; Elke auto heeft z'n leuke punten!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 dec 2011, 12:06

Ruben schreef: Wat betreft centenargument Robin, das ondertussen een uitgehold argument geworden.
Michel begon erover. Ik niet.

Anyway. Dat soort zaken komt toch altijd weer terug, uitgemolken of niet. De realiteit.

Waren we allemaal loaded , hadden we hier foto's van onze 997GT3 4.0/RS CGT/GT2RS /Radicals/458s/balbonis/Maccas en Aventadors etc.

Nu zijn blijkbaar Exiges 't hoogst haalbare hier op DF.
Dat neem IK dan weer met 'n grote korrel zout neem me niet kwalijk.

RVV

Bericht door RVV » 09 dec 2011, 12:18

Luco ik voel dat wel degelijk. Ben het met je eens dagelijks met de flow mee op de 's lands wegen. Maakt het allemaal weinig uit. Met de mits en maar dat bv een gezinswagen met veel vermogen op de voorwielen, het vermogen toch af en toe vervelend in de weg kan zitten. Denk aan natte rotondes waar moderne ESP systemen het vermogen direct terugschroeven als er een slip wordt waargenomen. Ja dan rij je misschien te hard zou je kunnen zeggen, maar het terugschroeven van vermogen is ook een belemmering in je controle over de auto. Maargoed eerlijk is eerlijk opzich geen reden om een goede FWD te laten staan.

Over het benutten van RWD in een sportieve auto, neem ik als voorbeeld mijn Z4. 265pk atmo motor..niet gekocht om driftend over rotondes te vliegen, maar ik rij overwegend wel sportief over die binnendoorweggetjes waar jij het over had, die heb je hier volop. En dan benut ik RWD optimaal. Het grootste voordeel vind ik, dat je de achterkant van de auto kunt sturen met het gaspedaal. Geen aandrijfkrachten in het stuur en over het algemeen een fijnere balans. Op die weggetjes bv wil je helemaal geen lift oversteer hebben. Bekend fenomeen bij hoogvermogende FWD auto's om de reden dat die weggetjes waar ik het over heb amperan 2.5 meter breed zijn. Een RWD kun je met licht uitbrekende kont heel goed op het gas beheersen. Ik vind bij dezelfde sportieve rijstijl een RWD meer vertrouwen inboezemen dan een FWD. Waarbij het enige reddingsmiddel is als het fout gaat gas los. Bij een RWD kun je juist extra bijsturen door gas bij te geven. Compleet anders dan bij een FWD. Veel vermogen in een auto vind ik ook beter beheersbaar in een RWD. Meer controle over de auto.. maar inderdaad het is mogelijk dat bij een bepaalde rijstijl een FWD sneller is.

De keren dat ik met een FWD op de ring heb gereden vond ik altijd doodeng. Vooral bij lift oversteer.. was het vaak op hoop van zegen.. Een RWD geeft me een natuurlijk vertrouwen.

Maar een ander kan het natuurlijk compleet anders zien en een RWD met veel vermogen doodeng vinden :D

Luco

Bericht door Luco » 09 dec 2011, 12:25

RVV schreef:Luco ik voel dat wel degelijk. Ben het met je eens dagelijks met de flow mee op de 's lands wegen. Maakt het allemaal weinig uit. Met de mits en maar dat bv een gezinswagen met veel vermogen op de voorwielen, het vermogen toch af en toe vervelend in de weg kan zitten. Denk aan natte rotondes waar moderne ESP systemen het vermogen direct terugschroeven als er een slip wordt waargenomen. Ja dan rij je misschien te hard zou je kunnen zeggen, maar het terugschroeven van vermogen is ook een belemmering in je controle over de auto. Maargoed eerlijk is eerlijk opzich geen reden om een goede FWD te laten staan.

Over het benutten van RWD in een sportieve auto, neem ik als voorbeeld mijn Z4. 265pk atmo motor..niet gekocht om driftend over rotondes te vliegen, maar ik rij overwegend wel sportief over die binnendoorweggetjes waar jij het over had, die heb je hier volop. En dan benut ik RWD optimaal. Het grootste voordeel vind ik, dat je de achterkant van de auto kunt sturen met het gaspedaal. Geen aandrijfkrachten in het stuur en over het algemeen een fijnere balans. Op die weggetjes bv wil je helemaal geen lift oversteer hebben. Bekend fenomeen bij hoogvermogende FWD auto's om de reden dat die weggetjes waar ik het over heb amperan 2.5 meter breed zijn. Een RWD kun je met licht uitbrekende kont heel goed op het gas beheersen. Ik vind bij dezelfde sportieve rijstijl een RWD meer vertrouwen inboezemen dan een FWD. Waarbij het enige reddingsmiddel is als het fout gaat gas los. Bij een RWD kun je juist extra bijsturen door gas bij te geven. Compleet anders dan bij een FWD. Veel vermogen in een auto vind ik ook beter beheersbaar in een RWD. Meer controle over de auto.. maar inderdaad het is mogelijk dat bij een bepaalde rijstijl een FWD sneller is.

De keren dat ik met een FWD op de ring heb gereden vond ik altijd doodeng. Vooral bij lift oversteer.. was het vaak op hoop van zegen.. Een RWD geeft me een natuurlijk vertrouwen.

Maar een ander kan het natuurlijk compleet anders zien en een RWD met veel vermogen doodeng vinden :D
Dat heeft dan dus te maken met vertrouwen en tussen je oren :blink:
Trouwens als de kont uitbreekt bij een fwd is het ook het gas erop hoor :tong:

RVV

Bericht door RVV » 09 dec 2011, 12:30

Vertrouwen en controle zit altijd tussen de oren. Auto's rijden nog steeds niet op de automatische piloot, dit in tegenstelling tot sommige chauffeurs :dood:

Gas er op bij bij een FWD als de kont uitbreekt. prima alleen stuur je nog steeds niet met de achterkant van de auto.

Maargoed, ik wil er geen beter of slechter discussie van maken.. die zijn al zovaak voorbij gekomen.. maar wat ik fijner vind dat is wat voor mij telt. Maar een ander moet me niet gaan vertellen dat ik niet weet wat ik fijner vind :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 dec 2011, 12:33

FWD is over het algemeen voor mensen die een BMW 1 serie hatch kopen en denken dat het FWD is :lol:

JP

Bericht door JP » 09 dec 2011, 13:48

Robin schreef: Nu zijn blijkbaar Exiges 't hoogst haalbare hier op DF.
...maar die zijn toch ook fwd... :hot:

RVV

Bericht door RVV » 09 dec 2011, 14:18

Lijkt me ook een beetje onzin, genoeg mensen met een Z06's, Vipers, GT3's en ander Porsche spul, M3 GTS's 1M's etc etc..

Exiges lijken me leuke auto's maar voor mij te onpraktisch.. de vrouw (met reuma) moet er ook wel eens mee weg.. die ga ik geen Exige aandoen.

Robin

Bericht door Robin » 09 dec 2011, 14:22

RVV schreef:
Lijkt me ook een beetje onzin, genoeg mensen met een Z06's, Vipers, GT3's en ander Porsche spul, M3 GTS's 1M's etc etc..

Exiges lijken me leuke auto's maar voor mij te onpraktisch.. de vrouw (met reuma) moet er ook wel eens mee weg.. die ga ik geen Exige aandoen.
Man, dat weet en zie ik ook wel dat er hier genoeg andere merken zijn, dohoh.

Maar het hoogst haalbare qua DF. Het lightweight verhaal , de mannen die bijna hun neus ophalen voor die Z06 of M3 GTS want te zwaar etc etc.

DAT neem ik met 'n korrel zout, want ik snap natuurlijk wat hun beweegreden in de basis is.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 09 dec 2011, 14:28

Omdat sommige mensen tevreden zijn met wat ze hebben.
Je kan wel blijven droogfappen op iets beters, maar ik betwijfel of het plezier met je huidige er beter op wordt... ;)

Robin

Bericht door Robin » 09 dec 2011, 14:35

Robertdj schreef:Omdat sommige mensen tevreden zijn met wat ze hebben.
Je kan wel blijven droogfappen op iets beters, maar ik betwijfel of het plezier met je huidige er beter op wordt... ;)
Goed punt, MAAR het blijven VERDEDIGEN van dat wat ze hebben geeft bij mij twijfels OF ze daar zo tevreden mee zijn.

Mijn 5er vind IK beeldschoon, goed afgewerkt en op lange afstanden stil/comfy en ook nog relatief zuinig en geen slak. Verder in lange doordraaiers/op/afritten/flyovers stabiel zat(vanaf 160kmh enzo he). MAAR ik vind 'm veel te lomp/zwaar/log in stadsverkeer/inparkeren/parkeergarages. Dus ja ik ben blij dat er straks 'n iets agilere /vlottere 3er weer heb, met handbak. Het woord 'ontevreden' hierbij is overdreven trouwens.

Dus ja ik zeg wat 't is en hoe 't zit. Prima toch?

Ik ken hier genoeg waarbij hun laatste auto ALTIJD de beste ooit is. Doe ik niet aan mee aan die vertoningen. :kikker:

Een beetje het idee van vroeger kettingroker te zijn geweest, nu gestopt en nu alle rokers uitmaken voor vanalles en nogwat en hel an verdoemenis preken over hoe slecht 't is. En wat ze nu doen/wie/hoe ze nu zijn. Beter dan die rokers. Hou ik niet van.
Laatst gewijzigd door Robin op 09 dec 2011, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre

Bericht door Andre » 09 dec 2011, 14:38

Ik wil deze wel naast me 1M. Dan ben ik klaar. De ferrari s en lambo s en porsche kunnen we gestolen worden.

Mooi klein en handzaam. Graag in metallic zwart. Vol de klaverbladen en de back roads over.

http://www.youtube.com/watch?v=LghQu4ldcSI" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze is ook goed voor wat minder geld. :)

http://www.youtube.com/watch?v=24JujZKAXjc" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Fwd laat ik aan luco over.

RVV

Bericht door RVV » 09 dec 2011, 14:40

Robin schreef:
RVV schreef:

Man, dat weet en zie ik ook wel dat er hier genoeg andere merken zijn, dohoh.

Maar het hoogst haalbare qua DF. Het lightweight verhaal , de mannen die bijna hun neus ophalen voor die Z06 of M3 GTS want te zwaar etc etc.

DAT neem ik met 'n korrel zout, want ik snap natuurlijk wat hun beweegreden in de basis is.
ah oke, dan had ik je post verkeerd begrepen :ninja:

Robin

Bericht door Robin » 09 dec 2011, 14:40

RS200 of 205 Turbo 16 voor mij dan asjeblief. :df:

RVV

Bericht door RVV » 09 dec 2011, 14:42

Die zijn wel handig in parkeergarages :mrgreen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 dec 2011, 14:48

Robin schreef:
Robertdj schreef:Omdat sommige mensen tevreden zijn met wat ze hebben.
Goed punt, MAAR het blijven VERDEDIGEN van dat wat ze hebben geeft bij mij twijfels OF ze daar zo tevreden mee zijn.

Mijn 5er vind IK beeldschoon, goed afgewerkt en op lange afstanden stil/comfy en ook nog relatief zuinig en geen slak. Verder in lange doordraaiers/op/afritten/flyovers stabiel zat(vanaf 160kmh enzo he). MAAR ik vind 'm veel te lomp/zwaar/log in stadsverkeer/inparkeren/parkeergarages. Dus ja ik ben blij dat er straks 'n iets agilere /vlottere 3er weer heb, met handbak. Het woord 'ontevreden' hierbij is overdreven trouwens.

Dus ja ik zeg wat 't is en hoe 't zit. Prima toch?

I/quote]

wat jij over je 5 schrijft vind ik ook al van me 3-serie E90 tov me vorige E46 ;)

rijdt heerlijk stabiel op lange afstanden snelwegen maar de grote / het gewicht is nadelig in de stad met drempels smalle parkeervakken etc ;)

Andre

Bericht door Andre » 09 dec 2011, 14:54

Ik heb een paar keer mogen rijden in de zogenoemde supercars. Maar het trek mij minder. Ik heb daar buiten de mooie looks en prachtig mooie motor sounds qua sturen daar minder emotie mee in de leef situatie waar ik nu in zit. Als je langs de autobahn woont of je hebt dagelijks een vliegveld tot je beschikking zou de situatie misschien anders zijn.

Wat je hier wil is een auto die je lekker kunt uitlaten op leuke stuurwegen. Waar je met 2 wielen door de berm gaat om te snijden. Heerlijk wat zou het mooi zijn om een soort WRC auto te hebben daar laat ik elke supercar voor staan. Die smile op je kop als je de ALS aanzet of de 8500rpm met een s2000 skoda irc. jesus heilige moeder maria wat een feest. Dan hang ik wel poster van een ferrari of porsche aan de wand in de garage maar ik ga sturen in me WRC. 2e hands kosten die dingen nog over 200k :(

GTRene

Bericht door GTRene » 09 dec 2011, 15:20

Robin schreef:RS200 of 205 Turbo 16 voor mij dan asjeblief. :df:
me too...
ik was laatst al naar zoiets op zoek...doch nog vrij prijzig zo'n T16 205...mooi wegenbelastingvrij e.d.

tot ik deze 2 tegen kwam...maar dat kan toch bijna niet? to good to be true??

deze 25.000,-euro

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.racecarsforsale.com/saloon-c ... bo-16.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en deze maar 17.000,-euro :hot:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beide 260pk (toevallig?)

http://www.racecarsforsale.com/saloon-c ... bo-16.html" onclick="window.open(this.href);return false;

zo ook bv een leuke R5 turbo 1 of 2 ook leuk en deze ook goedkoop...te goedkoop? 19.000,-euro

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.racecarsforsale.com/saloon-c ... rbo-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

maar vooral zo'n T16 kriebelt :D :df:

Robin

Bericht door Robin » 09 dec 2011, 15:39

25k voor 'n 205T16?

Where can I sign?

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 09 dec 2011, 15:52

Luco schreef: Ook het verhaal van een fwd is altijd onderstuurd is achterhaald, maar goed waarschijnlijk heeft 95% van de mensen hier nog nooit in een niet onderstuurde fwd gereden en praat men elkaar na. Weet je wat het is, iedereen heeft het over atmo en rwd, maar even eerlijk, hoe vaak ga je nu driftend een rotonde rond of maak je werkelijk gebruik van de rwd?
Hee Luco,

Inkopper: blijkbaar bestaan er geen niet onderstuurde FWD's...vandaar :mrgreen:

Driften is misschien wel meteen iets te veel van het goede maar aangezien ik in het zuiden van het land woon waar je gelukkig veel leuke kronkelende wegen hebt of anders wel net over de grens in de Ardennen en Eifel merk ik toch echt wel veel verschil met FWD of RWD. Ik begrijp dat jij Seat rijdt, ik heb de nodige recente FWD Audi's (telkens S-line) gehad. Ondanks breed rubber (255/265) had ik in snelle scherpe bochten veel last van onderstuur en bij het uitkomen tractieproblemen (laat staan als het wegdek niet kwaliteit biljartlaken is). Met RWD heb ik last van het veel leukere overstuur maar duidelijk minder tractieverlies. Idem bij het snel oversteken/optrekken op kruisingen etc. Op de limiet is RWD m.i. niet zozeer slechter (puur op snelheid gezien) maar echt wel veel leuker. Echter ik zie er geen reden in om een leuke FWD te laten staan maar het gaat er hier om wat meer rijplezier geeft.

Aandrijfkrachten in het stuur vind ik ook ver gezocht....dat is bij een goede FWD marginaal...behalve als zoals eerder genoemd het wegdek slecht is. Dan gaat een FWD toch echt happen en zwabberen!
Laatst gewijzigd door Apolo2 op 09 dec 2011, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 09 dec 2011, 15:55

Daar noem je ook een merk zeg...

Plaats reactie